- Microsoft Excel topic
- Crypto Trade
- Súlyos adatvédelmi botrányba kerülhet a ChatGPT az EU-ban
- MinDig TV
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Rendszergazda topic
- Mindenki AI-t akar, már 2025-re is eladták a HBM chipeket
- Proxmox VE
- Kapnak egy rakás reklámot a Roblox játékosai
- ArchiCAD és Artlantis topik
-
IT café
Ha kérdezel, akkor kérdezz úgy, hogy segíthessünk: írd le a gyártót, típust, évjáratot és motorkódot/ teljesítményt!
Új hozzászólás Aktív témák
-
csiga8
senior tag
válasz K Norbi #130367 üzenetére
Üdv a fórumlakóknak!
A CTEK töltős topikban kaptam jó tippet, hogy problémámmal forduljak ide:
B7 Passat (2011, 2.0 CRTD) gyári, AGM akkuja helyett kapott nemrég egy Exide premiumot. ( 77 Ah, 760 A)
Érdekességképp mértem töltő feszültséget menet közben és egy idő után 14,8V-ra áll be.
Nem sok ez egy kicsit? Vegyek bele AGM akkut a magasabb töltő fesz. miatt?
A premium Exide bírná? OBD-n keresztül VCDS-el lehet állítani az akku típust?
Részben kaptam választ ugyan, de azért megkérdezném itt is.
-
csiga8
senior tag
válasz Mágus2 #130375 üzenetére
Négy dízel autó van a családban. Emiatt csepptöltőn mindig van egy tartalék akku. No, ez került bele, mikor a gyárija gyengélkedett. ( nagy mínuszok)
A másik három nem finnyás az akkukra ( Seat 1.4 PDTD, Octavia II ,1.9 PDTD, Golf II 1.6 TD).
Ok, nincs más lehetőség, holnap veszek egy AGM akkut bele, fene a finnyás belét.
A start-stop nincs használva, 10 km-es, vagy 25 km-es utakra van leggyakrabban használva az autó, emiatt nincs szükség az AGM-re. Legalábbis úgy gondoltam.
Nem néztem még, de van egyáltalán lehetőség nem AGM akkura beállítani?
-
csiga8
senior tag
Passat akku csere és beállítás, ha esetleg valakit érdekel.
Ami érdekes lehet, hogy AGM típusú ( Johnsons Controls) JCB, ill. Varta ( VA0) akku márkákra állítva 14,8, illetve 14,7 V-al tölt a Passat, Exide (TU3)-ra állítva pedig 14,4-14,5 V között.
Az Exide manualja ezt is írja : [link]
Akinek meg Exide AGM akkuja van, érdemes átállítani, mert kevesebb feszültséget igényel. Úgy látszik AGM és AGM között is van különbség.
A másik érdekesség, hogy csak egyszer enged változtatni, akkor azonnal reagál, a következő változtatásra több időt kell hagyni. Én vártam 1-2 órát.
Ha többet próbálgatsz, akkor azonnal csak az első változtatás lesz észrevehető, az utolsó változtatás csak bizonyos idő múlva. Emiatt viccelt meg engem kétszer is reggelre.
Tegnap állítgattam, de nem lett jó, reggelre viszont igen, tehát az utolsó változtatás reggelre "aktíválódott".
A nedves akku részt nem próbáltam, lehet még jobban vissza veszi a töltést. A lényeg, hogy nem kell BEM kód, elég az akku típusa ( EFB, AGM, sima) Ah kapacitásának a száma és márkája. Így beállítva tán hosszabb lesz az akku élettartama.
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
válasz lenko #130697 üzenetére
A kérdés, hogy melyik Bosch-t vette.
A Bosch=Varta Az S3=fekete (Török fos, de olcsó), az S4=kék már középkategória, Az S5=ezüst pedig tényleg premium katerória.
A Bosch és Varta egy gyártósoron készül, csak a matrcia más.
