Targetálási lehetőségek az interneten

Direkt marketing

Tény, hogy az internet használói ma még jellemzőbben jobb vagyoni helyzettel és iskolai végzettséggel rendelkeznek, mint a teljes népesség. Minden vállalat számára fontos, hogy internetes megjelenésével, kommunikációjával minél hatékonyabban elérje saját célcsoportját, amire ez a kommunikációs eszköz számos lehetőséget ad. Ezeket a lehetőségeket azonban a vállalatok, intézmények csak részben ismerik, így ezen lehetőségekkel mindenképpen célszerű foglalkozni, hiszen számos lehetőség megfizethető kis- és közepes vállalatok számára is, illetve adottak ingyen módszerek is. A lehetőségek kihasználása egyre fontosabbá válik, hiszem ma már a felhasználók közel fele vásárlásai előtt interneten tájékozódik a termékek, szolgáltatások kínálatáról és ez még inkább így van a tartós fogyasztási cikkek esetében.

E hosszabb írásunkban a teljesség igénye nélkül ismertetjük az egyes reklámeszközök targetálási lehetőségeit. A szövegben az alábbi kérdések kerülnek megvilágításba: az elektronikus DM levél esetén, hogyan lehetséges a célcsoport meghatározás, miképpen történik az egész eDM műkődése, utóértékelése? Mi is az a keresőmarketing, milyen eljárások alkalmazhatóak? Melyek a találati helyezések összetevői, hogyan történik a kulcsszavak megvásárlása? A banner jellegű megjelenéseknél, milyen kreatív eljárások alkalmazhatóak?

Az online DM levél

Az eDM fogalmát röviden az alábbiak szerint lehet összefoglalni: a felhasználó e-mail postafiókjába juttatott személyre szabott üzenet. Fogadásához a felhasználó előzetesen hozzájárult. Az adatbázisok működtetésének első és talán legfontosabb eleme az adatgyűjtés folyamata. Az online DM cégek adatbázisuk döntő hányadát nyereményjátékok útján szerzik

Az online Dm levelek célcsoportjának meghatározása különböző szűrők /filterek/ segítségével történik. Magyarország legnagyobb online Dm cégei (Maxima, Optimusz, Mailhungary, Optimail stb.) napjainkban már több száz ilyen választási lehetőséggel rendelkeznek. A megbízó ezeken a szűrőpaneleken választhatja ki, hogy milyen szempontok szerint targetálja az elérni kívánt ügyfeleket.

A Direkt Marketing rendszerek használatával egy olyan korszerű, valós idejű, célzott hirdetési formát érünk el, amellyel a reklámkampányok hatékonysága a legmagasabb értéket érheti el. A vállalatok célcsoportja a közel 100-as nagyságrendű szűrő segítségével pontosan meghatározható, így a hirdetéseket csak ténylegesen azok kapják, akik az adott piaci szereplő célcsoportjába, vevőkörébe tartoznak.

A targetálási szempontok, választási lehetőségek szolgáltatóktól függően eltérnek, általánosan a következő szempontok alapján csoportosíthatóak:

  • Demográfiai jellemzők alapján: életkor, családméret (egy háztartásban élők száma), családi állapot (egyedülálló, házas), nem, havi nettó átlagkereset, legmagasabb iskolai végzettség, foglalkozás, munkahelyi pozíció (alsó-, közép-, felső-, -csúcsvezető), nyelvtudás.
  • Fogyasztási, vásárlási szokások alapján: rendelkezik-e bankkártyával, mobiltelefonnal, autóval, lakással, laptoppal stb.?; milyenek az internetezési szokások? (alkalmi, gyakori internetező); melyik banknál vezeti a folyószámláját?; melyik mobilszolgáltatót használja?; rendszeresen utazik?; dohányzik?; milyen italokat kedvel, érdeklődési kör?, stb.
  • Földrajzi jellemzők alapján: településnév, típusméret alapján, illetve régió szerint

Az ilyen jellegű emailek számos formátumban (text, html, flash) kiküldhetőek, amelyek tartalmazhatnak szöveget, álló vagy mozgóképet. Az e-mailek tetszőleges számú zónára bonthatók, amelyekről a DM rendszer valós idejű megjelenési és klikkelési statisztikákat készít. A statisztikák jelszóval védett oldalon folyamatosan nyomon követhetőek.

A kampány után lehetőség van utóértékelésre, ahol a szokásos paraméterek (kiküldött emailek és klikkelések száma, aránya, stb.) mellett lehetőség van egyes szolgáltatók esetében arra is, hogy megnézzük például az eDM reklámlevélre klikkelők demográfiai összetételét ezzel is segítve a következő kampányunk pontosabb targetálását. Fizetni általában a kiküldött emailek száma alapján kell (általában 1 db email kiküldése 50 Ft + áfától kezdődik). A klikkelési arány általában 5–15 százalék között van, ami jóval magasabb, mint a banner reklámok esetében (CTR-arány a bannereknél 0,25 százalék).

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Mennyit ér egy vállalati weboldal?

    Cikkünkben bemutatjuk, hogy milyen statisztikai információk nyerhetők egy weboldal látogatóiról.

  • Letiltott ADSL

    Az Invitel letiltotta egy előfizetőjének hozzáférését, miután úgy értesült, hogy az illegális fájlcserét folytat a hálózaton.

  • Internetezők az újvilágban

    Az Egyesült Államok élen jár az online igénybe vehető szolgáltatások bevezetésében.

Előzmények