Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • DraXoN

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Ijk #19 üzenetére

    Az akkumulátorok állapota és romlása erősen függ attól, hogy hogy oldják meg az autóban az akkumulátorok hőmérséklet menedzsmentjét (hűtését/fűtését igény esetén).
    Azon autók amikben nincs ilyen általában 7-10 év körüli éveikre erősen elgyengülnek (és lehet pár cella cserén is túl vannak, ha jól rémlik valamelyik nissan leaf szenved ettől, nem most nem vagyok a márkában és típusban biztos), de egy jól menedzselt akku elmehet komolyabb hiba nélkül 15 évet is úgy hogy megmarad a kapacitásának 70-80%-a akár 300ezer Km megtett táv mellett (persze lehet pár cella csere itt is volt közben, de valószínű kevesebb mint az első "nem menedzselt" akku esetén).
    Persze ezek az első lítium cellás akkukkal szerelt autókból levont következtetések. De ez a kép rajzolódik ki.. Ha normális környezetet kap, akkor igen jól bírják a lítium akkuk a kiképzést (jobban mint maguk a gyártók remélték eleinte)..
    Elvileg 25től jönnek a szilád elektrolitos akkuk, azok lesznek majd az igaziak. 3x nagyobb kapacitás azonos súly mellett, olcsóbb gyártás, jelentősen kisebb esély cellazárlatra, jelentősen kisebb esély cella szivárgásra, kevésbé érzékeny a hőmérsékletre, nem gyúlékony, nem gyullad ki ha "átszúrják", és sokkal könnyebben újrahasznosítható/feldolgozható (szétbontható elemeire) ha arra kerülne a sor, de ezen kívül gyorsabban tölthető és meríthető degradáció nélkül ... gyakorlatilag elvileg közel csak előnye van, kb. túl szép, hogy tényleg ilyen legyen, csak még nem sorozat gyártható, 21-22-ben indulnak az első ilyen üzemek amik ezen technológiájú akkukat ontják ki magukból, az első autók 24-25 körül jönnek (tervezés, specifikálás, engedélyezések, na meg kell gyártási kapacitás).. De ha tényleg ilyen jók lesznek, a piac hamar rácuppan majd.
    a VW ígérte, hogy amik 21-22 körül jönnek majd autóik azokat úgy tervezi, hogy szükség/igény esetén majd az akkupakkjaik kicserélhetőek legyenek szilád elektrolitosokra...

    De igazából nehéz összehasonlítani a benzines és elektromos autó teljes élete alatt keletkező költségeket. A benzinesek eléggé sok törődést igényelnek.. Hiba esetén bonyolultabb lehet a diagnózis (óóó mennyi kókler van, fél motort kicseréli mielőtt azt mondja "nem javítható", persze tisztelet a kivételnek és normális szakiknak (akikből látszólag egyre kevesebb van)).

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • BiP

    nagyúr

    válasz Ijk #19 üzenetére

    Ha mindent beleszámolsz, akkor is csak annyira tudod kihozni a matekot, hogy 5 év alatt nézve drágább az elektromos. Ha újan veszed meg (10m alatt nem igazán kapható új e-autó, javítsatok ki, ha már van), egyszerűen nem hozza vissza az árkülönbséget, az értékvesztés meg nagyobb.
    Szóval ha anyagi szempontból nézed, nem éri meg, minden más mellette szól.

  • DraXoN

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Ijk #26 üzenetére

    Nem is azt mondtam, hogy ezen az áron megéri az elektromos (bár lehet megéri "hosszan használva").. Az értékvesztése biztos nagyobb.
    Csak arra akartam utalni, ezek már rég nem az első ólomakkus elektromos autók ahol 3-5 évente teljes akkupakk csere kell, az első generációs lítium cellák a gyártók elvárásait is messze felülteljesítették.. persze kérdéses, hogy a mai cellák hogy szerepelnek. LEHET jobban, de LEHET, hogy az olcsósított tömegtermelésük miatt (és, hogy egységnyi területre nagyobb kapacitás férjen be) sokkal kevésbé élik meg az adott kort... ezt csak az idő döntheti el.
    A mostani felhozatalból én is inkább kis szívó benzinest vennék (mondjuk a dízelt nem szeretem, nem tetszik a működési módja utóbbinak).
    A turbósok élettartamán jelentősen növel ha nem kapcsolja ki egyből az ember a motort miután megáll, hanem hagyja esetleg visszahűlni alapjáraton ha nagyobb terhelés után állna le.. Ezen segíthetnének a gyárak is, mondjuk egy második elektromos olajpumpa beépítésével ami a motor leállása után még 1-2 percig keringet (vagy általánosan elektromos olajpumpára áttérni, ne fordulatszám függő legyen az olajnyomás)...

