Hónapokkal a Windows 10 megjelenése előtt, a tavaly tavaszi Build konferencia óta lehetett tudni, hogy a Microsoft a zárolási képernyőn hirdetéseket is el kíván helyezni. A Home verzió a kezdetektől, a Pro a 10547-as, míg az Enterprise a 10558-as build óta tartalmazza a Spotlight (vagy Reflektorfény) névre keresztelt funkciót, ami a bejelentkezés során mutat látványos képeket, illetve ez ad lehetőséget a reklámok megjelenítésére is a cégnek.
My @Windows 10 lock screen. I like the @Minions but if you look closely you'll see... ADS. WTF @Microsoft?! pic.twitter.com/6EQQNbuALB
— Raul Burriel (@rburriel) 2016. január 21.
Januárban néhány, az East Riveren csónakázó Minion képében felbukkant ugyan a reklámok lehetősége, de akkor különösebben nem kavart nagy port a dolog. Két napja viszont a How-to Geek egyik szerzőjével is szembe jött (a játék megjelenése óta amúgy fel-fel bukkanó) bejelentkezés közben a Rise of the Tomb Raider, úgyhogy megszületett a "Hogyan lehet kikapcsolni a reklámokat a Windows 10 zárolási képernyőjén" segédlet, amit azóta egyre több techportál vett át, köztük az appleinsider, illetve többek között a Digital Trends, melynek szerzője az anyag címében úgy fogalmaz, "nem malware, a Microsoft maga helyezte oda" a reklámokat a zárolási képernyőre.
Vélhetően az erős felütéseknek köszönhetően az olvasók kiakadtak, két táborra oszlottak. Az egyik szerint kár ekkora ügyet csinálni belőle, hisz régóta köztudott volt a Microsoft törekvése, a másik csoport azonban elképesztőnek tartja az automatikus opt-in hirdetés felbukkanását. Bár az összes híradás megjegyzi, hogy a funkció egyszerűen a Start menü > Gépház > Személyre szabás > Zárolási képernyő menüpontban kikapcsolható, ez az olvasók nagy részét nem hatotta meg, a hozzászólásokban szélsőséges megnyilvánulások tömkelege található gyakorlatilag mindegyik oldalon és a Facebook megosztások alatt egyaránt.
Ez eddig a legagresszívabb hirdetés (forrás: How-to Geek) [+]
Ez is elég volt a felhasználóknak bejelentkezéskor (forrás: imgurl) [+]
Arról is heves vita alakult ki, hogy a Spotlight kikapcsolásával megjelenő fun facts, tips and more kapcsoló szintén reklámlehetőséget ad a vállalatnak, vagy esetleg hasznos funkciót takar. A legborúlátóbbak szerint mindez csak a kezdet, és az ingyenes frissítés képében érkezett operációs rendszer a kéretlen hirdetések tukmálásával bosszulja meg magát. Én nem tartom indokoltnak a mérhetetlen indulatot se pro, se kontra, de érdekel a véleményetek. Mit gondoltok, kinek van igaza?