Új hozzászólás Aktív témák
-
haxiboy
veterán
Álláshirdetés valóban sok van, viszont ismerős nemrég végzett, nagyon nehezen helyezkedett el, és a fizetése is inkább átlagon aluli (a kimutatások/jelentések alapján amiket olvasok).
Cégeknél ahogy én látom nagy a dilemma hogy képezzük ki a Juniort saját pénzünkön, de ha elmegy buktuk az egészet, vagy nagyobb munkabérrel felvenni egy tapasztaltabb emberkét, aki önállóan csinálja a dolgát.
Egyetemen/Főiskolán érdemben nem is tanítanak semmit, csak szemléletet, elég hamar elavul a technológia.
Az autodiktatákat alkalmazókat meg tudom érteni, aki magától tanul, valószínüleg érdekli is a dolog, jobban belelát bizonyos dolgokba. Viszont az meg gyakorlatilag elszámolható tapasztalatként.Tehát aki nem foglalkozik vele otthon az nehezen fog állást találni "friss húsként" a munkaerőpiacon.
Sokan mondják hogy többezer informatikai állás betöltetlen, de ha nem fizetik meg, és/vagy irreálisak a követelmények, akkor az is marad. Egy programozónak szvsz tökmind1 milyen országban dolgozik, de ha valahol több pénzt kap "ugyanazért" a munkáért nyilván a jobb ajánlatot fogja választani.
Hogy az iskolákba kevesebben jelentkeznek informatika szakra? Valószínüleg azért is lehet mert általános-középiskolákban nagyon kevés helyen foglalkoznak úgy alapvetően az informatika oktatással, a MsOffice-n kívül, állambácsi megmondta kevés a szakmunkás, az kell most, asztalos, kovácsok, lópatkoló stb.
Ha minden iskolában lenne alapvető programozás, szerintem többen érdeklődnének, otthon is foglalkoznának vele, írhatnának játékokat, vagy egyéb szórakoztató dolgokat, nekem is ez határozta meg az életem. Emiatt hallgatok most Mérnökinformatikát. Anno általános iskolában tanultunk egy kevés HTML-t, illetve C-t is. Csináltunk egy Snake-t, de akinek volt egy kis fantáziája ezután más játékokat is tudott írni magának. Azon versenyeztünk ki tud jobb játékot írni.
Középsuliban C/C# ment, igaz az alapoktól, de ott is megmutatkozott hogy akinek van egy kis fantáziája, jól fog szórakozni, a legtöbbünket érdekelte, aki nem sz@rt bele, ő már egyetemen csücsül, vagy épp végez.
De itt már tényleg csak szemléletet tanulunk, gyakorlatias, szórakoztató dolgokat kevésbé csinálunk.De ezt már ha jól emlékszem írtam is.
Nem politizálni szeretnék, de amíg a bérek nem lesznek "nyugatiak". Addíg nagyon sokan a jobb élet reményében itt fogják hagyni az országot.
Edit : Bocsánat a hosszú szösszenetért...
[ Szerkesztve ]
Premium Mining Rigek és Gamer/Workstation gépek: tőlem, nektek :)
-
Alexios
veterán
Hát, én elég sokat láttam az elmúlt időben juniorokat interjúra jönni, sok esetben ha ajánlatot akart tenni a cég 2 nap múlva már kaptak máshonnan, és inkább oda mentek. Nem túlzok, 2 nap már túl sok idő volt általában. Ezek azok akik nagyjából frissen végeztek az egyetemen, és maguktól is tanultak egyéb dolgokat, olvastak szakkönyveket stb. Aztán volt az a réteg aki valahogy elvégezte az egyetemet, és igazából akármit kérdeztünk tőle nagyjából semmire nem tudott válaszolni, mert azt nem tanulták az egyetemen. Persze, lehet jönni azzal, hogy az egyetemen nincs elég gyakorlat, de igazából ezt hallani mindenhonnan, senki nem akadályoz meg abban, hogy magadtól felszedd még ezt a tudást.
Ráadásul szerintem pont az informatika ahol nem a bérek miatt hagyják itt az országot, a cikkben említett br410 simán egy reális kezdőfizetés manapság, én is nagyjából ennyit kaptam kezdőként, illetve akiket juniorként vett fel a cég azok is hasonlóan, vagy akár többet.
