Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • csiga8

    senior tag

    válasz Mágus2 #141752 üzenetére

    Nem szándékozom vitába szállni. Olajok terén az átlagos felhasználótól ha nem is sokkal, de jobban informáltnak tartom magam. Nem vagyok tribológus sem.

    Az alap a környezetvédelem a jármű és egyéb motorok terén is. A belsőégésű motorok károsanyag kibocsátását csökkenteni lehet alacsonyabb viszkozitású olajokkal, mivel csökken a belső ellenállás, 2-3 dl-el kevesebbet eszik az autó, így az el nem égetett üza miatt is.

    Az alacsonyabb viszkozítású olajat viszont hamarabb és jobban kezdi el enni a motor. Ha jól emlékszem tán Afrikába tesztelték, hogy mennyit bír a DPF, és a motor. Az elvárható élettartamot tán 180.000 km körülire tették a DPF-nél.

    Az alacsony hamutartalom ( SAPS érték, SA hamu, P foszfor, S kén) alacsonyabb adalékolást is jelent ( ZDDP, cink-dialkilditiofoszfát) ezen anyagokból, amik kiváló kopásgátlók, korroziógátlók, oxidáció gátlók. Ezek csökkentése miatt őket valamivel pótolni kellett, az adalékgyártókk több-kevesebb sikerrel ( adalékcsomagokkal) oldották meg.
    Nem kívánok belemenni a megenged és az előír közti különbségbe. Ugyanabba a motorba, ha nem DPF-es simán engedi az 5w40, 10W40 olajat is, és DPF esetén alacsony hamutartalmu olajat ír elő.

    Az ACEA C3 minősítésű mid SAPS olajat lehet használni DPF-es autóba.
    pl:

    [Total quartz]

    Az 5w30 és 5w40 olaj HTHS értéke, valamint adalékolása lehet az érdekes. Az 5w30 olaj kb 12 mPas HTHS értékkel bír, az 5w40 olajok kb 13,5-14 mPas. Konyhanyelven vastagabb a kenőfilm réteg, ami miatt jobb kopásvédelmet, viszont némi többlet fogyasztást is okoz. A vastagabb kenőfilm réteg miatt viszont kevésbé eszi a motor az olajat… Ergo az ACEA C4 0,5% és az ACEA C3 0,8% közötti különbség máris jócskán csökken, de eleve megengedett is.

    Mivel az olaj nyíró igénybevételnek van kitéve, idővel a 30-as fokozat felé veszi úgyis az irányt.
    Az alapolaj minősége az 5w30 és 5w40 esetén nagyon hasonló. Az adalék ára nem több mint az olajé, de max 30% körüli lehet a mennyisége az olajban.

    Az 5w40 olajok max 2,5 tömegszázalékban képesek az oldott szennyeződést lebegtetni, utána telítődik az olaj, elkezdődik az iszaposodás. Az 5w30 olajok 5 tömegszázalékban tudják ugyanezt. És akkor matekozzunk. Ha max 30% lehet az adalék mennyisége és az alapolaj nagyon hasonló, akkor minek a rovására megy a többlet dzsuvát lebegtetni képes adalékolás? A többi adalék ( akár pl a kopásvédelem) rovására…

    Szóval 5w30 olaj esetében jó a C3-as olaj, és 5w40 esetében?

    pl:
    [Castrol Magnetec 5w40]

    [Motul X-clean 5w40]

    [Eneos Hyper Premium 5w40]

    Nem a SAPS érték hibádzik, hanem a 40-es oldali viszkozitás. 5w30-hoz kötötték az LL olajokat és kész.

    ACEA szabvány: [lACEA szabvány]

    Autóink ( értsd mienk) rövideket mennek. Sok az indítás és a városi üzem, emiatt az olajban több az üza, a pára, égéstermék stb. Ezektől hígul az olaj. Számomra nem mindegy, hogy 40-ről vagy 30-ról hígul.
    Sűrűbben cserélem, ezzel pluszban nyerek mindig friss adalékot az olajban, ami ugye legelőszőr „kopik” ki az olajból.

    Nem vitázni, vagy kioktatni akarok, ( szívesen olvasom gyakorlatias, probléma megoldó hsz-id) leírtam ésszerű érvekkel az elgondolásom, bár nem érzem, hogy bárkinek is magyarázkodással tartoznék. Maradok az 5w40 C3 olajnál. Úgy 100-120 ezer km után meglátjuk kinek volt igaza.

    A lubrizol oldala valamiért nem megy... Gondolom ismerős, szoktad nézni te is ( relatív teljesítőképesség összehasonlító oldal)

    A környezetvédelemre visszatérve, bár off téma, de érdemes pl ezeket megnézni és elgondolkodni:

    [link]

    [link]

    [link]

    [link]

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák