Az Európai Bizottság (EB) ma kiadott sajtóközleménye szerint Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos ultimátumod adott a vállalatnak, mivel így nyilatkozott: „Egyre több fogyasztó foglal üdülőhelyet az interneten, és ez az ágazat sok új lehetőséget biztosított a nyaralók számára. A népszerűség azonban nem lehet mentség arra, hogy nem tartják be az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat. Könnyen érthetőnek kell lennie a fogyasztók számára, hogy várhatóan milyen szolgáltatásért és mennyit kell fizetniük, továbbá tisztességes szabályok szerint kell eljárni például akkor, ha a tulajdonos lemondja a szállásadást. Elvárom, hogy az Airbnb mihamarabb előterjessze a megfelelő megoldásokat.”
Az EB vizsgálata megállapította, hogy az Airbnb árainak jelenlegi bemutatása és számos feltétele nem felel meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelvnek, a tisztességtelen szerződési feltételekről szóló irányelvnek, valamint a polgári és kereskedelmi ügyekben a joghatóságról szóló rendeletnek. Ezért az európai fogyasztóvédelmi hatóságok és az EB számos változtatást követeltek meg az Airbnb-től. A vállalatnak augusztus végéig kell előterjesztenie javaslatait. Miután az Airbnb megoldási javaslatokat tett a fentiek orvoslására, az EB és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok felülvizsgálják a javasolt változtatásokat. Ha nem tekintik azokat kielégítőnek, jogérvényesítési eljárást alkalmazhatnak az Airbnb-vel szemben.
Az árak átláthatósága és az egyéb tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
Az Airbnb-nek:
- módosítania kell az árinformációk bemutatásának módját a weboldalán történő kezdeti kereséstől fogva, annak biztosítása érdekében, hogy amikor az ingatlant felajánlják, közöljék a fogyasztóval a teljes árat, amely tartalmaz valamennyi vonatkozó kötelező költséget és díjat, például a takarítási díjakat, vagy ha nem lehetséges előre kiszámítani a végső árat, egyértelműen tájékoztassák a fogyasztót az esetleg alkalmazásra kerülő további díjakról
- egyértelműen meg kell jelölnie, hogy magán- vagy hivatásos vendéglátó tette az ajánlatot, mivel esetükben eltérő fogyasztóvédelmi szabályok vannak érvényben
A szerződési feltételek pontosítása és a jogellenes szerződési feltételek eltávolítása
Az Airbnb tekintetében ez például a következőket jelenti:
- a vállalat nem vezetheti félre a fogyasztókat azáltal, hogy a lakóhelyük szerinti tagállamtól eltérő országban fordul bírósághoz
- az Airbnb egyoldalúan és indokolás nélkül nem határozhat arról, hogy mely feltételek maradnak hatályban valamely szerződés megszüntetése esetén
- az Airbnb nem foszthatja meg a fogyasztókat attól az alapvető törvényes joguktól, hogy személyes kár vagy egyéb kár esetén pert indítsanak a vendéglátó ellen
- az Airbnb nem változtathatja meg egyoldalúan a feltételeket anélkül, hogy erről előzetesen egyértelműen tájékoztatná a fogyasztókat és lehetőséget adna számukra a szerződés felmondására
- a szolgáltatási feltételek nem biztosíthatnak korlátlan mérlegelési jogkört az Airbnb-nek a tartalom eltávolítása tekintetében
- a szerződés Airbnb általi megszüntetését vagy felfüggesztését el kell magyarázni a fogyasztóknak, egyértelmű szabályokkal kell azt szabályozni, és nem foszthatja meg a fogyasztót a megfelelő kártérítéshez való jogtól vagy a jogorvoslathoz való jogtól
- az Airbnb visszatérítésre, kártérítésre és a kártérítési követelések érvényesítésére vonatkozó politikáját egyértelműen meg kell határozni, és e politika nem foszthatja meg a fogyasztókat attól a joguktól, hogy éljenek a rendelkezésükre álló jogorvoslati lehetőségekkel
Végezetül az Airbnb-nek az online vitarendezési (OVR) platformra mutató, könnyen hozzáférhető linket kell biztosítania a weboldalán, valamint az OVR-rendeletnek megfelelően meg kell adnia a vitarendezésre vonatkozó valamennyi szükséges információt.
A következő lépések
Az Airbnb-nek augusztus végéig részletes megoldásokat kell javasolnia arra vonatkozóan, hogy miként hozza összhangba magatartását az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokkal. Az EB képviselői és a fogyasztóvédelmi hatóságok szükség esetén szeptemberben találkoznak az Airbnb-vel a fennmaradó aggályok eloszlatása érdekében. Ha a vállalat javaslatai nem tekinthetők kielégítőnek, a fogyasztóvédelmi hatóságok dönthetnek úgy, hogy jogérvényesítési intézkedésekhez folyamodnak.