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • schawo

    titán

    válasz Ijk #89 üzenetére

    Ha éjszaka 2kW-tal (20:00-tól 6:00-ig) csorog az áram, akkor az napi 20kW, ami a fogyasztást figyelembe véve napi átlag 130km és évi átlag 50000 km megtételét, feltételezi. Az átlagos autó Magyarországon ennek a negyedét futja. Szóval egymillió autónál egy negyed Paksra van szükség. Ha még beleszámolom, hogy nem csak éjszaka van töltés, hanem nappal is, akkor 15-20%-nyi Paksi bővítésre lesz szükség a villanyautózás miatt. Meh.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • axioma

    veterán

    válasz Ijk #89 üzenetére

    Szamold mar ujra... 2000MW nem 2000kW! Nem volt ez egy "aprocskat" gyanus neked csak ugy gyakorlati erzekbol???
    Ezen kivul elfelejtettel egy "apro" szorzotenyezot: a 2mill auto NEM fog egyszerre tolteni.
    A masfel millas tamogatast hagyd ki, azt en is uldozom. Meg a kamu zoldrendszamos suv-okat is meg 4 kipufogos sportkocsik sose toltve de zolddel jarnak.
    Az aramigeny no, de a gond a nagyon valtakozo igenyekhez szukseges gazuzemu meg szentuzelesu (gyors felfutasu, de draga es kornyezetszennyezo) a nagyobb problema, nem a zsinorarambol keletkezo igeny. Az mashol is olcso. Persze, tarifa kene hozza, de hat Mo-on mar van ennek tradicioja, ott a vezerelt aram, ki van epitve a mukodtetes, csak egyszeruen torvenyi hatteret kene modositani (per pill 1. nem kotheto ra fix autotolto sem 2. a vezerelt ma csak hotar.kalyha es elektromos bojler csoportokat kezel, amiket meg szocialis okokbol este 6-tol - lepcsosen, csoportonkent, de - mind bekapcsolnak).

    [ Szerkesztve ]

  • schawo

    titán

    válasz Ijk #94 üzenetére

    130km akart lenni. Nem számolási, hanem gépelési hiba. Az 50000km passzol. És a többi is.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • schawo

    titán

    válasz Ijk #98 üzenetére

    Az átlagparaszt 6-kor még otthon sincs, és főleg nem az 1M autó 100%-a. :N Ha 20%-a feldugja akkor (ami hatalmas szám), abban az esetben lesz szükség 20%-os (Paks 20%-a, a teljes kapacitás 7%-os) bővítésre.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • bot1978

    senior tag

    válasz Ijk #98 üzenetére

    Otthoni felhasználható keret lesz, forgalmi korlát abban a pillanatban, hogy csak megközelítettük a problémás fogyasztási szintet. Meg mellé esetleg távoli töltőállomás valahol kiépítve. Hogy az otthoni keretet hogyan variálod, napi keret, havi keret, nappali, éjszakai stb. már mind részletkérdés. Csomóponti törvény van. Nem lesz vicc, eléred a korlátot lekapcsol egy automata megszakító a hálózatról. Persze ennek a megszakítónak is te fizeted majd ki a beépítését.

  • axioma

    veterán

    válasz Ijk #98 üzenetére

    Ez nagyon nem igaz. Az atlagparaszt is fogta magat es az elektromos bojlerhez vezereltet kert, mert olcsobb... mondom, mindossze a tarifat kene kiboviteni es par plusz RKV-t felrakni, ez tkp. egy nemzeti kincs hogy letezik... arrol nem is beszelve hogy a user sajat lakasanak is jobb, nem kell csoda-fali-tolto hogy ne hasznalja tul (ertsd: a szabad kapacitasnal jobban).
    [Azt meg egeszen pontosan tudom, hogy mennyire egyszeru a plusz tarifat meg az eltolasokat kivitelezni, mert az egyik RKV rendszer parameterezojet, amiben ezeket a csoportokat definialtak, evekig en csinaltam fejlesztoi oldalrol. Ha ezen mulik, tarsadalmi munkaban bevallalom es a masik gyarto keszulekehez is tudunk exportalni :) ]

