Nem nő a Facebook: csökken az aktív felhasználók száma, de pörög a metaverzum

Rengeteg nehézséget emleget a Meta, a mobilinternet utódjának kikiáltott metaverzum pedig erősen veszteséges – de a cég szerint mindenki számára ez a jövő.

A legtöbb tech cég a napokban igen kedvezőtlen üzleti jelentést tett közzé: ezek általában csökkenő bevételeket, lerontott előrejelzéseket, lassuló növekedéseket és bővüléseket jeleznek, ezek okaként pedig általában a chiphiányt, az ellátási gondokat, a világjárványt, a növekvő szállítási és gyártási költségeket, valamint más cégeket jelölnek meg (így nem csak a streamingipar ütközött problémákba). Mivel akadnak olyan cégek, amelyek a nehézségek ellenére egészen bődületes emelkedéseket produkálnak (mint az Alphabet), a befektetők többsége arra számított, a Meta és a Facebook is szárnyalnak.

Tech-zuhanórepülés?

A Meta üzleti jelentése azonban nem igazán tetszett a tőzsdei közösségnek, így az kapásból több mint 20 százalékos árfolyamcsökkenést hozott Mark Zuckerberg birodalma számára – szintén igen jelentős árfolyamzuhanást szenvedett el többek között a PayPal, a Spotify, a Twitter, a Snap, a Pinterest, de a lista hosszan folytatható, a tech-részvények árfolyamcsökkenése rengeteg cégnél látványos. Az európai tech szektor a jelentések szerint az elmúlt 13 év legnagyobb zuhanásait produkálta.

2022 első heteiben az úgynevezett FAANG-óriások piaci értéke úgy 4000 milliárd dollárral csökkent.

Miért nem nő a világűrig a Meta?

A Meta a vártnál gyengébb jelentését és szereplését azzal indokolta, hogy egyrészt nehezítik a működését az Apple magánszférával kapcsolatos változtatásai (nehezebb a márkák számára megcélozni és mérni a reklámokat a Facebookon és az Instagramon, mivel a felhasználó meggátolhatja az appokat a reklám- és online tevékenység követésében), másrészt egyre nagyobb versenyt tapasztal a riválisoktól, mint például a TikToktól vagy a YouTube-tól. Makrogazdasági problémákat és ellátási láncbéli gondokat is említenek.


[+]

Így a Facebook globális, napi szinten aktív felhasználóinak a száma a korábbi negyedév 1,93 milliárd főjéről most 1,929 milliárd főre csökkent – ilyen jellegű csökkenésre a platform történetében még nem volt példa.

A Meta lassuló növekedésre számít az árbevétele kapcsán, mivel egyre nő a verseny a fogyasztók idejéért, akik pedig több időt töltenek rövid videós tartalmakkal is (amelyek kisebb árbevételt hoznak).

A negyedik negyedévben 2,91 milliárd havi szinten aktív felhasználót jelentett a cég, ami nulla növekedést jelent. A hírek hatására a Meta rögtön 200 milliárd dollárt vesztett a piaci értékéből a tőzsdén.

A Meta egyébként már korábban figyelmeztetett: a Google után a világ második legnagyobb digitális reklámplatformja jelentős bizonytalanság elé néz, a pénzügyi igazgató csak az Apple változtatásai miatt 10 milliárd dolláros mínuszt említett 2022-re vonatkozóan. Az első negyedévre 27-29 milliárd dolláros árbevételt várnak, míg az elemzők 30 fölöttire számítottak.

Bevétel azért így is van: a teljes összeg az elemzői várakozásokat felülmúlva 33,67 milliárd dollár lett a negyedik negyedév során. Zuckerberg külön jelezte elégedettségét a múlt évi haladások, a Reels, a kereskedelem, a VR fejlesztése kapcsán. Jelezte, továbbra is erősen fektetnek majd ezekbe és más fontos területekre, miközben építik a metaverzumot. Zuckerberg név szerint fájlalta a TikTok által jelentett fenyegetést, amely sok felhasználót (főleg fiatalt) hódít el tőlük.

Ömlik a pénz a veszteséges metaverzumba, állítólag ez a jövő

A metaverzum ötlete, a cégek hihetetlen mértékű befektetései, virtuális méregdrága termékei, NFT-i és blockchain-alapú ötletei már eddig is elképesztő felháborodásokat okoztak, az viszont jól látható, hogy a folyamat egyre csak erősödik. Ezt mutatja a Meta példája is.

A Meta alá tartozó, metaverzumért felelős Reality Labs 2021-ben 10,2 milliárd dolláros veszteséget termelt, 2020-ban még csak 6,6 milliárd dollárosat. Ezekről a számokról most először beszélt a cég.

A metaverzum elfogadásának nem segítenek az olyan jelentések, amelyek alapján egy nőt az ebbe való belépése után szinte azonnal csoportosan megerőszakoltak, de a sem, hogy Zuckerberg maga is arra figyelmeztetett korábban: 2021-ben legalább 10 milliárd dollárral csökkenti a nyereséget a metaverzumos befektetés, és a közeljövőben egyáltalán nem lesz nyereséges. A Reality Labs tavaly 2,3 milliárd dolláros árbevételt szerzett, a Quest headsetek eladásairól nem nyilatkoztak.

A tőzsdén mindenesetre hamarosan META néven fut majd a cég, ezzel is jelzik, hogy a jövő a metaverzum, erre fókuszálnak: az emberek a jövőben majd virtuális környezetekben dolgoznak, pihennek, játszanak, élnek közösségi életet, és költik el a pénzüket. A Meta arra számít, hogy a metaverzum a mobilinternet utódja lesz.


[+]

Több szakértő megjegyzi: a befektetők kezdenek rádöbbenni, hogy többé nem a reklámpiacról szól a cég részvényeinek megvásárlása. A Metába fektetés inkább elköteleződés aziránt, hogy az illető hisz benne: a metaverzum leváltja a mai internetes felhasználói élményt.

Persze az átmenet (ha sikerül), nem lesz zökkenőmentes: a Meta világszerte hatalmas nyomás alá került hatósági oldalon, a politikusok versenyellenes viselkedéssel vádolják, továbbá azzal, hogy rosszul vagy sehogyan nem kezeli az ártalmas, szélsőséges, téves információkat, a pénzügyi csalásokat és a gyerekek kihasználását a platformjain.

Azóta történt

Előzmények