Már másodszor fordul elő, hogy fapados, az olvasókat megterhelő módszerhez kell folyamodnom, ha az ASVA közleményéről van szó, mivel tanácstalanul állok a szöveg előtt. Épp ezért megkerestem a szervezet szóvivőjét, hogy mit is akar jelenteni, mi volt a szándékuk vele. Kaptam választ is, de ezt majd később, előbb olvassák el a közleményt betűhíven.
Megjelent a PeerMatrix, az új reklámcég, mely 200 millió fájlmegosztót céloz meg A PeerMatrix Inc. A mai napon bejelentette a PeerMatrix software kibocsátását, mely most először lehetővé teszi a reklámozók számára, hogy 200 millió olyan felhasználót érjenek el, akik fájl-megosztó software-eket használnak. „Ez egy egészen új fajta hirdetési lehetőség." – mondta Bernard Trest, a PeerMatrix Inc. elnöke. „Most először a reklámozók pontosan tudnak megcélozni 200 millió fájl-megosztó felhasználót, akiket mindezidáig nem tudtak elérni." A software hatalmas search engine-ken az AdWorks-höz hasonlóan működik: olyan hirdetéseket hoz létre, melyek egybeesnek azzal a tartalommal, amit a fájl-megosztó éppen keres a neten. Mondjuk, például, hogy az egyik hirdetőnek van egy „CarAd.mpg" fantázianévre hallgató autót reklámozó videóspot-ja. Ha a fájl-megosztó a „Halálos iramban" című filmet keresi, a PeerMatrix software a felhasználó számára egy „Halálos iramban.mpg" találati üzenettel tér vissza, függetlenül attól, hogy mi is a video-fájl valós neve. Hasonlóképp, ha a felhasználó a „Corvette Movie" kifejezést keresi, a software a „Corvette Movie.mpg" eredményt dobja majd fel neki, függetlenül attól, hogy mi a hirdetési fájl eredeti neve. Ez a technológia, amit a vállalat AdMorph TM-nek nevez, elég fontosnak és innovatívnak találtatott ahhoz, hogy szabadalmazzák az USÁ-ban. A software úgy működik, hogy veszi a fájlmegosztóktól bejövő keresési kéréseket és dinamikusan olyan keresési eredményeket generál, melyek éppen megegyeznek a keresőbe beírt kifejezéssel. A keresést elindító felhasználó ezért gyanútlanul letölti a hirdetést, és megnézi. „Az AdMorph megoldása maximálisan kihasználja az internet és a számítástechnika intelligenciáját, segítségével pontosan célzott reklámokat juttat el a felhasználókhoz. A módszer nem ismeretlen, csupán ez az első alkalom, hogy a zömében illegális tevékenységre egy legális üzleti modell – a maga automatizmusával – épül rá. A Pirate Bay találkozik az Adverticummal. Kérdés: mit szólnak a kéretlen reklámhoz a p2p felhasználók, akik hangsúlyozzák a konzum-társadalomtól való függetlenségüket?! Ugyanakkor az is látszik, hogy a filmiparnak égető szüksége lenne egyfajta on-line üzleti modellre, mielőtt a kalózok minden partot elfoglalnak és a „kikötés" lehetősége már csak tőlük függ." – vélekedik Kálmán András, az Audiovizuális Művek Szerzői Jogait Védő Közcélú Alapítvány (ASVA) igazgatója. |
Hát én ezt nem nagyon értettem. Aztán elolvastam azt a közleményt, melyből valószínűleg ez a fordítás készült, és akkor már világosabb lett. De az ASVA álláspontja még akkor sem volt tiszta, ezért felhívtam az szervezet képviselőjét, aki elmagyarázta. Szerintük ez a vállalkozás arra figyelmeztet, hogy a „kalózipar" már nem csak a szokásos jövedelmeket termeli ki, hanem a reklámok útján újabb jövedelmi források nyílnak meg. (Vitatkozni nem akartam, de azt azért megjegyeztem, hogy a fájlcsere töredékét teszi ki a jövedelemszerzés céljából folytatott tevékenység, a fájlcserélők döntő többségének nem származik anyagi haszna a letöltésből és megosztásból, ám ebben nem értettünk egyet.)
Tehát az ASVA egyrészt a „kalózipar" térnyerésére figyelmeztet, másrészt pedig arra is – ez a megállapítás a szervezet eddigi tevékenységét ismereve nem tűnik túl hitelesnek –, hogy a filmiparnak új üzleti modellekre lenne szüksége.
Hát ezt mondja az ASVA.