Új hozzászólás Aktív témák
-
nagyúr
Kíváncsi vagyok, hogy a pesti taxisok mit szólnak majd ez első társasághoz, aki önvezető taxi szolgáltatást indít. Nyilván tilcsák be, mer nem adózik, vagy valami hasonló jól átgondolt okból lezárják az oktogont.
Szerintem hamarabb meg fog ez történni, mint sokan gondolják...
[ Szerkesztve ]
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
Arról is elfelejtkezel, hogy ha mondjuk egy autót alkatrészenként vásárolnál meg és úgy raknál össze, akkor többszörösébe kerülne, azaz az igazi profit ebben van. Az biztos, hogy a gyártónak filléres költség az elektronika, de ugyanezt mennyiért fogja adni utólag?
Pont mint egy lengőkar vagy egy szelepszárszimmering. Mi köze ennek az önvezetéshez?
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
Valami egészen furcsa elképzelésed van ezekkel a szenzorokkal kapcsolatban.
Semmivel nem kerül többe beszerelni őket, mint egy kuplungpedált vagy egy váltókart. Megy a szalagon az autó, és sorban rakják össze, beleteszik az üléseket, meg az ajtókárpitot, meg a szenzorokat is a megfelelő állomáson. Valszeg egy robot csinálja majd, ahogyan ma is. Egy autóban most is van pár tucat szenzor, ezután lesz benne még pár tucat. Filléres tétel. Ha javítani kell egy szenzort, akkor megjavítják. Most is megteszik. Például nekem a főtengely jeladót kellett cserélni az autómon, a sarki autószerelő megcsinálta fél óra alatt.[ Szerkesztve ]
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
Pedig elég nyilvánvaló már most is, hogy olcsóbb lesz. Egy szenzornak közel nulla a karbantartási költsége.
Természetesen, ami elromolhat, az el is romlik, de a szenzorok nem a leggyakrabban meghibásodó alkatrészei egy autónak. Szemben a futómű/fék/kormány alkatrészekkel. Mivel a szenzorokban nincs mozgó alkatrész, a karbantartásuk elhanyagolható, kerekítési hibán belüli tétel. Ezt ma is tudjuk, ismert tény, rengeteg szenzor van rengeteg autóban sok éve az utakon. Ezen nem változtat érdemben, hogy 46 helyett 73 szenzor lesz egy autóban átlagosan.Az önvezető autónak a kifejlesztése a k..va drága, nem a gyártása vagy az üzemeltetése. Az pont olcsóbb.
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
Mivel ez nem opárációs rendszer, hanem egy konkrét hardwerre írt program, elég jól ki lehet tesztelni, mielőtt kiengedik az utcára. Szóval messze nem annyira problémás, mint egy oprendszer, aminek millió féle eszközön, esetleg sona nem tesztelt összeállításokon, tesztelés során soha elő nem jövő user barmolásokon keresztül kell működnie. Én attól nem félnék, hogy ilyen probléma felmerül, hogy hirtelen mindmeghalunk, ha egy bizonyos típusú önvezető autóban ülünk, ami amúgy évek óta problémamentesen üzemelt...
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
válasz gabor.79 #103 üzenetére
Azért elég sok kérdésedre kaptál választ, csak valamiért szándékosan átsiklasz felette, ami nem illik bele az előre eldöntött feltételezésedbe, hogy márpedig ez nagyon drága és nagyon veszélyes és egyáltalán.
Kaptál válasz arra, hogy ez egyáltalán nem drága, sőt, sokkal olcsóbb, mint most.
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
válasz gabor.79 #106 üzenetére
Lehet, hogy dabadab ezt írta, de mások, köztük én is írtam, hogy ez nem igaz, hiszen most is rengeteg szenzor van egy modern autóban, és pontosan ismerjük a fenntartási költségét ezeknek, ami erősen a nullához közelít. Azt is pontosan tudjuk, hogy egy taxinál vagy egy fuvarozó sofőrnél milyen költségei vannak a munkaerőnek, ami igencsak tetemes, össze sem hasonlítható a szenzorok karbantartási költségeivel.
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
válasz gabor.79 #123 üzenetére
Mit nem értesz azon, hogy miután megvetted? Te az üzemeltetésről beszéltél eddig, az pedig plusz költségmentes. Nyilván egy új funkciót pénzért adnak, főleg amíg még újdonság. Az ülésfűtés is drágbb, mint ülésfűtés nélkül, mivel egy extráról beszélünk. Viszont ha már megvetted, semmilyen plusz költséged nem lesz a következő 15-20 évben az ülésfűtés miatt. (Kivéve persze, ha meghibásodik, akkor meg kell javítani. De a hármas henger dugattyúgyűrűje is ilyen, tökre nincs vele költséged, de ha elromlik, akkor meg de.)