[ Szerkesztve ]
-
azbest
félisten
válasz #24737024 #100 üzenetére
" Ha valaki valóban akkora agy, hogy önszorgalomból is bármit megtanul, annak csak formalitás megszerezni azt a diplomát, számára játék kellene legyen az egyetem"
Nem biztos. Van olyan oktató, aki rászánja az időt és számonkéréskor mindenki munkáját átnézi, értelmezi és úgy értékeli. Más pipálgatós teszteket csinál, mert könnyű kiértékelni, de néha hiba csúszik a kérdésekbe, amit vagy figyelembe vesznek vagy nem. Aztán van amelyiknek ideológiája van és csak a kedvenc cége termékeit, megoldásait fogadja el számonkérésnél. Megint más a saját jegyzetét várja vissza, ugyanazzal a jelölésrendszerrel, szó szerint. Van aki pedig nem javít, hanem osztályoz, mondjuk az alapján, hogy élére állt-e a papír miután feldobta.
Néha a jó szakember sem való tanárnak, mert nem akar / nem tud annyi időt ráfordítani, mint kellene. Van aki nem jó szakember és lusta is. Van aki nem tudja érthetően kifejezni magát. Egyetemi oktatóknak nem kell pedagógusi végzettség.
Szóval tárgyanként és tanáronként is változó, hogy nehéz-e teljesíteni. Így lehet, hogy pár évig ajándék egy tárgy, aztán tanárváltás után meg azon buknak ki. Néha pedig ismeretlen hátsó szándékok is befolyásolják, pl amikor egy gyakorlatvezetőre rászólnak, hogy szedje le a weblapjáról a segédanyagokat, mert túl sokan teljesítik nála a tárgyat. Persze néha fordítva is megesik, hogy nem marad ember a ráépülő tárgyra és akkor meg leviszik a küszöböt, hogy legyen munkája a másik tanárnak is jövőre.
A záróvizsga is olyan, hogy nagyban függ a teljesítése attól, hogy mit kérdeznek. Van amit egy középiskolás is jól elmondhat akár, máskor meg matek professzornak kell lenni. De esetenként egy-egy ember hangulatán is múlik. Pesze nagy a szórás a diákok felkészültségében is, viszont nem tükrözi azt a vizsga eredménye, hogy milyen szakember az illető.
[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
válasz #24737024 #100 üzenetére
"Ha valaki valóban akkora agy, hogy önszorgalomból is bármit megtanul, annak csak formalitás megszerezni azt a diplomát, számára játék kellene legyen az egyetem."
Ezt te sem hiszed el, igaz?... Én gyakorlatilag autodidakta módon tanultam, mert érdekelt (meg nyilván okos vagyok ) és mellette még le is diplomáztam. A kettő között alig volt valami átfedés, hülyeségeket kellett tanulnom, rengeteg energiám ment el minden értelmes eredmény nélkül csak azért, hogy legyen papírom.
DRM is theft
-
ledan
csendes tag
válasz #24737024 #100 üzenetére
Én sem állítottam, hogy ilyet állítottál, viszont az egyetemen ez a tapasztalat. Pszeudokódokat irkáltunk papíron, aztán néha C#-kódokat. Viszont attól, hogy pszeudokódban megtanultuk, rengetegen nem tudták beépíteni egy adott programnyelvbe pl. a megfelelő keresési algoritmust. Sok esetben ráadásul a legegyszerűbb feladatokra már beépített függvények vannak a magas szintű nyelvekben. Jobbnak tartom, ha a gyakorlatban, sok-sok kódsor megírása közben rögződnek be ezek, viszont ehhez 1 vagy 2 nyelvet ki kell választani.
Azt szokták mondani, ha valaki tud programozni az egyik nyelven, akkor bármely másikra át tud térni 1 hét alatt.(#102) adam014 - Senki sem akadályoz meg a tudás önálló felszedésében, ez igaz. Csak abban igazán segíthetne az egyetem, hogy milyen tudást szedjél fel, miben érdemes elmélyülni. Útmutatás nélkül eléggé el lehet veszni a témában és ez kedvét szegheti az embernek.
Csak a papírért szívni az egyetemen 3,5 évet Bsc-n... őszintén megvallva nem túl kifizetődő a mostani rendszerben. Persze az utolsó 1-2 évben a legtöbben elkezdenek dolgozni, de ott szembesülnek azzal, hogy az egyetemen tanultakat minimálisan tudják csak használni.
