Hirdetés
- Újra nagy divat Európában az online vásárlás, hála a Temunak
- Bajban van Európa nagy akkumulátorgyártója
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Windows 11
- Microsoft Excel topic
- Crypto Trade
- Rendszergazda topic
- Ubiquiti hálózati eszközök
- AliExpress tapasztalatok
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
Új hozzászólás Aktív témák
-
veterán
hogy a technológia fejlődése és terjedése alaposan belassult, és messze nem hozza azt a szintet, amiről évekig beszéltek
Na végre, egy újabb divathullám hanyatlik le. Felkészül: AI. -
Cassi
senior tag
Metaverzum -> kuka, robottaxik -> kuka, AI -> ?
-
#52931072
törölt tag
Csilliárdokat költenek el, hogy kirúghassanak pár sofőrt. Ráadásul gondolom az ember vezetős baleseti statisztika az önvezető autók esetében már nem elég biztonságos.
-
DraXoN
addikt
Nem arról van szó, hogy ez az egész "kuka", vagy átverés, de nagyobb a hype ezen dolgok körül mint ahol ténylegesen tartanak.
Persze érhető a cégek részéről, mert kell az "eredmény", lehetőleg minnél előtt, rövidtávon, a szészvényesek miatt is. A fejlesztő meg "oldja meg", persze nem feltétlen lehetséges, de ha túl nagy a nyomás könnyen lehet "szépítés" a vezetőség felé az eredményeken, azok meg megint szépítenek a részvényesek felé... Kb. mint a szocialista malac története a tervgazdaságban.The human head cannot turn 360 degrees... || Lenovo X390 || Samsung Galaxy Z Flip 5
-
nubreed
veterán
Pedig már legalább 10 éve megjósolták, hogy ekkora már tele lesznek az utak önvezető autókkal. Látjuk, hogy ez mennyire jött be...
We are the first of cyber evolution. We are the first to program your future.
-
gabor7th
addikt
Már megint az a fránya valóság bekavar...
A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu
-
Qtya123
őstag
Igen, és amikor bármilyen problémát felvetettél, akkor jött a lenéző duma, hogy szűk látókörű vagy/nem haladsz a korral/nem hiszel a fejlődésben, stb...
A kamionosok is rendszeresen megkapják, hogy hehehehe végre nem lesz munkátok és nem tartotok fel minket/nem másztok a seggembe, stb. Az eszükbe sem jut, hogy még ha lenne is ilyen, akkor sem szublimálnának az utakról a kamionok, hanem vezető nélkül "tartanák fel" a jelenlétükkel a közlekedést. Tény, hogy nem rohan beléd a pályán a dugóban olyan "indokkal", hogy a sofőr épp elalszik/újságot olvas. Persze csak akkor nem, ha a technika minden körülmény között 10000%-ban működik, ellenben ugyanúgy legyalul a robot is, csak más "indok" miatt.Mikor a Cruise ráeresztette az autóit az utakra, akkor is jöttek az ehhez hasonló cikkek, hogy az emberek már úgy használják őket, mintha ezer éve velünk lennének, meg a taxisok kihalnak, mint a lovaskocsi mantrák.
(amúgy meg azzal trollkodták meg őket az "úgy használják már, mintha ezer éve velünk lenne" emberek, hogy egy bólyát tettek a motorháztetőre, ettől az autó azonnal ledobta a láncot)De ha felteszel pár kérdést, hogy ezzel és ezzel hogyan birkóznak meg, akkor jobb esetben pislogás, rosszabb esetben a hozzászólásom elején említett mantra elismétlése a reakció.
Bakker, még egy sz@ros adaptív tempomat, vagy esőérzékelő, esetleg automata világítás sem tud működni rendesen abban a pillanatban, ha a környezeti tényezők nem teljesen optimálisak. Hát még egy ilyen komplex rendszer egy minden másodpercben változásokkal és random tényezőkkel tarkított környezetben.
Ez nem egy nyomógombos telefonból hogyan álljunk át érintőképernyősre összetettségű probléma. Itt ezerszer több dolgot kell megoldani, mint ott. Ja és ott nem tragédia, ha nem működik 100%-osan, mert pl olyan kesztyűt húztál, amiben nem érzékeli, vagy izzadt az ujjad és az ujjlenyomat olvasó nem old fel elsőre.
