A Facebook hirdetésekért és üzleti tevékenységért felelős vezetője, Andrew Bosworth jelentette be, hogy a közösségi oldal új hirdetési módszerre tér át. Ez lényegében azt jelenti, hogy a Facebook azok számára is képes lesz a reklámok minőségén változtatni, azokat megjeleníteni, akik nem regisztráltak az oldalon.
Nem ismeretlen módszer, de most egész pályás a letámadás
De hogyan teszik ezt meg? A módszert a The Wall Street Journal mutatja be részletesen. Ezek szerint a Facebook a harmadik felek oldalain a sütiket, a beágyazott „lájk” gombokat, illetve egyéb beépülőket használja fel arra, hogy követhesse a felhasználók online tevékenységét, függetlenül attól, hogy az illető felhasználójuk-e vagy sem.
Hogy ez mire jó? A Facebook szerint arra, hogy a felhasználók releváns hirdetési ajánlatokat kapjanak, mivel az algoritmus kielemzi az érdeklődési körüket. Ám a másik oldalt kell inkább megnézni: miért jó ez a Facebooknak? Hát azért, amiért ez a módszer a Google-nak is megfelel: pénzt termelni. Az online nyomkövetés adatait ugyanis el lehet adni a hirdető-, marketingcégeknek, akik a megkapott információk alapján küldhetik ki a célzott hirdetéseket, illetve fel lehet használni a saját hirdetési rendszerben (a Facebook esetében ez a két éve létrehozott Facebook Audience Network).
Ezzel a lépéssel a Facebook gyakorlatilag versenyt indított a Google-lal szemben, akik mindeddig a felhasználói nyomkövetés révén a célzott hirdetések piacának meghatározó, egyeduralkodó szereplői.
Nehéz szabadulni
A Facebook lépése inkább mennyiségét tekintve meglepő, minőségét tekintve semmiképp nem, hiszen hasonló megoldást évek óta alkalmaznak – erről az IT café is többször beszámolt. Ahogy arról is írtunk, hogy ez a követés Európában súlyos adatvédelmi aggályokat vetett fel.
Ám most kibújt a szög a zsákból. Az európai panaszokra a Facebook azt válaszolta, hogy speciális követő sütijük, mely azokat is bevonja a megfigyelés alá, akik nem tagjai a közösségi oldalnak, de valaha meglátogattak egy Facebook-oldalt, valójában biztonsági intézkedés. Most viszont feketén-fehéren kiderült, hogy ez kamu duma, az igazi cél a célzott hirdetések elhelyezése.
Az is faramuci – és valószínűleg hamarosan megtámadott – megoldás, hogy mindez a Facebookon, opt-out, vagyis a felhasználók, amennyiben nem kívánnak részt venni ebben a hirdetési rendszerben, kikapcsolhatják – de alapértelmezésben be van kapcsolva. És hogy fokozzuk: ha egy a Facebookon nem regisztráló, ebben a témában nem túl tájékozott felhasználó el akarja kerülni a követést, akkor azt a regionális reklámszabályozó szövetségen, Európában a European Interactive Digital Advertising Alliance oldalán keresztül tudja megtenni.
Fontos megjegyzés: épp a korábbi évek rengeteg panasza, a gyakorlat jogilag kétséges volta miatt döntöttünk úgy, hogy a Prohardver lapcsalád oldalain ez a követés nem működik alapértelmezésben, a beágyazott Facebook-gombok inaktívak, csak az egyes felhasználók aktiválhatják őket.