- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Synology NAS
- Mesterséges Intelligencia topik
- Musk azt mondja: a gondolatával mozgatja az egeret a Neuralink első betege
- Kínai cégek segítik ezentúl a Teslát, a Renault-t, a Hyundait és a Toyotát
- Windows 11
- Mikrotik routerek
- 1000 kilométert mehetnek az EV-k az új CATL-akkuval
- ASUS routerek
- Windows 10
Új hozzászólás Aktív témák
-
nagyúr
Maezawa egy életművész, zenész, műgyűjtő és a divatcégével lett milliárdos (cirka 2,7 milliárd dollárja lehetett a SpaceX-el kötött szerződés előtt). Róla simán el tudom képzelni, hogy pusztán azért kifizet több száz millió dollárt, hogy a SpaceX elvigye egy Hold-megkerülő útra egy marék művésszel, hogy aztán azok az út alatt szerzet inspirációból különféle műveket hozzanak létre. Hajdan az ilyesmit mecénásnak hívták...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Viszont ha felrobban az egész, akkor olyan bizalomvesztés lehet, amit írsz, ami évekre (évtizedre?) visszavetheti a fejlődést.
Biztos vagy benne? Gondolj bele a repülőbalesetekbe. Elkerülhetetlen, hogy időnként történjenek ilyenek, de tanulni kell belőle, megnézni, hol kell/lehet javítani, és végrehajtani azokat.
Meg ha Musk is odalesz, akkor a bizalomvesztésen túl az egyik legnagyobb mozgatórugóját is elveszti a téma.
Nem hinném, hogy Musk nélkül nagy lassulás következne be. Csak hogy egy másik példát mondjak, ott van Jeff Bezos, a világ egy (hanem A) leggazdagabb embere...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Persze, Bezos is nyomatja, saját tőkéje talán több is van rá, mint Musk-nak, de az iparágba áramló pénz ill. a közérdeklődés szempontjából vetheti vissza a lendületet, én erre az aspektusra gondolok.
A közérdeklődést a veszélyfaktor csak növeli. Szerintem.
A befektetők más kérdés, de hát a BFR jelenleg mecénások pénzére hajt. Vagy bárkiére, aki hoz. Kétlem, hogy amíg nyílt részvénytársasággá nem formálják a SpaceX-et, addig "sima" befektetőt megjelennének. Anno a Google is azért adott egy milliárdot nekik, hogy a műholdas internetszolgáltatást elindítsák (Starlink néven fut jelenleg).
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Azért Jeffnek pénze és ambíciói vannak, szakértelme és igazi eredményei nem igazán.
Szakértelme Musknak sincs, ezért is vett fel olyan embereket, akik máshonnan hoztak szaktudást. Szép, amit az IAC 2017-en elmondott, miszerint azért volt "kénytelen" ő foglalkozni a Dragon-al az elején, mert nem volt egyszerűen ilyennel foglalkozó mérnök, csak nem igaz. Pénze nem volt, illetve az első Falcon 1 kudarcok után egyre többen pártoltak el tőle. Aztán később a CRS megrendeléskor már jöttek friss emberek, de maradjunk annyiban, hogy Musk első űrhajó tervei (és makettjei) eléggé elnagyoltak voltak...
Ami Bezost illeti, nos ő kb. a fél ex-McDonnel-Douglas tervezőbrigádot (akik kiábrándultak akkor, mikor a Boeing felvásárolta az McDD-t, és lelőtte az SSTO fejlesztéseket) felvette a 2000-es években, hogy folytassák a Delta Clipper / DC-X / DC-Y koncepciókat, az első útkeresés is ebbe az irányba ment (Charon és Goddard), Be-3 és a New Shepard azért több sikeres teszten van túl.
A motorjuk még sehol sincs, a BE-4-et még egyszer sem tudták 100%-ra begyújtani, és még csak a közelében sem jártak, pedig egy elég alacsony nyomású motorral képzelik el a jövőt (én nem).
A Raptor-t sem tesztelték még 100%-os teljesítménnyel. A BO megközelítése konzervatív, olyan hajtóművet szeretnének, amely legalább 25 repülésre felhasználható komoly megbontás nélkül. Korántsem biztos, hogy ez rossz irány, a SpaceX a Merlin-1D esetén a turbopumpában (hogy a házában, vagy a tengelyen / lapáton nem tiszta) repedéseket találtak a repülések után. Block 4 fokozat még nem repült 2-nél többször, Block 5 fokozat sem eddig. Szóval ha innen közelítjük meg, nem biztos, hogy a BO döntése a kis égőtéri nyomás terén rossz döntés. Igen, hatásfok és tömeghatékonyság terén kevésbé kedvező, de itt az újrahasználhatóságot is figyelembe kell venni.
El is bukták a ULA szerződést.
Valamiről lemaradtam volna?
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Nemzetbiztonsági kérdés a tulajdonosi háttér, úgyhogy egy jó időre nem is lehet téma a SX tőzsdére lépése, vagy akár random befektetők fogadása.
A Lockheed-Martin (NYSE: LMT), a Boeing (NYSE: BA) és a NorthropGrumman (NYSE: NOC) a három legnagyobb amerikai nemzetbiztonsági megrendeléseket kapó cég, amelyik a rakétatechnológiában is érintett. Mindhárom nyílt részvénytársaság, amely jegyezve van a tőzsdén. A SpaceX esetében ilyenformán aligha hiszem, hogy "nem lehet téma" nemzetbiztonsági okokból a tőzsdére lépése. Maximum azért nem téma, mert Musk (és/vagy a többi tulajdonos) ezt nem akarja...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Pontosítok: egy részét biztosan. A többiről még nincs döntés, várják a teszteket, egyelőre még némi türelemmel, amely már fogyóban (azért is hoztak részleges döntést).
Az ULA-nak nem nagyon van mozgástere. Az AR-1-ből még csak kész tesztpéldány sincs. Szép dolog, hogy versenyeztetni akarták a BO-t és az AR-t, csak éppen a kettő közül a BO áll jobban. Sokkal jobban, még mindig...
Hogy majd aztán egyszer adott esetben majd áttérnek a Be-4-ről az AR-1 alapú első fokozatra, ha már az is elkészül, az egy dolog.
Nem ez a kérdés, a SpaceX egyik sem. Ezek régi, tradícionális tőzsdei vállaltok még világháború előttről, tök más, mint most egyet IPO-zni.
Heveny kétségeim vannak afelől, hogy nemzetbiztonsági okokra való hivatkozással egy IPO korlátozni lehetne. Olyanról tudok, hogy külföldi többségi tulajdonosi részhányadszerzésre voltak reakciók, korlátozások. De IPO esetén nem tudok ilyenről.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.