-
IT café
Az objektívekre két nagyon fontos adat jellemző, melyek alapján rendszerint azonnal be lehet őket sorolni. Ezek az objektív fényerejét és gyújtótávolságát jelző számok.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Frigetrus
senior tag
válasz jancsi90 #7780 üzenetére
50-es fiexl az a baj, hogy APS-c kicsit kényelmetlen, mert pont olyan tartomány, amivel portrét még nem az igazi készíteni, de bárhova máshova, például beltérbe már túl szűk.
APS-c-re 35mm-est érdemes venni szerintem, és akkor az adja a normál látószöget.
35 f1.8 egy kíválló objektív, nagyszerű rajzolattal, jó árral és jó fényerővel.
Nyilván portrézáshoz még kevesebb mint az 50-es, de ez csak akkor igaz ha klasszikus mellképet akarnál csinálni, ott ahol a modell környezetéből is mutatni akarsz, oda teljesen jó a 35-ös.
A torzításról meg írtam az előző hsz-emben. Ha másféle torzításra gondolsz, az más tészta. -
Frigetrus
senior tag
Portréhoz leggyakrabban pont hogy a kistele és középtele tartomány a jó, ekvivalens 85mm-től szokták ajánlani felfelé.
Amúgy részben ellent is mondasz magadnak mert APS-c-n az 50mm pont kistele lesz már, igaz az még csak 75 mm ekvivalens.
Érdemes 85 fölé menni ekvivalensben. Én portrézáskor általában "fizikai 100mm" fölé megyek, ekvivalensben ez nyilván jóval több. -
Frigetrus
senior tag
Igen, jó fényerő kell hozzá, amiben egyik általad linkelt obi sem jó sajna, de ne aggódj, azt egyik márkánál sem lehet olcsón megúszni, súlyos százezrekbe kerülnek az igazán fényerős tele zoom-ok.
A második általad linkelt teljesen kiesik a körből, mert azt írja, hogy csak manuális fókusz van, ami sporteseményen felejtős.
Amúgy meg lehet oldani napos rendezvényen egy ilyen olcsóbb obival is. Sötétben már kevés lesz, oda kell a fényerős obi, és magas iso. Persze próbálkozni azért lehet.
Amúgy Sonyban nem vagyok otthon, ezért mást nem tudok ajánlani, majd talán valaki. -
Frigetrus
senior tag
Ez mind nagyon szép és jó hogy "szerinted", de sajnos ezek nagyjából pontos meghatározások.
Így terjedt el, ekvivalens 50 alatt nagylátó, ekv. 50 a normál látószög, fölötte pedig a tele tartomány.
Fényerőről meg annyit, hogy nem az szabja meg, hogy mi kerül a képre, klaszikus mellportrénál a képkivágás, és a megfelelő perspektíva a lényeg, amit tele tartománnyal egyszerűbb megoldani.
A fényerő csak másodlagos, stúdióban világítani kell, sötét helyen pedig ahol csak a környezeti fényre vagy hagyatkozva, oda kell a nagy fényerő, de nyilván olyan tele obi is van, csak a pénztárca szab határt. Vagy iso növelés a megoldás, stb...
Viszont egy rosszul megválasztott perspektíva és képkivágás teljesen tönkre teszi a képet.Ja, és mi az a "középtartomány"???
[ Szerkesztve ]
-
Frigetrus
senior tag
válasz kiskornel #7796 üzenetére
A perspektivikus torzítás is attól függ.
Ha azzal a nagylátó obival messzebbről fotózol egy témát, majd abba belenagyítasz, akkor pontosan megkapod azt a perspektívát, amit egy olyan gyújtótávolságú objektívvel érnél el, mint a belenagyítás mértéke.
Ha viszont közelebb mész annyira, hogy megkapd az előző belenagyítással megfeleltethető képszöget akkor az a nagylátó obi azért fogja torzítani a tárgyad mert közel mentél.
A perspektivikus torzítás valamilyen szinten relatív, hisz mihez képest nevezzük annak. Attól is függ, hogy egy tárgyat milyen közelről/messziről nézünk.
Továbbá arról volt szó, hogy felvetődött, hogy a 35mm-es mennyire torzít... Kérdés, hogy mit, és milyen távolságból?
Továbbá te kijelentetted, hogy 50mm-es re nem jellemző.
Középformátumon például az már nagylátó, tehát ha adott témát ugyan olyan képkivágással akarunk fotózni mint egy kisfilmessel, akkor közelebb kell mennünk ez esetén, tehát a másikhoz képest torzítani fog."széles látószögű objektívvel közelebb kell menni, melynek során a pespektíva megváltozik (a tárgytávolság is)." Pont azért fog megváltozni mert közelebb mentél.
Idéznék Rabi Miklós egyik írásából: "A perspektíva megváltoztatásához a tárgytávolságot kell megváltoztatnunk. (Azonos helyről fotózva egy tárgyat 20mm-es, vagy 200mm-es objektívvel, teljesen azonos képet kapunk róla. A különbség csupán annyi, hogy a 20mm-es objektívvel készült képen a tárgy kisebb lesz, így több látszik majd a környezetéből is. - Rabi Miklós)"
Tökéletesen igaza van. -
Frigetrus
senior tag
válasz kiskornel #7800 üzenetére
Nem voltam kötekedős kedvemben, csak helyre akartam tenni a dolgot. De jó hogy felhúztad magad a dolgon
A halszemobjektíveknél van valami amit kifelejtessz, mégpedig a hatalmas hordótorzítás. Ezt tudtommal optikai hibának szokták hívni, míg a perspektívikus torzítást egy optikai jelenségnek inkább. Legalábbis valahol így olvastam.