Ráadásul a Bsc még csak a régi főiskolai papírnak felel meg, utána még 2 évet lehet mesterezni is. Nem biztos, hogy indokolt 3,5 év alapképzés a mostani tananyaggal, mert sok a tölteléktárgy és kevés a hasznosítható tudás.[ Szerkesztve ]
-
#35193216
törölt tag
válasz #24737024 #100 üzenetére
Én a saját tapasztalatomat írom le. Utólag nézve feleslegesnek érzem a képzést, a napi munkában nem a magas szintű matematika, hanem a problémamegoldó képességet, a jól átgondolt programtervezés képességét, valamint a jó felfogó képességet érzem, ami a jó és a rossz fejlesztőt megkülönbözteti egymástól. Ezeket pedig nem fejleszti az egyetemi képzés, sőt tanulás terén tévútra is vihet, mivel a munkában eg, új dolgot egészen másképp érdemes megtanulni, mint egy vizsgára készülve.
-
#35193216
törölt tag
Én is így voltam vele, és így is látom. Kb. olyan 1%-a volt hasznosítható annak, amit az egyetemen tanultam, emellett rengeteg időt vett el. Én konkrétan csak azt az előnyt szereztem azzal, hogy egyetemre jártam, hogy van róla papírom, és sok a papírfétises, valamint el tudtam közben menni közel ingyen munkát végezve szakmai gyakorlatra, ami utána könnyebbé tette az elhelyezkedést.
-
ledan
csendes tag
válasz #35193216 #107 üzenetére
Én is hasonlóan érzek harmadéves mérnökinfósként. A problémamegoldó képességet gyakorlatilag nem fejlesztik. Vagy ha igen, akkor ez kimerül a nagyon egyszerű feladatoknál. Azt se tartom jónak, hogy laborokon mindig 0-ról kódolunk, hiszen csapatmunkában sokszor majd más kódjával is kell dolgozni. Nincs olyan, hogy pl. kész vagy félkész programmodulokat kéne összekapcsolni vagy verziókezelő rendszert használni. Pedig ezek fontosak lennének.
Az meg külön kiakasztó, amikor a tanár a designra nyáladzik és alig érdekli a program szerkezete.
Bár én alapból azt érzem, hogy a mérnökinfó képzésnek nincs létjogosultsága: se mérnökök, se informatikusok nem leszünk igazából. Akkor mik? -
Cathfaern
nagyúr
"Bár én alapból azt érzem, hogy a mérnökinfó képzésnek nincs létjogosultsága: se mérnökök, se informatikusok nem leszünk igazából. Akkor mik?"
Igazából olyan, hogy "mérnök" nem létezik. Van gépészmérnök, van villamosmérnök, vagy bányászmérnök és van informatikai mérnök.
Arról nem is beszélve, hogy a villamormérnök és az informatikai mérnök között egyre inkább elmosódik a határvonal.
De ettől függetlenül értem mire gondolsz, de erre az a válasz, hogy amelyik irányba elindulsz. Elvileg kapsz egy alapképzést, majd utána elindulsz egy szakirányba és azon belül is egy részterületre ahova jobban beleásod magad és ennek a beleásásnak a végeredménye lesz a szakdolgozot. Ha nem ásod bele magad és csak összedobsz valamit, mert muszáj, az nem az iskola hibája. -
ledan
csendes tag
válasz Cathfaern #110 üzenetére
Viszont itt bukik ki a rendszer hibája, mert amikor bekerülsz az egyetemre, akkor még nem igazán tudod melyik részterületben mélyednél el. A helyi tantervek ugyanakkor úgy vannak összeállítva, hogy már az adott telephelyen elérhető szakirányokra koncentrálnak. Vagyis ha pl. rendszermérnök és vállalatirányítási rendszerek sáv van, akkor nem fektetnek kellő hangsúlyt a programozástechnikára, nem mélyítik el az ilyen irányú ismereteid, nem indítanak el ebbe az irányba. Inkább nyomják a hálózatokat, az SAP-t (/ adatbázist) és ezáltal nem is biztosítanak igazán átjárást másik telephelyre.
