Új hozzászólás Aktív témák
-
Konflikt
addikt
egesz pofas a 27"-es. bar valszeg maradt a TN.
Commodore Amiga 500 - es a kepzeleteinek tobbe semmi nem szab hatart! // VCIX-DCV&CMA
-
nkmedve
őstag
"viszont felszerelték egy 2 x 2 wattos sztereó hangszórópárral"
Van akinél ez pozitivum? Sosem értettem az ilyen monitorba épitett csipogók lényegét.
-
yakuza.tora
addikt
Ez a Benq nem gyenge! Nekem egy sense human cuccos Benq projektorom van, aminek gyönyörű a képe!
Alléz Olympique de Marseille!
-
Depression
veterán
Nem tudjátok véletlenül, hogy az ilyen 'olcsó' márkájú monitorokon mikorra várható display port?
Orr alatt hordott szájmaszk pont annyit ér, mint a herére húzott koton.
-
madgie
titán
válasz Depression #4 üzenetére
Szvsz tök felesleges, a felbontáshoz elég a DVI, ha meg valahogy menne a 8+ bit neki, az is valszeg "átmegy" szintén a DVI-n. Nekem DP-s monitor van DP-s VGA-val, de semmi előnyét nem látom, sőt, elalvásból úgy jön vissza a gép, hogy leméretezi valami 1000 pixel körülire a fullscreenbe kitolt ablakokat.
-
sp@rtan
senior tag
A Hyundai jónak tűnik. És szép is
-
8nemesis8
veterán
Jó az ár.
Az van oda írva, hogy D-subbal jön ki és utána, hogy akkor vagy a DVI vagy a HDMI hiányzik róla.
Nem mindkettő akkor? Lehet én vagyok csak nehéz felfogású. -
dezz
nagyúr
Amire te gondolsz, az a 3x10 bites frame-buffer kezelés. Ezt tényleg csak a professzionális kártyák tudják.
De nem feltétlenül kell eleve 30 bites kép ehhez: a videokártyák kimeneti LUT-ja 3x16 bites. (A frame-buffer színcsatornánkénti 8-bites értékei helyettesítődnek be 1-1 16-bites értékre.) Ezt a LUT-ot használja a sw-es kalibráció, illetve ha pl. CCC-ből állítod a gammát, fényerőt vagy kontrasztot.
Ebből DP-n -- ha a monitor is támogatja -- 3x10 bit mehet ki. A DVI is tudhatja ezt (nem szabványos módban), de azt nagyon kevés monitor támogatja. HDMI-n 10, 12, vagy akár mind a 16 is kimenet. Támogatás hiányában ditherezés formájában kerül rá a 8 bitekre +2 bit, legalábbis ATI kártyáknál.
[ Szerkesztve ]
-
Pixelmaster
tag
27"-ra ez a felbontás számomra már röhely, max. filmezésre jó
-=The digital artist of the darkside=-
-
lenox
veterán
Nem, amire en gondolok az az, hogy a dvi csatlakozon ami kimegy, az 8 bites. Tok mind1 hany bites a framebuffer (es amugy van 16 bites framebuffer mar regota, szerintem amire te gondolsz az az, hogy windows-os support 3x10 bitre nem olyan regota van).
A kalibraciot nem erdemes idekeverni, ha akarja az ember lehet minden 32 bites float-os is, attol meg a dvi-on akkor is 8 bit fog kimenni, tehat ha szoftveres kalibracioval lenyomod pl. a fenyerot, hogy a dvi-on a max kimeno ertek pl. 127 legyen, akkor hiaba 16 bites a kalibraciod, a megjelenitett kep akkor is csak 7 bites lesz.
Egyebkent a 10 bit beleferne a dvi szabvanyba, csak implementacio nincs.
Nemelyik quadroban az a specialis, hogy az egesz pipeline supportal 10 bitet, dithereles nelkul, tehat konkretan megjelenitheto 1024 kulonbozo arnyalat csatornankent egy kepen belul.
-
dezz
nagyúr
Nem csak arra gondolhattál, hiszen ezt is írtad: "10 bitet, displayporton is csak nvidia oldalon nemelyik quadro tudja, atikat nem tudom." -- Ezért "kevertem ide" a kalibrációt és a kimeneti LUT-ot...
Egyébként a ditherelés hw-ből megy, felhasználva a LUT plusz bitjei közül (legalább) kettőt, így ha nem is natív 3x10 bit megy át DVI-n, effektíve mégis annyi... 60 centiről nem nagyon van különbség. Persze grafikus alkalmazásban sokszor közelebbről is oda-oda kell nézni a képre, olyankor észre lehet venni a dithert... Ugyanakkor egyes monitorok maguk is bevetik a ditherelést, komolyabbak is...
