Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Stauffenberg

    nagyúr

    Olyan autót akarok, amivel elmehetek a kocsmába, ihatok amit csak akarok, majd betámolygok, elterülök a hátsó ülésen, a szövegfelismerő megoldja a "vié hahja" rejtvényt, majd tökéletesen betartva a KRESZ-t hazavisz és mindenki örül.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Döglött Róka #33 üzenetére

    Elég lenne csak egy fedélzeti kamera, ami felismeri a viselkedési mintákat. Nem csak a magas véralkoholszint lehet veszélyes, hanem bármilyen tudatmódosító szer vagy éppen a fáradtság, idegesség.

    Az NHTSA adataiból kiderül például, hogy a vezetés közben elalvás, az összes baleset 10-30% közé eső hányadát teszi ki, ami félelmetesen sok, körülbelül olyan, mint az ittas vezetés és a mobilozás.

    Nem véletlenül fejlesztették ki a sávtartó, távolságtartó és ütközéselkerülő rendszereket. Bár pontos adatok nincsenek róla, hogy ezek mikor lépnek leginkább működésbe, de nem lennék meglepve ha az elalvás vagy a fáradtságból adódó figyelmetlenség az első helyen állna, amikor ezekre a biztonsági megoldásokra valóban szükség van.

    Aki autópályázott már sokat (főleg éjszaka), az tudja, hogy mennyire könnyen el lehet aludni közben, még csak kifejezetten fáradtnak sem kell lenni hozzá.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz dajkopali #36 üzenetére

    Pont a Google autójáról írt hír alatt bontakozott ki egy nagyobb vita, ahol én már akkor is megvédtem a koncepciót azokkal szemben, akik szerint ostobaság.

    Mondjuk kormány nélküli autót én sem szeretnék, inkább csak arra vágyom, hogy ha úgy tartja kedvem benyomok egy gombot és átveszi a vezetést, én közben olvasgatok, filmet nézek, megborotválkozom. Azért kell a vezetés élménye is, de aki azt állítja, hogy vezetni mindig, minden körülmények között öröm, az hazudik. Van amikor az ember muszájból csinálja (vagy éppen nem csinálja, mert mondjuk ittasan nem ül volánhoz, pedig örülne ha valaki hazavinné és nem egy hiéna taxis fosztaná ki). Meg persze az sem baj, ha vezetés közben odafigyel ránk az autó és korrigál ha baromságot csinálunk.

    (#38) Polllen: Azt hiszem épp elégszer voltam már a fórumon legyökerezve amiatt, mert feleslegesen "parázok" a kormányzati megfigyelések miatt. Szóval mondhatom, hogy a magánélet szentsége nekem is rendkívül fontos. De egy ilyen rendszert meg lehetne oldani úgy is, hogy nem kellene a beépített kamera képét sugározni az éterbe, ez csak az autód dolga lenne, rögzítenie sem kell semmit. Kamerák már régóta vannak az autókban, segítik a parkolást, de sok imént említett, már most is forgalomban lévő biztonsági rendszerhez is használják őket.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Döglött Róka #47 üzenetére

    Régen minden jobb volt! 10+1 nosztalgikus marhaság

    (#44) bambano: Igen, pont így szoktam. De bármikor elcserélném egy olyan autóra ami gombnyomásra hazavezeti magát.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HSM #55 üzenetére

    "Ki dönti el, mi a baromság? Jön szemből a kamion, Te jobbra rántod mert inkább az árok, a kocsi meg balra rántaná, mert az árok neki nem tetszik? A kamion nem várja meg, míg lebokszoljátok egymással..."

    Pont ez volt a nagy vita tárgya egy korábbi hírnél is. De az biztos, hogy egy számítógép sokkal gyorsabban képes meghozni a "legkisebb rossz" elve alapján egy döntést, mint az ember. Ezek a rendszerek fejlesztés alatt állnak és ki sem futhatnak az önállóan működő autók a forgalomba, amíg az általad vázolt esetet nem tudják megfelelően megoldani. Többek között ezért sem kapott még idén sem típusengedélyt a szakhatóságtól a Google autója, egyelőre csak úgy mehet a forgalomba, hogy egy sofőr felügyel és beavatkozik.

