Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Auratech

    őstag

    Embersofőr esetén esélyes lett volna, hogy legalább kormánymozdulatnyi kísérlet legyen.
    Ugrott elém már kutya, macska.. az úton. Gurult elém ki labda is. Faluban is. Városban is. 30 éve vezetek.
    Embersofőr esetén adott sebességnél, forgalmi viszony esetén a sofőr nem lenne hibáztatható. Nem számíthatott volna az út közepén kóricáló gyalogosra, ahogy egy platóról lepottyant hűtőgépre se..
    A gyalogos sara, hogy teljesen rossz helyen van a a töksötétben. Hagyományos szituban.

    Autonóm eszköz esetén viszont egyértelmű az Uber sara, hiszen a robotjárműnek adott sebesség mellett a teljes féktávolság+reakcióidő (90-nél ez 50-60 m minimálisan egy modern autónál) többszörösére vonatkozóan pontosan érzékelnie kellene sötétben világosban, esőben, fagyban, mi van előtte, ami az úttest síkjából 3-4 cm-nél jobban kiáll. Radar, lidar, ultrahang, kamera.. Oldalra is, hátra is..
    Ez a baleset pont úgy néz ki, mintha az autó által megvilágított útszakaszt nézné egy kamera és semmi mást. Aztán az ütközésig kábé 10-20km/órával lassul... Magyarul kábé 60-70-nel üti el. A fékezést kísérő bebólintás sem érzékelhető igazán. A kamera egyszerűen nem "hitte" el, amit lát..
    Egy Tesla megállt volna. ? Szerintem igen.. Ki volt kapcsolva az éles figyelem.

    [ Szerkesztve ]

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    A képzett sofőr mindig készenlétben van. Ez azt jelenti, a lehetséges infók alapján a féktávolságnak megfelelő tempóval vezet. Bármikor bármi az úttestre kerülhet. Ha az Uber kocsija így old meg egy ilyen szitut, akkor az utasok életveszélynek vannak kitéve.
    Ha például egy hungarocell lap, nejlonzacskó repül elém, nem lassítok, főleg, ha a vannak mögöttem, mellettem. Ha vascső repül, vagy kőtömb, máshogy kell dönteni. Villanásnyi idő alatt kell rengeteg dolgot súlyozni. Profi sofőr esetén ezek reflexes döntések.
    Sokat kamionoztam. Egy hosszabb út során ehhez hasonló szitu 2-3 mindig van. És ott a fékút 150m.

    [ Szerkesztve ]

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz Atomgeszi #46 üzenetére

    Lehetett volna az úttesten egy szürke betondarab is. Ez a kocsi a gps és nappali kamera alapján tekert..

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    Hozzák nyilvánosságra azt a kameraképet is, ami alapján az Uber fejlesztése alapján nem volt a féktávon belül semi..

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz Csabroncka #82 üzenetére

    A kép alapján emberi szemmel kábé 30 m-ről lehet észlelni, hogy valami van az úton. Megyek 66-tal.
    ez 18.8 m/s, legyen kb. húsz. Ha emberként látok, nem úgy mint a kamera emelt kontrasztú képe talán még van 5m előnyöm. A cipő fehéren "világított" Ha bevillan egy ilyen, kb. fél másodperc, mire nyomok egy satut és tolok balra amennyit lehet, ami lelassít kábé 40-re és odébb megy. Van esélye, hogy nem hal meg, ha nem áll a hasába a kormány..
    A videón majdnem egy s telik el az ütközésig. Hátulról nem jött semmi (szerintem).
    Egy autonóm rendszer az észlelt akadály alapján kb 01s reakcióidővel satuban (ABS, EPS..) van. Az ütközésig a robotkocsi kb 5m/s lassulási előnnyel tud fékezni. Tehát 25-30 körül csapja el. Húsz méteren belül ki tudott volna térni egy métert balra, mivel érzékeli, hogy az akadály jobbra halad.
    Nagyon sok mentést lehet látni, amikor hasonló szitut mindenki megúszik. A robot számára ez a szitu nem lehetett volna dilemma. Nem volt komplex forgalmi helyzet. Egyszerűen feltűnt az úton egy akadály. Ilyen alapon egy dróthálónak is nekiment volna? Minek nem?
    A kamera nem emberi látószöge miatt amúgy gyorsabbnak hat 66-nál a mozgás.