"Nemelyik quadroban az a specialis, hogy az egesz pipeline supportal 10 bitet, dithereles nelkul, tehat konkretan megjelenitheto 1024 kulonbozo arnyalat csatornankent egy kepen belul."
Igen, éppen erről beszéltem.
Igen, léteznek spéci kártyák akár 3x16 bites framebufferrel (pl. renderelt mozis animok filmszalagra írásához), de elterjedten használt kártyán a 3x10 bit is újdonság, és OpenGL támogatás is tudtommal csak ahhoz van, ez sem rég óta.
[ Szerkesztve ]
-
#21346560
törölt tag
az hagyján, de eza mondat szerkezet valahogy jáááj....
"egy 2 x 2 wattos sztereó hangszórópárral"egy darab ami 2 és mindkettő egy darab 2 wattos, és 2 darab, hisz pár, de hogy most külön-külön sztereó-e a hangszórópár azt nem tudom kivenni a szövegezésből
felszerelték 2 x 2 wattos hangszóróval
és itt akár pont is lehet, hisz aki ezt olvassa az gondolja, hogy ha már 2 van belőle akkor az sztereó lesz, de ha úgy gondoljuk hogy technikai analfabéták is olvassák a cikket, akkor oda lehet még írni a végére esetleg, hogy : " , ami sztereó." vagy hasonlót, de ehhez már nem értek -
dezz
nagyúr
-
lenox
veterán
Hmm, ha 256 megjelenitheto arnyalat van, az nekem 8 bites, attol fuggetlenul, hogy a kepalkotas kulonbozo lepcsoinel hany biten abrazoljak a szamokat. Egy onkenyesen kivalasztott lepcso felbontasaval (pl. a szamitogepbol a monitorba meno vezeteken, akar dvi, akar display port) szerintem hiba jellemezni a megjelenitest, mert mint mondtam, ennyi erovel 32 bites floatot renderelek, tehat 32 bites a megjelenitesem egy 6 bites panelen.
Igen, éppen erről beszéltem.
En nem latom, hol beszeltel errol. Errol en beszeltem. Te framebufferrol beszeltel meg ditherelesrol, nem?
de elterjedten használt kártyán a 3x10 bit is újdonság
Hat majd utananezek az atiknak, de szerintem nincs elterjedt kartyan ilyen. En ezt talaltam:
http://www.amd.com/us/Documents/10-Bit.pdf
Ez alapjan atieknal is workstation kartyakon van ilyen.
Amugy HDSDI kimeneten meg ugye regota van 10 bit, nvidiaeknak 2004 ota van olyan kartyajuk.
-
dezz
nagyúr
Ha beleszól a 3x16 bites LUT, akkor onnantól kezdve már nem csak 3x8 bittel van dolgunk, ezt értsd meg. Igaz, a 3x8 bites frame-buffer miatt továbbra is 2^24 különböző árnyalattal dolgozunk, no de egy 2^48 elemes palettából.
"En nem latom, hol beszeltel errol. Errol en beszeltem. Te framebufferrol beszeltel meg ditherelesrol, nem?"
Hát itt: "Amire te gondolsz, az a 3x10 bites frame-buffer kezelés. Ezt tényleg csak a professzionális kártyák tudják." (= Quadro, FireGL, FirePro)
Egyébként meg "konkretan megjelenitheto 1024 kulonbozo arnyalat csatornankent egy kepen belul" = 3x10 bites frame-buffer...
"Hat majd utananezek az atiknak, de szerintem nincs elterjedt kartyan ilyen."
Nem a kommersz kártyákra gondoltam, de a profi kártyák is sokkal elterjedtebbek (ezerszámra adják el őket), mint azok a bizonyos nagyon spéci kártyák, amikről még szó volt.
"En ezt talaltam:
http://www.amd.com/us/Documents/10-Bit.pdf"Ismerem (Oliverda jóvoltából), már én is többször linkeltem itt-ott. Egyébként itt is említésre kerül egy szabványon kívüli, de mégis több kártya és monitor által támogatott, 3x8 bitnél többet kezelő DVI üzemmód.
"Amugy HDSDI kimeneten meg ugye regota van 10 bit, nvidiaeknak 2004 ota van olyan kartyajuk."