    A baromságot meg úgy értettem, hogy mondjuk nem hagy kitérni a sávodból amikor az nem indokolt esetleg veszélyes. Megnézheti, hogy van-e elég távolságod az előzésre, ha nincs, akkor nem engedi, hogy belekezdj, de a térképek alapján lassíthat ha úgy érzi, hogy túl gyorsan akarsz bevágódni egy kanyarba. Vagy éppen a sebesség függvényében tarthatná a biztonságos követési távolságot. Pont tegnap láttam egy ostoba gyökeret aki az Audijával szó szerint 2-3 méterre belemászott egy ősrégi Suzuki Swift seggébe az M0-on a belső sávban. Szerencsétlen Suzukis csak a kamionokat akarta kerülni és egy hosszabb szakaszon nem tudott kijönni a belsőből, az Audis meg dudálva rátapadt a seggére.. ostoba gyökér. Sok balesetet az emberi butaság okoz (rutin hiánya, túlzott vakmerőség), ezeket lehetne csökkenteni.

    "Ami a megfigyeléseket illeti, a világhálóra kötött "okos" autó kamerákkal, szenzorokal vastagon felszerelve a kormányzati megfigyelők álma. Hamarabb tudnák ha felszedtél pár kilót, mint te magad."

    Ne csak szelektíven olvass. Pont azt írtam, hogy ezeknek nem kell a netre felkerülnie. Nem az a cél, hogy egy mini valóságshow szereplője legyél az autóban ülve. Most is vannak már elalvás figyelmeztetők, melyek érzékelik, hogy elbóbiskolsz, ezeket főleg azoknak fejlesztik, akik hatalmas távolságokat tesznek meg egyszerre, például kamionsofőröknek. Azok sem kommersz kamerák, hanem csak egy IR szenzor (vagy más egyéb megoldás) figyeli a szemedet.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Polllen #57 üzenetére

    Az "X ember halt meg Y helyett" témakör ugyan úgy alkalmazható az emberi sofőrre is. Miért rántotta félre a kormányt, hogy elkerüljön egy labdája után szaladó kislányt, hogy aztán megpördülve egy buszmegállóba csapódjon, ahol megölt 8 másikat? Ezt nem csak a robot nem tudja a másodperc tört része alatt mérlegelni, hanem az ember sem. Biztosan sokáig meglesznek azok a szituációk, ahol az eldöntendő kérdés minden kimenete azzal végződik, hogy az emberi élet veszélybe kerül, ezekkel nem csak a robot nem tud mit kezdeni, de Te vagy Én sem. Viszont vannak az egyértelmű helyzetek: Haladsz szabályosan, a kislány kiszalad eléd, megvan a kellő féktávolság, az autód azonnal megáll, kommunikál a mögötted jövőkkel, ők is lassítanak, így hátulról sem megy beléd valami bamba, sőt a szemből jövőket is figyelmezteti a rendszer, hogy lassítsanak/álljanak meg.

    Nem értem, egyébként, hogy miért kell mindig kisarkítani az egészet a legszélsőségesebb példákra. Nem csak szélsőségesen extrém balesetekben sérülnek meg emberek. Sőt, amikor mondjuk a városi araszolás közben nem nyomják meg a lökhárítódat, annak is tudsz örülni.

    A szélsőséges példák csak arra jók, hogy eltereljék a figyelmet a rendszer hasznosíthatóságáról. A fanyalgók úgy csinálnak, mintha ők bármit tudnának kezdeni azzal a szituációval, amikor valaki egy beláthatatlan kanyarban váratlanul meglep egy frontálisan beléd csapódik. Legjobb esetben képszakadás és felébredsz egy kórházban becsövezve, rosszabb esetben meg lekapcsolva marad a villany örökre. Ezen a robot sem tud segíteni (kivéve ha előre tudja, hogy valami szemből jövő vadbarom életveszélyesen közlekedik és előre lelassít téged, vagy ahogy korábban már írtam eleve nem engedne így vezetni), meg az ember sem.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HSM #63 üzenetére

    "A számítógép nem képes meghozni a "legkisebb rossz döntést", ugyanis a számítógépeknek a legnagyobb "baja", hogy sokkal kevésbé képesek a környezetüket feltérképezni, mint egy ember."

    Nettó baromság. Az ember pontosan az általa épített eszközökkel képes ellensúlyozni, hogy biológiai oldalról mennyire defektes. Szar a hallásunk, szar a látásunk, szar a reakcióidőnk, amikor baj van hajlamosak vagyunk leblokkolni. Ezekre mind építettünk eszközöket a történelmünk során és fogunk jobbakat, hatékonyabbakat ezután is.

    "Gondolj bele, neked milyen egyszerű beszélni, egy számítógép mégsem tud."

    Nem beszélgetned kell az autód biztonsági rendszerével, ennek az égvilágon semmi köze ahhoz, hogy egy tucatnyi szenzor figyeli az autódat, téged meg az utat és egy számítógép folyamatosan őrködik, hogy közbe kell-e lépnie.