Szerintem a Bsc első 2 évében egy átfogóbb szemléletet kellene adni, hogy utána bármerre lehessen szakosodni. Egyrészt a mérnöki (tehát technikai területen, villamosmérnöki határán), másrészt a programozói felfogásban. Ez valamennyire most is jelen van a tantervben (pl. digitális technikát, elektronikát, villamosságtant és programozást, architektúrákat, stb. is tanulunk), de mégse a szemlélet kialakítása van a fókuszban, inkább a tárgyi tudás.[ Szerkesztve ]
-
ledan
csendes tag
Hasonlóan, igen. Én az Óbudairól tudok beszélni: a pesti és a fehérvári campus között megmondták, hogy nem szeretik az átjárkálást. Ez egy egyetemen belül elég durva, de a helyi tanterv és a követelmények pont annyira vannak eltolva egymástól, hogy beskatulyázzák az embert. Nem tudom máshol ez hogyan megy, itt elég kellemetlen meglepetés volt. Az is meglepő, hogy Fehérváron nincs szoftverfejlesztői szakirány, holott igény lenne rá. A Szoftvertechnológia I-II. tárgy oktatását nem is bonyolítják túl, kvázi 0-t adnak le az anyagból.
-
ledan
csendes tag
Na ezt nem tudtam, de elég gáz ha az egész Óbudain nem indítják. Nem tudom mit akarnak.
Fehérváron most az IBM miatt akarnak mainframe szakirányt indítani, cserébe leépítik pl. a beágyazott rendszereket (ami szintén évek óta nem indult). Valahogy nem a trendeket követik az egyetemi képzések kialakításánál vagy nem is értem... -
#24737024
törölt tag
Ezt te sem hiszed el, igaz?
De, elhiszem. És tapasztalom. Azoknál akik az egyetemi képzés fölöslegességét hangsúlyozzák, szinte minden esetben a savanyú szőlő effektus húzódik meg a háttérben. Mindezt egy nagy adag önteltséggel megspékelve: járjon a pórnép egyetemre, seggelje a sok hülyeséget, én ezek felett állok, csak azt tanulom meg amit kell. És persze én 19 éves fejjel mindnekinél jobban tudom mi kell, a sok hóbortos professzor csak bullshitel.
[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
válasz #24737024 #116 üzenetére
Ezért mondom, hogy elvégzett főiskolával a hátam mögött, lassan 19 éves munkatapasztalattal (tehát a savanyúszőlő-effekten messze túl) mondom azt, hogy sok hülyeség volt, a tanárok jó része meg vagy mellébeszélt, vagy olyasmit oktatott, ami teljesen felesleges volt, a maradék meg olyan kevés, hogy amiatt nem volt érdemes.
DRM is theft
-
#35193216
törölt tag
válasz #24737024 #116 üzenetére
Egyrészt nekem sem savanyú a szőlő, mert elvégeztem, másrészt ne járjon a "pórnép" egyetemre, legalábbis ilyenre, mint amilyenek jelenleg a hazai egyetemek, ne, mindenkit lebeszélnék, ha lehetne. Ajánlom pl. a dán felsőoktatást, lehet ösztöndíjjal menni oda. Ha egxre többen gondolkodnak így, akkor talán majd valamikor a magyar egyetemeket is rendbe teszik.
-
haxiboy
veterán
válasz #24737024 #116 üzenetére
Szoftverfejlesztőként minek tanulok fizikát, és egyéb olyan felesleges tárgyakat, amiknek inkább villamosmérnökként lehetnek hasznosak? Értem én hogy szimulációkhoz jól jön, de ha olyan kell akkor ígyis-úgyis utána kell olvasnom.
Premium Mining Rigek és Gamer/Workstation gépek: tőlem, nektek :)
-
#35193216
törölt tag
Mondjuk a fizika jogos, hogy van a mérnökinfó szakon, mert az nem kizárólag szoftverfejlesztő szak, hanem épp a villamosmérnök szakból az informatika irányából kinőtt szakról van szó. A programtervező informatikus szak az, ami legközelebb áll ahhoz, hogy szoftverfejlesztőnek tanulnak a hallgatók.
[ Szerkesztve ]
-
#24737024
törölt tag
Én speciel BSc-n nem tanultam fizikát Ugyanakkor nem feltétlenül vagyok híve annak az irányzatnak, hogy az ember 1 dologhoz értsen, mint egy specializált robot, máshoz meg hozzá se szagoljon. Ez a szemlélet vezetett oda, hogy milliónyi áltudományos hulladék kering a neten, amire még egyetemet végzett emberek is úgy csapnak le mint tyúk a takonyra.
