Új hozzászólás Aktív témák
-
vicze
félisten
Azon kívül hogy ha azt mondta ami a hírben van(mostanában erre elég kicsi az esély), akkor totális hülyeség. Egy félvezető gyár felhúzása és megindítása úgy 3 év+.
Jelenleg a chipgyártók nem azért csinálják mert kell, hanem most egy raklap állami támogatást le tudnak akasztani. Ingyenpénzt nem veti meg senki. Az hogy mikor lesz belőle valami számukra lényegtelen. -
#56573440
törölt tag
nyilvánvalóan egy autógyártó aki nagyban ki van téve ennek a szegmensnek a teljesítményétől -is- minek is mondaná azt hogy minden rendben lesz le lehet nyugodni a pcsába. Hiszen építik a gyárakat emberek, nyugalom van. Miért is tenne ilyet?
Azon túl hogy nyilvánvalóan nem a gyárak mennyisége hanem alapanyagtól a szakemberhiányig sok minden más miatt is nagy a szívás az más kérdés, de ezekre is választ ad majd a gyárépítés. Én hiszek benne Ja nem -
-
vicze
félisten
válasz #54625216 #15 üzenetére
"és főmérnöke"
, istenem, pont ilyenek miatt nincs miről beszélgetni valakivel aki hívő.Senki se mondta az ég világon hogy lehetetlen újrahasznosítható rakétát csinálni, a költségeket nem vállalta be senki. Gondolom a Space shuttle minden újrahasználható porcikája nem számít.
Musk össze kosarazott 3 milliárdot és a mérnökök megcsinálták.
Nem azért épp a világ leggazdagabb embere mert ilyesmire saját maga költene...[ Szerkesztve ]
-
#56573440
törölt tag
válasz #54625216 #14 üzenetére
Sajnos funkcionális analfabétákhoz nem értek bocsi... Az nem tény hogy mint autógyártó ki van téve ő is a problémának, vagy az ipc jelentés miszerint a fox az Intel es társai munkaerő hiánnyal küzdenek, hogy a gyártók a régi chipek gyártását tudják gyorsabban felpörgetni ami a teslának nem épp idealis, vagy hogy a valóban iparági szakértők évekig elhúzódó hiány es áremelés mellett nyilatkoznak... Nem tudom, te olvasol mostanában híreket, de el kéne kezdeni, mert kb mindenki másképp látja mint Musk...
Az meg hogy papíron ő a space xben a ceo/cto, chief designer meg minden is... A személyi kultusz része, ez a felépített kép része, a valódi stark. Ennyi, nem több. Kim pápának is bejött, itt is működik ahogy látjuk ugye..
[ Szerkesztve ]
-
#56573440
törölt tag
válasz #54625216 #21 üzenetére
"Gondolom van arra valami konkrét bizonyítékod, hogy csak papíron ceo/cto/chief designer és operatívan nem vesz részt a munkában."
Nem sok cégvezetéssel kapcsolatos tapasztalatod van látom... Ha a strabag ceoja mondaná azt hogy az m0-ás hidat ő tervezte akkor azt elhinnéd? Self made rakétamérnök meg nincs, a legutolsó azt hitte hogy a föld lapos aztán jól meg is halt amikor visszazuhant. -
vicze
félisten
válasz #54625216 #20 üzenetére
De Musk folyamatos benyögéseivel nincs bajod amiben csak tárgyi tévedések és többnyire hazugságok vannak.
Ha elhiszed hgy Musk főmérnök és bármi köze van marketingen kívűl a vállalathoz, akkor max sajnálni tudlak.
"Konkrétan $100 millió dollárral alapította a SpaceX-et, kb. az összes pénze belement"
Látom itt már nem sikerült a Wikipédiát értelmzni vagy nem érted mi az a funding round...Konkrétan az összes állitásod hazugság ami azért nem rossz érvelés.
-
#56573440
törölt tag
válasz #54625216 #36 üzenetére
Ez egyébként egyre viccesebb.
"hogy egy személyt a cselekedetei eredménye alapján lehet csak megítélni"
D1Rect meg leírta hogy az eredmény = pénz.
Akkor most az embert a pénze alapján lehet csak megítélni?