Amikor már csak ilyet árulnak, akkor meg majd nem lesz plusz költsége. Sőt, olcsóbb lesz, mert nem kell bele pedál, meg váltókar, meg kormány, meg műszerfal meg egy csomó egyéb mozgó alkatrész.Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
válasz gabor.79 #127 üzenetére
Persze, nyilván. De azt értsd meg, hogy ez a költség elhanyagolható. Évtizedes tapasztalat van a szenzorok meghibásodási arányáról, és az a tapasztalat, hogy elvétve romlik el egy szenzor. Vagyis ez nem lesz akadálya az önvezető autók olcsó üzemeltetésének. Ha X olyan kicsi, hogy észre sem vesszük, akkor 2X se lesz sokkal több. Pl. egy taxitársaságnak egy három műszakban hajtott autón most van mondjuk évi 21 milliós költsége, amiből 20 millió a négy sofőr bérköltsége, egymillió az autó karbantartása, amiből a szenzorok javítása 2 Ft 50 fillér. Ezután a sofőrök bére lejön, de hozzájön 13 Ft 50 fillér szenzorköltség a sokkal több szenzor miatt (szerintem ennyi sem, de legyen a kedvedért valami azért). Na szóval megspórolt a társaság autónként évente 19 999 986,5 Ft-ot...
[ Szerkesztve ]
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
válasz gabor.79 #132 üzenetére
Mint már sokadszor írom, mostmár kivastagítom, dőlttel és aláhúzva, hogy most is mennek az utakon autók, amikben egy csomó szenzor van, és nem romlanak el a szenzorok!
Tehát de, van vele tapasztalat, nagyon sok tapasztalat van vele, és az a tapasztalat, hogy kvázi ingyen van az üzemeltetése a szenzoroknak, mert a szenzorok nem kopó-fogyó alkatrészek, egyszer megvetted az autóval együtt, soha többé nem kell vele foglalkozni, egy filléredbe nem kerül. Ez a tapasztalat.
Nem a szenzorok kerülnek 2,5 millióba a teslában, hanem a kutatás-fejlesztés, ami mögöttük van. Meg az újdonság ára. Meg az utólagos beszerelés költsége. Meg a haszon. Ebből a 2,5 millióból kb. 150000 Ft lehet maguknak a szenzoroknak a tényleges beszerzési ára, vagy még annyi sem, de az is csak azért, mert még nem terjedt el annyira, hogy igazán nagy tételben gyártsák. Ha minden autó önvezető lesz, akkor ez már a bekerülésnél sem lesz számottevő, de az üzemeltetés, már most sem tétel.
Mégegyszer: természetes dolog, hogy egy új dolog sokba kerül. Ugyanígy volt ez az első ABS-ekkel is, komyoly felára volt az extralistán. Mostmár nem extra, minden autóban alapfelszereltség, nem lesz tőle drágább az autó. Ugyanez igaz a szenzorokra is. De ez csak a bekerülés, nem az üzemeltetés. Az üzemeltetése már most sem drága, sőt, nagyon olcsó.
[ Szerkesztve ]
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
válasz gabor.79 #135 üzenetére
De az üzemeltetésbe ne vedd már bele az autó árát könyörgöm! Az max az amortizációba számít bele, de pár év múlva simán olcsóbb lesz egy önvezető autó, amiben nincs sofőr ülés, csak utasülés, mint egy nem önvezető hasonló kategóriájú.
Hol érdekel engem, mint üzemeltetőt, hogy a gyártó mire költ mennyit? Megvettem az autót X összegért, onanntól kezdve én nem fogok fizetni a gyártónak semmilyen fejlesztésére egy petákot sem.Az üzemeltetés azt jelenti, hogy megyek X távolságot az autóval, ezalatt Y Ft-ot kell ráköltenem, hogy működjön folyamatosan. Kell olajcsere, meg vezérléscsere, meg fékek cseréje, meg futóműjavítás stb. Valahol hátul ezután jönnek a nem tervezett meghibásodások. A szenzorok üzemeltetése fenn se lesz a listán, olyan szinten nem tétel.
A nem önvezető autóknál is megvannak ám ezek a tételek, ha ez új lenne neked, szóval nem lesz drágább üzemeltetni, sőt olcsóbb lesz, mert a szoftver nem fékezget fölöslegesen, optimális fordulatszámtartományban tartja a motort, vigyáz rá, mert nem tehet mást, szemben egy emberi sofőrrel.
Minden jel arra utal, hogy maguk az autók, de legfőképp az üzemeltetésük sokkal olcsóbb lesz, mint a sofőrös autóké.[ Szerkesztve ]
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
válasz gabor.79 #137 üzenetére
De azt értsd meg, hogy nem lesz +2,5 millió az önvezető, hanem olcsóbb lesz. Lásd fent az ABS-es példa.