@hb1:
ne járjon a "pórnép" egyetemre, legalábbis ilyenre, mint amilyenek jelenleg a hazai egyetemek, ne, mindenkit lebeszélnék, ha lehetne. Ajánlom pl. a dán felsőoktatást
Én nem konkrétan a magyar egyetemkre vonatkoztatva írtam amit írtam. Nem is tehetném, mert magam sem Magyarországon jártam egyetemre. Ugyanakkor azt tudom például, hogy az egyetemi tantervek nagy mértékben össze vannak hangolva az EU-n belül, ezzel is segítve a munkaerő áramlását. 90%-ban egy dán, svéd, német, stb. egyetemen is ugyanazt tanítják Computer Science vagy Computer Engineering címszó alatt amit a BME-n vagy az ELTE-n. Nem is nagyon taníthatnának mást. Nyilván a gyakorlati oktatás, a technikai felszereltség és az oktatók képzettsége között lehetnek és vannak is eltérések.
[ Szerkesztve ]
-
ledan
csendes tag
válasz #35193216 #120 üzenetére
Ezeket inkább azért oktatják, mert van egy természettudományos és gazdasági modul, amit minden mérnöki szakra benyomnak műszaki értelmiségi alapműveltség vagy ilyesmi címén. Hogy ennek mekkora jelentősége van az informatikánál az jó kérdés.
A programtervező viszont nagyon matekos és elsősorban elméleti szakembereket képez. A mérnökinfónak kéne szerintem a gyakorlati, mindennapos programozási és rendszerszervezési problémák megoldására képes szakembereket kitermelnie. Önmagában a villamosmérnökivel a beágyazott rendszerek területén kapcsolódik (ráadásul elég masszívan), de a többi terület szerintem messzebb áll a villamosmérnökitől.
Mellesleg fizikából semmi hasznosat nem tanultunk, a középsulis fizikát sikerült bonyolítani némi deriválással, integrálással. Ergo a mindennapi élethez ilyen téren elég a középsulis tudás.[ Szerkesztve ]
-
#35193216
törölt tag
válasz #24737024 #121 üzenetére
"Ugyanakkor nem feltétlenül vagyok híve annak az irányzatnak, hogy az ember 1 dologhoz értsen, mint egy specializált robot, máshoz meg hozzá se szagoljon."
Akkor ebben egyetértünk, mert én is így gondolom. Ugyanakkor ehhez nem feltétlenül kell egyetem. A hazai egyetemek meg nem segítenek tágítani a látókört, semmilyen formában.
Én a hazai felsőoktatást ismerem, ezért elsősorban arról tudok beszélni. A dánt azért hoztam fel, mert ismerek embereket, akik oda mentek ösztöndíjjal, és jó tapasztalatokról számiltak be.
Egyébként legfeljebb tantárgy nevekben tanítanak ugyanazt, de még ez sem 100%-ban igaz.
[ Szerkesztve ]
-
#35193216
törölt tag
Gazdasági modul szerintem szükséges is, csak nem úgy, ahogy oktatják, annak a tananyagát az ágazathoz kellene igazítani, nyilván az az olcsóbb, amit most csinálnak, ezért csinálják.
Szerintem a mérnökinfó a legáltalánosabb informatikus szak, abból rengeteg irányba kellene tudni elindulni, nem csak szoftveres irányba, a programtervező informatikus meg jobban kötődik a szoftverfejlesztéshez, és lehet, hogy az ELTE-n nagyon matekos, de a vidéki egyetemeken csak annyira matekos, mint a mérnökinfó (némileg több számításelmélet talán).
-
ledan
csendes tag
válasz #35193216 #124 üzenetére
Igen, csak mondjuk közgáznál a különféle számítások (határhaszon, kereslet-kínálat fv.) szerintem halálosan feleslegesek egy informatikusnak. Ez inkább a töltelék kategória, a vállalkozás gazdaságtan ellenben sokkal használhatóbb információkkal vértez fel. Az is tény, hogy a gazdasági és természettudományos tárgyakat jobban a szak igényeihez kéne igazítani, mert jelenleg túl általánosak.
