Pizza 2,6 millió dollárért

(Infobulvár) Tizennégy évvel ezelőtt 20 dollárért vásárolta meg, a múlt héten pedig 2,6 millió dollárért adta tovább a pizza.com doménnevet egy marylandi férfi. „Tiszta őrület, tiszta őrület!” – lelkendezett Chris Clark az ügyletről beszámoló Baltimore Sun újságírójának, miután lezárult a webcím értékesítésére kiírt aukció. „Ez rengeteg pénz, tutira meg fogja változtatni az életem” – magyarázta.

Ma már szinte lehetetlen általánosan ismert végződéssel – például .com, .org, .net – rendelkező, frappáns doménnevet újonnan regisztrálni, ezért az utóbbi években megélénkült a használtcím-eladási piac: a címtulajdonosok megpróbálnak jó pénzeket kaszálni a birtokukban lévő, üzletileg értékesnek tartott domének piacra dobásával. Egy-egy névért általában 2000 dollárt lehet kapni, de vannak olyan keresett – többnyire egyszavas, lényegre törő – címek is, amelyekért dollármilliókat is megadnak. A világcsúcstartó a sex.com, amelyért 2006-ban 14 millió dollárt fizettek ki, de nem járt rosszul a porn.com (9,5 millió), a business.com (7,5 millió) a beer.com (7 millió) vagy éppen a vodka.com (3 millió) tulajdonosa sem.

Éppen ez utóbbi 2006-os sikeres árverése után merült fel Clarkban, hogy talán a pizza.com is hozhat néhány milliót a konyhára. A férfi a domént 1994-ben vásárolta, abban az időben az internet még kialakulófélben volt. Abban reménykedett, hogy a cím regisztrálásával akkoriban gründolt internetes tanácsadócége jobb eséllyel nyerheti el egy pizzafutár vállalkozás megbízását. A szerződésből nem lett semmi, sőt végül a tanácsadócégből sem, a domén azonban megmaradt. Clark szorgalmasan fizette az évi 20 dolláros fenntartási díjat, és időnként hirdetéseket is kirakott az oldalra. Nagyjából egy éve egy barátjával átalakította a szájtot, és egy, a pizzáról szóló információs oldalt hozott létre: ez már pénzt is hozott, valamivel többet, mint az 5000 dollár, amibe az üzemeltetése került.

Aztán hallott a vodka.com-os üzletről. „Arra gondoltam: miért ne nézhetnénk meg, hogy van-e hasonló érdeklődés ez iránt is? Ha hajlandóak ennyi pénzt fizetni a vodka.com-ért, talán a pizza.com még keresettebb lehet” – mondta. Januárban kiplakátolta az oldalra, hogy a cím eladó, majd miután hat számjegyű ajánlatokat is kapott, megbízott egy aukciós céget a domén értékesítésével. A március 27-én befutó első ajánlat 100 dollárról szólt, másnap reggel azonban már félmilliónál tartott a licit, és végül 2,6 milliónál állt meg.

Clark egyelőre nem tudja, mit kezd majd a váratlanul jött pénzzel, de egy dolgot nagyon bán: hogy annak idején nem vásárolt több domént. „1994-ben még bármit regisztrálhattam volna” – kesergett.

Azóta történt

  • Az oroszoknak orosz domén kell

    Medvegyev elnök azt mondta, mindent meg kell tenni a cirill betűs internetes címek bevezetéséért. Szerencséjére a felelősök már régóta dolgoznak ezen.

  • Harangoztak a Vaterának és a TeszVesznek?

    Örökre szóló és teljes körű díjmentességet ígér a mai napon bemutatkozó új online licitáló oldal, a Boltamarson.com.

Előzmények