Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Tapsi

    addikt

    válasz #73495296 #69 üzenetére

    A carsharing nagyjából 5 perces gondolatkísérlet után bukik meg minden érvelésben. Egy nagyon szűk réteget leszámítva sohasem lenne rentábilis az üzemeltetőnek.

    ...sőt Budapest lakosságának több mint fele tömegközlekedik, miközben az autójuk a hét nagy részében otthon áll.

    Erre miért lenne megoldás a carsharing?

    A parkoló keresés problémájából fakadó többletforgalom is esne, hiszen lerakja az utast a kocsi, majd megy a következő dolgára

    Ezt ma is tudja a taxi, mégsem használják tömegesen.

    Egy önvezető rendszer ezt képes lenne optimalizálni, nem is feltétlenül idegeneket egybe rakva, hanem akár iskolatársakat, munkatársakat vinne hasonló viszonylatokban

    Az a baj ezekkel az elméletekkel, hogy mindig szuperkooperáló emberekkel számol. Ha körbe nézel, látod ennek a realitását? A hétvégén 4-en 3 autóval utaztunk Budapesttől 50 km-re sziklát mászni, mert utána mindannyian más irányba mentünk tovább. Ezt a tendenciát figyelem meg mindenhol - mindenkinél. Szoktam oszkározni, az is alapvetően nagy távolságnál működik pont-pont viszonylatban. Egyszerűen az emberek nem vállalják a kooperációval járó áldozatokat. Te vállalnád, hogy péntek este 1 órával később érsz haza, hogy a rendszer még felvegyen pár embert, aki útba esik? Na ugye!

    A másik gond az egyenetlen terheléssel van. Én próbáltam már autót bérelni többször is hétvégére, de sosem sikerült értelmes áron mondjuk az adott héten. Persze lefoglalhatod 1 hónapra előre, de ennek menyi a realitása? Egyszerűen a terhelés egyenetlenül oszlik meg napon belül is. Ezt egy carsharing nem tudja rentábilisan kielégíteni.

  • Tapsi

    addikt

    válasz #73495296 #101 üzenetére

    Szedjük össze:

    ...hiszen egy autó elvisz titeket, majd megy a dolgára, ezután 3 egy közeli csomópontról jön értetek.

    Milyen dolgára? Asszimmetrikus igényekről beszélünk, reggel kiáramlanak az emberek a "városból", este meg vissza. Itt elérkeztünk a rendelkezésre állás kérdéséhez. Tegyük fel, hogy legfeljebb 5 percet vagy hajlandó várni egy autóra mondjuk 1 órával előre megrendelve. Ahhoz, hogy ilyen szintű rendelkezésre állásod legyen (bármely random gyűjtőponton), hatalmas flottát kell fenntartanod úgy, hogy az igényeket nagyon nehéz kalkulálni. Az üres utak költségéről nem is beszélve. Ez még a sokkal determináltabb teherszállításban is probléma, nem hogy a személyfuvarozásban!

    hiszen így a hétköznap munkábajárást segítő autók hétvégén a más igényű userek rendelkezésére állnának.

    Már ha az egyébként munkába járó userek nem akarják hétvégén is használni a carsharinget, mert akkor rögtön megdől az elméleted. És igen, az egyéni igények eltérőek, de mégsem véletlen, hogy az M7-esen megvan a "bedugult" intervallum, és az, amikor szuperül lehet rajta közlekedni. Egy ilyen szolgáltatást tömegigényekre áraznak be, az pedig arról szól, hogy az emberek 90%-a péntek este/szombat reggel akar elindulni a Balcsira, nem pedig szombat este. Ehhez pedig nagy flotta kell. Nem véletlen, hogy augusztusban kiürül a város. Akkor nem látsz sok pihenő autót. Erre nem megoldás a carsharing. Költségben főleg nem, lásd Mol Limo/Greengo. Egy hétvégére mennyibe is kerülnek? Ha rendszeresen használod, akkor nem jön ki a matek. Rövid utaknál, városon belül (ez 100% taxi) még csak-csak, de amikor kimozdulnál messzebbre, akkor semmiképp. Itt viszont akkor az jön megint, hogy autót kell tartanod, ha aktív életet élsz. Esetleg vidéki vagy.

