Sikeresen indult az önvezető buszok tesztje Észtországban

A technológia Franciaországból érkezett Tallinnba, egy hónapig tart a tesztidőszak.

Észtország fővárosában, Tallinnban a hétvégén indult el egy tesztüzem, melynek keretében két önjáró Easymile busz közlekedik a városban, és az eltelt napokban egyszer sem volt szükség komoly beavatkozásra, nem tapasztaltak vészhelyzetnek minősíthető problémát – írta meg honlapján az észt közszolgálati média, az Eesti Rahvusringhääling (ERR).

Kisebb incidensek előfordultak, például hétfőn egy szemtanú beszámolója szerint a két tesztjármű közül az egyik nem adta meg az elsőbbséget egy villogóval érkező rendőrautónak, illetve megtörtént az is – ezt az ERR fotósa rögzítette is –, hogy a busz akkor hajtott át a zebrán, amikor a gyalogosoknak volt zöld jelzésük. Ez utóbbinál sem történt baleset, csak a gyalogosok lepődtek meg.

Tallinn
[+]

Érdemes megjegyezni, hogy a buszok egy meghatározott útvonalon járnak, egy számukra e célból biztosított villamospályán, és a fenti incidensek mind azon az egyetlen kritikus ponton, egy kereszteződésben történtek, ahol útjuk keresztezi az éles forgalmat.

A tesztüzemben természetesen van a fedélzeten egy mérnök, aki bármikor beavatkozhat, és akinek feladata az is, hogy az utasokat tájékoztassa az autonóm jármű működéséről is – ezt a vonatkozó közlekedési szabályozás is előírja. Jelen pillanatban egy olyan rendszert használnak a buszokon, mely elvileg bármilyen probléma felmerülésekor, világosan nem értelmezhető közlekedési szituációban leállítja a járművet.

Tallinn
[+]

Az említett problémás helyzetben – a megkülönböztető jelzését használó rendőrautónál – még nem világos, hogy a felügyelő miért nem állította meg a buszt. A közlekedésfelügyelet vezetője, Talvo Rüütelmaa szerint feltehetően azért, mivel a hirtelen megállás talán komolyabb veszélyt jelentett volna – de ezt még ki fogják vizsgálni.

Az 50-60 km/óra sebességre képes buszok egyébként éppen biztonsági okokból mindössze maximum 20 km/óra sebességgel haladhatnak. Rüütelmaa a gyalogosátkelőn felmerült gondra is úgy reagált, hogy nem volt balesetveszély, és ezt a buszon utazók is hasonlóan látták. A közlekedési vezető állítását a rendőrség irányítója, Seiko Kuik is megerősítette, aki kitért arra, hogy tesztüzemről van szó, ezzel tisztában vannak ők is, és támogatják. A megkülönböztető jelzést használó járművek vezetőinek egyébként is figyelniük kell a közlekedők biztonságára, nem hajthatnak feltétel nélkül, ahogy akarnak, és ők is tudják, hogy kísérleti járművekkel találkozhatnak az adott útszakaszon. Kuik kiemelte, hogy ez különleges időszak, és hasonló problémák feltehetően akkor is előadódtak, amikor a lovas kocsik között megjelentek az első autók az utakon.

Azóta történt

Előzmények