Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • E.Kaufmann

    addikt

    válasz sb #17 üzenetére

    Legyünk őszinték. Bárki kerülhet vezetésre alkalmatlan állapotba, miközben menni kell.

    Le az elipszilonos jével, éljen a "j" !!!

  • SirRasor

    őstag

    válasz sb #17 üzenetére

    Te hol vezetsz, hogy ilyenek a tapasztalatok? :DD

    Más: szerintem elég jól vezetek, voltam külön vizsgán is (előző munkahely miatt :B), a reflexeim is kiválóak és szeretek figyelni az útra (valaki szeret beszélgetni, a másikra figyelni, a zenére figyelni. Én az utat és a forgalmat szeretem így figyelni és sokszor meg se hallom, ha a másik közben hozzám próbál beszélni), de néha én is benézek 1-2 helyzetet (karambolom még sose volt! Persze ez nem csak rajtam múlik). Én már nagyon várom azt, hogy az autó elvigyen valahova úgy, hogy közben ne kelljen az útra figyelnem.

    [ Szerkesztve ]

    Make Love not war!

  • btprg

    senior tag

    válasz sb #17 üzenetére

    Nem indulatból, se nem légből kapva írtam amit írtam, meg tudom indokolni :)

    Miért értelmetlen szerintem az önvezető autó (fejlesztésébe végtelen erőforrást ölni)?

    1. Nem hoz nagyságrendi előrelépést.
    A reakciód azért nem helytálló, mert a vitorláshoz meg lovaskocsihoz képest a motoros járművek jóval gyorsabbak. A gépkocsi ráadásul egy ember által kényelmesen használható, a lovas kocsi nem (kell kocsis, különben neked kell kint ülnöd a bakon hóban-fagyban is). Az önvezető autó nem gyorsabb, nem halkabb, ráadásul valószínűleg korlátozottabban is lesz használható. (Hacsak nem lesz valami joystick szerűség, hogy kerülsz ki félig az árokba lógó kerékkel egy útakadályt, vagy ugratsz fel vele a járdára parkolni a nem kifejezetten szabályos, de jelenleg tömegesen alkalmazott módon?)

    2. Könnyen helyettesíthető.
    Ha sima autód van, de nincs kedved vezetni, vezethet az asszony, a gyereked, a Jóska akivel együtt mész. Ha nincs rá mód, mehetsz taxival helyette, telekocsival, ha olyan az úti cél akkor tömegközlekedéssel. (Ezután meg gondolj bele, hogy ehhez képest mennyivel nagyobb érvágás lenne, ha sima gépjárművek se léteznének, mielőtt elkezdesz lovaskocsizni.)

    3. Érzékenyebb és drágább, mint a hagyományos autó.
    Érzékenyebb, mert a még jobban túlbonyolított elektronika meghibásodási esélye nagyobb, sok szenzor elromolhat, rászállhat a lepke ( :P ) stb... Nyilván sokkal drágább is kell legyen, mert sok szenzor, sok valós idejű jelfeldolgozás, sok csilliárd dollár fejlesztés amit nyereségessé kell tenni. Ha elromlik, akkor még a mostani autókhoz képest is nagyobb eséllyel fogsz az assistance gombot nyomogatva várni az út szélén (de jó ha nem a közepén, mert elkormányozni és letolni se tudod), és még nagyobb eséllyel megy rá a gatyád is.
    Az értékvesztése is biztosan nagyobb lesz, mert a szoftver lényegi része lesz a járműnek, a mesterséges avultatás pedig hatalmas a szoftvereknél. Ki vesz egy 10 éves használt önvezető autót, amire már nem jönnek frissítések, és egyébként is olyan bonyolult, hogy 99% eséllyel lesz valami elektronikai hibája? Nem tudsz odamenni vele az új városrészre, mert nem lesz rajta a térképen, tehát nem létezik :D