    [ Szerkesztve ]

  • bot1978

    senior tag

    válasz Ijk #102 üzenetére

    Én úgy oldanám meg, hogy átkapcsolnám a büntire egy olyan körre, amin egy pl. 5A-es megszakító van a szekrényben. Tehát 5x230=1150W a max, ha büntiben van. Szóval a hűtő éppen nem folyik szét és olvad le, de autót azt ne most töltsön, füvet ne most nyírjon etc. mert leveri a biztit. Megpróbálja, leveri, rájön.

  • bot1978

    senior tag

    válasz Ijk #107 üzenetére

    felhasználás feltételei... ha áramot akar vételezni aláírja. Részletkérdés, hogy miért kerülhet büntibe. Figyeljen oda, hogy ne kerüljön, mert ha átkerül a korlátos körre, akkor pont senkit nem érdekel éppen mi nem megy. Nézd ha korlát van, akkor az fáj. Akárhogy csavarod a korlátos szolgáltatás nem lesz korlátlan. Valahol meg kell húzni a vonalat.

  • axioma

    veterán

    válasz Ijk #107 üzenetére

    Megsugom, a nagyobb szolgaltatoknal a vezerelt is 16 db bojler es 16db kalyha csoport... azok el vannak egymashoz kepest tolva, mint csoport, plusz a vezerlo keszulek pluszban ad ra egy veletlen kesleltetest, mert a legnagyobb gond a nagy meredeksegu emelkedes (a kikapcsolas nincs veletlenesitve, arra nem erzekeny a rendszer, plusz a legtobb eszkoz kikapcsolas elott mar hosszabb ideig nem vetelezett, tele lett).
    Ja es a 16 csoport veletlenszeruen van az egy utcaban levo fogyasztokhoz rendelve, es a tavirattal vezerles az tud csoportra es/vagy foldrajzi cimzeshez kotodo tartomanyra kapcsolni. Igaz, a tavirat ritka, az alap feladatokat tokeletesen megoldja a vezerlo rendszer kialakitasa es a keszulek szoftvere. Ha akarna'k akkor tudnanak feszultsegfuggo kapcsolast is csinalni (tulterheles a kornyeken -> esik a fesz (derivaltat nez, nem alapfeszt!) -> lekapcsolja a vezereltet, ha rendbejon, akkor vissza, persze kesleltetos bekapccsal).
    Szoval szinte barmi megoldhato, es a keszulekek is atallithatoak mas programra (reszben a vezerlesi csoportok kapcsolasi meg egyeb adatai protokoll szerint, reszben a sw patch-elheto ha olyat vesznek/ugy kerik).

  • bot1978

    senior tag

    válasz Ijk #110 üzenetére

    A korlát létezik. Valahol teljesen mindegy, hogy termelési korlátnak hívod, vagy fogyasztói korlátnak.
    Az érvelésed a piac miatt fals. Ha több áramot vásárolnának a jelenlegi áron, mint amennyi van, akkor emelkedik majd az ára is. Nem kicsit. Nagyon.
    Ahogy emelkedik az ár szépen átfesti a képet, ami most a fejedben van. Ilyen olyan fűtést is csak addig akarnak használni, amíg nem sokkal olcsóbb mással fűteni.

  • axioma

    veterán

    válasz Ijk #110 üzenetére

    1. egyelore tiltjak a vezerelt erre hasznalatat, ezzel ertek el hogy inkabb napelemezek (az oda-vissza ora csak a nappali arammal van "szaldosan" szembeallitva, a vezerelt olcsobb arammal nem... ez is hulyeseg, meg hogy csak a "szocialis" vezerelt van, volgyidoszaki direktben nincs)
    2. a vezerelt tarifa ma tudtommal 2/3 koruli aron megy, de igy is megeri a szolgaltatonak is...
    3. de, a 22 Ft-tal pont hogy jo lenne, HA ezt cserebe mas idoszakra tudnak atterhelni es nagyjabol kiszamithato a fogyasztas (az atlagos lefutas ismert, ha az egyes autoke nem is).
    +1. siman lehet ezt (mert ugyis fix bekotes kellene) kombinalni azzal, hogy kevesebbet kap a csatlakozasi pontbol, mondjuk csak 3A-t ha az is eleg a reggelig feltolteshez (sot, az is megoldott mar, csak nem itthon, hogy a program es/vagy radios parancs azt adja meg, hogy milyen teljesitmeny legyen az adott idopontban)
    Szoval szabalyzoi alkalmazkodas es akarat kerdese, nem muszaki.