Itt is csak a LUT általi pluszbitekről van szó, vagy esetleg frame-buffer szinten is megvolt a 3x10 bit? LUT-os 3x10 bites kimenet kommersz kártyákon sem tegnap óta van. (A komolyabb kommersz kártyákon lévő GPU frame-buffer szinten is tudja, mivel maga a GPU ugyanaz, mint a profi kártyákon, csak ez le van tiltva, de a DP/HDMI kimeneti 3x10 bit kezelést nem tiltották le.)
[ Szerkesztve ]
-
lenox
veterán
Ha beleszól a 3x16 bites LUT, akkor onnantól kezdve már nem csak 3x8 bittel van dolgunk, ezt értsd meg. Igaz, a 3x8 bites frame-buffer miatt továbbra is 2^24 különböző árnyalattal dolgozunk, no de egy 2^48 elemes palettából.
Erre mondtam, hogy ha 32 bites floatokat renderelek, akkor ezek szerint 2^96 elemes palettabol dolgozom? Nyilvan nem. Egy szinatmeneten rogton latszik, hogy 8 bit, lehet a kalibralas akarhany bites. De ezt szerintem te is pontosan tudod.
Hát itt:
Ez csak a framebuffer, nem az egesz pipeline, de mind1...
1x10 bites az a specko uzemmod.
Itt is csak a LUT általi pluszbitekről van szó, vagy esetleg frame-buffer szinten is megvolt a 3x10 bit?
16 bit half floatokat kell renderelni a framebufferbe. Eleg fura, de ezt talaltak ki. Ujabban 12 bitet is tud kiadni.
[ Szerkesztve ]
-
dezz
nagyúr
"Erre mondtam, hogy ha 32 bites floatokat renderelek, akkor ezek szerint 2^96 elemes palettabol dolgozom? Nyilvan nem. Egy szinatmeneten rogton latszik, hogy 8 bit, lehet a kalibralas akarhany bites. De ezt szerintem te is pontosan tudod."
Ott előzetesen van 32 bit, amiből a végén 8 bit lesz. A LUT-olás viszont utólagos! Minden 8 bites értékhez hozzárendel egy 16 bites értéket, és a továbbiakban azzal dolgozik. Abból megy tovább 8, 10, 12, 16, vagy éppen a 8 + dither.
"Ez csak a framebuffer, nem az egesz pipeline, de mind1..."
Jogos, de nyilván hozzáértendő, hogy ki is tudnak menni a értékek.
"1x10 bites az a specko uzemmod."
Az lehet. Viszont minden további nélkül át tudna vinni a DVI 3x10, sőt akár 3x16 bitet is, mivel kompatibilis HDMI-vel, ami támogatja a DeepColort (HDMI 1.3-tól) -- persze egy sima DVI bemenet csak akkor fogja tudni, ha erre eleve felkészítették.
"16 bit half floatokat kell renderelni a framebufferbe. Eleg fura, de ezt talaltak ki. Ujabban 12 bitet is tud kiadni."
Gondolom, így több szempontból egyszerűbb volt (hw és sw támogatás), mint ha bevezettek volna egy új integer módot, ahogy pl. az ATI tette (R10, B10, G10, x2).
[ Szerkesztve ]
-
lenox
veterán
Ott előzetesen van 32 bit, amiből a végén 8 bit lesz. A LUT-olás viszont utólagos! Minden 8 bites értékhez hozzárendel egy 16 bites értéket, és a továbbiakban azzal dolgozik. Abból megy tovább 8, 10, 12, 16, vagy éppen a 8 + dither.
Nem tudom, ez mi mellett vagy ellen erv, ha 32 bitbol csinalok 8 bitet (esetleg szoftverbol ditherelek akar temporalisan is), az jobb vegeredmenyt produkal, mintha 8-bol csinalnek eloszor 16-ot aztan vissza megint 8-at. De a lenyeges kozos pontjuk, hogy mind2 valtozat 256 arnyalatot tud. Persze ertem, ditherelessel plusz mondjuk 2 bit (bar ez a lutos esetben nem tudja az arnyalatok szamat novelni, csak a kalibracioban segit, viszont ha elfogadjuk kulon arnyalatnak a ditherelt szint, akkor a 32 bitbol 8 bitnel ez noveli az arnyalatok szamat). Csak vegyuk eszre, hogy 10 bites pipeline-nal is lehet ditherelni, 8+2<10+2.
egy sima DVI bemenet csak akkor fogja tudni, ha erre eleve felkészítették.
Tegyuk hozza, hogy eloszor a dvi kimenet kene tudja, de nem ismerek ilyen vga kartyat, ami tudna, meg monitort sem, ami fogadni tudna 3x10 bitet dvi-on. Amugy az elobb meg azt irtad, hogy nem szabvanyos .