Egyébként most melyik eredményei miatt kéne hasraesni? Tényleg érdekelne... -
#56573440
törölt tag
válasz #54625216 #39 üzenetére
Egy állami dollármilliárdokkal megtámogatott cég képes rakétát építeni? Ez egy nagyon meglepő dolog, jó hogy más gazdag ember nem csinált még rakétát. Ja várj. Ha Bezosnak szól a nasa hogy kéne vinni embert, valszeg megoldják, mert ez jelenleg csak pénz és mérnöki munkaóra kérdése...
Az újrafelhasználásról meg nem érdemes addig beszélni amíg a cég könyveléséből nem látható hogy mennyi ennek a költsége, mert ugyanúgy ki kell szedni, lebontani, átnézni, felújítani és visszatenni. Mivel az állami cégekben ez nem volt elvárás, egyszerűbb volt újat csinálni így nem volt érdek sem. Nyilván a siklót ugyanúgy szétkapták de ez alap...
És egyébként itt van a space x musk szindrómás problémája. Tegyük fel hogy tényleg jót akar és tényleg úgy van minden ahogy mondja a spacex-ben. Akkor mégis hogy dolgozik ott még olyan ember aki fapofával ted-ben milliós közönség előtt mond olyat hogy napi legalább 10x lövi fel a rakétát hogy utasokat szállítson vele szuperolcsón? Ugye ezt te se hiszed el ha másért nem pl mert nem tudod megtankolni... De ez a legkevesebb gond... Ugyanez a marsról...
Ez az egész másról sem szól csak a figyelemről. Van egy szép angol szó rá a clout. Elon meg nagyon clout. Ezért vannak a vadabbnál vadabb ötletek, képzelgések, álmok.
Valami más nagy dolog amit csinált?
-
vicze
félisten
válasz #54625216 #43 üzenetére
"Kezdjük ott, hogy a SpaceX a NASA segítsége nélkül képes volt sikeresen Föld körüli pályára állni, utána nyert el NASA szerződést."
VS. valóság: "A $1.6 billion contract from NASA in 2008 helped stave off bankruptcy at SpaceX."Komolyan nem tudom milyen álomvilágban élnek egyesek.
#45 kpbendeguz: Mennyit ért Apple Jobs halálkor, mennyit ér most? Tim Apple az Isten!!!
[ Szerkesztve ]
-
#56573440
törölt tag
válasz #54625216 #43 üzenetére
"Kezdjük ott, hogy a SpaceX a NASA segítsége nélkül képes volt sikeresen Föld körüli pályára állni"
Az oroszok 50 éve megcsinálták, szóval azért nem lehetetlen a küldetés, főleg ha van hozzá olyan embered aki csinált már ilyet, és ért hozzá. Meg van képzettsége. Mondjuk az nem musk de ja.
"Tehát ennyit arról, hogy "ez jelenleg csak pénz és mérnöki munkaóra kérdése", mert sem pénznek, sem mérnöki munkaórának nincsenek híján, csak az eredményeknek."
Akkor itt most el is jutottunk oda hogy mindenkinek ott a pénz, a mérnökök hada, és mégis csak musknak sikerült tehát kizárásos alapon az elon varázsszósz az ami hiányzik a többiektől. Így viszont már minden világos.
"Ez megint csak személyes kétely érvelési hiba. Abból, mert Te személyesen nem éred fel ésszel, hogy hogyan lehet egy ilyet megcsinálni még nem következik, hogy lehetetlen."
A theranos technológiáját se értem fel ésszel pedig láttam már labort belülről, mégis rázott a röhögés hogy ez mekkora poén lesz amikor bebukik. Kvavicces ám hogy tőlem mérnöki bizonyítékot kérsz holott egy ígéretről beszélgetünk amire egyszer azt mondta musk hogy szerinte egy óra alatt meg van tankolva és kész a refurb valahol 2040 körül. Az kettősmérce? -
#56573440
törölt tag
válasz #54625216 #50 üzenetére
"Sorold fel légy szíves az 50 évvel ezelőtti orosz űrhajózási magánvállalatokat."