  • axioma

    veterán

    válasz Ijk #112 üzenetére

    Ez igy netto nem igaz (az ara'nyos emelkedes).
    A zsinoraram NEM draga. Az a draga, amikor az elore leadott gorbetol ELTERO az igeny (aramkereskedoi oldalrol). Azok mennek a rossz hatasfoku eromuvekkel.
    Ha van eleg igeny akkor a lassan valtoztathato de abban a formaban olcsobban termelo eromuvek szama emelkedni fog.
    15-20%? Inkabb max. 10%. Es mondom, en ami energiaigenyeket irtam, az mind toltesi oldalon mert.

    [ Szerkesztve ]

  • axioma

    veterán

    válasz Ijk #123 üzenetére

    Nem, nem azert nem engedik. Hanem mert nincs benne a vezereltre kotheto eszkozok listajaban... (es csak javitasi-szerelesi munka nelkul oldhatatlan kotessel lehet, ennek ugyan megfelelne a fali tolto, ami mar kulon megvasarlando de amugy is vettunk, de azt mondjak hogy nem az a keszulek "hasznalja" az energiat az csak transzformalja, es a felhasznalo keszuleket meg le tudom kotni - valojaban az a bajuk, hogy ha nincs vezerelt akkor bedughatom a rofibe is).
    Amugy H tarifat tudtak csinalni, miert ne lehetne E mint e-autos tarifa? Es nem kene hogy a "szocialis" szempontok szerint menjen. A legnagyobb baja a vezerelt rendszernek hogy felig van kihasznalva, ejjel 1 korul mar tulajdonkeppen semmi nem kapcsol be, es hiaba akarnak eloszlatni, 6 ora egybefuggot kell adniuk este 6-8 kozott kezdve ha jol emlekszem a szamokra. Torvenyileg. Erre nyilvan nem akarjak rarakni az autokat... de ha lenne egy ejfeltol tarifa, azt most a kutyanak nem tudjak eladni, az lehetne jo az autoknak.
    Az ingazo auto ingazasra csak 200 napot megy egy evben, a tobbi szabi/szunnap stb.
    Nem csak az atomeromu van ebben a kategoriaban, de nyilvan nem mindegy a piaci igeny, hogy mivel erdemes belepni. Amugy azt se kene fixnek venni, hogy most milyen az arszerkezet es milyen a termeloi profil fele az elvaras - ha modosul a valosag, hozza fog idomulni a tobbi tenyezo is.

    [ Szerkesztve ]

  • schawo

    titán

    válasz Ijk #127 üzenetére

    Mire a teljes járműpark átállhat, az 30 év, alsó hangon.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • axioma

    veterán

    válasz Ijk #127 üzenetére

    A lista feltetele a kozvetlen bekotes es az, hogy nem zavarja a keszuleket, hogy hol van aram, hol nincs (bar a gyakorlatban - korlatozas kivetelevel, de az ritka mint a feher hollo - 15 percnel kisebb szakaszt nem kapcsolnak).
    Kizart, hogy nincs aram a vezereltben ejfelig, ott mas gond lesz a felfutessel szerintem.
    Persze hogy az a lenyeg hogy olcsobb, hiszen a csucsrol at akar terelni a volgyidoszakba. De azt az ervelest nem ertem, hogy azert nem fognak ilyet adni MERT magas a fogyasztas. Minel nagyobb tomeg amit iranyitani tudnak (akar az ugynevezett volgyidoszakon belul is), annal konnyebb tartani az elore megvasarolt gorbet (ne felejtsd, szet tudjak darabolni pici csomagokra!). Foleg ha tudja hogy egy kapcsolassal mennyit valtozik (a kulon taviratnak is van par euros ara, meg a gorbetol elteresnek is van ara, ebbol jon ki hogy mikor erdemes mikor nem).

Új hozzászólás Aktív témák