Így az jócskán meggörbíti a teret, de az nem perspektíva torzulás.
A perspektíva torzulás arról szól, hogy a párhuzamos vonalak adott esetben jobban összetartanak/vagy széttárnak, illetve a tárgyak egymáshoz viszonyított távolsága és mérete vátozik más távolságokból.Amúgy meg valóban a kisfilmes 50-re szokták mondani, hogy az emberi szemhez legközelebbi képet mutatja. De gondolom ezt is úgy értik, hogy azonos távolságból szemlélve egy tárgyat az obin keresztül, mint szabad szemmel.
És mivel eredetileg arról volt szó, hogy a 35mm-es torzít:
-a 35mm-es ez esetben egy DX-es obi, tehát APS-c-s. 1.5-ös szorzó miatt egy 50mm-es obinak fog megfelelni kisfilmes formátumban. Így meg kell hogy egyezzen a perspektívája azonos képkivágás esetén egy kisfilmes géppel és 50mm-es obival ugyan azon távolságból készített képen.Ez volt a fő szándékom, hogy helyretegyük, hogy az illető ne vegyen egy kényelmetlen 50-es fixet APS-c-re.
Ja és ha már fórum, és segíteni akarunk másoknak, hogy mit válasszanak, akkor alap hogy precízek akarunk lenni, és ne fél információkat adjunk.
[ Szerkesztve ]
-
Frigetrus
senior tag
jancsi 90:
A te képeiden a perspektíva megváltozott, mert megpróbáltál azonos képkivágást elérni különböző gyújtótávolságokon, ezért közelebb/távolabb mentél. Az hogy melyik a természetesebb az attól is függ, hogy te szabad szemmel milyen távolságból nézel egy tárgyat és ahhoz képest mennyivel másabb.
Mutatok én is két képet:A két kép D40-el készült, 18-55-ös obival. Azonos távolságból de eltérő gyújtótávolsággal.
Az első 35mm-en a másik 50mm-en. Mivel a 35mm-es állással kisebb a tárgy képe ezért cropoltam hogy megegyezzen a képkivágás az 50mm-essel, majd azonos felbontásra hoztam a két képet. Modjuk nem lett tökéletes de szerintem megteszi.
A perspektíva nem változott, a kocka élei is ezt mutatják. Ez azt bizonyítja, hogy a különböző gyújtótávolságú objektívvel készült képek perspektívája azonos távolságból megegyezik, csak a nagyítás és képkivágás mértéke az eltérő.Ez pedig a 35mm-es állás eredetije, pirossal jelöltem azt a rész amit nagyjából kivágtam és azonos felbontásra hoztam az 50mm-essel.
[ Szerkesztve ]
-
Frigetrus
senior tag
válasz zolka78 #7892 üzenetére
Kérdés mekkora méretben nézted a két képet? Mert ha mind a kettőt 100%-ban akkor ugyebár simán lehet az, hogy a 500D-vel lágyabbnak tűnik. Sőt valóban lehet lágyabb, ha az obi már nem rajzol elég részletet az érzékelőre.
Más kérdés azonban, hogy 10magapixelesre leméretezve az 500D 15megapixele mennyire tűnik lágynak? Ha kb. ugyan olyan mint a 400d 10megapixele akkor már csak az marad vissza, hogy akarsz-e olyan nyomatot készíteni, ahol 15megapixeles felbontás kell, illetve néznéd-e olyan közelről, hogy szembeötlő legyen a lágyság ezzel az obival.Tehát az, hogy 100%-os (azaz 1pixel a monitoron ténylegesen 1 pixel a képen) nézetben megállapítod, hogy az obi már nem rajzol elég részletet az érzékelő felbontásához, az nem mérvadó akkor, ha csak monitoron, illetve kisebb nyomatokon látod viszont a képeidet.
Új hozzászólás Aktív témák
- Súlyos adatvédelmi botrányba kerülhet a ChatGPT az EU-ban
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Windows 10
- LED világítás a lakásban
- Renault, Dacia topik
- Milyen routert?
- Azonnali alaplapos kérdések órája
- PlayStation 5
- Redmi Note 13 Pro+ - a fejlődés íve
- Hagyományos és extrém roller, kickbike, Boardy topik
- További aktív témák...
- AKCIÓKAMERA tartozékok - GoPro Hero 12/ 11/ 10, Inta360, DJI Osmo Action kiegészítők
- 4K UHD autós kamera,dashcam, VIOFO duo,valódi csúcsminőség,SONY EXMOR csip, WIFI,GPS,G-szenzor
- Félár! Új! Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro (Nikon)
- VAKUK - Rendszervakuk & Stúdióvakuk - Kamera DSLR, MILC, Fotós vakuk Speedlite-ok és vezérlők
- Zenit ET + Helios M44M-4