A magánoknak magasabbra kell lőni vagy más fizikai szabályok vonatkoznak rá?
"Nem, csak Te jutottál el oda, hogy amikor a Bezos példádról kiderült, hogy ordenáré öngól, akkor kínodban már csak hülyeségeket tudsz hadoválni"
Ha van pénz es szakember de nincs eredmény annak valami oka van ha másik cég ugyanazzal vagy rosszabb anyagi forrással és szakértelemmel meg sikeres...
"már ha a NASA szakértői hitelesnek számítanak"
Légyszíves muti egy NASA bármit ahol azt írják hogy föld föld szemelyszallitasra napi legalább 10 indulással ez tökre jó ötlet. -
#56573440
törölt tag
válasz #54625216 #56 üzenetére
"Szerinted magánerőből eljutni Föld körüli pályára azért nem számít eredménynek, mert ugyanazt egy világhatalom kb. végtelen erőforrásokból már megoldotta? Komolyan? Ez még tőled is erős."
Senki nem mondta hogy nem eredmény, azt mondtam hogy technikailag már sokezerszer megtörtént a történelmünk során, tehát nem egy megoldhatatlan feladat. Tehát ha valakinek nem sikerül ma és nem a pénz és a mérnökóra a gond, akkor ott nekem lennének kérdéseim."Talán mert a cég vezetőjének és főmérnökének mégis csak lehet némi ráhatása az eredményekre?"
A ceo nem ezt csinálja. A főmérnök de, de musk nem rakétamérnök. Innentől nehezen tudom elképzelni hogy hajtőmű tervezéskor ott ül az évtizedekig a nasanál meg társainál dolgozott túlképzett team fölött és áramlástani modelleket kritizál. Egyébként az megvan hogy pár hsz-el ez előtt pont erre kérdeztem rá mint lehetséges eltérés és az se tetszett? Most akkor döntsük már el
"Tehát szerinted ha a Föld->Hold útvonalra alkalmasnak találnak egy járművet, akkor Föld->Föld útvonalra nem?
A napi többszöri indulás pedig a Hold misszió tervei között is szerepel, mert legalább 6 tankert kell fellőni, hogy LEO-n feltankolják a leszálló egységet."
Mármint mert a nasa azzal akar majd űrhajósokat felküldeni a holdra ezért jó lesz az személyszállításra is interkontinentális rakéta szinten? Ennél két különbözőbb felhasználási módot elég nehéz lenne lerajzolni is... Az egyikre azt mondta a nasa hogy hajrá, tehát a másik is biztos oké, és hinnem kell nekik. Akkor ez tekintélyre hivatkozás? Teljesen más utasok teljesen más céllal teljesen más módon és pályán közlekednek majd és még mindig nem lesz ugyanaz a hajtómű elindítva és 100%-os terhelésen járatva napi 10+ felszállás alatt. Szóval ja. Elhiszem hogy a nasa ezt az artemis programra jónak gondolja, azt nem hogy ütasszállításra jónak gondolná. De szívesen elolvasom ha valamelyik mérnök ezt leírta -
#56573440
törölt tag
válasz #54625216 #58 üzenetére
"Senki sem beszélt megoldatlan feladatokról."
És valakinek mégis az ahogy ezt már kifejtettük. Még mindig nem érted az a baj.
"Akkor megismétlem, mert eddig valahogy sikerült ignorálnod:"
Egyáltalán nem ignoráltam, csak nem érted meg hogy ez a muskizmus újabb példája. Musk rakétamérnök? Nem. Nagyon nagyon nem. Egy főmérnöknek a space x-nél annak kéne lennie? Nagyon nem ártana. Ettől még nyilván működhet a dolog mint látjuk, hiszen rakétamérnököt leakasztani a fogasról ritkán lehet, a beszállítóiparból meg a nasatól meg társaitól lehet igazolni mondjuk át jellemzően, akik már láttak hajtóműveket, meg csináltak is meg társai. Nem írtam hogy semmit sem csinál, de azzal hogy képzettség nélkül főmérnöknek titulája magát azt a képet mutatja hogy ez az ő tervezői zseniének az eredménye hiszen konkrétan a fejlesztés legtetején ül. Ha azt akarjuk mondani hogy egy self made rakétamérnök érdemi tervezői munkát tud végezni ami az említett munkakör elengedhetetlen része, akkor csak kacagni tudok. Nyilván beül meetingekre nyilván csinál dolgokat, de hogy ha nem ő lenne a space x feje nem alkalmaznák oda mint főtervező és nem csak a papírja miatt abban szerintem egyetérthetünk. Ez a szokásos személyi kultusz része.
