Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz Béééla #5 üzenetére

    Az informatika tanárokat kellene képezni, botrány a tananyag és a hozzáállás. Erõs gimibe vittem Arduino-t egy szakkörre, a 3. 4. esek akkor láttak elõször forráskódot. 10 év lemaradással indulnak, miközben minden lehetõség adott. Egy Arduino kezdõ készlet egy belépõ okostelefon árának fele sincs, utóbbi mégis ott van minden általános iskolás zsebében elõbbirõl a gimisek nem is hallottak.

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz azbest #21 üzenetére

    Egyre több helyen jelenik meg Ardunio - meg ezek szerint Atmega - ha mutatni akarnak valami elektronikát, de nem akarják túlzásba vinni. Legutóbb a Predestination detonátorának nyomon követhető vezérlője volt Mini Pro.

    Amúgy sok értelme nem lenne az ARM chipnek, nincs egy épkézláb interface ezen a boardon (pld video kimenet. ethernet, az USB sem valószínü, hogy fut host módban). Mire egy LED villogtatós programmal megtölti a kissrác az Atmega-t, csak vesznek a szülei neki egy Raspberry-t.

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz Nekomajin #30 üzenetére

    Jó kis irodai alkalmazott képző ez a tananyag. Valahol helyes a motiváció: eszközt adni a diákok kezébe a jövőben előrelátható feladatokhoz. De ezt valamikor alsóban kellene megtanulni, utána már aktívan kellene használni. Egy kilencedikest, aki matematikából függvényanalízist tanul, nem azzal kellene untatni, hogy melyik programmal kell fényképet retusálni, és hogy hogyan kell jelszóval védeni egy Word dokumentumot.

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz Nekomajin #34 üzenetére

    Persze hogy megérti. A Word nem más, mint egy okos ceruza, táblázat meg van az elsős matekkönyvben is. Nézz meg egy másodikos Zrínyi feladatsort, és akkor nem fogsz ilyen keveset gondolni a hétévesekről. Nem kell túlmisztifikálni az Office csomagot. Az adatbázis kezelés sem varázslat, ezért is szomorú, hogy sok helyen informatikus kell ahhoz, hogy egy adatbázisból adatokat kérdezzenek le.

    A legtöbb munkakörben profitál a munkavállaló abból, ha meg tud írni egy scriptet, ami keres, batch műveleteket végez, automatizál egy mindennapi folyamatot. Ha tud írni egy crawlert, amivel adatokat gyűjthat a webről, bele tud nyúlni egy weboldal forráskódjába. Egyre több eszköz kínálja a funkcionalitását programozható felületen. Előbb utóbb a villanyszerelő sem drótokat fog összedugdosni, hanem vezérlést ír a lakásautomatizálási rendszerhez. Az algoritmikus gondolkodás, és néhány programozási nyelv készség szintű ismerete elengedhetetlen szerszám lesz minden munkakörben.

    Ehhez képest Logo nincs alsóban informatika órán, mert alsóban nincs már informatika óra.

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz Nekomajin #36 üzenetére

    A lányom osztályából - síma körzeti iskola - 30-ból 7-en, tehát 23% indultak a versenyen, és értek el 80 pont fölötti eredményt a 125-ből. Lehet hogy a te környezetedben ez elérhetetlen szint, én ilyen gyerekeket ismerek. Lehet hogy csak a jó tanár hozza ki belőlük, meg a speciális matematikai program, amit az iskolába vittem, de sok gyerek rákap a logikára - életkori sajátosság.

    Az, hogy az Excelnek vannak pénzügyi, statisztikai és még ki tudja milyen kiegészítései, amikben vannak bonyolultabb függvények, nem jelenti azt, hogy bonyolult benne a táblázatkezelés matematikája. Azon a szinten amelyiken egy általános iskolás életéhez szükséges, egy általános iskolásnak használnia kell tudni: táblázatokban rendszerezni azt, ami táblázatokba való. Ehhez jellemzően elegendőek a SUM és SUMIF függvények esetleg a pivotálás, és ezeket használnia is kell tudni. Word-ben szemantikusan formázott szöveget szerkeszteni, és dupla soremelés helyett növelni a bekezdések közti sortávot, tabok és space-ek sokasága helyett jobbra renddezni a jobbra valóakat, szintén nem varázslat. Egy prezentációs anyagot összeállítani képeket méretezni... milyen komplexitásról, és gyerekek által felfoghatatlan belső logikáról beszélsz?

    Egy gyerek, aki teljesen jól boldogul egy számítógépes játék által kreált virtuális világban, megérti, átlátja és saját céljaihoz használja a szabályokat teljesen alkalmas.

    Egy mai "értelmiségi" pozíció betöltéséhez valóban nem kötelezőek az agrár és orvosi ismeretek, de az angol szakmai ismerte kötelező, és nem lehet megfelelő gazdasági, jogi és pénzügyi ismeretek nélkül boldogulni. És ebbe a körbe kúszott be az utóbbi években a mélyebb informatikai ismeret.

    Szóval rajtam a sor megkérdezni, hogy te csak trollkodsz-e, és igazából tisztában vagy vele, hogy milyen irányba tart a világ, vagy tényleg ennyire távol állsz a modern munkaköröktől? Nem szégyen kőművesként, gipszkartonozóként becsületes munkából élni, és való igaz, hogy annak aki téglákat rak, nincs szüksége programozásra, de ne húzza vissza a következő generációkat, akik már a 3D nyomtatott beton korszakában fognak felnőni.

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz Nekomajin #40 üzenetére

    Azzal én is egyetértek, hogy a gyermeknek ingerekben gazdag fizikai környezetben kell élnie, fejlesztenie a testtudatát, a motorikus és finommotorikus készségét. Kell a zene, a testmozgás. De ahogyan az olvasással már fiatal korban kilépnek a gyermekek a valóságból és a fantáziűjukat fejlesztik beleélik magukat olyan helyzetekbe, amiket nem tapasztaltak, belebújnak a karakterek bőrébe,, ugyanígy képesek arra, hogy megértsék egy programozási környezet szabályait. A lányommal a blockly games-t próbáltuk, és tényleg csak a nyelvi nehézségek miatt kellett feladni. Az egyszerűbb feladatokkal könnyedén megbírkózott elsőre.

    Szerintem az építőkockák, a lego és a technik lego természetes következő lépése a Scratch és az Arduino. Ahogyan 6-7 évesen elsajátítottuk a fogaskerekek logikáját, ugyanolyan könnyedséggel érti meg egy gyerek a vezérlési szerkezeteket, és lesz ura a digitális világnak.

    Ellentétben azonban a technik lego-val, ami nem volt - és még mindig nem - olcsó, az informatika terlülete sokkal demokratikusabb. Amelyik háztartásban van tévé előfizetés (88% ?!), ott fizikailag volna lehetőség a gyerekeknek arra, hogy elkezdjék megszelidíteni a biteket egy 20e Ft-os használt számítógéppel és egy 1200Ft-os Arduino nano-val. Nem csak azért, mert hasznos készségeket sajátíthatnak el, hanem azért, mert az így szerzett gondolkodásmód az élet sok területén a javukat szolgálja majd.

    Tény, hogy sok gyereket nem segíti, vagy egyenesen visszafogja a környezete, család, barátok, tanárok... de pont ezért kellene az államnak, az oktatásnak élen járnia a változtatásban. Minden tárgyba beépíteni az informatikai eszköztárat. És ez főleg a természettudományok esetén könnyen jelenthet szoftverfejlesztést is. Kezdve a prímszámok listázásától a fizikai szimulációkon keresztül a kooperatív ágensekig.

    Az Office nekem mindig kicsit kilógott, annak ellenére, hogy egy évtizede használom különböző verzióit, írtam benne komolyabb makrókat, nem lettem power user, úgyhogy valószínüleg nem ismerem azokat a mélységeket, amikről te beszélsz, egy-egy összetettebb feladatnál egyszerűbb volt berántani mindent egy adatbázisba és ott kezelni az adatokat, vagy feldolgozni egy scripttel. Úgyhogy inkább nem az Excelt hoznám példának. Szóval én kinézem valakiből, aki elsajátította az alsó tagozatos kurikulumot, hogy ha elmagyarázom neki, hogy mi az az adatbázis, a természetes illesztés, a csoportosítás, a szűrés, projekció, akkor tud naiv megoldást adni az elé kerülő feladatokra, mondjuk egy webshop komplexitású adatbázisban. És néhány hétnyi tréning után fel tud programozni egy termosztátot vagy egy liftvezérlőt valamilyen kényelmes nyelven.

    [ Szerkesztve ]

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz Degeczi #43 üzenetére

    Én meg neked köszi, a magyar valószínüleg azóta került bele. Akkor nekiugrunk mégegyszer holnap úgyis apa nap van tanítás nélküli munkanap okán.

    [ Szerkesztve ]

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz icebolt93 #46 üzenetére

    Nem szánalmas, hogy programozó kell az autószerelő mellé, hanem drága, ezért ha választani kell két autószerelő közt, akkor nagyobb esélyekkel fog indulni az, amelyik nem esik pánikba, ha valahol el kell térni a betanított munkafolyamattól, meg tud nézni egy logfile-t, patchelni a szoftvert, frissíteni a drivert, átírni egy config file-t, vagy egy init scriptet. És ott is vagyunk a programozásnál.

