A tartalomszolgáltatók is várják a Netflixet

Jön a Netflix

Fülöp Tamás: Ma két gátja van annak, hogy ez az iparág önállóan termeljen bevételt. Egyrészt aki hajlandó fizetni érte, az bár egy szélesedő réteg, de még mindig ők vannak kisebbségben, másrészt pedig a mostani internetezőkben még él az a tévképzet, hogy ami az interneten van, az ingyenes.

IT café: A zenei streamszolgáltatók közül azért vannak, akik nem panaszkodnak.

Fülöp Tamás: Igen, a YouTube is elindította fizetős verzióját, ahol a minőségi tartalmakért és a reklámmentességért pénzt kérnek. Míg korábban rengeteg film volt fent illegálisan a videómegosztón, mára már a jogtulajdonosok illetve a képviselőik agilisan és gyorsan távolíttatják el ezeket a tartalmakat, nehezedik a hobbikalózok dolga. Minden abba az irányba megy, hogy az online populáció ráébred majd, hogy nincs ingyen. Ez azonban edukáció és idő kérdése, de haladunk.

IT café: Az Internet Hungary 2015 konferencián szó esett arról, hogy uniós törekvések szerint el kellene törölni a régiózárakat, a lokációra épülő tartalomszűrést. Mit gondol erről?

Fülöp Tamás: Üdvözlöm a gondolatot. Persze a stúdióknak az az érdekük, hogy minden országba külön adhassák el a filmeket, de fogyasztói szempontból nehezen emészthető, hogy adott tartalmakat nem nézhetnek meg mindössze amiatt, mert rossz helyen laknak.

IT café: Globális terjeszkedésbe kezdett a Netflix, hamarosan megérkezhet hazánkba is. Fel lehet venni velük a versenyt, ha ez megtörténik?

Fülöp Tamás
Fülöp Tamás (forrás: SPI International) [+]

Fülöp Tamás: Nem. Szerintem senki nem képes rá. De ha megfordítom a kérdést, van-e egyáltalán olyan cég ma a világon, aki fel akarja velük venni a versenyt? Én azt gondolom, hogy nem is kell velük versenyezni. Személy szerint örülök nekik, nagyon jót fog tenni a piacnak. Az az előfizető, aki ma nem hajlandó ezer forintot kifizetni a szolgáltatásért, de nagyon várja a Netflix érkezését, kíváncsi leszek, mit tesz majd, ha megérkezik. Az biztos, hogy egy Netflix-szintű szereplő a saját erőforrásaival hozzánk képest nagyon gyorsan képes edukálni a piacot. Ez pedig az összes szereplőnek jó.

Nem tudjuk, hogy hogyan tervezik a belépést, tehát hogy szinkronizálnak, vagy feliratozni fognak. A mi tartalmaink lokalizálva vannak, ha pedig sikerül felkelteni az igényt és a hajlandóságot a fizetésre, sokan lesznek, akik pont a Netflix hatására fizetnek majd elő a mi szolgáltatásunkra. Az autógyártás egy remek példa erre: ott sem maradt a kezdetekben egyetlen gyár, hanem a többi szereplő számára is megteremtette, majd kitaposta az utat a Ford. A lineáris tévé képviselői aggódnak, a nemlineáris szolgáltatók ezzel szemben a lehetőséget látják benne.

Azóta történt

Előzmények