    4. Technikai problémák
    Mikor lesz egy szoftver "bátor"? Én ködben kis látótávolság mellett is mehetek 60-70 kilométeres sebességgel, hóviharban se fogok leállni az út szélére, de mikor fog egy szoftver ilyen körülmények között úgy haladni, mint most én/mi? Köszi, de nem szeretnék ott várni amíg elmúlik a rossz időjárás. Vagy gyökkettővel araszolni, mert a vészprogram többet nem enged.
    Felismeri a program a kátyúkat, és szlalomozni fog közöttük mint mi, vagy vidáman belevezet a félméteres gödrökbe? :)
    Felismeri a program, hogy ugyan tiszta száraz az út, de a végén – ahol meg akarok állni – meg jégpáncél van, és ezért a száraz részen fékez majdnem nullára, majd a végén csak picit? Vagy a jégen akar majd satufékezni és belerongyolni a 20 milliós BMW-be?
    Sok ilyen kérdés lehet, nem hiszem hogy mindenre kiterjedve le lehet programozni valódi AI nélkül.

    5. Morális/jogi problémák
    Ha elüt valakit, kinek a hibája lesz? Kit öljön meg, engem, vagy a gyalogost? Ez a téma már szóra se érdemes, annyira lerágott csont, de szimpatikus megoldás továbbra sincs.

    5. Életveszélyes biztonsági kockázatok, garantált nyomkövetés.
    Nem célszerű egy olyan eszközre bízni az életünket, amit egy végtelen szabadsági fokú rendszerben valami szoftver irányít. NINCS hibátlan szoftver, soha nem is lesz egy bizonyos bonyolultsági szint felett. És azért egy sok szenzoros, képfeldolgozós szabályozókör nem egy AVR-es LED villogtató firmware kategória... A legapróbb hiba a gépezetben, és önhibámon kívül feltekeredek a fára. Ez szerintem pszichológiailag borzasztóbb, mint az, hogy magamtól is bármikor balesetet okozhatok. (Ki venne egy olyan telefont, ami magától megcsinálja helyetted a munka egy részét, de minden nap 0,1% eséllyel megöl? xD)
    Garantált, hogy a nagyokosok az Internetre akarják kötni az önvezető járműveket, mert a sima autóknál is – helytelenül – ebbe az irányba mentek el a dolgok. Ami az Internetre van kötve, az feltörhető, akármennyire is elegetek van gabor7th-ból, ebben igaza van. Szóval a világtalan hekker hülyegyerek majd az én életemmel játszhat. Kösz, nem. Vagy a tenorista odaönvezeti a bombával rakott teherautót a plázába a biztonságos pincelakásból irányítva. Szerintem ennyi elég is volt, ezek egyenként is olyan dolgok, amik miatt már sokszor meg kéne gondolni, hogy vesz-e az ember ilyet.
    A másik – kevésbé durva de nem kellemes – dolog, hogy így a Nagy Tesó már az autónkról is bármikor pontosan tudni fogja hogy hol van, még nehezebb lesz eltűnni a kíváncsi szemek elől. Már csak egy lépés, hogy minden szabálytalanság után automatikusan menjen a csekk. (Az meg durva korlátozása lenne a szabadságnak, ha nem engedné eldönteni, hogy mennyivel akarok menni, hova akarok megállni.)

    Van egy olyan érzésem, hogy meggyőzni úgyse fogok senkit. De szerintem ezek a kis plusz kényelemért cserébe egyáltalán nem érik meg.

    @EmberXY (#11)
    Nem tudom hogy akkor hogy látnám, bár szerintem ezek elvek (ti. ne használj olyan eszközt, ami kis plusz haszonért cserébe nagyobb eséllyel öl meg) akkor is érvényesek lennének amire alapozom a véleményemet.

    "Tepid! Tepid is no good for a star, but it'll do for stardust." (nmlorg/naim)

  • gabor7th

    addikt

    válasz sb #17 üzenetére

    Ha állandóan ezeket is meghackelik, akkor nem fog jól működni a dolog.

    A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu

Új hozzászólás Aktív témák