    De egyébként ez is hülyeség, abszolút nem vagy képben a témával kapcsolatban. Példának okáért ott van az IBM fejlesztése a Watson, mely képes feldolgozni az élő szóban feltett kérdéseket és azokat meg is válaszolja, akár offline is. A Watson kognitív számításait az egészségügyben és a pénzügyi életben már használják, ahol rengeteg, sokszor egymásnak ellentmondó változó között kell dolgoznia, ráadásul nem úgy kommunikál mint a PC-d, hanem emberi nyelven. Csak idő kérdése, hogy az ehhez szükséges számítási kapacitása mikor lesz meg egy autóban is elférő számítógépnek.

    "Ami az általad említett agresszív vezetőket említi, azon egy másfajta oktatással, és a meglévő jogosítványosok más, szigorúbb vizsgákhoz kötelezése lehetne csak megoldás a jogsi megtartásáért."

    Amíg a jogosítvány megszerzéséért kaparnak az emberek, addig mindenki szabálykövető és jófiú. Ez egyáltalán nem változtat azon, hogy egyesek mentalitása milyen. Hiába lenne nehezebb egy jogosítvány megszerzése, az maximum csak egy hajszállal több vezetési rutint adna, de nem változtatna azon, hogy egyesek vadállatok az úton és egyáltalán nem érdekli őket a saját és mások testi épsége. Jellemző érv a száguldozó seggektől, hogy "kit érdekel ha belehalok, az én bajom", de odáig nem jutnak el ésszel, hogy másokat is megölhetnek.

    "Ott a kocsiban a mobilnet, a térkép, a kamerák, minden szenzor egy közös rendszeren. Innentől kezdve nem vagy biztonságban."

    Most is ott van.

    "Azt tudom, hogy az androidos mobilom egy kész lehallgatóberendezés, de még mindig kevésbé zavar, mintha a kocsim is az lenne."

    Pedig ez sem különbözne semmiben egy okostelefon használatától, már ami az adatvédelmi aggályokat illeti. De ezen nem a technológia elvetésével kell segíteni, hanem a megfelelő alkotmányos védelemmel ami biztosítja a magánélethez való jogodat és nem engedi kiskapukkal megkerülni a törvényt.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HSM #86 üzenetére

    "Utcai autóban ezekre nincs lehetőség."

    Lenne, csak te kapálózol az ezt biztosító rendszerek ellen.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HSM #94 üzenetére

    Nagyon gáz, hogy egyik érvelési hibából a másikba esel. Abszolút olyan, mintha nem az itteni fórumozókkal beszélgetnél, csak jól elvagy magadban. Így viszont semmi értelme a beszélgetésnek.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HSM #99 üzenetére

    Megint ezek a fránya szélsőségek. Állandóan ide lyukadunk ki. Tökéletes rendszer nem létezik, de mindig azokra a szituációkra hegyezed ki a "nem kell nekünk ilyen" monológjaidat, amit várhatóan nem fog tudni megoldani. Azzal eddig a legcsekélyebb mértékben sem voltál hajlandó foglalkozni amit a jövő autóiban elhelyezett okosrendszerek meg tudnak majd oldani és jobban, mint az ember. Csak és kizárólag mindig azokra az eseményekre akarod terelni a figyelmet, amik a balesetek csak kis százalékáért felelnek.

    A legtöbb baleset a fáradtság, elalvás, rutin hiánya, figyelem megosztása (pl: telefon nyomkodása), alkoholos vagy kábítószeres befolyásoltság miatt következik be. Ezeket igen jó hatásfokkal lehetne csökkenteni olyan autókkal, amelyek HA KELL önmagukat is képesek vezetni, illetve amikor te vezetsz, akkor is figyelnek és csak akkor lépnek közbe, mikor kell.

    De mivel már most is ebbe az irányba haladunk (és nem azért, mert le akarják tömni a torkunkon, hanem mert IGÉNY van rá), ezért felesleges győzködnöm téged. Ilyenek lesznek a jövő autói, mert a többség így akarja. Nem tartom valószínűnek, hogy egyhamar eltűnik a vezetés élménye, de egyre több olyan rendszer lesz, mely korrigálja a balfaszságokat.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HSM #104 üzenetére

    "Az én gondom a megvalósíthatóság a technika JELEN állása szerint."

    Mi meg csak tök véletlenül beszélünk folyamatosan jövőidőben.

    "A többi okosautó fícsör, pl. mobilnet, wifi, kihangosító, forgalmiadatos navi, meg a sok kütyü, meg szükségképpen bonyolult kezelőfelület pedig pont a figyelem megosztásának valós veszélyét hordozza, ez vele a legnagyobb bajom."