A mérnökinfóból tényleg rengeteg elágazás lehetséges, csak elég mostoha a tájékoztatás arról, hogy miért érdemes erre vagy arra elindulni. De programozni itt is jól kell tudni (nem csak proginfón), viszont mégis hanyagabbul kezelik ezt (legalábbis nálunk). Sokkal tömörebb és hasznosíthatóbb lenne a tudásanyag, ha a szakma szempontjából felesleges részeket kigyomlálnák. Néha az az érzésem, hogy leragadtak az internet előtti korban és elvárják, hogy mindent fejben tartsunk. Holott egyre kevésbé a lexikális tudás a lényeg, hanem hogy tudjuk értelmezni, átlátni a problémákat. Ezt meg magunktól jóval nehezebb elsajátítani, szerintem erre lenne való az egyetem. -
Cathfaern
nagyúr
Nekünk kötelező tárgy volt a filozófia meg "Európai művészet történelme" meg menedzsment is Mondjuk a háromból a művészet töri ért a legtöbbet, mert nagyon jó előadó volt, érdekes sztorikat adott elő, képeket mutogatott, szóval semmi száraz dolog, vizsga is főleg képfelismerésből állt, a fél év alatt tuti hogy több műalkotást megjegyeztem, mint előtte lévő ~20 életévemben.
Menedzsment meg akár hasznos is lehetett volna, de ott az előadás és az elvárás is a könyv szó szerinti felmondása volt, az meg így nem sokat ért. Ellenben lehetett vele sz*patni a kedves diákokat, mert volt aki 4 félévvel a diplomamunkája után is emiatt járt vissza. -
Sz.Péter
tag
Ez a cikk jobb mint egy fizetett hirdetés,hírértékben az értékelhetetlen szint,a tettszett vagy ajánlott helyett.
Viszont a reálbérek 1978-óta gyakorlatilag 0-1%-ban "emelkedtek".89-ota 5%-ot.A GDP viszont(ez az előálitott értek)több mint 1100%-al nött,nem elirás 11X-es.Magyarán 38 év után 11x több az elöálitott érték,munka ,a reálbár növekedés pedig kerek 0,azaz 0.Ez aztán a biznisz .Sokkal könnyebb a marketingszövegelni,mint tanítani,vagy rendes bért adni.Forrás:11'08"-tól a grafikon.
[link] -
fordfairlane
veterán
válasz Sz.Péter #128 üzenetére
Abban egyetértek, hogy eléggé fizetett hirdetésszagú, már csak az ilyen meglehetősen hihetetlen százalékadatokat elnézve is: Az első helyre jelentkező összes felvételizőknek mintegy 6-8 százaléka választja az informatikát – Délkelet-Ázsiában mintegy 80 százalék ez az arány.,
de azért echotévét talán mégse kéne.x gon' give it to ya
-
fordfairlane
veterán
válasz Sz.Péter #128 üzenetére
Egyébként lehet, meglepő, de az Usa középosztály reáljövedelme is évtizedek óta stagnál, még annak ellenére is, hogy elterjedt a kétkeresős családmodell. Persze nyilván más helyzetből indultak, ez a napnál világosabb.
Ez a reáljövedelem-stagnálás szinte egész Kelet-Európára jellemző, és jórészt Európa hidegháborús megosztottságának következménye. Pl. a görög átlagkereset még mindig kb. duplája a csehnek, annak ellenére is, hogy az utóbbi évtizedben a a görögök egyik válságból a másikba bukdácsolnak, a csehek meg még a 2008-as válságot is egész könnyedén vették.
x gon' give it to ya
-
azbest
félisten
válasz Sz.Péter #128 üzenetére
Külön külön van értelme az ábráknak, más forrásból is látni hasonlót, pl világbank oldala. Viszont, ha a bért jelenértékében nézzük, akkor a gdp-t is abban kellene nézni, hogy bármi következtetést lehessen levonni. Kocsmatudósként szoktak beszélgetni mindenféléről azon a csatornán.Mondjuk a végén csak ki jön belőlük a kocsmafilozófus a hülyeségekkel (engedély nélkül nem dolgozhat legálisan németországban).Persze lehet, hogy mégis jóra gondolnak, csak nem pontosan mondják.
nocsak, lehet mégis valós az az ábra:
real gdp dollárban [link]
sok helyen egyébként a növekedés ábrázolják, csakhogy ami ott vízszintes, az valójában meredeken nő fölfelé érékileg.Ezen kívül a gdp elég fals adat lehet, mert szerintem nem tükrözi a valós előállított értéket, hiszen a negnagyobb cégek itthon csak a bérek és a működési költség fedezetét mutatják ki, a valós profitot máshol realizálják ügyes könyveléssel és adóparadicsomokkal, anyacégbeli országba optimalizálással.