    Egy multinál az emberek 90%-a szakértők által specifikált optimális folyamat rá eső darabját végzi, és csak azért nem helyettesítik automatával, mert úgy kell érintkeznie a fizikai világgal és más emberekkel, ahogyan egy gép még képtelen, vagy gazdaságtalan. De ezek a pozíciók szépen meg fognak szűnni. A szoftverek egyre fejlettebbek, így egyre komplexebb feladatokban cserélhetik le az embert.

    Néhány példa:
    - Telefonos kisasszony cseréje automata telefonközpontra. A gép fejlődött, az emberek megtanultak tárcsázni és egy munkakör, ami a telefon terjedésével robbanásszerűen szívta fel a fiatal - gyakran látássérül - lányokat, egyik napról a másikra megszűnt.
    - Ügyfélszolgálatosok helyett automata ügyfélszolgálat
    - Banki alkalmazottak helyett netbank
    - Brókerek helyett online forex és plus500
    - Bolti eladók helyett webshopok
    - Állami bürokraták helyett ügyfélkapu
    - Összeszerelő üzemekben gyári munkások helyett robotok
    - És nem vicc, Magyarországon is van kereskedelmi forgalomban olyan traktor, amit a gazda felprogramoz hogy hol eressze le, hol emelje fel a szerszámot, hogyan menjen végig a földön, és utána csak beállítja az elejére és megnyomja a gombot.

    Lehet hogy fogyasztóként azt érzed, hogy az élet egyre bonyolultabb, és az egész csak azért van, hogy újabb és újabb cuccokat tudjanak neked eladni. De a másik oldalon, a termelés oldalán azért lesz minden "egyre bonyolultabb", mert így 10 emberből 9-et le lehet építeni, és elég megtartani egyet, aki átlátja, felügyeli fejleszti vagy finomhangolja a többieket helyettesítő rendszert. Még akkor is megéri, ha duplájára kell emelni a bérét.

    A folyamatnak van egy másik oldala is: a 10 emberből az az egy, akit magasabb béren megtartottak lesz az a fogyasztó, akire a termékeket, a marketing és értékesítési láncot szabják. Ő átlátja és tudja használni azokat a termékeket, amiket te már túl bonyolultnak tartasz. Neki fognak értékesíteni. És ő már nem egy embert akar aki eladja neki, aki kijön és frissíti a szoftvert, aki beállítja, és mindezekért mégegyszer kifizeti a termék árát, rejtve jutalékként vagy nyíltan telepítési költségként. Review-kat szeretne, és webshopot, és automatikus frissítéseket, és konfigurációs felületet. És ezért már az sem gond, hogy nincs értékesítő munkatárs, karbantartó csapat, csak egy weboldal.

    Szóval ha 22 évesen (valamiért az aliasodból erre tippelek) bonyolultnak látod a téged körülvevő rendszereket, akkor gyorsan változtass valamin, mert 50 éven át fogsz még dolgozni, és már most vesztésre állsz a jobb állásokért folytatott versenyben.

    [ Szerkesztve ]

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz bkercso #49 üzenetére

    Igen, ez a probléma, hogy a profitorientált cégek kirakják a 9 embert, és még hatékonyabban működnek tovább bónuszként megkapják, hogy kevesebb munkát terhelő adót fizetnek. Ameddig más cégekben megfizetik a 10 embert, addig van piaca a hetékony cégnek, ezért számára érdektelen a rosszul járt kilenc.

    Amit a kínaiak csinálnak, hogy szemetet öntenek a világra, mennyiségi fogyasztásra buzdítva a külföldieket szerintem kerülendő. Sok gyári munkást felvesz, de nem fenntartható. De már ott is kezdenek átállni az extenzív fejlődésről az intenzívre, egy flagship kínai telefon már nem árban versenyzik a kóreai és Designed in California termékekkel.

    Ahogy az utánam szólók írták, születnek új munkahelyek. Szigorodó környezetvédelmi előírások, növekvő felhasználói igények miatt technológiaiak. És sokakat felszívnak a megemelkedett életszinvonalhoz tartozó szolgáltatások: a takarítótól a bébiszitteren, fodrászon és jógaedzőn át a tanárokig és pszichológusokig. Ahol pont az emberségre van szükség.