    Pont ezért dolgozik azon a Google, Volvo, BMW, Mercedes meg gyakorlatilag mindenki aki számít, hogy az autó emberi beavatkozás nélkül is el tudjon jutni biztonságban egyik pontból a másikba. Pont ez növeli majd a biztonságot, mert csak megnyomsz a kormányon egy gombot, átveszi az autó a vezetést amíg te elintézed az emailt, visszahívod a nagyit, megnézed a Facebookot, majd megnyomod újra a gombot és ismét te vezetsz. Biztos fogják ezt utálni az emberek...

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz D1Rect #108 üzenetére

    A Google rendszere van eddig legközelebb a megvalósuláshoz, de azért nem eszik olyan forrón a kását. A Google már a következő 2-3 évben forgalomba állította volna az első teljesen önvezető autót, de egyre inkább úgy néz ki, hogy ennél több időre lesz szükség.

    Ugyanis egy dolog Kaliforniában, jó időben tesztelni, megint másik az, hogy már egy komolyabb esőzés teljesen betesz neki, havazásban meg még soha nem is próbálták ki.

    (#109) HSM: Egymillió kilométer baleset nélkül valódi autóforgalomban már nevezhető statisztikának nem? Ennek a rendszernek egyelőre az a legnagyobb baja, hogy nem tud mit kezdeni a szélsőséges időjárással, viszont ha optimálisak a körülmények, akkor jobb baleseti statisztikát produkál, mint egy rutinos sofőr, akinek azért egymillió kilométer alatt becsúszik ez meg az. Fejleszteni kell azon is, hogy esőben és havazásban is boldoguljon és fog ez működni.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HSM #112 üzenetére

    Valódi forgalomban, Kaliforniában tesztelték, autópályákon, városban, kertvárosban. Teszteltek vészmegállásokat, előzéseket, lámpa nélküli kereszteződéseken áthaladást, dugóban araszolást, szinte mindent.

    Amiről itt szó van, az az útvonal megtervezésének kritikussága, de erre főleg amiatt volt szükség, mert a kaliforniai hatóságok nagyon nem nézték jó szemmel a dolgot, konkrétan most törvényt is hoztak, hogy kormány és pedálok nélküli autó nem vehet részt a forgalomban, ez 2016-tól lesz érvényes. A másik meg az volt, hogy direkt kerülték az iskolák, játszóterek környékét, mert ott azért rizikós, hogy kiszalad egy kölyök az autó elé, ezt meg ugye egy giga metropoliszban baromi nehéz megcsinálni, sokat kell matekozni a térképpel, hogy az ilyen helyeket kikerüld.

    Ez továbbra is csak tesztüzem, a rendszer még nincs készen, sok fejlesztés van hátra. Kérlek ne csinálj úgy, mintha azt állítanánk, hogy most rögtön beülhetsz egy ilyenbe és elvisz ahova csak óhajtod.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HSM #115 üzenetére

    "Hát pont ezaz! Kiszalad a gyerek a kocsi elé, és vége a jó teszteredménynek."

    Neked direkt van fából a fejed? Egészen biztosan megbirkózott volna a rendszer egy kiszaladó gyerekkel, de tesztüzemet akkor sem végzünk iskolák és játszóterek közelében. Nem csak önvezető autót, de semmilyen mást sem szokás ilyen útvonalakon tesztelni.

    "Egy forgalmas város pont erről szól.. Mindenki siet, ideges, hülye, és életveszélyes, kiszámíthatatlan."

    Muszáj write only módban nyomni? Amikor meg el is olvasol valamit, akkor is csak a neked tetsző dolgokat tudod idézni.

    Legalább ezeket megnézhetnéd: [link] , [link]

    Ezekben számos példa van, hogy milyen helyzetekkel tud megbirkózni a rendszer már most (bocs, hónapokkal ezelőtt, nem túl frissek már). Egy nem várt útfelújítás, jobbra-balra kiszámíthatatlanul kacsázó bringások, mások előzése nem okoznak különösebben fejtörést neki.

    "Márpedig vezetni nem lehet, ha nem tudod, mi van körülötted, és nem tudsz megfelelő döntéseket hozni."

    Akkor dobd el a kulcsod jó messzire. Gondolom téged a Top Gun iskolában képeztek ki és a 360°-ban tökéletesen átlátod a teret, állandóan éber vagy és mindig tökéletesen tudod mi zajlik körülötted.

    Kérdezek: Mit teszel ha a szembejövő kamion mögül kilép egy batár nagy terepjáró és már nem tud visszasorolni a saját sávjába? Van mondjuk úgy 0,03 másodperced dönteni onnantól, hogy az agyad felfogta mi történik. Te olyan szuperember vagy, hogy jobban megoldod a helyzetet, mint egy számítógép. Igazából mást sem hallunk tőled két napja, csak azt, hogy az igazi sofőr mindent sokkal ügyesebben, jobban és gyorsabban megold, mint egy számítógép.