Bannerből pl a stratingot nem szabad megvenni, a powerbull már használható. Exideból az excell már jó, de a premium még egy picit jobb.
Kérdés milyen autóba, mekkora töltő fesz-hez tették, mennyire hagyták lemerülni, mert ezek az akkuk már kifejezetten nem szeretik a mélykisütést. ( PbCa)
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
válasz K Norbi #130706 üzenetére
Jó is az. A Seat 1.4 pdtdi-be 2011-es gyártású 72 Ah 720 A excell van. Szerintem bírná a következő telet is, de átavanzsál tartalékba.
Ami mérhető és érdekes. A 72 Ah 720 A Eu alacsony, vagy a 77 Ah 760 A Eu magas premium között indítóáramban elég sok különbség van. Árban nudli a különbség, tehát ahova befér az Eu magas, inkább azt kell venni. A 720-as 360 A terheléssel 10,4 V esik vissza, a 760-as a 380 A terheléssel tartja a 10,6 V-ot akár kétszer egymás után is.
Van vagy 2.000 Ft különbség köztük.
-
csiga8
senior tag
Kár, hogy nem esett szó az olajról, kíváncsi lettem volna rá.
-
csiga8
senior tag
Sziasztok!
2004-es évjáratú Octavia II 1.9 PDTDI kuplungon lehet-e valahol állítani, hogy nagyobbat emeljen ki?
Használtan vettem, (250.000 Km) szerintem már nem a 2T lendkerék van benne, valószínűleg visszaalakított. A pedálon lenyomásakor felső harmad nagyjából holtjáték. A harmadik fokozatot picit karcosan veszi, gondoltam segítene rajta a nagyobb kiemelés.
Tudom, olajos a kuplung, de hátha van benne állítási lehetőség valahol.
A váltó olajat már lecseréltettem erre, [Castrol Syntrans Transaxle 75W-90] de nem lett sokkal jobb.
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
válasz Mágus2 #131460 üzenetére
Idősebb VW váltókba ezt szokták tenni, több autószerelő is ezt mondta.
GL4+, VW 501.50
Ehhez az olajhoz még viszonylag olcsón hozzájutottam, a 75W-80-as olajnak vagy 6.000 Ft literje.
Ezek szerint nyugodjak bele, hogy a harmadik fokozat szinkrongyűrűje kezdi megadni magát, egyszercsak váltócsere lesz majd. Hurrá.
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
válasz Ricsx #131465 üzenetére
Igyekszem kitapasztalni, hogy nem karcos. Ha kettőből áthúzod négybe, de nem engeded fel a kuplungot, és úgy háromba, akkor nem karcos.
Visszaváltásnál sem karcos, illetve ha viszonylag alacsony fordulaton váltok fel, akkor éppen csak picit érezni.
Az összes többi fokozat viszont hibátlan.
-
-
csiga8
senior tag
válasz Ricsx #131497 üzenetére
Elvileg ezek élettartam feltöltésűek és csak a szintet kéne ellenőrizni X ezer (40-60?) km-ént.
A gyakorlatban ajánlott 80-120 ezer km-ént ledobni belőlük. Az enyémben 256.000 Km van, nemrég vettem, így lecseréltettem benne a váltóolajat (is).
Előtte is picit karcos volt a váltó, ( a harmadik) bíztam benne a friss olajtól jobb lesz majd, de nem.
-
csiga8
senior tag
válasz Mágus2 #131472 üzenetére
Kérdeznék még, ha szabad.
Kutakodtam, és érdekességképp a Würth WOW szerint az I-es Octavia 1.9 PDTDI 101 Le 5 sebességes verzióhoz 75W-90 olajat ír:
A II-es Ovtavia 1.9 PDTDI 105 Le 6 sebességeshez írja a 70-75 W olajat
Keresgettem és ezeket találtam:
Ez a második nem lehet 75W-90-es olaj? Az első meg sima 75W, de mindkettőhöz írja az 1Z3-as 1.9 PDTDI-t.
Elfogadom amit írtál, nem vitatkozni szeretnék, csak már végképp nem értem ki kivel van.
-
csiga8
senior tag
válasz Mágus2 #131704 üzenetére
Voltam a Bárdiba, alvázszám szerint nézték meg mi kell bele. ( Octavia II, 1.9 PDTDI váltó olaj)
Tényleg a G 070726A2
Gyári olajuk nem volt, három féléből tudtam választani, amire azt mondta, hogy jó bele:
A Febit vettem, némi kedvességgel szinte egyazon az áron adta, mintha webshopoltam volna.
Remélem ez már jó lesz.
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
Az EW ( Eurowag) magyarországi kutakon milyen gázolaj lehet? MOL?
Ismeri, használja valaki? ( pl. kamionos, teherautós)
Minőségben milyen lehet?
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
válasz focvis #132109 üzenetére
Azt nem írtad, hogy mekkora az akku.
Nekem 72-77 Ah-ok vannak. Kíváncsiságképp feltöltöttem ( Ultimate speed) az akkut az egy hete az udvaron álló Octavia II-be. ( 77 Ah)
6 óra alatt töltötte fel, aztán este meló, ( 25 km) reggel haza. Kapu előtt megállok, leállítom, mert anyjukom még nem állt ki.Később udvarra beáll, most délután töltőre tesz. Másfél órája szöszöl vele az Ultimate speed, jelenleg 13,9 V-on áll.
Az O2 ondítás után 14,5 V-al, majd kb 10-15 km után 14,2 V-al tölt. ( szivargyújtóba dugható fesz.mérővel nézem, igaz 0,17 V-t plusszba csal, de bele kalkulálom) Az akku kb 2 hónapos.
Nincs nálad szerintem semmi baj. Az autót használva sose lesz 100 %-os feltöltöttségű az akku, inkább csak 75-85 % közötti.
A töltő amit meg mutat feszültséget, az csak kb, adat, azok is csalnak felfelé 0,1-0,2 V-ot.
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
válasz simonjoe #132680 üzenetére
Én úgy tudtam, hogy a prémium OMV az nem MOL.
Igen, egyéb esetben a különbség egyébként az adalék, ami a MSZ-t nem csak teljesíti, de túlteljesíti azt.
A leglényegesebb és látványosabb a kenés ( magasnyomású rendszerek nagyon érzékenyek, pl 1.5 dci) és a rendszer tisztasága, lerakódás mentességében van, ami hosszútávon mutatkozik ki. A gyakorlati tapasztalat az OMV-t hozza ki legjobbnak.
Téged olvasva valóban van alapja az üza adalékoknak MAGYARORSZÁGON.
Én is használok. Pont emiatt, erről tudtam én is. Hiába OMV-zek.
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
-
csiga8
senior tag
válasz bitpork #132970 üzenetére
Pont azért lehetne a tükörbe épített leddel láttatni, mert nem sok jele van a regenerálásnak.
Regeneráláskor szinte az összes elektromos nagyfogyasztót bekapcsolja ( pl tükörfűtés), és így lehet láthatóvá tenni a regenerálást, amit a gyártó "eldug". Anyjukom sajnos nem veszi észre a Passatnál az emelt alapjáratot.
-
csiga8
senior tag
válasz K Norbi #133061 üzenetére
Szerintem én etéren utána olvasott vagyok. Meg van a saját véleményem, saját magam választom a motorolajat HTHS, ZDDP, TBN ( műszaki adatlap) és gyártőművi előírás alapján.
A Te GYAKORLATI, műszakilag, vagy tapasztalatból alátámasztott véleményedre lettem volna kíváncsi.
-
csiga8
senior tag
válasz K Norbi #133095 üzenetére
Pedig kíváncsi lettem volna, hogy az olajok műszaki és biztonsági adatlapjából mit állapítasz meg, mert a lényeg ott van.
Bázisolaj, adalékcsomag stb nyalánkságok érdekes téma, bár ne offoljunk.
Mindamellett, hogy nem vagyok Castrol hívő, még nem szidom. Vannak akik elégedetten használják, emiatt kár bárkit is megbántani. Használtam a Castrol 2T és 4T olajait is. Tapasztalatom szerint a hiba sok esetben a userben van, a nem megfelelő olajválasztás és csereciklus elnyújtása miatt ÉS! a nem megfelelő helyről való beszerzésben.
Van benzinkutas ismerősöm, autószerelő pedig nem is egy. Hogy régebben mi móka ment náluk az olajjal, hajjajj!
Olajválasztásnál még az egyazon évjáratú és típusú motor között is lehet különbség a kopottság, használati mód függvényében.
Nem offolok tovább. Részemről téma lezárva.
-
csiga8
senior tag
válasz gzbotii #133250 üzenetére
Nyugodt szívvel nem ajánlható, ha nem szeded le az olajteknőt és takarítod ki, ha tisztító adalékra gondolsz.
Részemről egy olcsóbb mannol olajjal szoktam olajcserekor átöblíteni, de csak az autóvásárlás után 1-2 alkalommal, mert a 10 ezres olajcserével nem rakódik le trutyi.
-
-
csiga8
senior tag
válasz simonjoe #133280 üzenetére
Egy picit azért bonyolultabb, tudni kéne hogyan és miből készül a kenőolaj.
A bázisolaj(ok) határozza meg az alapvető minőséget. Az sem mindegy honnan termelték ki az ásványi olajat, mennyi a kén tartalma, stb. Ez az első különbség.
Szóval a bázisolajhoz vannak adalékcsomagok, nagyjából harmincegynéhány féle volt, amikor én anno utána olvasgattam. Valamely bázisolajhoz valamilyen adalék csomagot teszel, akkor különböző minősítésnek megfelelő olajat automatikusan kapsz. Ezeket a flakon oldalán el is tudod olvasni. ( API, ACEA) Ezeket hívhatjuk a kommersz olajoknak, de nem minden esetben jelenti a rossz minőséget.
Az alap a motorolaj felhasználásnál inkább a gyártóművi elvárás, ( autógyártó bevizsgálja az olajat)
Ma már minden a károsanyag kibocsájtásról szól. Csökkentett HTHS értékkel viszkózusabb olajokat ajánlanak, csakhogy az euro normákat tudják teljesíteni.A kénmentesítés és az olajokból a ZDDP adalék jelentős kivonása ( szintén környezetvédelem miatt) a kenés a vegyes súrlódási állapotban sokkal rosszabb lett. (hideg indítás, motormegállítás) A nagyobb olajgyártó cégek a ZDDP adalékot hol jobban, hol kevésbé jól tudták helyettesíteni No, itt a második jelentős különbség.
A marketing is erősen érezteti hatását, hogy bizony az én autóm az én általam javasolt olajjal AKÁR 30.000 km-t is elmegy. A lényeg az AKÁR-on van, ill volt.
A motorolaj cirka 30%-a adalék. ( az a max) Ezek módosítják az alapolajat, hogy a szennyeződéseket jobban feloldja, lebegtesse, súrlódáscsökkentő hatása nagyobb legyen ( ZDDP!!), korróziógátló, habzásgátló, viszkozitás módosító, tömítés regeneráló, stb…
Nagyjából annyiba kerül, mint az olaj, ezen nem spórolnak.Csak egy picit gondolkozz el. Ha eleve JÓ minőségű az alapolajad, akkor pl kevesebb viszkozitás módosító kell hozzá, ergo a többi adalékból lehet több!! Az olajból elsőként mindig az adalék kopik ki. Minél kopottabb egy motor, vagy minél forszírozottabb üzemben van hajtva, vagy sok a hidegindítás, rövid táv ( 25 km alattit hívunk annak), azok jelentősen ( akár a fele) km futásra rövidítik az olaj élettartamát.
A kikopott adalékú olaj is folyadékként viselkedik, de hát na…Érdekességképp a Lubrizol oldalán lehet böngészni, melyik gyártóművi előírásnak, vagy minősítések 1-10-es skálán különböző elvárásoknak hogyan kell megfelelnie ( iszapképződés, dugattyú tisztaság, kopás, korom megvastagodás, kipu gáz utókezelő kompatibilitás ( DPF), üza spórolás, stb..)
érdemes meghallgatni, mit is áldozunk a környezetvédelem oltárán:
Az előzmény tesztekben pl. az olajat gyorsított öregedésnek vetik alá 400 C fokon. A 4T motorban leginkább a tűzgát ( kompresszió gyűrű és dugattyú tető közti rész) részen van ekkora hőmérséklet.
Ha megég, kokszol, az bizony nem jó. ( Korom, koksz, iszap) Ez erősen függ az alapolaj minőségétől és az adalék minőségétől. A kevésbé kokszosodó olajból érdemes választani és még az ezelőtt lecserélni, mielőtt az adalék kikopik belőle.Igazából az olaj téma nem ennyi és nem ilyen egyszerű, csak egy morzsát hintettem el a könnyebb érthetőség kedvéért.
Külön téma, hogy egyazon motor olajcsere periódusa pl akár országonként is változhat ( rosszabb üza minőség), aztán a környezetvédelem és a kipu utókezelő miatt egy teljesen más olajjal kell járnia. Szóval nem a motor érdekében és nem annak az élettartam meghosszabbítása miatt...
Igaz bő 25 éve volt mikor tanították, de akkor úgy tanították, hogy motorolajat nem akkor cserélünk amikor elhasználódott, hanem előtte. Én ehhez tartom magam.
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
válasz molnarpeter #133303 üzenetére
Nem egészen.
A viszkózusabb ( kisebb viszkozitású, folyékonyabb, kisebb belső ellenállással - csúsztató feszültséggel - bíró ) olajok többnyire alacsonyabb HTHS értékkel ( ugye azt 150 C fokon mérjük) bírnak ( ACEA A1/B1, A5/B5). Sokáig csak megengedhető kategóriába sorolták őket, de ma már ebbe az irányba haladunk, hogy ezt ajánlják a motorokhoz.
A magasabb HTHS jobb csapágy és motorvédelmet ad, ( viszont vagy 2 dl-el többet fogyaszt az autó) az alacsonyabb kisebb ellenállású ( nyírófeszültségű) olajjal némileg nő a leadott teljesítmény és csökken a károsanyag kibocsájtás.
Egy (általam megítélt) jobb olajnak 4 mPas körüli a HTHS értéke a cst értéke 14 körüli. Konyhanyelvre fordítva a magasabb HTHS értékű nehezebben préselődik ki a kenendő felületek közül, a magasabb cst érték "vastagabb" olajfilmet alkot. Nagyobb jelentősége kb 150-200 ezer km után van a kopás miatt.
Új autónál még elmegy, de ott is jobb a picit vastagabb olaj. Az új autót vásárlók pont leejtik magasról az egészet, mert mire el kezdene kopni a motor, addigra eladják az autót, aztán a második tulaj majd azt csinál a verdával amit akar. Kevesebb olajcsere=kevesebb nyűg= rövidebb élettartam.
Erre (is) épít a marketing is. Az úja autó vásárlót nem érdekli a másod tulaj, de az autógyártót sem, sőt, neki érdeke, hogy minél több alkatrészt vásároljon. A rövidebb élettartam miatt előbb vesznek új autót.Az étettartamra tervezés ma nagyjából 250.000-300.000 km jelent, amit akár 30-40%al ki lehet tolni némi gondossággal.
A (hideg)szivattyúzhatóság, a viszkozitás index az más, de a fentiekkel valamelyest azért összefügg.
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
válasz simonjoe #133325 üzenetére
"semmilyen kosz szmötyi lerakódás nem volt benne, amit a szerelők meg is jegyeztek. Tiszta fémes felület a rajta cseppekben aranyló olajjal. Sajnálom, h nem készítettem képet róla. Azt mondát, ez betudható a Castrol olajnak és a 10k-s periódusnak"
Szerintem ehhez már nincs mit hozzáfűzni. Egy olajcsere ára 10-15 ezer pénz között van, attól függ magadnak csinálod, vagy sem. Ha baj van, a szerelő ( + pl a turbó) nem ennyibe kerül, hanem a sokszorosába.
Hogy Castrol, vagy nem Castrol, ebbe nem mennék bele. Castrolból is van kifejezetten jó, meg kevésbé jó motorolaj, meg van egy csomó más márka is ami jó.
-
csiga8
senior tag
válasz ToMmY_hun #135443 üzenetére
Ebayes diagnosztikával csak óvatosan.
Minden kínából érkező árut ( ma már) megnéznek és a diagnosztikát egyből kiszúrják, aztán levelezhetsz az SBGK-val. Jó esetben csak megsemmisítik a vámosok, rossz esetben be is perelnek az SBGK-n keresztül. Bár már van olyan posta lehetőség, hogy előszőr pl Belgiumba utaztatják, aztán úgy ide.
Magyarországon ( Racing bazár) nagy biztonsággal vehetsz akár magyarított verziót is VCDS-ből, vagy Delphi 150E-ből. Sőt, akár ki is próbálhatod vásárlás előtt.
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
Mágus!
Véleményedre lennék kíváncsi.
Adott egy BMM kódos 1.9 PD motoros, DPF-es Octavia. 350.000 km-nél "letérdelt". Az utolsó gazdi 240.000 km-t használta Mobil1 5W30 LL olajjal 15.000 km-es csere peridussal.
Idézek tőle:
" A motorom kuka, megsűlt. A szerelő szerint a gond a vezmű tengely kopásatól indult és a hidrótőkéktől, ott szökött az olajnyomás, aztán az szép lassan megette a főtengelyt és a salnikat. Érdekes, hogy soha nem gyúlt ki az se az olajnyomás se a olajhiány jelző." ................. "Én soha nem láttam olajnyomás visszajelzést a műszerfalon és a 15e-res csereperiódussal használt Mobil long life olajnak soha nem kellet utánnatőlteni, pedig 24oe km jártam a kocsival. Érdekes, hogy a turbóval sem volt soha semmi gond. "
Ez a vezérműtengely kopás úgy nagyjából mikortól várható az 1.9 PD motoroknál? Ha jól emlékszem tőled olvastam itt a fórumon, hogy a PD motorok inkább az 5W40 505.01-es olajat kedvelik, mint az LL 5W30-at.
Nekem BJB kódos van, arról annak idején azt olvastam, hogy akár 500-600 ezer km-t elfut. Van ekkora különbség a vez tengelyek között, vagy tényleg odaver neki az 5w30?
-
csiga8
senior tag
válasz Mágus2 #136049 üzenetére
Értem, köszönöm a választ. Még kérdeznék, ha nem gond.
A használtan vett BJB kódos, de nem DPF-es 257.000 km-es ( óra szerint) 1.9 PD-be is előfordulhat ugyanez, ha mondjuk 5w30-al használták? ( tudja fene mit tettek bele azelőtt)
Érdemes - ezek szerint - a szelepfedelet leszedni és megnézni, hogy mekkora a kopás?
Én egyébként 5w40-et használok.
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
A premium üzemanyagokhoz érdekesség, hátha valaki még nem látta
Mire jó a premium üzemanyag 1. rész:
Mire jó a premium üzemanyag 2. rész
Az első rész csak érdekességként, a második rész meg aktuális.
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
Új hozzászólás Aktív témák
- Anglia - élmények, tapasztalatok
- Konzolokról KULTURÁLT módon
- BestBuy ruhás topik
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- 3D nyomtatás
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Kihívás a középkategóriában: teszten a Radeon RX 7600 XT
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Microsoft Excel topic
- Fujifilm X
- További aktív témák...