Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Dany007

    veterán

    Jó nagy káosz van itt.
    Nem bírom megállni hogy ne mondjam el a véleményemet én is, pedig lehet jobb lenne ha mégse : )

    Az a furcsa helyzet állt elő - olvasva a hozzászólásokat - hogy egyik oldalra se tudnék állni és mindkét oldalra is állnék.
    Komolyan mindkét oldalon van 1-1 olyan érv amivel egyetértek, amivel szimpatizálok.
    Tehát nagyon nehéz egyik vagy másik oldalra állni

    Warez mellett:

    Egyik komoly érv az ár. Ami lehet csak számunkra drága, máshol annyira nem, de ettől függetlenül a digitális tartalmak másolása / sokszorosítása lényegében ingyenes. Nem kerül több munkába egy NFS-t elkészíteni és eladni online, mint eladni online ugyanazt 10.000-szer.

    A célközönség a legtöbb esetben leginkább a fiatal korosztály. Filmeknél talán feljebb is megy ez a korhatár, de játéknál és zenéknél biztos, hogy nem a 40+ évesek a célközönség.
    Ergo egy mai fiatal vagy kikunyerálja a szüleitől, vagy hónapokig spórol a zsebpénzéből / diákmunkából és nagy ritkán vesz 1-1 játékot.
    Tehát hogy leegyszerűsítsem a dolgot, nem éppen a fizetőképes réteg az akiknek konkrétan készítik ezeket a játékokat.

    Aztán ott van még a pszichés tényező, amit már szintén mondtak korábban is.
    Mégpedig, hogy hiába lennék én piszkosul gazdag, valószínűleg akkor is egyszerűbb lenne warezolni a játékot, mint körülményes úton-módon megvásárolni. Ugye mindenféle regisztráció szükséges, bankkártya / paypal account és így tovább. Persze a Steam ezen azért sokat javít azt el kell ismerni.
    De ettől függetlenül amint arra már oly sok példát láthattunk, sok esetben a törvény tisztelő vásárló az aki megszívja az eredeti példánnyal. Lásd DRM és hasonló mókák. Ezekkel voltaképp azokat szivatják meg, akik pénzért vették a játékot, holott warezolva ilyen probléma ugyebár nincsen.

    A következő probléma az időtállóság, vagy szavatosság. Legyen szó bármelyik területről, ma már nem ugyan azt adják, mint régen. Évente több rész is kijön egy adott címből minek köszönhetően a korábbi szépen lassan feledésbe merül. Plusz a minőség is igencsak megkérdőjelezhető.
    Adott egy játék, nagy hype, megveszem drága pénzen a játékot, majd kiderül, hogy csak a máz volt szép, tartalom meg nulla, és 3 éve ott porosodik a polcon. Na akkor mivan? Kidobtam 16 ezer forintot.
    TDU jó példa rá. 2 éve vettem meg, előtte 2 évig virágboltival játszottam. Kezdtem egyre jobban belejönni, majd most, hogy kijött a TDU2 előjöttek olyan hírek miszerint lehet hamarosan leállítják a TDU 1 szervereit. És kész. Ennyi. Na, ha ez bekövetkezik akkor dobtam ki a pénzt a p***ba megintcsak.
    Ellenben a ~ 12 éves Quake 3-mal azóta is játszok - néha néha - az online szervereken! Azóta is! Igen azóta is több száz működő szerver fut. Nembeszélve a CS-ről, de abban nem vagyok otthon.
    Kérdezem én, hol lesz a TDU1 szerver 2018-ban? Mert szerintem sehol...

    Könnyen lehet erre mondani, hogy ez mind a warez miatt van, de kérem szépen, ezek a nagy játékfejlesztő cégek, filmgyárak, együttesek azóta is talpon vannak, azóta is profitot termelnek.
    Az elmúlt 1-2 évben több világrekord dőlt meg játékeladások kapcsán. Sőt, volt hogy pár hónap leforgása alatt döntötte meg egyik játék a pár hónappal korábban felállított rekordot. Mindezt eladás / bevétel / első napi eladás és hasonlók tekintetében.
    Továbbá az egyik múltkori hasonló vita kapcsán ellátogattam az artistjus magyar oldalára, ahol - ha jól emlékszem - ~ 100-130 különböző lemezkiadó cég volt felsorolva! Csak itthon. Hát ha ennyinek megéri ezt a lemezkiadósdit játszani, akkor akkora probléma nem lehet. Nem hallani tömeges kiadói csődeljárásokról és hasonlókról sem.

    És az utolsó talán az, hogy lehetőség van warezre. Így bárki könnyedén elcsábul a sötét oldalra. Őszintén kíváncsi lennék mi lenne, ha hirtelen egyik napról a másikra megszűnne a warez lehetősége is. Kíváncsi lennék a másnapi tömött sorokra a lemezboltokban.

    Warez ellen:

    Az egyik komoly és bizony átgondolandó érv az az, hogy a filmezés, és a videójáték bizony tényleg luxuskategória. Nem létszükséglet, mégcsak nem is létminimum, sőt jóformán egyáltalán nem szükséglet a játék. Így akinek nincsen rá pénze az ne vegye meg.
    A 80-as 90-es években is megvoltak az emberek minimális szórakozással, videótékával, évi 1-2 CD lemezzel, rádióval és tévével. Ergo nem lenne nagy érvágás meglenni ezek nélkül.

    Továbbá az ár. Ami lehet, hogy számunkra sok - ahogy korábban írtam - de nem közép EU-hoz igazítják az árakat. A mi átlagkeresetünkhöz képest lehet, hogy tényleg sok, de egy külföldi - nyugati - keresethez képest egyáltalán nem az. Gondoljunk itt a 3-4 esetleg 5x-ös minimálbérekre.
    Plusz vegyük hozzá a Steam és hasonló megoldásokat, ahol aztán a sok akcióval még a mi pénzünkhöz képest is bagóért meglehet venni a játékokat. Jó, nyilván nem megjelenés napján, dehát a legújabb 3D LCD tévét sem rohanunk megvenni első nap, hanem inkább várunk akár éveket is, hogy lemenjen az ára.
    Aztán ha ezt megtudjuk tenni egy tévével, monitorral vagy más hardverrel, akkor egy játékkal meg simán.

    További komoly érv, hogy tényleg törvény tiltja a warezt. Ha a letöltést nem is, akkor a feltöltést mindenképpen egyik pedig következik a másikból. Csak úgy tudok letölteni bármit is, ha azt korábban valaki feltöltötte. Tehát valaki bűncselekményt követett el.
    Engem is bosszantana, ha melózok valamivel több száz órát, majd a fél világ ellopja ingyen az én munkámat, annak a gyümölcsét ha úgy tetszik.
    Persze azt hozzá kell tenni, hogy ha már meghozta a 1-1,5 milliós tiszta profitot, akkor felőlem lophatnák amennyit csak akarnak.
    Viszont ez végül a kisebb cégek bukását jelenti majd így esélyt sem adva esetleges feltörekvő vállalatoknak.
    Szóval nem szép dolog ellopni más szellemi tulajdonát. Nem véletlenül védik le a találmányokat, logokat, márkaneveket stb...

    Ebből következik a következő komoly érv. Az pedig a PC-s játékipar halála. Sokan vizionálják már ezt, és én is egyre jobban kezdem belátni, hogy ebben bizony van valami.
    Ahogy korábban is írták egyre több játékot csak portolnak PC-re. Nyilván mert egyre kevésbé éri meg PC-re fejleszteni amikor úgysem hoz annyit. A fejlesztők is szépen lassan belátják, hogy ha a konzolra írt játékot többen veszik, akkor abból több nyereségük lesz és fölösleges még a PC-s fejlesztéssel is vacakolni. Ennek kezdetére a legjobb példa az egyre több portolt PC játék. Márpedig egy cégnél a lényeg a profit.

    Na, még lehetne jópár dolgot sorolni mindkét oldalra. De nekem hirtelen ennyi jutott eszembe.
    Továbbra sem tudom melyik oldalra álljak : )

Új hozzászólás Aktív témák