"Tehát azt állítod, hogy ha van egy jármű, ami képes Föld körüli pályára állni, majd onnan visszatérni és pár órán belül újra felmenni, azzal a Holdra el lehet jutni, de a Föld egy másik pontjára nem?
És erre az összes érved kimerül a "nem hiszem el" személyes kételyben?"Azt állítom hogy semmivel nem tudod alátámasztani csak tekintélyre hivatkozással és általánosítással, hogy de erre képes lesz. Azon túl meg amivel a nasanak be tudsz dolgozni küldetésekbe még nem jelenti azt hogy üzletileg is működő személyszállításra alkalmas úgy, ahogy ezt hypolták. Ez megint az alagutak vagy a napelemek kérdése. Az alagút működik? igen. Föld alatti személyszállítás működik? igen. Amit a boring company kitalált működik? Az első két igen ellenére meglepő lesz a válasz. Nem. A napelem működik? Igen. A cserép működik? igen. Megvan?
-
nagyúr
válasz #54625216 #60 üzenetére
> Ez egy a szokásostól eltérő vállalatvezetési modell
Es erdemes megnezni, hogy a mostansag meno tech-cegek vezetoi mind-mind 'szakemberek'. Satya Nadella, Tim Cook, Sundar Pichai, stb.. Andy Jassy kivetel mondjuk, de Bezos csinalta az Amazont igazabol.
while (!sleep) sheep++;
-
vicze
félisten
válasz #54625216 #68 üzenetére
Azt is ő döntötte el, hogy folyadékhűtéssel majd megoldják a Spaceship hőpajzsát. 6hónapra rá szerelték rá az űrsikló kerámia csempéit.
Miért fontos ez? Mert így a Spaceship 100%-osan ugyan olyan vizsgálaton kell keresztülmenjen mint az űrsikló(minden csempe egyesével), aminek az az eredménye, hogy közel azonos lesz a fordulási ideje. Ugye nem ez volt az ígéret.Az hogy valaki hoz egy döntést és az a döntés jó e vagy rossz vagy hogy működik-e vagy sem se nem mérnök nem lesz se nem a technikai tudása nem lesz meg hozzá végső soron. Musk hajlamos inkább a rizikósabb utat választani a biztosabb helyett. Ez rendben van addig a pontig amíg amíg nem emberéletekkel játszunk és van elég pénzed hozzá, hogy folyamosan felrobbants pár payloadot.
Fogalmunk hány Musk döntés vezette pl. ezekhez, és mennyi fog még.Az Űrsikló sikertörténete is addig tartott és volt mérnöki csoda, amíg meg nem történt a Chalenger, aztán a Columbia véget vetett az egésznek(azt hogy hányszor kellett az űrben csempét ragasztani, azt meg se említem), mert pont a kerámia csempék "single point of failure" voltak.
Most ott tartunk, hogy Musk a Spaceshipppel feltalálja a kereket és csinál egy Űrsikló 2.0-t, ahogy haladunk előre a fejlesztéssel. És pontosan ugyanazok a problémák lesznek vele.SpaceX addig néz ki sikersztorinak és olcsónak, amíg rá nem számolod a költségekre az eddigi 5,6milliárd $ összbefektetést(ebben nincs benne a bevétel és USAF és NASA szerződések), amiből kvázi az olcsóság finanszírozva van és állgazdasági alapon működik. Ez egy normális piacgazdasági alapon működő cég nem tudja megcsinálni.
Az egész arra megy ki, hogy SpaceX tőzsdére vonuljon és így visszajöjjön a befektetés. Ez a startupok lényege, és ezt a modellt mega Bezos futtatta fel az Amazonnal.
