Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • wednesday

    őstag

    válasz FlekkeN #10 üzenetére

    "Én inkább olyasmire gondoltam,hogy tanultam bioszt amiből kb 80%-ra nem emlékszem. Irodalomból feleltem írók és költők életrajzából, de már semmit sem tudok belőle."

    Szerintem ez nem akkora probléma. Ez azért van így, mert így működik az agyunk (nagyon is jól működik), szelektál, a ritkábban használt és ismételt dolgok hátrébb kerülnek. És ez nem csak az általános- és középiskolánál van így. Így van az egyetemen (na főleg ott), a munkahelyeken, az egész életünket végigkíséri. Pontosan azért, hogy ne az legyen a vége, hogy "leolvadjon" mint egy reaktor. :)

    Nézzük a felsőoktatást például. Soha nem tudnék sikeresen levizsgázni az előző félév tananyagából, áttekintés nélkül. Akik tárgyat vettek fel újra sikertelen vizsga után, néha kérdezgettek...és főleg az volt a válasz (ha csak nem valami emlékezetes dologról volt szó), hogy "hmmm, nem nagyon emlékszem már". És nem azért, mert olyanról volt szó, amit csak vizsga előtt 1 nappal, a rövid távú memóriába bedobtam és mákomra azt is kérdezték. Hanem olyannál, aminél tudom, hogy sok időt szántam rá. És ilyenkor a "bukdácsoló" már jobban tudja az anyagot (mert ismét foglalkozik vele) mint, akik már rég túl vannak rajta.

    Egyébként sose felejtünk el semmit teljesen. Nincs "törlés" parancs. Csak nagyon hátra kerül, az agyunk "padlásán" vannak ezek a dolgok egy "eldugott zugban porosodnak". Azért is írtam, hogy, ha újra felidézzük, áttekintjük, foglalkozunk ezzel, az már egyáltalán nem olyan, mintha nulláról kezdenénk.

    Az életben ez nem érint hátrányosan minket, hiszen a hétköznapi dolgoknál, a munkahelyen a gyakran használt ismereteink vannak előtérben. És pontosan ezért "felejtünk", hogy ez zavartalan lehessen.

    Néha én is anyáztam, hogy minek kell ilyen dolgokat tudnom, mikor a "padlásra kerülés" lesz a sorsa, valószínűleg örök időkre. Foglalkozhatnék inkább mással, könnyebben menne az egész tanulás. Azt nem tagadom, hogy szükség van célirányos és használható, GYAKORLATI tudást IS átadó (M.O.-on ennek eléggé híján vagyunk) oktatásra.
    De volt egy olyan érzés is, hogy na mégse ingyen adják a diplomát, vagy az érettségit, szakmát stb. Valahol ez akaraterő, figyelem összpontosító és kitartás tréning is volt, sőt sokszor inkább az volt egy agytorna (Na itt sokan el tudnak vérezni, akik nem gondolják komolyan a dolgokat és valahol őket ezzel szelektálják). Le kell ülni, foglalkozni vele - még ha "marhaságnak" is tartom - erőt venni és csinálni, beosztani a rendelkezésre álló időt, hozzáigazítani az életvitelhez. Mert az életben nagyon sok dologgal kell foglalkozni, amivel nem akarunk igazából.

    [ Szerkesztve ]

  • SkyS1gn

    félisten

    válasz FlekkeN #10 üzenetére

    " Én nem pazarolnám az időt a költők életpályájának kikérdezésére verseinek
    megtanulására. Próbálnám talán valahogy máshogy megtanítani vagy rögzíteni."

    Én már régóta peczegetem ezt, történelem ugyanez.. Minek megtanulni többszáz évvel ezelötti történéseket? A fontosabbakat megértem még de inkább a közelmúltra kellene koncentrálni történelemben, a többiben meg olyan tananyagokra ami tényleg fontos és hasznos lehet a továbbiakban!
    Én mint leendő földmérő sokkal jobbnak találnám olyan tanagyagok/tantárgyak elsöbbségben részesítését ami hasznos és elengedhetetlen a szakmához.

    A témához visszatérve amúgy szerintem eléggé elavult az egész rendszer, informatika tanárok nagy része bagózik a teendőire (hatalmas respect a kivételnek) és az adatok amikkel foglalkoznak/tanítanak már több mint 10 évesek akár, hát legalább azokat frissítsék...

    Abba meg bele sem kezdek hogy rengeteg tanár átmehetne valami kivizsgáláson hogy mégis belássák hogy rohadtul nem tudnak tanítani és ők mutassanak példát, hogyne -.-

    [ Szerkesztve ]

    Tech addict, $TSLA and Tesla owner, geek.

  • BonFire

    veterán

    válasz FlekkeN #10 üzenetére

    „Én az egyetemi kurzosok valamilyen szintű átvételét el tudom képzelni. Itt lehetne választani tárgyakat, mondjuk emelt és alap szinten és lenne kötelező és választható. Kötelező lenne matek, irodalom, töri, informatika, tesi.”

    Csakhogy nem egyetemről van szó, hanem általános iskoláról. Az általános ismereteket kell megtanítani elsősorban. Ha meg már válogatni lehet, akkor minek van egyáltalán kötelező? És ha már kell hogy legyen kötelező, miért pont az általad felsorolt tárgyak? Jó, oké, a matematika (nem a számtan), a kutatási módszerek leíró nyelve, tehát nélkülözhetetlen. Csak éppen általános iskolában nem matematikát tanítanak, csak számtant. Az informatikával dettó ugyanaz a probléma, viszont szükséges lenne. De az irodalom, a történelem és a testnevelés miért kéne, hogy kötelező legyen? A történelem minek? Az irodalom minek? Fentebb kettővel le lett írva, hogy nem az anyanyelvét tanítják a gyereknek irodalom címszóval, hanem pár emberke életrajzát. Ének-zene tanítás alatt megint csak Bach meg Dvorák életrajzát tanítják, nem a műveit. Rajzórán nem rajzolni tanítanak, hanem megtanítják, milyen a barokk, a román, a klasszicista, meg a reneszánsz építészeti stílus. WTF? Nem csak az informatika van nagyon elkanyarodva a gyökerektől, hanem majdnem minden tantárgy. Emlékszem: általános iskolában meg kellett tanulni biológia címszóval, hogy „faj, fajta, nemzet, család, osztály, rend, egyszikű, kétszikű, egylaki, kétlaki…”, és a vetélkedőben a felnőtt ember nem tudja, hogy a pingvin az madár, és azt hiszi, hogy Afrikában tigrisek és leopárdok élnek. 16 évesen meg olyan kérdéseket ír a gyakorikérdésekre, hogy teherbe eshetett-e tőle a barátnője, ha a nadrágjába élvezett. Ezek szerint eredményes volt a biológia óra?

    Testnevelés órán miért nem tanítják meg a gyerekeket biciklizni meg úszni? Ja, hogy nincs rá keret! Meg könnyebb 45 percen keresztül körbe-körbe rohangáltatni a gyereket, mint az igáslovat cél nélkül.

    A magyar nyelvet sem nyelvtanórán sajátítja el az ember. Látva az internetes fórumokon a legjobban képzett, egyetemet, főiskolát végzettek botrányos írását, azon csodálkozom, hogy nem vágták el már érettségin, aki így ír! Ha valaki életében nem vesz önszántából a kezébe egy könyvet, hogy szórakozzon, kikapcsolódjon, művelődjön, az olvasást nem tartja hasznos időtöltésnek, az nem fogja megtanulni az anyanyelvét, és nem fog megérteni egy összetett mondatot. Az iskolának az lenne a szerepe, hogy felkeltse a gyermek természetes kíváncsiságát, és segítse azt kielégíteni. De az mire jó, hogy beseggeltet Xcsillió évszámot, hogy ez a király ekkor és ekkor uralkodott, ekkor született, ekkor és ekkor nősült, ekkor és ekkor halt meg. Ja, arra már nem tér ki a történelemóra, hogy nem minden Károly magyar király volt, meg minden László. Ha igazán autentikusan akarna tanítani, akkor azt tanítaná, hogy 8. Henry volt a fejlevagdosós uralkodó. Egész kiskoromban meg voltam kergülve az idióta magyarosított nevek miatt. Nem bírtam felfogni, hogyhogy minden országban magyar volt az uralkodó! Elérte a célját a történelem oktatás? Frászkarikát. Utálom, mint a szaromat. Betiltanám az egészet, már csak azért is, mert cirka 10-15 évenként teljesen megváltoztatják, és homlokegyenest az ellenkezőjét tanítják, mint amit tanítottak eddig.

    És ha már történelem, meg világtörténelem, akkor hol van belőle mondjuk kompletten Afrika? Meg Ausztrália, meg Ázsia? Az mindig ki van felejtve, max a lábjegyzetben van megemlítve. Szelektív történelem? Akkor én úgy szelektálok, hogy kihagyom kompletten.

    Hogy megmondjam az őszintét, én az iskolában az égvilágon semmit sem tanultam. Sem az írást, sem az olvasást. A többi meg csak szimplán nem érdekel. Amiből élek, azt sem iskolában tanultam. Az iskola csak arra való, hogy legyen a gyereknek 12-16 éve eldönteni, miből akar majd megélni, ha felnő. Gyermekmegőrző, semmi más. Ha azt akarod, hogy a fiad ne maradjon bunkó, akkor tanítsd te magad, mert az iskola nem fogja.

    A Prohardveren nem olvasok privátot! Csak topikban vagy a publikus e-mailemen adok tanácsot.

Új hozzászólás Aktív témák