A tegnapi bejelentés egyes elemei nem számítanak különlegességnek, ám ha egységben nézzük, akkor akár szenzációsnak is tekinthető, hogy a világ vezető közösségi oldalán egy mobilszolgáltató olyasmit kínál, ami alapvetően felforgathatja nemcsak a VoIP-, de a akár a mobilos piacot is.
Az ötlet maga egyébként nem újdonság, jó pár kisebb cég kínál már hasonló alkalmazást a Facebookon – ám most egy nagyvállalat tőkéje és marketinggépezete áll a vállalkozás mögött.
Hirdetés
Az igazán meglepő az, ahogyan a nagy valószínűséggel hamarosan a Deutsche Telekomtól az amerikai távközlési óriáshoz, az AT&T-hez kerülő T-Mobile USA kihasználta a Facebook felhasználási feltételei által biztosított lehetőséget, és egy, a Vivox által fejlesztett technológia segítségével ingyenes telefonálási lehetőséget biztosít az oldal regisztrált felhasználóinak.
A program egyszerűen, a többi harmadik féltől származó alkalmazáshoz hasonlóan működik: a Facebookon keresztül a felhasználó telepíthet a böngészőjébe egy kiegészítőt, melynek segítségével az eddigi chatpartnereivel egyetlen kattintással telefonbeszélgetést is folytathat – természetesen (és egyelőre) számítógép és számítógép közötti kapcsolat útján.
A fentiekből következnek a szükséges feltételek: mindkét felhasználónak be kell jelentkeznie a Facebookra, természetesen hardverrel (headset, illetve mikrofon és valamilyen hangszóró) kell rendelkezniük – ezek elvárások például a Skype-telefon használatánál is, de az már nem, hogy szoftvert telepítő felhasználó felhívhatja olyan ismerősét is, akinél nincs telepítve a program. Ebben az esetben a hívott fél egy értesítést kap, hogy fogadja-e a hívást (illetve elolvashat egy spam-szerű felszólítást, hogy sokkal jobban érezné magát, ha meglenne neki is ez a program).
A regionális korlátozás nélkül működő „Bobsled” nevű szoftver a T-Mobile neve alatt fut, és a híradások szerint a jelenlegi változat még „fapados”, bár nem a minőség miatt, hanem azért, mert tervezik, hogy később bővítik a szolgáltatást, például lehetővé teszik a direkt hívásokat is (számítógép-telefon, illetve fordítva) az ismerősök között, illetve tervbe vették a videohívást is.
Ez utóbbiak már nyilvánvalóan fizetős szolgáltatások lesznek, és pontosan lemásolják a Skype üzleti modelljét – egy nagyon fontos különbséggel: a cégnek nem kell éveket eltöltenie a felhasználói tábor kialakításával, hiszen egyszerűen csak bezuhannak egy jelenleg potenciálisan közel 600 millió leendő ügyfelet tartalmazó piacra.
Az persze nagy kérdés, hogy az eddig kommentárt ki nem adó Facebook – akik egyébként már tavaly tárgyalásba kezdtek a Skype-pal egy lehetséges együttműködést illetően – mit szól a T-Mobile USA lépéséhez, s az is érdekes lehet, hogy vajon mindez nem sérti-e a versenyjogot az Egyesült Államokban.