A szenzorokat hagyd már légyszíves, teljesen komolytalan, nincs fenntartási költsége a szenzoroknak, csak bekerülési.De nézzük akkor:
Butaautó vételár 10 000 000 Ft + üzemeltetési költség évi 21 000 000 Ft
Önvezető autó vételár 12 500 000 Ft, + üzemeltetési költség évi 1 000 000 Ft (+13,5 Ft a szenzorokra a kedvedért)Ha 10 évig megy az autó három műszakban, utána leselejtezik, akkor kerekítési hibákkal (szenzorok )
197 500 000 Ft-ot (azaz százkilencvenhétmillió ötszázezer forint) spórolt a dolgon.
Most így elképzeltem, vajon hány tizedmásodperc kell a taxitársaság döntéshozójának, hogy ez alapján eldöntse, melyik éri meg...[ Szerkesztve ]
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
válasz gabor.79 #142 üzenetére
Teljesen igazad van abban, hogy kétszer annyi szenzor üzemeltetése kétszer annyiba kerül, csak az a fránya nullával szorzás ne lenne benne a képben. Vagyis hogy ha 50 db szenzor üzemeltetése 0 Ft, akkor 100 db-é pont kétszer annyi, ami éppen 0 Ft...
Ráadásul rengeteg adat van mindennek a megállapításához, ugyanis attól, hogy egy autó önvezető, még autó marad, kerekekkel, futóművel, motorral stb. Pontosan ismertek a fenntartási költségek.
Egy dologban változik, mégpedig hogy nem egy ember vezeti, hanem szoftver. Mivel egy szoftver üzemeltetése nem kerül annyiba, mint egy emberé, ezért bátran kijelenthetjük, hogy olcsóbb üzemeltetni az önvezető autókat.[ Szerkesztve ]
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
válasz gabor.79 #152 üzenetére
Túlegyszerűsíted
Na jó nem olyan bonyolult, de azért például simán lehet egy olyan rendszer, ami 5 percenként küld egy pontos pozíciót a központba, és ha ott látják, hogy nem jött jel, akkor minimum riasztanak valami szervet.
Ha olyan érték van a platón, amiért érdemes megállítani, akkor azt simán lehet így védeni minimális költséggel...Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
válasz Cathfaern #164 üzenetére
Azért azt tegyük hozzá, hogy egy önvezető kamiont kifosztani, az lopás, kap érte 1-2 évet, azt is felfüggesztve esetleg, míg ha van sofőr, akkor az már fegyveres rablás, amit nem lehet annyival megúszni, 5-8 éveket lehet guggolni érte...
Én inkább olyat tudok elképzelni, hogy feltörik a szoftvert, és szépen megadnak neki egy útvonalat, és házhoz megy a szajré...
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
Ez azért van, mert a bűközők csak a filmekben okosak és hiperintelligensek és úriemberek szmokingban, akik minden megterveznek az utolsó kis mozzanatig, ami a bolygó másik oldalán történik másodpercre pontosan. A valóságban ritkán találkozni náluk sötétebb, butább alakokkal...
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
válasz gabor.79 #173 üzenetére
Jaja, tele vannak. De azért elég jól működnek. Nekem legalábbis semmi bajom például a mosógépemmel, beállítom rajta a programot, oszt kimos. Vagy a klímám is ilyen, hazafelé menet beállítom a mobilomon, hogy kezdjen el hűteni, mire hazaérek kellemes a hőmérséklet. Biztos lehetne a szoftverében bugokat találni, de mivel hibátlanul teszi a dolgát, nem nagyon érzek rá késztetést...
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
válasz gabor.79 #175 üzenetére
Szerintem meg túlagyalod. Tesztelni fogják, évek óta tesztelik már most is, akkor fogják kiengedni az utakra, ha már jó lesz. Biztos lesznek benne bugok, de nem olyan szintűek, hogy emberekre vadásznak az utcákon az önvezető autók, hanem max olyanok, hogy egy hiba miatt 2%-al többet fogyaszt, mert 3 tized másodpeccel tovább gyorsít, mint kellene vagy hasonló. Erre majd adnak ki egy hibajavítást és kész...
Aki él és nem boldog, az téved!
Új hozzászólás Aktív témák
- Filmvilág
- World of Tanks - MMO
- Villanyszerelés
- Apple iPad Air (5. generáció) - felülértékesítés
- Politika
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Motorola Edge 40 - jó bőr
- AMD Radeon™ RX 470 / 480 és RX 570 / 580 / 590
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Távcső topik
- További aktív témák...