    Az agyadat remélem felajánlod majd halálod után kutatásokra, mert valamilyen új faj lehetsz.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz D1Rect #119 üzenetére

    Nem, egyáltalán nem olvassa, de nem is igazán érdekli. Csak az a lényeg, hogy akadékoskodhasson és tegye itt a szupersofőrt, aki bármilyen számítógépet lenyom reakcióidőben és nyomás (esetleg sokkhatás) alatti döntési képességben.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Snoop-y #121 üzenetére

    A szerkesztő szarkasztikus megjegyzése alapján rögtön leírjuk az egész projektet?

    "MIT notes that the Google car is still better at responding to changes than the average vehicle; for example, a Google car would be able to slow down or stop for traffic or obstacles if a stoplight not on the map appeared overnight." - Autoworldnews

    Továbbá megnézhetnéd a videókat, ahol az autó simán kikerüli az útra belógó teherautót vagy simán megoldja a helyzetet a jobbra-balra cikcakkozó bringással. Valódi forgalomban, természetesen.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HSM #123 üzenetére

    "Ettől függetlenül továbbra is komoly fenntartásaim vannak."

    Valószínűleg a rendszert fejlesztő mérnököknek is, ezért van még mindig FEJLESZTÉS ALATT. Nem jövőre és nem azután fogunk beülni ilyen autókba, jó esetben is még 10-15 évre vagyunk tőlük. A Google áll eddig a legjobban, de sokak szerint ők is csak leghamarabb 10, de inkább 15 év múlva tehetik ki a szalonokba a kész önvezető autókat.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Polllen #136 üzenetére

    A kérdésemmel pont arra akartam rávilágítani, hogy:

    1.) Egy ilyen helyzetet, mikor hirtelen meglepnek szemből, nem csak a robot nem tudja önmagában megoldani, hanem az autóvezető sem. (Nem érv, csak személyes élmény: Vesztettünk már el rokont így, aki amúgy az ország egyik legjobb vezetéstechnikai trénere volt, konkrétan oktatott egy időben rend- és katasztrófavédelmi szerveknél dolgozókat (rendőrök, mentősök, tűzoltók), állati jó sofőr volt. De ő sem tudott mit kezdeni egy ilyen szituációval, Visegrád környékén egy beláthatatlan éles kanyarban a szembejövő elkapta.) Szóval a kritika, hogy a "számítógép nem tudja megoldani" akkor lenne jogos, ha az ember ezzel szemben megoldaná.

    2.) Az ilyet pont az általam vázolt "nem enged hülyeséget csinálni" rendszerekkel lehetne kivédeni. Itt jön képbe a számos biztonsági rendszer mellett a connected car koncepció, amikor az úton lévő autók kommunikálnak egymással és a száguldozókat csillapítják, míg a többieket figyelemre intik. Ebben az esetben a szemből jövő vadbarmot nem engedi átjönni a sávodba, ha valami módon mégis, akkor a te autód a térkép és a pozíciód ismeretében azonnal lassít, hogy ne a legrosszabb pillanatban lépj be a kanyarba.

    Persze nem csak vadbarmok mennek át a szembe sávba, hanem elalvók, cukorbetegségtől ájultak, agyvérzést vagy szívrohamot kapott emberek vagy csak olyanok, akik önhibájukon kívül, az útviszonyok miatt veszítik uralmukat az autó felett.

    Éppen ezért nagyon fontos, hogy az ilyen rendszereket ne úgy vizsgáld, hogy a Te autód meg tudja-e oldani, hanem, hogy a többiek autójának biztonsági rendszere is figyel. Persze biztos idegesíteni fog, hogy majd vinnyog és téged felülbírálva visszasorol a sávodba amikor úgy érzi, hogy túl szűkös a hely az előzésre, de egyben az is jó lesz, hogy te is, meg a szemből jövő is épségben hazaér.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Polllen #144 üzenetére

    De nem is arról beszéltünk, hogy mennyire vagyunk ettől messze. Ez is olyan lesz, mint számos környezetvédelmi előírás vagy biztonsági rendszer (biztonsági öv, légzsák, stb) bevezetése. Eleinte csak néhány autóban lesz, de majd születnek olyan törvények, melyek az új autókban már kötelezően előírják, különben nem kaphatnak típusengedélyt. Ezzel szépen lassan 10-20-30 éves távlatban kikopnak a forgalomból a régiek és csak a veterán autósok fognak oldschool módon közlekedni.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HSM #158 üzenetére

    Nem ültél nég cukorbeteg sofőr mellett akiben egy csepp félsz sincs a rosszullétei miatt. Az egyik ismerősöm ilyen, elkezd bólogatni, szédülni, de még csak nem is lassít, kivesz a zsebéből egy cukorkát, majd odaveti neked, hogy "nyugi, mindjárt jobb lesz".

