Amint arról beszámoltunk, egy amerikai bíró illegális monopóliumnak mondta ki a Google keresőbirodalmát, és bár az ügy a fellebbezésekkel és a további tárgyalásokkal együtt valószínűleg 2026-ra tolódik, eredményeképp akár fel is darabolhatják a Google-t, leválasztva a legjövedelmezőbb, monopolgyakoratokkal kritizált keresési üzletágát.
Elemzők szerint azonban a trösztellenes hatóságoknál nagyobb fenyegetést jelent a Google-re nézve az OpenAI.
Hirdetés
Míg az USA trösztellenes hatósága kiegyenlítené az erőviszonyokat a keresőpiacon, addig egyre több ember használ AI-eszközöket és chatbotokat, ami elemzők, befektetők és belsős források szerint elkezdi lebontani a Google domináns uralmát. Maga a Google egyik korábbi mérnöke, Arvind Jain (aki egy évtizedig dolgozott a Google keresőn) azt mondja, hogy az AI nagyobb kihívás a cég számára, mint az USA hatósága, ugyanis az AI alapjaiban változtatja meg a keresés működését.
A Google-t sokan a kereséssel vonják párhuzamba, a cég pedig a globális piac úgy 90 százalékát tartja a zsebében, évi 175 milliárd dolláros átlagos árbevétel mellett – és még a saját megoldásokat építő Apple is őket választja alapértelmezettként, igaz, évi bő 20 milliárd dolláros jutalék ellenében. Utóbbi egyezség napjai azonban meg vannak számlálva, a várakozások szerint az amerikai bíróság elkaszálja ezt a lehetőséget. Az Apple egy ideje az OpenAI-val is együttműködik, de hangsúlyozta, hogy a Google is partnerük lenne az AI-újításokban.
Elemzők szerint a Google elleni döntés felgyorsítja az Apple AI-kereső felé fordulását, főleg, ha felszámolják a keresési együttműködésüket. Ráadásul nemrég elindult az OpenAI SearchGPT, ami valós idejű hozzáféréssel rendelkezik az internetes információkhoz.
Egy korábbi Google-igazgató szerint az AI gyorsabban változik, mint ahogy az igazságügyi minisztérium bármit lép a Google ellen. Azt is mondja azonban, számos elemzővel egyetértésben, hogy a Google minden erőforrással rendelkezik ahhoz, hogy vezetővé váljon az AI-szektorban. Az erőfeszítéseik azonban még nem elég egységesek, és a fiatalok az OpenAI felé vették az irányt – a Google-t meglepte az AI népszerűsége, és hiába a forrása a kutatásoknak, technológiának, fogyasztói terméke csak jóval a ChatGPT után érkezett.
Sokak szerint egyébként a Google a saját ellensége, ugyanis gyakran siet piacra dobni újításokat, mint az AI Overviews – ami aztán botrányokat okozott, mert ragasztó evésére buzdította az embereket, Barack Obamát pedig muszlimnak mondta. A Google vissza is vonta a vitatott funkciót.
Arról sokan vitatkoznak, hogy a kényszerintézkedések hatására vajon tényleg kapnak-e a fogyasztók több és valódi választást.