Az Európai Bizottság (EB) elfogadott egy olyan tervet, mely szerint év végéig elkészítenek egy olyan irányelvet, mely alapján az olyan nagy, multinacionális vállalatok esetében, mint a Google vagy az Apple, felszámolnák az olyan tisztességtelennek minősített kereskedelmi gyakorlatokat, amelyek hátrányba hozzák a méretükben, tőkeerejükben és piaci helyzetükben kisebb, gyengébb európai vállalatokat – írta meg a Reuters hírügynökség ma délelőtt az észt Andrus Ansip, az európai egységes digitális piacért felelős biztos sajtótájékoztatójáról beszámolva.
Hirdetés
Ez a kezdeményezés kiegészíti azt a törekvést, hogy az EU területén a globális versenyképesség biztosítása érdekében végre valóban egységes digitális piac jöjjön létre. Konkrétan arról van szó, ami az Amazon ügyében is történt: megtiltanák a piacon monopolhelyzetben lévő amerikai vállalatoknak, hogy a konkurencia ellehetetlenítése céljából partnereikre a szerződésekben versenykorlátozó kikötéseket kényszerítsenek.
Az Európai Bizottságban ez a fajta határozott fellépés már jó ideje terítéken van, miután az online piacon érdekelt európai vállalkozások (pl. a Spotify, a Rocket Internet, vagy épp a Deezer) már évek óta lobbiznak az amerikai konkurensek szerintük tisztességtelen, az erőfölénnyel visszaélő kereskedelmi gyakorlatai ellen.
Az EB illetékesei közölték, hogy az ügyben tavaly indítottak átfogó vizsgálatot, és több olyan momentumra is fény derült, ami elfogadhatatlan versenyügyi szempontból: pl. a szóban forgó nagyvállalatok korlátozzák az adathozzáférést, vagy éppen a keresési eredmények rangsorolásának módját nem teszik eléggé átláthatóvá. Az EB célja a tisztességes kereskedelmi gyakorlatok leírásának és a visszaélések korlátozásának világos módja, az átláthatóság maximalizálása, illetve a kialakuló viták elrendezésére szolgáló rendszer kialakítása.