    És aztán lesznek a közmunkások, akiket az állam a csökkenő bevételeiből veszteségesen finanszíroz, remélve, hogy

    Az állam feladata pedig hogy a nevelésére bízott gyerekek minél jobb helyet találjanak az új világban. Lehetne Madách-i falanszterben (újabbaknak Gattaca) a kezdetektől fodrásznak vagy informatikusnak nevelni a gyerekeket. Vagy lehet mindenkit mérnöknek, informatikusnak indítani, mert az ezeken a területeken szerzett készségek hasznosíthatóak legkönnyebben máshol, mert ezekre a készségekre sok munkakörben közvetlenül szükség van, és végül mert a hétköznapi életben is nagy hasznát lehet venni. Szerintem az utóbbi előremutatóbb.

    Egyébként én az ógörög megközelítést preferálnám, ahol a tudományok még nem vállnak szét, és adatok helyett összefüggéseket tanítanak, tudás helyett gondolkodást. De erre a mai oktatási rendszer és a közgondolkodás nem alkalmas (az okos ember az, aki Legyen Ön Is Milliomos). Még a műszaki egyetemen is elvárás, hogy a leadott anyag számonkérhető legyen. Ha valamiről nem lehet egy 45 perces dolgozatban beszámolni, az nem is tudás.

    [ Szerkesztve ]

  • lajthabalazs

    senior tag

    Egyébként ami szánalmas, hogy itt beszélgetünk a programozási oktatás fontosságáról, és a Blockly Games szlovákra le van fordítva, magyarra meg nem. Fordítsuk le gyorsan! https://developers.google.com/blockly/hacking/translating

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz Polllen #56 üzenetére

    Sok szolgáltatásnál olyan magas a fizetendő felár, hogy az emberek inkább megtanulják használni. Egy ismerősöm jött haza Norvégiából, ő mesélte, hogy kint nagyon hódít a DIY, a norvégok, akik majdnem 10x annyit keresnek, mint mi nem fogadnak szobafestőt, festenek maguk.

    De ha belegondolsz: ismersz olyan embert aki beállíttatja az okostelefonját? Vagy a routerét? Aki fizet azért, hogy a gépéről biztonsági mentéseket készítsenek (és most nem egy dropbox előfizetésre gondolok, hanem emberi szolgáltatásra)? Aki szerelőt hív, hogy beállítsa a termosztátját áramszünet után? A UPC-nél bevezették a lehetőséget, hogy postán küldik el a modemet, szereld magad. Egyre magasabban van az a léc, amit fogyasztóként elvárt megugrani. A középosztály, a szellemi munkások megugorják és spórolnak. Az fizeti a szolgáltatást, akinek olyan magas az órabére, hogy gazdaságilag helyes döntés kiszerveznie a munkát, de egy 4-6e Ft-os kiszállási díj egy 10-20 perces munkáért, inkább szellemi kihívásnak kell tekinteni, és akkor a tanulásra szánt 2-3 óra nem veszteség, hanem befektetés.

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz lajthabalazs #55 üzenetére

    Valaki léci nézze át a fordításokat, mert hiába fordítottam, nem jelennek meg - gondolom review hiányában, pedig megigértem a lányomnak, hogy este már magyarul játszhat.

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz Degeczi #60 üzenetére

    Csak a labirintus volt meg magyarul, meg a teknőc néhány művelete. Fura, mert azt írja, mindent lefordítottam, ami hiányzott, de például nem találom a 'cannon' utasítást a Pond játékból, és a felületen sem magyar.

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz Polllen #59 üzenetére

    Az eredeti felvetésem az volt, hogy sok munkakörben nagyon hasznos, és egyre gyakrabban elvárt némi programozási ismeret, tipikusan SQL, JavaScript, HTML. Sajnos nekem a hétköznapi életem, a hobbim és a munkám annyira egybefolyik, hogy nehezen tudom eldönteni melyik példa hova tartozik

    Ahogy mondtad, minden termék egyszerűségre törekszik. De mivel informatikusból nem képeznek sokkal többet, közben már mindenen szoftver fut és egyre komplexebb, ezért egyre több hibával találkozik a felhasználó, hiába a módszertani fejlődés és az egyre jobb fejlesztő és tesztelőeszközök. Kezdve onnan, hogy egy weboldalon egy linkben benne marad egy typo, és ezért nem jó helyre visz odáig, hogy bele kell nyúlni egy open source projekt forráskódjába, mert kell egy pici funkció a HTPC webes felületére. Sokminden egyszerűen nincsen készen, mert nincs elég ember, aki csinálja. Le lehet mondani róla, lehet venni helyette valami nagyon drágát, vagy meg lehet csinálni.

    Lehet hogy meg lehet lenni nélküle. De szerintem programozva messzebbre lehet jutni. A gondolkodásmóddal biztosan, de a konkrét gyakorlati ismeretekkel is.

Új hozzászólás Aktív témák