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz MCGaiwer #106 üzenetére

    Ami embesofőr esetén egy kis remény, az a robotsofőr számára villanásszerű kitérő irányított vészfékezéssel.
    A legutolsó hozzászólásom: elbóbiskolt a robotpilóta.
    .. Mire felfogom, hogy akadály, már belecsattantam. Ilyen is van.

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    Olvastam a sok hozzászólást. Szerintem egyszerű. Ha normálisan működik a kocsi, bőven előre észreveszi az útpályán koválygó aladályt, lelassít, kikerül, megáll, közben figyel, hogy hátulról ne csapódjanak bele..
    Nem tudom, mi lehet hétköznapibb programozási feladata az autonóm járműveknek, mint a haladási irányban féktávon kívül felbukkanó útakadály észlelése, kezelése.
    Azóta nem nyilatkozott az Uber?

    [ Szerkesztve ]

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz pilóta #432 üzenetére

    Nem kell gondolnia az autónak semmit. Halad egy adott sebességgel, adott útszakaszon.
    Az útpályán a rendelkezésre álló szenzorokkal egyértelműen észlelhető egy, az útpálya síkjából kiemelkedő, nagyméretű, a forgalomban nem résztvevő és az útpálya elemeitől eltérő tárgy, ami a haladás prognosztizált nyomvonalát keresztezi. Útakadály. Azzal legeslegelső sorban kell számolnia egy autonóm vezetési rendszernek. Nem mérlegel, hogy merre tart, legfeljebb egy lezuhanó szikla esetén, hogy merről igyekezzen azt kerülni. Itt simán egy útakadály a feladat, Ami optikailag is észlelhető kell legyen, hát még radar, lidar.. esetén.
    A bőcörgő kerékpáros forgalom szerinti haladási sebessége 0 volt. Max 0.5, m/s oldalirányú kitérő mozgás, ami semmi. Amíg nem hoz teljesen konkrét állásfoglalást a cég, semmi értelme tűnődni, mi miért hogyan nem történt meg..
    Engem is nagyon érdekel az autonóm járművezérlés teljes csődje.
    Olyan volt ez az eset visszanézve, mintha egy sávtartó automatika és a bevilágított útszakasz látványát használó észlelés döntött volna.
    Az ebben az esetben vakvezetés, hiszen minden, ami bajt okozhat látótávolságon kívül és féktávon belül volt. Hacsak nem világít..

    [ Szerkesztve ]

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz pilóta #472 üzenetére

    Erre találták ki a lakott terület fogalmát, szabályait és a közvilágítást, valamint az aszimmetrikus tompított világítást. A járdán lévő gyalogos szándéka a helyzettől függhet. Zsúfolt járda, járdasziget mellett 80-nal elzúgni nem megengedhető..

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz pilóta #478 üzenetére

    Ha lelép valaki, akkor fékezzen. Amíg csak beijeszt, minek? Amennyivel a forgalom, időjárás... szerint és adott útszakaszon mehet, menjen.
    A lényeg az, hogy az önvezető kocsi reagálása töredéke lehet egy sofőrének és ennek annyira kell a korábbiakhoz képest fejlettebbek lennie, mint mikor a ledes féklámpa, abs, asr, esp, esc.. megjelent mondjuk egy Wartburghoz képest és sokan túléltek a korábbiakkal ellentétben, szerény sofőrtudással, figyelmetlen gyalogosként is. Másik oldalon mondjuk fel is bátorodott a nép, hülyén..
    segédrendszerek
    A leírt elemeket az Uber kocsija biztosan mind tartalmazza. És még rakat egyebet is. Kérdés, miért aludt el?

    [ Szerkesztve ]

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz hobizoli #479 üzenetére

    Lassan tolta a bicajt szerencsétlen. Én is szoktam. csak nem az M1-n, keresztbe..

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    Az egyik oldalon nézve sokan hozzuk az emberi vezetést leíró dolgokat. Ebben mindenkinek alapos és összetett tapasztalata van. Jól kiveséztétek. Én csak annyit élek meg pluszban vezetés közben, hogy a közlekedőknek van egy nehezen megfogalmazható attitűdje, ami talán a "bízom, hogy úgysem lesz semmi", vagyis nem a mindenek felett biztonságra törekvés a kiindulási alap, hanem az, hogy statisztikailag eséllyel úgysem lesz semmi gáz.
    Mikor havas úton elmegy mellettem egy kamikaze olyan 100 körül, vagy bukkanó, jobbos kanyarban, záróvonal esetén simán előzésbe kezd, vagy megy mint a golyó a hózáporban, ködben... gyakorlatilag a jószerencsében bízva. Ellenkező esetben tüttyögés van 30-40-nel. Ezt nem lehet leprogramozni. Általában celhoz érnek, nagy mellénnyel, megdicsőülve, hogy nem szarakodik 50-nel, ami még csúszáshatár alatt van.
    Adott útszakaszon gyakran a belátható út szabálykövetően sincs köszönőviszonyban az ott megengedett sebességgel. Senki nem lassít egy kanyargós úton annyira le, hogy ha lepottyan bámi, biztosan megálljon. 100-ból 99szer nem esik le semmi.
    Nem lehet a valószínűtlen szituációkat konkrét veszélyként kezelni. Belehülyülne mindenki. Ez a novice sofőrök hozzáállása. A másik véglet, mikor elbízza magát az ember.

    Viszont az autonóm közlekedés nem szervezhető még azokra a pszichológiai kategóriákra, ami a sofőrök rutinnak, tapasztalatnak.. mondanak. Az egyfajta predikció, ami nem csak a szenzoros információból, hanem a közlekedésben elsajátított minták használatával egészül ki. A rutinos sofőr megérzi azt a helyzetet, amiben adott sebességnél, útvonalon megnő a bizonytalanság de mérlegel, hogy figyelembe vegye-e és nem bűn, ha nem festi az ördögöt a falra. Ezekkel viszont nem lehet robotkocsit programozni. Nem működhet olyan programmal, amiben a tévedés esélye számszerűsítve van.
    Nemsokara biztosan lehet programozni egy drón F1-kocsit, hogy jobb köridőt menjen folyamatosan határon autózva, mint egy emberi sofőr. Ma még kicsit lassab. Versenyhelyzetben meg sokkal. Ott a taktika és dominancia érvényesítése munkál együtt a telemetriával és ezt egyelőre ember kicsit jobban csinálja. Kockáztat. Egy robot nem, de semeddig nem tart úgy programozni. Max megtörik. Harci drónok..
    A robotkocsinak majd kiegészitő megoldást nyújt a többi közlekedő, útelem megosztott telemetriája, szenzorai. Városban mindenképp. Ez a jövő. Veszélyes helyen meg kihelyezett szenzor figyelmeztet, hogy fel fog bukkanni egy akadály a bukkanó után..

    [ Szerkesztve ]

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz dabadab #505 üzenetére

    Nem vagyok elfogult az emberi gondolkodás iránt. Van amit még nem sikerült algoritmizálni. Szerintem ez pár év kérdése. Vannak kiváló emberi teljesítmények de sok területet el fog hódítani a mesterséges kogníció.
    A robotizált közlekedesben egyre több területen megtűrt elem lesz az emberi döntés.
    Az alaptémara visszatérve a kocsinak érzékelnie kellett volna bő 100 m-ről a bicajt tolót és megállni, kitérnie kellett volna.
    Katonaságnál sofőr voltam. Gyakorlatilag olyan eljárásokat kellett rutinszerűen végrehajtani, amit most a robotkocsikkal a civil életbe kihoznak. Pld. Jelzésre az egész menetoszlop EGYSZERRE indul, nem pedig, mint a rétestésztát nyújtják a sort.

    [ Szerkesztve ]

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    Az mindenképpen elgondolkoztató, hogy nincs jele a haladó autóban, hogy a bő száz méterre előre látó érzékelőkupac nem működik. Kell valamilyen képi/gépi visszajelzése lennie annak, hogy a kocsi pontosan tudja hol van, mi van előtte a sebesség függvényében és készül- e olyan beavatkozásra, ami a helyzetétől, vagy a forgalmi helyzetből adódik.
    Kellene legyen olyan folyamatos megerősítése a jó működésnek, mint például az ellenőrző összeg a digitális átvitelnél.
    Mikor havas esőben esőben éjjel megyek és alig látok valamit, az út széli oszlopok rengeteget jelentenek, hogy hova tájoljam a haladási sávot, hol se útburkolati jelet, se semmit nem látok, csak az oszlopok fényvisszaverő csíkjait.
    Szerintem szükséges lenne az útburkolati jelek, az oszlopok, a jelzések, fények, közvilágítás átgondolása, kiegészítése olyan passzív-aktív elemekkel, amik a robotsofőrök számára több információt adnának, mint az emberek számára kialakított környezet és humán sajátságokra kialakított jelzőrendszer és szabályrendszer.

    Radarérzékeny útburkolati jelek, napelemes, infrafényt sugárzó útszél jelző oszlopok (kábé olyanok, mint a kerti lebökős led karók), amik "bevilágítják" az utat. A lényeg, hogy a robot számára plasztikusabban észlelhető legyen minden ami az úttesten történik. Nem csak a kocsikat, az úttestet is fejleszteni kell.

    [ Szerkesztve ]

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz Dark Archon #541 üzenetére

    Ha "bucira fagyott" a szoftver, akkor nem mehet!
    Kell legyen egy felügyeleti elem, ami a rendszerintegritást monitorozza és hiba esetén jelzést ad, beavatkozik..
    Egyébként miért nem csinálnak olyan fényszórót, ami infra tartományban a tompított fény esetén is telibeveri az utat? Ha filléres webkamerákba bele lehet tenni 5-6 m-re bevilágító 3db ledet, tegyenek a kocsikba is egy picit drágábbat, erősebbet, amivel mindig a refi határáig ellát a kocsi.. A méheket éjjel nem zavarja..

    [ Szerkesztve ]

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz nemlehet #548 üzenetére

    Ez nem igaz. A kocsiba tett légzsákok 95%-a sosem lép működésbe. A kivitelezés pedig horribilis összeg. Beleteszik, mivel a biztonság piaci előnyt ad és minden olyan elem, ami miatt egy biztonságos autót megvesznek.
    Az a meglátásom, hogy a gyártók a kocsikban gondolkodnak, amik önállóan közlekednek az emberek között, az emberek számára épített környezetben. Figyeltem a DARPA versenyét, ahol az első robotkocsik kínlódtak a pusztában a felmálházott mainframe szekrényeikkel.
    Ha csak a robotautók lennének, nem kellene tábla, közúti közvilágítás, forgalomirányító lámpa..
    Ahogy egy robotokkal teletett gyárban se kell meleg, jó levegő, hangszigetelés, wc, világítás, közlekedőfolyosó.. ergonómia.. Persze a végén majd ember se kell..

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz kenwood #551 üzenetére

    Az Uber megyegyezett az elhunyt hozzátartozóival. Némán. Az átlátszó helyzet technikai magyarázatával adós maradt. Meddig tartana a robotsofőr működésének logjait kiértékelni és nyilatkozni, ez és ez történt, ilyen okból? Volt, hogy űrprogram is bukott egyszerű metrikus vs. birodalmi mertékrend használata, elvétése miatt.
    A dolog ugyanolyan felháborító, mint szegény Schumi dolga, ahogy mindenki tudja, hogy a csóri vegetál harminckilósan, de mindenfele baromságra hivatkozva titkolják. Nem korrekt. Emberi méltósága el van játszva mondvacsinált indokból. Vagy Csernobil. Marcius 26. után április idusán kiállni, mikor már fél Európában vilagítottak a salátaföldek.
    Itt a hiba technikai értelemben nyilvánvaló. Az oka meg pár mondat, érthetően, lenne.
    Valószínűleg olyan jellegű az igazság, hogy jobb a felháborodás hullámait felkorbácsolva hagyni, mint bevallani, (képzelődöm), hogy mondjuk a lidar idle allapotban volt, (kikapcsolta, mert hangos..) mert a gps szerint az úton jó eséllyel semmi sem lehet., elég a kamera.., ami megy a kanyar íve miatt az út... vagy épp valami rendszerellenőrzés történt, ahol a robot képletesen "pislantott" egyet, és pont felbukkant az a ...
    Szerintem valamilyen személyi felelőség lehet a dologban, mert a magyarázható műszaki probléma miatt nem csukhatnak be egy fejlesztés alatt lévő és egyébkent élet, piacképesnek mondható technológiát.
    A pitot csövek befagyása miatt se zárnak be egy repülőgépgyártót, pedig szazak életébe került a "filléres" hiba..

    [ Szerkesztve ]

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz dabadab #554 üzenetére

    Nyilván jól jött az áldozat családjának a zsé..
    Az adott technológia fejlesztésének finanszírozója az Uber. Jogilag ő a felelős, az abból eredeztethető halálesetnek. A hatóságok presszionálásában nincsenek illúzióim.
    Amerika csak egy bizonyos konzumér szintig vérbecsületes. A milliárdok szintjén a politikai nyomásgyakorlás élet-halál ura. Ha valami kiderül, az csak mások érdekeit szolgáló akció. A legritkábban véletlen.
    Ez is lehetett egy hack, amit az olajlobbi, konkurens, ellenérdekelt... rendezett meg.
    Van az a technológia, ami bezavar egy ilyen bonyolult rendszert..
    Ha egy szu27-tel le lehet bénítani egy rombolót...
    A nagy, értelmezhetetlen titkolózás mindig gyanús. A kocsi telemetrikája percenként több Gb adatot szolgáltat, ami mentve, részben streamelve van. Hogy mi miatt nem történt ütközés elkerülés, az szerintem triviális a rendelkezésre álló adatok alapján. Hogy mi okozta, az más kérdés.
    De ha baleseti rekonstrukció, szimuláció létezik, a válasz se ezoterikus, ahogy sugallni próbálják..
    Nem történt csoda.
    Lehet a háttérben "háború" dúl a technológiák térnyerése érdekei mentén.

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz kenwood #560 üzenetére

    Az elektromos közlekedésnek régóta kedvelője vagyok. Szerintem is ez a jövő és jónak tartom. Régóta fejleszthették volna. Hogy most van itt az ideje, úgy is jó. Jónak tartom a járművek robot üzemmódját. Tudom, hogy az emberi figyelmetlenségek értelmes kizárása jó hatással lesz a közlekedésre.
    Évekkel ezelőtt ábrándoztam, hogy a ma benzingőzös, zajos belvárosok utcáiban majd ismét ki lehet pakolni az asztalokat, mert halkabb és szagtalan lesz a forgalom. Felértékelődnek az ingatlanok.. stb Lehet normálisan bicajozni az utak mellett, Az elektromos bicajt is rég csípem..
    Az itt tárgyalt gázolásnál engem nem a társadalmi hatása izgat, nem a cégek stratégiái, hanem az a konkrét, tökegyszerű technikai leírás, ami az önvezetéshez bevetett adott rendszer totális csődjét magyarázza az adott szituban. Ahogy magyarázatot kaptunk, miért zuhant le lángolva a Concorde (felcsapódó lemezdarab...), miért robbant fel a Challenger, (gyorsítófokozat (SRB) tömítőgyűrűje). Ha nem nyilatkoznak róla, akkor is az érdekel.
    Maga a technológia jó és szükséges. Ez lesz a jövő. Vagyis ez ma a jövő.

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz velizare #575 üzenetére

    Afféle "reflexet" kell beépíteni az elektronikába, mint a pislogás. Ha valami közeledik, becsukod, mielőtt észlelnéd. Ha valami adott küszöbérték felett kiemelkedik az útfelület síkjából és a haladás irányában (sebesség, irány..) akadályt képez, arra reagálnia kell mérlegelés nélkül valamilyen fékezéssel, kitéréssel. A biztonságos objektumazonosítás nem szabad, hogy feltétele legyen reakciónak.
    Ami nem úttest, az akadály..Az úttest pedig lapos..

    Auratech Field Recording

  • Auratech

    őstag

    válasz velizare #577 üzenetére

    jogos
    Nyilván mondhatnám, hogy de.., de akkor végső soron azt javasolhatnám, amin egyébként mindegyik fejlesztő dolgozik. Ők meg ezért jobban tudják...

    Auratech Field Recording

Új hozzászólás Aktív témák