Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • MaUser

    addikt

    válasz ddekany #27 üzenetére

    Szvsz a dp-n mutatott képek alapján a kapott dinamikáért cserébe az új érzékelő ront a színeken és zajosságon azonos pixelszám mellett. Indoklást lásd alább.

    Az interpolációról. Kicsit elbeszélünk egymás mellett. Én nem arról az interpolációról beszélek, ahogyan a Bayer mintából előállítjuk a képet (demosaicing angolul).

    Kis ismertető a Bayer érzékelőről: Egy képpont értéke ugye ilyenkor 4 ccd pixelből tevődik össze. (Vannak más elrendezések is de ez adja a legegyszerűbben a legjobb minőséget, leszámítva a moiré-t. A 4 képpont pedig azért kell, mert az emberi szem 2x érzékenyebb a zöld színre, mint a kékre vagy a pirosra.) Ez nem a matematikai értelemben vett értelmben vett ''interpoláció'', egyszerűen egy színt 3 keverékéből állítja elő a ccd: [kép] Azaz a pixeleket úgy kapjuk, hogy egy ''vödrös'' átlagoló algoritmust futtatunk a Bayer mintán. Ebből láthatjuk, hogy egy ccd pixel értékét 4 képpontban is felhasználjuk, kivéve a széleken, azaz a kapott kép felbontása majdnem megegyezik a ccd cellák számával. Ha nem ezt tennénk nagy ugrások lennének a pixelek között. Én azonban nem erre gondoltam amikor interpolációról beszéltem.

    Superccd esetén is hasonlóan előállítják a kép pixeleit, de mivel az elrendezés lehetővé teszi, hogy - példa kedvéért most - az adott 6 millió ccd pixelből egy hasonlóan 6 millió ccd pixeles Bayer érzékelőnél jobb minőségű, immár ténylegesen interpolált képet állítsanak elő, ezért gyakran élnek is ezzel a lehetőséggel és 12megapixeles kép készítését is lehetővé teszik. Persze ennek minősége korántsem felel meg egy 12 megapixeles Bayer érzékelős képének, de jobb mintha egy 6 megapixeles Bayer érzékelős képet interpolálnánk 12 megapixelesre. Remélem így már érthető, hogy én ezt értettem interpoláláson és nem az egyes ccd képpontok átlagolását, mégha azt is hívják gyakran interpolálásnak. (szvsz helytelenül)

    És hogy miért jön ez ide? A dp oldalán felvázolt a Kodak néhány lehetséges mintázatot. Ezekből remekül látszik, hogy egy x megapixeles érzékelőből, csak x/2 db képpontot lehet előállítani interpolálás nélkül, azaz egy 12 megapixeles érzékelőből csak 6 megapixeles képet kapunk interpláció nélkül, mivel a világosságnak is kell ugyanannyi pixel, mint a színességnek. A mai világban ez a pixelszám persze már nem elég a marketingeseknek, ezért majd vagy jól megduplázzák a ccd cellák számát (nagyobb erősítés fog kelleni, mivel egyre kevesebb foton jut egy érzékelőre -> nő a zaj is) vagy interpolálják a képeket, hogy meglegyen az elvárt kiscsillió megapixel. (én még ennek örülnék jobban, mert ugye ez kikapcsolható) Ez utóbbi esetben ténylegesen lehet javulás (bár ehhez ugye ismerni kéne a konkrét algoritmust, ahogyan számolják), de attól félek, hogy nem ez fog történni, mivel a tényleg jó képekhez 5-6 megapixelnél többet nem lehet rápakolni egy kisméretű érzékelőre, azt meg nem fogja lenyelni egy cég sem, hogy 2-3 megapixeles kamerákat gyártsanak újra.

    Egy nagy lehetőséget látok, amit remélem ki is használnak, mégpedig a már írt nagy méretű érzékelők piacát. Ott egy ilyen nagyot szólhatna, a sportfotósok megőrülnének érte, arról nem is beszélve, hogy egy kézimeccset elmehetnék fotózni egy 70-200L F4 obival ilyen érzékelő társaságában...:Y

    Az utolsó mondatodnál azért azt vedd figyelembe, hogy színek előállításához kellenek a színszűrők, mert nélkülük csak fekete fekete-fehér képeket kaphatunk. Ezért szeretném tudni, hogy számolják a szűretlen érzékelők által mért fényt, mert az sok mindenre rávilágítana...

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

Új hozzászólás Aktív témák