Targetálási lehetőségek az interneten

Keresőmarketing és keresőoptimalizálás

Akár nonprofit, akár üzleti jellegű internetes oldal készül, az egyik legfontosabb cél, hogy arra minél többen ráleljenek. Üzleti honlap esetében persze az ismertség vagy értékesítés ebből fakadó növelése is fontos szempont. A statisztikák szerint a legtöbb weblapot a keresőoldalakon keresztül találják meg (mint amilyen a Google, AltaVista, Yahoo, Heuréka stb.). Nyilvánvaló tehát, hogy ezekben ajánlatos minél jobban szerepelni. Ráadásul ez a jelenlét a legolcsóbb és egyik leghatékonyabb fajtája az oldalak népszerűsítésének.

Általánosan elismert tény, hogy a keresés eredményei közül az első 10-20 találatnál többet ritkán néznek meg. Így hát a puszta jelenlét a keresők adatbázisában még nem ér sokat: ha ugyanis a felhasználók számára lényeges kulcsszavakra rákeresve a 433-ik helyen található egy website, jelentősebb forgalomra nem nagyon számíthat.

Ez azonban orvosolható. Azokat a módszereket, technikákat, melyek révén növelhető a keresőoldalak felől bejövő forgalom, összefoglalva keresőmarketingnek (search engine marketing = SEM) nevezik. Ennek egyik leghatékonyabb és legolcsóbb típusa a keresőoptimalizálás (search engine optimization = SEO). Olyan tudomány ez, amelyet bárki művelhet és nem feltétlenül kell hozzá több, mint érdeklődés és időráfordítás. Az erre fordított idő persze különösen cégek esetében pénz-, illetve jelentősebb időkiesés, s akinek erre nincs felesleges kapacitása, érdemesebb keresőmarketinggel foglalkozó cégekhez fordulnia.

Az üzleti honlapokon túl a keresőoptimalizálás nem csak a kereskedelmi célokat szolgálhatja, hanem nagyon fontos szerepe lehet a nonprofit szféra számára is (oktatás, ismeretterjesztés, társadalmi akciók, felhívások stb.). Sajnos azonban ez a szegmens még az üzleti szféránál is tájékozatlanabb a weboldal-optimalizálás terén.

A keresők – az angol kifejezés fordításával keresőmotor vagy keresőgép néven is emlegetik őket – három alapvető kategóriába sorolhatóak.

  1. Az egyes weblapokat indexelő, adatbázisba felvevő klasszikus keresők (pl. Google, Yahoo, MSN, stb.) Ezekbe a bekerülés alapvetően ingyenes, viszont némelyik pénzt kér azért, ha gyorsított eljárással akarnak felvételt nyerni, vagy garanciát szeretnének a gyakori újraindexelésre. A keresőoptimalizálás túlnyomórészt ezeket a keresőket célozza meg.

  2. Katalógus jellegű, témakörök szerint csoportosított adatbázis (pl. Yahoo Directory, DMOZ-Open Directory Project), iparági, szakmai katalógusok. E keresőkbe a bekerülés lehet fizetős vagy ingyenes is. Közös bennük, hogy nem automatikusan veszik fel a lapokat, hanem először is be kell jelentkezni az űrlapjuk kitöltésével, s ezt követően a jelentkezést egy szerkesztő értékeli, és az ő döntésétől függ, hogy valaki bekerül-e a katalógusba (pl. lap.hu oldalak).

  3. Fizetett eredményeket megjelenítő ún. pay-per-click keresők (pl. Overture , AdWords, Espotting, Kanoodle, LookSmart stb.) Ezeken az oldalakon az egyes kulcsszavakra történő keresésnél azok az oldalak jelennek meg, melyek arra a kulcsszóra licitáltak, a sorrendet pedig a licitek nagysága határozza meg. A licit során felajánlott összeget akkor kell kifizetni a keresőoldalnak, ha ténylegesen rá is klikkelnek a website-ra mutató hivatkozásra.

A keresőoldal céljai összességében a mögötte álló cég céljai, melyek közül a legalapvetőbb, hogy színvonalas keresési eredményeket szolgáltasson az interneten keresők számára. Ezért igyekszik a keresőoldal minden egyes keresésre a legrelevánsabb, legtartalmasabb oldalakat felhozni az első helyeken.

A keresőoldal lényege nem más, mint az algoritmus(ok), mely(ek)nek alapján a megtalált weblapokat rangsorolja és az egyes kereséseket megjeleníti. Ezt folyamatosan hozzáigazítják a változó optimalizálási módszerekhez: ugyanis – bár minden ilyen algoritmus a keresőoldal legalapvetőbb üzleti titkai közé tartozik – a keresési eredményekből következtetni lehet arra, hogy mit és milyen súllyal vesznek figyelembe az oldalak rangsorolásánál. Ezt a tudást pedig a keresőoptimalizálás hasznosítani tudja.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Mennyit ér egy vállalati weboldal?

    Cikkünkben bemutatjuk, hogy milyen statisztikai információk nyerhetők egy weboldal látogatóiról.

  • Letiltott ADSL

    Az Invitel letiltotta egy előfizetőjének hozzáférését, miután úgy értesült, hogy az illegális fájlcserét folytat a hálózaton.

  • Internetezők az újvilágban

    Az Egyesült Államok élen jár az online igénybe vehető szolgáltatások bevezetésében.

Előzmények