De ezek a cégek vagy bejönnek vagy önmagukba dőlnek és előre szinte lehetetlen megmondani mi lesz. Eddig Musk-nak 2/3 bejött, a SolarCity meg vegetál vagy még az se. Mikor a solarroof árát kvázi megduplázták akkor verték bele az utolsó szeget.Csak összehasonlításképp Blue Origin összesen 37millió befektetés történt ezt kivéve minden fillér, jelleg 500milla, Bezos saját pénze. És ott a legnagyobb probléma a hajtómű, nem tudják megcsinálni a BE-4-et és ezzel magukat is tökön szúrják és ráadásnak az ULA-t is mivel a Vulcan Centaur-hoz az kéne, így nyilván nem tudnak versenyezni a SpaceX-el jelenleg.
Az is látszik, hogy Blue Origin eddig tized annyi pénzből érte el amit és ha lenne értelmes engine igen gyorsan előrébb tudnának lépni. Mondjuk ehhez nem ártana pár milliárd hogy lehessen mérnökre költeni, és robbantgatni nagy ívben. Ez a perelgetés lényege mert Bezos nem tudja végtelenségig saját pénzen finanszírozni. -
vicze
félisten
válasz #54625216 #70 üzenetére
Hát ha mindent a falhoz vágunk és valami oda ragad, akkor feltaláltam a ragasztót és nem csak mákom volt? = Musk mérnöki zseni?
"akkor csak kell lennie valamiféle mérnöki tudásnak Musk döntései mögött is."
Nyilván hogy ott van, csak a probléma, hogy nem az ő tudása hanem másoké van mögötte.
Pl. A Dragon konkrétan NASA technológiát használ hőpajzsnak és sok más minden nyilván valóan NASA technológia. Ahogy a Dragon fejlesztéseben a NASA igen erőteljesen szükségük volt, mert kellett mint egy falat kenyér, a sikló híján.Nem azért de az hogy a Indiaiak szondát küldenek a Marsra, az is ugyan ilyen eredmény, vagy hogy a Kínaiak űrállomást építenek, vagy hogy az Oroszok, egy 60éves technológiával még minding embert visznek az ISS-re?
"a befektetésekből kifejlesztett technológia közvetlen eredménye."
Aha, mennyi a profit egy kilövésen? Van rajta egyáltlaán?Még egyszer egy már létező cég, ami nem venture capital, álá ULA nem tudja ezt megcsinálni, nem tud milliárdokat elégetni a semmire. Az egy piacgazsági alapon működő cég, és soha nem fogja ezt megcsinálni.
"alapvető problémákat nem mertek kijavítani"
Az alapvető probléma, maga a leglétfontosságúbb eleme volt a siklónak a hőpajzs. Ezt hogyan javítod úgy még?
1:1-ben ugyanazt a technológiát használja a Spaceship is ráadásul legénység nélkül hogy javítod a lepotyogó csempéket?"A Spaceship az űrsiklóval szemben nem egy ember irányította repülőgép,"
Most komolyan úgy gondolod, hogy az Űrsiklót ember irányította? Teljesen automata volt. 4-5G-ben mocsok sok irányítást tud a személyzet csinálni.... Volt pár manuális lépés de az igen minimális és gyakorlatban elég távirányítható lett volna. De nyilván a 80-as évek technológiája némileg korlátozott volt még. Buran egyetlen útját személyzet nélkül tette meg."Ha tehát az első évben minden 10 indításból 9 felrobban, az is előreviszi a fejlesztést, mert majd akkor ültetnek rá embert, ha már rutinból tolják a fellövéseket 99.99999%-os biztonsággal."
Egyrészt ezt ki fizeti ki, hol van ebben a gazdaságosság?
Másrészt ezt addig lehet csinálni, amíg embert nem viszel. És utána első hiba után nem lesz olyan vicces.
És nagyon remélem hogy soha a büdös életben nem fog megtörténni, mert még egy Columbiát nem fog az űrkutatás rövid időn belül átvészelni.
Új hozzászólás Aktív témák
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- YouTube
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- PHP programozás
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Yettel topik
- Házimozi haladó szinten
- Melyik tápegységet vegyem?
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- Luck Dragon: MárkaLánc
- További aktív témák...