    De neki vérnyomás problémái is vannak, egyszer motorozás közben kapott agyvérzést. Szerencsére felépült 90%-ban, csak kicsit nehezebben mozog, motorra már nem ül, de autót még vezet... Ugyan olyan életveszélyes mint eddig.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Polllen #171 üzenetére

    Erre pontosan az (önvezető) okosautó a megoldás. Olyan mintha lenne egy 24 órában elérhető saját sofőröd.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Polllen #175 üzenetére

    "mert ha lesz manuál mód a verdán, a most közveszélyes marha ott is meg lesz győződve arról, hogy már pedig ő tud vezetni és simán használni is fogja, mint most"

    Szörnyen sivár a fantáziátok. Elképzelhetetlen, hogy a jövőben az autók csak jogosítványokkal indulhassanak? Már most is egy csomó chip kártya meg NFC eszköz vesz körül minket. Beülsz az autódba, ami bárhova magától elvisz és ha akarod manuálisan vezetni, akkor kell a vezetői engedélyed, nélküle csak taxi üzemmód van. Ott lesz a mobilodban, karórádban, plasztik kártyán is, csak odaérinted a kormánykerékhez és kész. Ilyen kulcsok már léteznek most is. Autóban is az utóbbi években (pusztán indításhoz, most még), de az átlagosnál jobban védett cégeknél már elég régóta használják azonosításra, ajtók nyitására meg hasonlókra.

    Több sci-fi irodalmat meg igazi tech portált kellene olvasni.

    (#176) bambano: Akkor repülőre soha ne ülj, mert ott is statisztikailag hatalmas esélyed van programozók keze által meghalni. Ja nem. Az új négyes metrót meg aztán pláne kerüld el, mert azok már abszolút önállóan, vezető nélkül közlekednek.

    A MAN-os sztori meg kezd unalmas lenni, nagyon vonzódsz te egy német kamion orrához. Nem leszek meglepve ha az idő azt igazolja majd, hogy jóval nagyobb esélyed van önkezed által megpuszilni a szembejövőt, mint egy önvezető járműben. De persze mindenki boldog lesz, hiszen neked ez a vágyad, ha már ez megtörténik, legalább legyél te hibás. Értjük, nem kell leírni ennyiszer.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Polllen #179 üzenetére

    Nem érted.

    Aki nem alkalmas rá, az nem kap vezetői engedélyt. Ettől autót még birtokolhat és önvezető módban használhatná. Innentől meg lehet akármeddig szigorítani a vezetői engedély megszerzésének feltételeit. Az önvezető autó nagyon sok béna sofőrt leiskolázna, nekik nem kell vezetői engedélyt adni csak mert akarnak. Nem beszélve azokról akik egészségügyi oldalról közveszélyesek.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HSM #182 üzenetére

    Már nem azért, de hányan vannak most is, akik közel laknak a munkahelyükhöz, ezért nem járnak autóval vagy ha mégis, akkor az a röpke néhány háztömbnyi gurulás nem ad megfelelő rutint? Hányan vannak akiknek az autóval közlekedés azt jelenti, hogy minden nap araszolnak fél órát a dugóban? Ez ad elegendő rutint? Hányan vannak, akiknek az autó amúgy csak bevásárlásra van tartva a közeli teszkóig elgurulva, de amúgy motorral vagy bringával járnak dolgozni? Nekik is komoly rutinjuk van?

    Ne tegyünk már úgy, hogy mindenki mestersofőr aki vezet, meg úgy se tegyünk mintha mindenki imádna vezetni aki vezet.

    Érdemes volna autós szakmai portálokat olvasni. Nem olyat ami péniszét lengetve hirdeti az autós felsőbbrendűségi bullshitet, hanem amelyek racionálisan foglalkoznak autós témákkal.

    Évek óta az a baja az autóiparnak, hogy nem találja meg a közös hangot a fiatalabb generációkkal. A korai Y generáció volt az utolsó, amelynek a kamasz kölykei remegve várták, hogy végre meglegyen a jogosítványuk és vezethessenek. A Z generációt már nem érdekli a vezetés és ha valamit nem lép az autóipar, akkor a korábbi autófanatikus vásárlók kihalásával összezuhan az egész. Ez egy megoldandó feladat és egyre inkább úgy néz ki, hogy az okoskütyükkel telepakolt autó lesz az ami vásárlásra bírhatja őket. Persze önmagában egy beépített táblagép, Facebook meg Twitter kliensekkel egészen biztos, hogy nem adják majd el a jövő autóját. Hát ki kell iktatni a képletből azt az elemet, mely a vezetésre immunis fiatalokat autóvásárlásra csábítja: Ez pedig maga a vezetés.

    Persze lehet továbbra is önmagatokból kiindulni, hogy Ti mennyire szerettek vezetni és az milyen jó. Szerintem is jó (már amikor, egy dugóban araszolást vagy hosszú autópályázást bármikor elcserélnék egy kis Xboxozásra), de ez nem így megy. Az autóipar komoly változás előtt áll és ha tetszik ha nem, az okosautó, illetve önvezető autó lesz a jövő. Lehet ezt a kérdést a közlekedésbiztonság oldaláról nézni, meg onnan is, hogy egyre csökken a fiatalok autóvásárlási hajlandósága, mert nem akarnak vezetni, hiszen addig sem csinálhatják azt amit a tömegközlekedésen vagy a taxiban ülve. De jellemző, hogy már vezetés közben is egyre többen nyomkodják az okostelefont, ez pedig annyira súlyos gond, hogy lassan vezető halálok lesz a közlekedési balesetekben.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HSM #190 üzenetére

    "és aligha hiszem"

    Ez nem érv.

    "De azért van egy réteg, aki 100% beleesik a felvetésembe, és nem is kevesen."

    Nem is hangzott el olyan állítás, hogy nem léteznek már vezetni imádó autóbuzik.

    "De erről kár lenne itt hosszas vitát nyitni, úgyis majd az idő dönti el."

    Mondjuk erről egy aktuális reklámfilm jut eszembe. A Citroen C4 Cactus reklámfilmjében egy rakás olyan kérdés hangzik el, amit a konvencionális autómániás nem is ért (mármint, hogy egyáltalán hogyan lehet ilyet kérdezni). Közben meg ehhez hasonló kérdések foglalkoztatják az autógyártók marketingeseit és a most felnövő vásárlókat.

    És ez még egyelőre csak a legfinomabban próbál tapogatózni, hogy vajon mi a toszra is vágyik egy fiatal aki még azt sem tudja, hogy akar-e autót. De egyre biztosabb, hogy olyan autót már nem akar, mint amilyenben apu horda őt iskolába. Unalmas, nem érdekli, nem köti le.

    De érdemes megnézni azt a stílusváltást amit a Mercedes eszközölt. Az A-osztály most már a Golf közvetlen ellenfele akar lenni, direkt fiatalos arculatot terveztek neki, mert érezték, hogy az utóbbi évtizedekben nagyon elmentek a nagypapás imázs felé, ezekben is ott van a Facebook és az egész marketinget arra építik, hogy "helló új generáció, itt a ti autótok".

    A gyártók egymást versengve keresik azt a kitörési lehetőséget, amivel megfoghatók a fiatalok, akiknek az már édeskevés, hogy egy autót jó vezetni. Okoskütyüket például már szinte mindenki pakol az autóiba. Különösen a direkt fiataloknak szánt modellekbe.

    "Természetesen a vezetés közbeni kütyünyomkodás hatalmas megoldandó gond, én ha visszaemlékszel, leginkább ettől kaptam frászt az okosautóval kapcsolatban, mégtöbb nyomkodnivaló/figyelemelvonó kütyü."

    Én meg pontosan erre mondtam, hogy a kütyü nyomkodásról nem tudod leszoktatni őket. A gyártóknak nem érdeke, ha ezzel tudják eladni az autókat. Erre vetettem fel megoldásként az önvezető autót, amiben ha kell átadhatod a robotnak a vezetést amíg te kütyüket nyomkodsz. Ez még mindig tízezerszer biztonságosabb, mint amikor a csitri az út figyelése helyett lájkolgat fészbúkon. De rögtön kitört a balhé és jöttek a szélsőséges példák arra, hogy ilyen meg olyan helyzeteket nem tud megoldani egy robot.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz bambano #193 üzenetére

    Önellentmondásba keveredtél.

    A mai fiatalok inkább tömegközlekedéssel járnak, mint autóval, mert ott lehet nyomkodni a kütyüket. Csakhogy a tömegközlekedés továbbra is kötött, lassabb és kevésbé rugalmas mint az autó. Na meg ki akar hatalmas szatyrokkal hazavillamosozni a bevásárlásból.

    Az önvezető autó az egyik megoldás. Persze a szatyrokra ott van, hogy már Magyaroroszágon is lehet bevásárlást intézni kiszállítással. A jövőben több lesz az alternatíva. Én is a tömegközlekedés fejlesztését pártolom, mert így is feleslegesen sok autó van. Szerintem egy bérbringa (pl: BUBI) rendszerhez hasonló autóbérlés lenne az ideális. Ha kell az autó csak lehúzod a kártyád, beülsz, elintézed a dolgod, leadod a verdát, kicsengeted az X óra használati díjat. Vagy beülsz Pesten, lerakod Balatonfüreden. Vissza másikkal jösz. Nekem személy szerint nincs igényem saját tulajdonú autóra (nincs rá szükségem minden nap), de a jelenlegi bérlés árak horror kategóriába esnek.

