Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #16820480

    törölt tag

    válasz Tigerclaw #10 üzenetére

    Amúgy kína ki is zárt elég sok céget, de ez már megszokott és bevett gyakorlat úgy 10-15 éve. Illetve akiket beengednek, azok sem csak úgy létezhetnek, hanem kötelezően kínai-külföldi vegyesvállalatként kell működjenek, kulcspozícióban kínai vezetővel. Ezen felül a bizonyosnál nagyobb cégek részére kötelező egy kkp-s beépülő alkalmazása és így tovább.

    A bizonyítékokról egyébként mindig az jut eszembe, most egy pillanatig félretéve, hogy mennyire valósak vagy valótlanok, hogy ha tegyük fel találnak egy adag sebezhetőséget, akkor mennyire felelős lépés ezeket transzparensen közzétenni úgy, hogy közben élő és kritikus rendszerek futnak rajtuk? Itthon például a 4G hálózatok jelentős része Huawei cuccokból áll, ha lenne adott esetben bennük valóban ilyen, és azt mondjuk egy amerikai bíróság szépen publikussá tenné, akkor esélyesen nekieshetne ezeknek az infrastruktúráknak minden hacking tool-os script kiddie és a nagynénje is.
    Olyan opció is elképzelhető, hogy mondjuk fel lett szólítva a Huawei, hogy javítsa a (tegyük fel hogy létező) hibákat, de ezt nem feltétlen tehetik meg, mivel a kínai internetbiztonsági törvény előírhatja nekik ezek meglétét még úgy is, ha nincs is adott esetben semmilyen önkéntes kötődésük a kkp felé.

  • #16820480

    törölt tag

    válasz Pingüino #16 üzenetére

    Hogyne, persze. De egyrészt az nem transzparencia, másrészt meg mégis ki lenne az az "illetékes és szavahihető" szervezet, ha már egyszer olyan magabiztosan kijelentetted, hogy "a nemzetközi döntőbíróságok mind elfogultak"? És tegyük fel hogy találunk egy számodra szavahihető szervezetet, de mi van, ha a szomszéd Józsi szerint az nem szavahihető?

  • #16820480

    törölt tag

    válasz Darmol #24 üzenetére

    Ez szerintem nem ilyen egyszerű azért. Nem az a lényeg itt, hogy most per pillanat van-e backdoor vagy sebezhetőség a termékeikben. Vagy van vagy nincs, ezt nem tudjuk (te sem, én sem). A lényeg az lenne, hogy lehetőségük lenne bele tenni, és államilag kötelezhetők is lennének akár rá. Ez még a mostani mobilhálózatoknál egy dolog, de az 5G-nél fokozottan problémás lesz, mert annak a felhasználási területe nem arra irányul elsődlegesen, hogy tudunk telefonálni, meg vicces képeket nézegetni neten, hanem ipari infrastruktúra épülne majd rá, szállítmányozás, automatizáció, közlekedés, biztonságtechnika, stb. Egy ilyen területen pedig nehezen elfogadható, ha egy politikai konkurens által épített eszközökből álló rendszer. Mert hiába nincs vele semmi gond most, de biztos becsszó, hogy később sem lesz, amikor attól függnek majd alapvető rendszerek? 50-60 éve sem nagyon lehetett volna elképzelni, hogy szovjet cuccokkal építsenek ki létfontosságú dolgokat nyugaton, és ez a mostani helyzet is arra kezd hasonlítani.

  • #16820480

    törölt tag

    válasz Pingüino #27 üzenetére

    Ebben nem értek veled igazán egyet. Ha már rábíztad a kecskére a káposztát, akkor késő büntetni, hogy megette, eleve nem kellett volna rábízni, amikor volt választási lehetőség. Ha már tfh egy ransomware áldozata az egész közlekedési rendszered, vagy a segélyhívó hálózat, akkor hiába állsz neki büntetni őket. Ez pont olyan stratégia, mint hogy kritikus infrastruktúrát (energiaipar, kommunikáció, közlekedés) nem szervezel ki lehetőleg privát kézbe, mert onnantól zsarolható leszel vele.
    Amikor a világ felhördült, hogy az ARM üzlettel az Nvidia tönkre vágja a mobilpiacot, az miben különbözik a kínai diktatúrától? Hiszen nem vágták még tönkre, és megígérték, hogy becsszó nem is fogják. Közben meg piaci hátrányt okoznak szegény Nvidiának. Egyébként ha ez lenne a kínai diktatúra legsötétebb tette, hogy kizár néhány céget az országból, azt hiszem egy szavam nem is lenne ellenük :N
    Az meg igazából nem nagyon hat meg, ha egy rabszolgahajcsár céggel kevesebb van, akik nem igazán nemes módszerekkel jutottak pozícióba.

  • #16820480

    törölt tag

    válasz Pingüino #29 üzenetére

    Ezzel az érveléssel nekem az a bajom csak, hogy úgy állítod be, mintha teljesen random őrjöngő őrültként kötnének bele cégekbe minden ok nélkül, pedig ez nem igaz. Ott volt az embargó ellenére Iránnak eladott cuccok esete, vagy a számtalan megvesztegetés, meg ipari kémkedés. Voltak ezekről kiszivárogtatott belső dokumentumok, nem alaptalan vádaskodásról van szó.
    Ha nem változna semmi, akkor az lenne a Huawei sorsa is valószínűleg, mint a ZTE, amit úgy tönkretettek, hogy azóta is él és virul, legalábbis az olyan piacokon, ahol a kínaiak dominálnak. Ilyen azért nem nagyon fordul elő mondjuk egy magyar vagy román céggel, mert itt nincs mögötte feltétlen állami támogatás, nem áll mögötte egy olyan erejű és pénzű államhatalom. Ez a félelem szerintem elég alaptalan.

    Darmol: Ez jó kérdés, nem tudom rá a választ. Lehet szerencsétlen kommunikáció, lehet sok minden más. Akár véletlenül jó cél elérése rossz eszközökkel/indokokkal. Innen nehezen tudnánk eldönteni.

    Colomb: Hát igen, a kínai cégek nem nagyon szoktak tőzsdére menni, legalábbis ezek a gigavállalatok. Így aztán nem is lehet belelátni a konkrét finanszírozási modelljükbe. De érdekes, és közeli példa a Malév esete, aki emlékszik rá, amikor az EU piacellenesnek ítélte meg, hogy állami pénzen él a cég. Pedig hát azért a Malév nem volt egy nagy konkurenciája senkinek. Ellenben egy egész iparágat kivéreztető multi az igencsak más tészta.

Új hozzászólás Aktív témák