Gondolom, így több szempontból egyszerűbb volt (hw és sw támogatás)
Hat szerintem siman elcsesztek, ne menjunk bele, annak idejen en is elmondtam az ellenerveket a megfelelo meetingen, biztos mas is, a displayportos megoldasnal mar nem ez van, pedig eredetileg oda is ilyet akartak. Nem tudom, ezt is ismered-e:
http://www.nvidia.com/docs/IO/40049/TB-04701-001_v02_new.pdf
-
dezz
nagyúr
"Nem tudom, ez mi mellett vagy ellen erv"
Semmi ellen, csak amellett, hogy 3x8 bites frame-buffer mellett is van értelme a 3x10+ bites képátvitelnek DP-n és HDMI-n. A plusz bitek a LUT-ból jönnek.
"ha 32 bitbol csinalok 8 bitet (esetleg szoftverbol ditherelek akar temporalisan is), az jobb vegeredmenyt produkal, mintha 8-bol csinalnek eloszor 16-ot aztan vissza megint 8-at."
Természetesen! Csak hát a kommersz kártyáknál nem adott a 3x10+ bites forrás-kép, az viszont nem teljesen mindegy, hogy a LUT-ból milyen formában megy tovább az adat.
"Tegyuk hozza, hogy eloszor a dvi kimenet kene tudja, de nem ismerek ilyen vga kartyat, ami tudna"
Egyes(?) ATI-kon a DVI kimenet működhet HDMI módban (adtak is hozzájuk DVI->HDMI adaptert). Ehhez csak az adatcsomag-formátumot kell módosítani, mert a többiben kompatibilis a DVI és a HDMI.
"meg monitort sem, ami fogadni tudna 3x10 bitet dvi-on."
Ami a 3x10 bitet illeti (nem a HDMI módot): Eizo RadiForce R31.
Ugyanitt maradva, volt egy ilyen rész az ATI/AMD-s doksiban:
"AMD’s most recent series of workstation graphics cards give full support to various types of 10-bit displays including all of the models mentioned above. The communication interface can currently be single link DVI, dual link DVI, and DisplayPort depending on the input/output ports configuration of the monitor and the graphics card."Egyébként pár napig úgy hittem, ezt pl. a HP Dreamcolor LP2480zx is tudja (mármint DVI-n is), ami szerepelt a fenti "models mentioned above" között is. Épp most vizsgálgatom, és többek között azt találtam, hogy akkor is megmaradt a 256 fokozat, ha a LUT-ban feleztem vagy még tovább csökkentettem az értékeket. Ekkor még nem tudtam, hogy az újabb kártyák (legalábbis a Radeonok) csatornánként 8 bit + 2 bit dither formában küldik ki a képet a LUT-ból DVI-n (és talán DP-n és HDMI-n is, ha a fogadó oldal nem támogat több bitet). És nem is tűnt fel a ditherelés, mert a monitor maga is ditherelést használ a különféle gamma-profiljaihoz (ellentétben a CG-s Eizo-kkal). Másik monitoron nézve kiderült a "turpiszság", majd a HP-n is egy fw-frissítés(! ) után, mivel utána már másféle dithert alkalmazott, így meg lehetett különböztetni a kettőt. (Mindenesetre, akár tudhatta is volna a 3x10 bites DVI-t.)
"Amugy az elobb meg azt irtad, hogy nem szabvanyos."
Van egy nem-szabványos megoldás (lásd fent) és a HDMI-féle DeepColor csomag-formátum. (Bár az is lehet, hogy a kettő valójában ugyanaz, legalábbis ha 3x10 bitről van szó.)
szerk: ja, ami az Nvidiát illeti, gondolom, először azért alkalmazták a half-floatos frame-buffert, mert ahhoz csak a kimeneti csatornát kellett módosítani, nem? A 3x10 bites frame-bufferhez a belsőbb részeket is módosítani kellett, hogy kezeljék ezt a pixel-formátumot.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Beszámítás! Acer Predator XB241H FHD TN 144Hz 1ms monitor garanciával hibátlan működéssel
- Samsung Syncmaster 2053BW monitor / 20 col / HD 1680p
- Beszámítás! Samsung S27BG650EU QHD VA 240Hz 1ms monitor garanciával hibátlan működéssel
- Eizo Flexscan EV2450 IPS HDMI 2Év Garanciával MONITORCENTER
- MSI Optix MAG281URF Gamer Monitor!28"/4k/144hz/Rapid IPS/1ms/Freesync-G-sync/HDMI 2.1/HDR400