    HSM: Mit kéne belátnom? Ha nem tűnt volna fel, bízom az önvezető jármű koncepciójában. Jelenleg is sikerrel alkalmazzák őket számos területen. Ipari környezetben, tömegközlekedésben (pl: M4 metró Budapesten) vagy éppen a repülésben is. Ja és mert nem mosom össze a technológia mai állását az elérni kívánt célokkal.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Polllen #200 üzenetére

    Tyúk vagy a tojás?

    Ma már nem olyan a tömegközlekedés mint régen. Anno választhattál az olvasás meg a mélabús bámulás között. Ma meg gyakorlatilag felállsz a számítógép elől, felülsz a buszra és folytatod ahol abbahagytad. Ma már az sem kell, hogy érdekeljen mennyire szakadt a busz, csak a képernyőn túli világ a lényeg.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Polllen #203 üzenetére

    Nem jelöltem meg egyedüli okként azt, hogy a mai fiatalok inkább járják a várost tömegközlekedéssel csak mert azon lehet telefonokat nyomkodni.

    1.) Azokban a városokban, ahol korábban is jó volt a tömegközeledés, kevesebben tartanak saját autót, főleg a fiatalok, akiknél sokszor csak a családalapítással együtt merül fel az autó vásárlásának igénye. Ez eddig is így volt.

    2.) Az új eszközök megjelenésével a tömegközlekedés vonzóbb / kevésbé szar alternatíva, mint eddig (a megfelelő aláhúzandó, attól függően, hogy hol élsz és milyen a tömegközlekedés állapota), hiszen már nem az unatkozásról szól.

    3.) Ma már egészen más ideák mozgatják a fiatalokat, mint az Y generációt. Az autó egyre jobban lecsúszik a vágyott dolgok ranglistáján. Érdekes egyébként, hogy annak idején a Ford Mustang egy nagyon hasonló marketingre épített, mint most az Apple. Az első Mustang megjelenésekor utca hosszú kígyózó sorok alakultak ki a kereskedéseknél (meg még pár éven keresztül az újabb évjáratok megjelenésekor). Az embereket felhergelték és elhitették velük, hogy ez a legfontosabb az életben, ez a legjobb, legszórakoztatóbb dolog, még mindig iskolapélda bármilyen reklámszakmai képzésen. Ma már az Apple (meg a többi kütyü gyártó) a sláger, most azok miatt kígyóznak sorok. Az idők változnak, az iPhone-nak is leáldozik egyszer.

    4.) A mai Z generáció egészen mást tart izgalmasnak, mint azok, akiknek az autózás jellemzően a non plus ultra volt. Máshogy gondolkoznak, mást tartanak trendinek és máshogyan is akarnak élni, mint a szüleik. Bár én nem közvetlenül ezzel foglalkozom, de a reklámügynökség ahol dolgozom, rendszeresen vásárol piackutatási eredményeket és szépen kirajzolódik belőlük, hogy a Z generációnak (és a késői Y generációnak) az autózás mint olyan már nem akkora izgalom, mint a szüleiknek. Nem ellenkeznek ellene, nem vetik el, hogy legyen autójuk, de nem tartják már olyan fontosnak a birtoklását. Megvannak nélküle is. A tanulás egyre tovább tart, nem ritkán már közel kerülnek a harmadik X-hez mire letudják az iskolát, egyre jobban kitolódik a családalapítás is.

    5.) A változás nagyon fáj az autóiparnak, hiszen alig 20 év leforgása alatt drámaian felfordult minden és sokkal kevesebben akarnak autót vásárolni (a 18-30 éves korosztály szinte teljesen kiesett). Ehhez jött a válság is, az autó pedig pénztemető, mindig is az volt és az is marad. Detroit bedőlt, ahogy az európai ipar is küzd, nem csoda, hogy egyre többen kezdenek az ázsiai, indiai, dél-amerikai piacra termelni, ott még egyelőre más a helyzet és egyre vastagabb a vásárlóerővel rendelkező réteg is.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Polllen #236 üzenetére

    Igen, ez egy baromi pongyola megfogalmazás volt, amiből te messzemenő következtetéseket vontál le. Kifejtettem kicsit tágabban is, hogy számos szakember szerint mi az összefüggés az autók iránt csökkenő kereslet és a kütyübuzéria között.

Új hozzászólás Aktív témák