Ez persze méginkább a lenyúlás részt erősti. A magyar nagy cégek is, nem külföldi specialitás.(#132) emvy
ez sem korrekt, ne a világ technológiai fejlettségét hasonlítsd össze.[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
"ez sem korrekt, ne a világ technológiai fejlettségét hasonlítsd össze"
Már miért ne számolná bele a technikai fejlettséget?... Azt lehet mondani, hogy a példája extrém hangsúlyt rakott a technológiai fejlődésre (és itt ki is lyukadtunk oda, hogy igazából jelenértéket számolni alapvetően szélhámosság), de az teljesen abszurdum lenne, ha magától a fejlődéstől eltekintenénk.
DRM is theft
-
azbest
félisten
Mert attól hogy svájci bicskád van és nem pattintott köved, még lehet, hogy egy utcai hajléktalan vagy, míg az ősember pedig törzsfőnök volt. Nem hinném, hogy egy mai hajléktalannak sokkal jobb sora lenne, mint egy ős-törzsfőnöknek a maga idejében.
Nem az mutatja meg, hogy a társadalom melyik szintjén állsz, hogy most épp mid van a 20 évvel azelőttihez képest. Hanem az, hogy a többiekhez képest mid van. Nem kivagyiságról van szó, hanem ami pár éve felesleges luxus volt, ma hátrányban lennél nélküle.
Az, hogy a fejlődés javítja az általános életszínvonalat ne számítson luxusnak, mert a társadalom haszonélvezői nagyságrendekkel odébb vannak. Mint, ahogy a fizikai erőtől a szellemi munka felé ment el a világ. Ezt lehet könnyebbségnek mondani, de más szempontból az is nehéz.
A reálérték pedig azt kellene segítse, hogy azonos társadalmi szinthez azonos számot lehessen megadni. Persze tudom, hogy ezzel csalnak is, mert amikor éppen rosszabbra fordul bizonyos szempontból a sors, de a statisztika szerint döbörgünk, akkor a mechanikailag szeparált hús akkora érték lesz a kosárban, mint régebben a sonka volt. Ez van.
szerk:
Egyébként attól, hogy a parasz most traktort vezet és 100 kaszás ember munkáját végzi el, még nem tud feljebb lépni a társadalmi ranglétrán, mint az apja. Persze másik oldalról meg sokkal többen tudják olcsóbb áron ugynazt megvenni. De közben a nemes szintje is emelkedett, neki sem lova van hanem luxusjahtja mondjuk.[ Szerkesztve ]
-
fordfairlane
veterán
Ha jelenértéket számolni szélhámosság, akkor pénzromlást számolni, meg életszínvonalat mérni is az. Minden hibája ellenére sem olyan lehetetlen dolog összevetni pár évtizedes távolságból azt, hogy az átlagpógár fogyasztói kosara kábé milyen osztatú. Mennyi megy létfenntartásra, mennyi megy el lakhatásra, pihenésre, mennyi megtakarításba.
[ Szerkesztve ]
x gon' give it to ya
-
vzozo
senior tag
A másik meg hogy megint álomfizetések vannak megemlítve. Szeretnék én is két év múlva juniorként 410-et kapni.
Mi, kinek és hol számít álomfizetésnek? Én 10 éve, Budapesten, akkor szintén juniorként ennél magasabb bruttóval + zsíros juttatásokkal (pl. autó) tudtam elhelyezkedni. Valahogy nehezen hiszem el, hogy azóta romlott volna a helyzet.
Én kétfajta "informatikust" ismerek:
- Aki csak ámításból felveszi magára ezt a jelzőt, de valójában betanított majom, aki tud kattintgatni -> 100 ezer körüli fizetéssel
- Aki értelmes és tehetséges -> határ a csillagos ég.
És ha már csillagos, akkor egy megjegyzés itt: ha értelmesnek és tehetségesnek gondolod magad, mégis az előbbi 100 ezres kategóriában keresel, akkor váltanod kell! Hány ismerősnél láttam, hogy jó magyar KKV-nál feketén, mindenes infósként a szart is kihajtották belőlük havi százért, aztán egy multihoz való ugrás után hirtelen meglett a 400-500 ezres nettó, tisztán, fehéren, plusz még juttatásokkal...
Disclaimer: elnézést ha ki volt már vesézve, látom van itt sok-sok poszt, én meg bevallom nem olvastam végig őket.
-
dabadab
titán
válasz fordfairlane #144 üzenetére
"Ha jelenértéket számolni szélhámosság, akkor pénzromlást számolni, meg életszínvonalat mérni is az."
