Az EU három százalékos adót vetne ki a nagy online cégekre

A fő cél az unión belüli adóelkerülés megakadályozása, az adóparadicsom kizárása, de a megvalósítás nem lesz egyszerű.

Mint korábban az IT café is beszámolt róla, a francia pénzügyminiszter, Bruno Le Maire egy interjúban közölte, hogy az Európai Bizottság (EB) eltökélt a tekintetben, hogy a tagállamok az adótrükköket felhasználó multinacionális internetes vállalatok ellen fellépjenek, és kikényszerítsék a helyben fizetendő adót. Az interjúban a miniszter arról beszélt, hogy ezt az árbevétel arányában határoznák meg, terveik szerint 2-6 százalék lenne az adó, de inkább a 2-höz közelebb.

A Reuters hírügynökség a minap megszerezte a legutóbbi tervezet szövegét, és ezek szerint a tagállamok képviselői végül 3 százalékban állapodtak meg a digitális tevékenységek után fizetendő adót illetően.

Az elfogadási folyamat szokatlanul gyorsnak tűnik, a hírügynökség szerint már a jövő héten véglegesíthetik a javaslatot, a megszavazás után indulhat a tagállami implementáció. Ugyanakkor látható a szabályozás célja – elsősorban a nagyvállalatok, főként amerikai nagyvállalatok ellen lép fel –, ugyanis a kötelezettség csak azokra vonatkozna, akik éves szinten globálisan legalább 750 millió eurós árbevételt érnek el, illetve az EU-ban legalább 50 millió euró adóköteles árbevételük van. Az utóbbit illetően nagy a változás, ugyanis korábban 10 millió euró volt a határ, ám ezt megemelték, nehogy a helyi vállalkozásokat hozzák hátrányos helyzetbe.

Az új rendelkezések leginkább az internetes hirdetések piacát érintik, ahol pl. a Google és a Facebook meghatározó szereplő, emellett a közvetítő modellben dolgozó cégeket (Airbnb, Uber), valamint az olyan nagy online piactereket, mint az Amazon. Az utóbbinak különösen kellemetlen lehet az új adó bevezetése, ugyanis az Amazon igen csekély nyereséget szokott elszámolni, gyakran veszteséget hoznak ki, így az árbevétel alapján történő adózás új terhet jelent számukra – épp ezért, a forgalom utáni adózás terve miatt érik heves kritikák az EB tervét.

A javaslat érdekessége, hogy az online média, pl. a streaming szolgáltatást nyújtó Netflix nem tartozik a hatálya alá. A szöveg azt is tartalmazza, hogy mindezt csak ideiglenes megoldásnak szánják, reményeik szerint hamarosan létrejön egy átfogóbb, remélhetőleg globális megoldás az ilyen tevékenységek megadóztatására, hogy a vállalatok ott adózzanak, ahol a nyereségük keletkezik, ahol a tevékenységüket folytatják. A gyakorlati alkalmazás nem lesz egyszerű, ki kell dolgozni olyan módszereket, melyekkel mérni lehet, hogy pl. a hirdetési piacon a multi hol és mennyit hirdetett, ebből mekkora jövedelme keletkezett, hány felhasználót ért el stb.

Ha a javaslat átmegy az uniós rendszeren, ezek után – mivel az adó kivetése tagállami feladat – minden tagállamnak implementálnia kell jogrendszerébe.

Frissítés: a képviselők a tudósítás megjelenése után nagy többséggel elfogadták a javaslatot, legalábbis azt a részét, mely a helyi adózásra vonatkozik - a mérték még kérdés.

Azóta történt

Előzmények