    Az a baj, hogy megint eljutottunk oda ezzel a kérdéssel kapcsolatban, hogy a valóságtól teljesen elrugaszkodott érvek hangzanak el. Ráadásul úgy, hogy arra nincs az a kontroller, aki ésszerű üzleti tervet tudna építeni valaha!

  • Tapsi

    addikt

    válasz #73495296 #109 üzenetére

    Ezt magyarázom régóta, hogy ez nem teljesen igaz, példákkal, hétvégi utakkal, stb., stb.

    A példáid rosszak/valóságtól elrugaszkodottak. Amikor pedig egy valós helyzet kerül elő, akkor annyit mondasz, hogy azt simán csak kivonod az egyenletből, és a tömegközlekedésre testálod:

    az ilyen igényeket inkabb vonattal kellene megoldani, mert azzal jó szervezés mellett nagyobb kapacitást lehet átvinni

    A tömegközlekedés ebben a vetületben nem valódi alternatívája az automobilitásnak. Ha ez így lenne, akkor már ma sem lenne dugó az M7-esen, hanem mindenki vonattal járna.

    Már csak ez a két tényező jóval olcsóbbá tenné, hiszen magasabb lenne a kihasználtsága.

    Pont erről beszélünk, hogy nem lenne. Városon belül talán igen, de semmilyen más esetben. Az üres fuvarok elvinnék az önvezetés hasznát. Próbálj meg szimulálni néhány valós felhasználási esetet, és rögtön bukik az egész!

    (#110) Kopi31415

    Azt senki sem gondolta egy pillanatig sem, hogy városon belül ne lenne létjogosultsága. Már most is van 2 ilyen szolgáltató, a számtalan taxisról nem is beszélve! De a vita nem erről szól.

    [ Szerkesztve ]

  • Tapsi

    addikt

    válasz #73495296 #118 üzenetére

    Bocs, de én egy percig sem személyeskedtem, az érveiddel vitatkoztam. Amelyek hibásak, mert nem veszik figyelembe az emberek viselkedését.

    ...gyors, nagy kapacitású fővonalak kellenének a tömegközlekedésben, önvezető car sharing a célig

    Amit most is felhozol, az gyakorlatilag a tömegközlekedés + taxi, ami jelenleg is működik. Nézzünk egy gyakorlati példát: elutazik 100 ember Debrecenbe-Budapestről IC-vel (ami egy nagyon visszafogott érték), leszállnak a vonatállomáson. Legyünk optimisták, az utasok fele tömegközlekedik, a másik fele akar carsharinggel utazni. Ehhez egy 50 darabos flotta kell kapásból. És ez egy nagyon optimista példa volt, ekkor nem futott be egyetlen másik vonat sem.

    A worst case scenario lenne az azonos kihasználtság, ehhez képest egy rakás szituációt említettem, ami növeli a kihasználtságot.

    Én nem azt mondtam, hogy a carsharingnek rosszabb a kihasználtsága, mint a saját autónak. Ez nyilvánvalóan marhaság lenne. Én azt mondtam, hogy ez a nagyobb kihasználtság sem elég ahhoz, hogy rentábilisan tudjon működni városon kívül. Nem véletlen, hogy a jelenlegi szolgáltatók még Budapestet sem fedték le teljesen.

    De elegem van már belőle, hogy automatikusan ignorálod az érveimet, majd ugyanazokat a baromságokat újra és újra felhozod.

    Az a baj, hogy nem voltak érveid. Szélbe kiáltott szavaid voltak konkrétumok nélkül, amelyek nem állták meg a helyüket. Ha az önvezető technológia a felére viszi le a jelenlegi árakat (nem fogja), még akkor is jobban megéri saját autót tartani a jelenlegi környezetben. Persze csak ha rendszeresen autózol.

Új hozzászólás Aktív témák