Valószínűleg már az "érték" fogalmánál félremegy a dolog. Persze ezek hasznos szélhámosságok, csak néha nem árt felidézni, hogy azért ezek nem sziklaszilárd, egzakt számok.
(#143) azbest: "A reálérték pedig azt kellene segítse, hogy azonos társadalmi szinthez azonos számot lehessen megadni."
Nem, egyáltalán nem ez a funkciója, hanem az, hogy az inflációt kiejtse a számításokból.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
azbest
félisten
"Nem, egyáltalán nem ez a funkciója, hanem az, hogy az inflációt kiejtse a számításokból."
Persze, leegyszerűsítve azt. De ettől még nem lesz gazdag a ma embere, mert kapanyél helyett okostelefon van a kezében. Engem fizetéskor az érdekel, hogy fenn tudom-e tartani a társadalmi helyzetemet, vagy felfelé kapaszkodok vagy lefelé csúszok. Elvileg, ha átszámolom a 10 éves bért jelenértékre és ugyanott tartok, akkor hasonló számot kell kapjak mint a hó elején. Az infláció számításához használt kosár elvileg igazodik a technológiai fejlődéshez.
[ Szerkesztve ]
-
válasz #24737024 #121 üzenetére
90%-ban egy dán, svéd, német, stb. egyetemen is ugyanazt tanítják Computer Science vagy Computer Engineering címszó alatt amit a BME-n vagy az ELTE-n
Nagyon rosszul tudod. Papiron / kurzus szinten nagy az atfedes, kurzus celkituzes szinten mar kevesbe, aztan kozelrol nezve hatalmasak a kulonbsegek.[ Szerkesztve ]
Don't dream it, be it. // Lagom amount.
-
azbest
félisten
válasz proci985 #148 üzenetére
Nagy meglepetés volt számomra, amikor németeknél cserediákoskodó ismerős mesélte, hogy milyen feladatokat kell heti szinten megoldaniuk. Nem valami csuda pro tárgyról volt szó, hanem olyanról, amit cserediákként bátortalanul is fel mert venni, itthon lehetspeckol (amiből az értelmesebbje olyat választ, ami érdekli) vagy akár szabadon választható kategóriás lenne talán.
A lényeg, hogy hetente egy "bíró" rendszerbe kellett feltölteni az aktuális feladatra megoldás programot. Lényegében korlátlan próbálkozási lehetőséggel. Az egyik feladat hálózatokkal kapcsolatos volt és ráismertem, hogy ha valaki átgondolta, rendesen megcsinálja, akkor megtanulja általa a tcp/ip működésének alapjait. Annak egy egyszerűsített változatát kellett udp fölé megcsinálni. És ez csak egy volt a sok hét közül.
Az mondjuk kicsit elszomorított, hogy ismerős a könnyebbik végéről fogta meg és helyes megoldás helyett csak a bíró teszteseteinek való megfelelés volt a célja.[ Szerkesztve ]
-
Alapvetoen a throughput nyugaton es eszakon is problemas ahogy tudom (meg kb az egesz vilagrol egesz jo szakirodalom van a "mit csinaljunk az elso programozo kurzuson" teruleten a lemorzsolodas miatt).
Erre lehet tobbfelekeppen lepni, ez a direkt feedbackes megoldas pedagogiai szempontbol egesz jo. Egyreszt azonnali feedbacket ad, masreszt rakenyszeriti a diakokat a folyamatos munkara, harmadreszt biztositja, hogy ha a diak akarja akkor az adott idon belul celba jut. Ha a nem mukodo megoldasra konkret hibazo esetet is ad az megjobbnak tunik. Egyetlen problema, hogy tanari szemszogbol van nemi pluszmelo a kornyezet kialakitasaval (ez mondjuk megerheti, mert lehet vele elore dolgozni).
Diak szemszogbol egyebkent nem vagyok benne biztos, hogy nem lehet volna egyszerubb a tesztesetek helyett a megoldast finomitgatni.
[ Szerkesztve ]
Don't dream it, be it. // Lagom amount.
Új hozzászólás Aktív témák
- Adóbevallás
- Crypto Trade
- Politika
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Sub-ZeRo: Euro Truck Simulator 2 & American Truck Simulator 1 (esetleg 2 majd, ha lesz) :)
- Folyószámla, bankszámla, bankváltás, külföldi kártyahasználat
- Az Apple megszerezné a klubvilágbajnokság közvetítési jogait
- Honda topik
- Autós topik
- Opel topik
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen