- antikomcsi: Való Világ: A piszkos 12 - VV12 - Való Világ 12
- ubyegon2: Airfryer XL XXL forrólevegős sütő gyakorlati tanácsok, ötletek, receptek
- Sub-ZeRo: Euro Truck Simulator 2 & American Truck Simulator 1 (esetleg 2 majd, ha lesz) :)
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Szevam: Érzelmi magabiztosság/biztonság - miért megyünk sokan külföldre valójában?
-
IT café
Ha kérdezel, akkor kérdezz úgy, hogy segíthessünk: írd le a gyártót, típust, évjáratot és motorkódot/ teljesítményt!
Új hozzászólás Aktív témák
-
csiga8
senior tag
válasz Mágus2 #141752 üzenetére
Nem szándékozom vitába szállni. Olajok terén az átlagos felhasználótól ha nem is sokkal, de jobban informáltnak tartom magam. Nem vagyok tribológus sem.
Az alap a környezetvédelem a jármű és egyéb motorok terén is. A belsőégésű motorok károsanyag kibocsátását csökkenteni lehet alacsonyabb viszkozitású olajokkal, mivel csökken a belső ellenállás, 2-3 dl-el kevesebbet eszik az autó, így az el nem égetett üza miatt is.
Az alacsonyabb viszkozítású olajat viszont hamarabb és jobban kezdi el enni a motor. Ha jól emlékszem tán Afrikába tesztelték, hogy mennyit bír a DPF, és a motor. Az elvárható élettartamot tán 180.000 km körülire tették a DPF-nél.
Az alacsony hamutartalom ( SAPS érték, SA hamu, P foszfor, S kén) alacsonyabb adalékolást is jelent ( ZDDP, cink-dialkilditiofoszfát) ezen anyagokból, amik kiváló kopásgátlók, korroziógátlók, oxidáció gátlók. Ezek csökkentése miatt őket valamivel pótolni kellett, az adalékgyártókk több-kevesebb sikerrel ( adalékcsomagokkal) oldották meg.
Nem kívánok belemenni a megenged és az előír közti különbségbe. Ugyanabba a motorba, ha nem DPF-es simán engedi az 5w40, 10W40 olajat is, és DPF esetén alacsony hamutartalmu olajat ír elő.Az ACEA C3 minősítésű mid SAPS olajat lehet használni DPF-es autóba.
pl:Az 5w30 és 5w40 olaj HTHS értéke, valamint adalékolása lehet az érdekes. Az 5w30 olaj kb 12 mPas HTHS értékkel bír, az 5w40 olajok kb 13,5-14 mPas. Konyhanyelven vastagabb a kenőfilm réteg, ami miatt jobb kopásvédelmet, viszont némi többlet fogyasztást is okoz. A vastagabb kenőfilm réteg miatt viszont kevésbé eszi a motor az olajat… Ergo az ACEA C4 0,5% és az ACEA C3 0,8% közötti különbség máris jócskán csökken, de eleve megengedett is.
Mivel az olaj nyíró igénybevételnek van kitéve, idővel a 30-as fokozat felé veszi úgyis az irányt.
Az alapolaj minősége az 5w30 és 5w40 esetén nagyon hasonló. Az adalék ára nem több mint az olajé, de max 30% körüli lehet a mennyisége az olajban.Az 5w40 olajok max 2,5 tömegszázalékban képesek az oldott szennyeződést lebegtetni, utána telítődik az olaj, elkezdődik az iszaposodás. Az 5w30 olajok 5 tömegszázalékban tudják ugyanezt. És akkor matekozzunk. Ha max 30% lehet az adalék mennyisége és az alapolaj nagyon hasonló, akkor minek a rovására megy a többlet dzsuvát lebegtetni képes adalékolás? A többi adalék ( akár pl a kopásvédelem) rovására…
Szóval 5w30 olaj esetében jó a C3-as olaj, és 5w40 esetében?
Nem a SAPS érték hibádzik, hanem a 40-es oldali viszkozitás. 5w30-hoz kötötték az LL olajokat és kész.
ACEA szabvány: [lACEA szabvány]
Autóink ( értsd mienk) rövideket mennek. Sok az indítás és a városi üzem, emiatt az olajban több az üza, a pára, égéstermék stb. Ezektől hígul az olaj. Számomra nem mindegy, hogy 40-ről vagy 30-ról hígul.
Sűrűbben cserélem, ezzel pluszban nyerek mindig friss adalékot az olajban, ami ugye legelőszőr „kopik” ki az olajból.Nem vitázni, vagy kioktatni akarok, ( szívesen olvasom gyakorlatias, probléma megoldó hsz-id) leírtam ésszerű érvekkel az elgondolásom, bár nem érzem, hogy bárkinek is magyarázkodással tartoznék. Maradok az 5w40 C3 olajnál. Úgy 100-120 ezer km után meglátjuk kinek volt igaza.
A lubrizol oldala valamiért nem megy... Gondolom ismerős, szoktad nézni te is ( relatív teljesítőképesség összehasonlító oldal)
A környezetvédelemre visszatérve, bár off téma, de érdemes pl ezeket megnézni és elgondolkodni:
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest