Tavaly, pontosabban idén januárban nagy reményekkel vágtak bele a Skype alapítói egy új vállalkozásba, a Joost nevű internetes televízióba, melynek koncepciója valóban ígéretesnek tűnt: hosszú-hosszú tárgyalások után megegyeztek a legtöbb médiacéggel, hogy műsoraikat, filmjeiket online, ám nem letölthető (stream) formában közvetítik, s az ingyenes szolgáltatás bevételeit a (célzott) reklámokból teremtik elő. Az elképzelés kiváló, a legújabb netes trendekre és a világszerte folyamatosan növekvő sávszélességre alapoztak, ám úgy tűnik, a várt áttörés nem következett be.
Hirdetés
A cég tegnap jelentette be, hogy holnaptól megszünteti az eddigi működési módot, s a gépre letöltött, a Google Earthre emlékeztető kliens megszűnik, és „egyszerű” tartalomszolgáltatóként tevékenykednek tovább: a regisztrált felhasználók a YouTube-hoz hasonló videomegosztók mintájára a böngészőből (egy kiegészítő segítségével) érhetik el – p2p helyett Flash-alapon – a több mint 46 ezer zenei videót, tévéshow-t és rövidfilmet.
Úgy tűnik, a hasonló profilú versenytársak – a webkettes videomegosztásban verhetetlen YouTube mellett a nagy médiacégek és hírügynökségek sorra nyitották meg 2008-ban videós oldalaikat – erősek és frissebbek; a Joost által felkínált megoldás nem vonzott elég embert. A Joost – Skype-tól örökölt – nagy előnye, a tartalmak p2p-alapú megosztása nem hozta meg a kívánt sikert, illetve a portál köré kiépítendő közösség sem szerveződött meg olyanra, mely kereskedelmileg is megállná a helyét.
Meglehet, a koncepció volt rossz (illetve rossz időben alkalmazták), vagy pedig arról lehet szó, hogy a felhasználók döntő többsége nem rajong a neten nézhető (ám nem letölthető) tartalmakért – de az is megeshet (elnézve a több éves tárgyalások után kialakult kínálatot), hogy egyszerűen nem elég vonzó a Joost adatbázisa egy olyan világban, ahol egy átlagos felhasználó is ezerféle módon juthat hozzá a legfrissebb, leginkább kelendő filmekhez.