[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
Mikor a Cruise ráeresztette az autóit az utakra, akkor is jöttek az ehhez hasonló cikkek, hogy az emberek már úgy használják őket, mintha ezer éve velünk lennének
Az az "ezer éve" inkább a Waymo cuccának szólt, az tényleg ott volt már egy jó ideje és az a helyzet, hogy jelenleg tényleg a Waymo látszik az egyetlen olyan cégnek, aki tényleg tud működőképes önvezetést.
amúgy meg azzal trollkodták meg őket az "úgy használják már, mintha ezer éve velünk lenne" emberek, hogy egy bólyát tettek a motorháztetőre, ettől az autó azonnal ledobta a láncot
Egyrészt szabotálni bármit lehet, egy sima taxinak kiszúrni a kerekét se túl nagy mutatvány, másrészt itt azért erről felvétel van meg egy szoftverfrissítés elintézi az egész ügyet.
DRM is theft
-
dabadab
titán
Egy szoftver frissítés elintézni? Akkor legközelebb ha bármi ott lesz a motorháztetőn (elütött gyalogos, állat, faàg, tárgy), akkor nyugodott krúzol tovább az autó, no problem
Igen, teljesen nyilvánvalóan ez fog történni.
Most egyébként direkt játszod a hülyet?DRM is theft
-
Qtya123
őstag
"Most egyébként direkt játszod a hülyet? "
És vissza is tértünk az első hozzászólásom nyitó mondatához...:
"Igen, és amikor bármilyen problémát felvetettél, akkor jött a lenéző duma..."
Na, Te vagy a példa a mondandómra.Nem, nem játszom a hülyét. Kérdéseket teszek fel. Olyan kérdéseket, amelyekre évek óta nincs válasz.
Ez is egy kérdés volt. Jött rá egy válasz, hogy egy szoftverfrissítés elintézi az egész ügyet. De ebből egyben adódnak az újabb kérdések is. Mégpedig az, hogy most ugye leáll az autó, ha van valami a motorháztetőn, tehát emberi beavatkozás szükséges. Ez jól is van így, de egyben az következik belőle, hogy nuku önvezetés. Erre megoldásként írod, hogy jön a frissítés? De milyen frissítés? Mit tesz az a frissítés?
Itt két opció van:
A: Valami van a motorháztetőn=nem indul el az autó (remélhetőleg 1000-ből 1000 alkalommal így tesz....). Ez van most, mindenféle ilyen dologért emberi beavatkozás kell és bármi leállíthatja az autót. Mehet oda a karbantartó, hogy elhárítsa az akadályt.
B: Az általad említett szoftverfrissítés. De mit frissít? Fejtsd ki. Az nem opció, hogy induljon meg, ha bármi van ott. Ez egyértelmű. Az A opció meg már létezik. Akkor mit frissítesz? Mit tegyen?Ja, ha már akadály: Most van itt az őszi esős idő, a hulló és a víz miatt mindenre rátapadó falevelekkel. Meg kell nézni, hogy egy szeles-esős ilyen napon hány perc alatt ragad rá egy csomó levél a fa alatt álló autókra. 10 percre leparkolsz, jön 3 fuvallat és tele az autó. Ha meg ott áll órákat, akkor kb belepi annyira, hogy takarítod le róla 3 percig. Lehet majd menni a szenzorokra ragadt leveleket szedni, ha azt akarják a központban, hogy elinduljon az autó. Gondolom erre is jön majd szoftverfrissítés.
Vagy esetleg megmagyarázod, hogy én vagyok a hülye és ilyen biztosan nem történik.[ Szerkesztve ]
-
dolon75
senior tag
a linkelt cikkben van egy fontos rész, talán a cikkírónak sem ártott volna kiemelnie ezt:
"...a Cruise vehicle hit a pedestrian in downtown San Francisco who had first been hit by another vehicle then and was propelled by this collision into the path of the Cruise driverless car. After striking the pedestrian a second time, the Cruise vehicle, attempting to pull off the road and out of the way of traffic, dragged the pedestrian along the road for 20 feet at a speed at about seven miles an hour..."tehát nem a Criues autó ütötte el, hanem egy másik, ember által vezetett autó ütötte el, és lökte a Criues alá.
Meglehetősen biztos vagyok abban, hogy ha ilyen történik, akkor egy ember által vezetett autó még tovább vitte volna, mint 20 láb, azaz kb 6 méter, mindezt kb 12 km/órás sebességgel.Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah
-
Qtya123
őstag
(Ebben miért vagy biztos? Igen, van sofőr, aki még 3 km-t is vitte volna, mert annyira vakegér, hogy észre sem veszi, hogy eléesett valaki. Van aki meg azonnal megállt volna, mert azonnal érzékeli, hogy egy ember esett alá és van annyi esze, hogy miután ezt érzékelte - ahogy az önvezető autó is, hiszen fékezett - kiszáll megnézni, nem pedig blinkerrel kiáll, hogy áhh, majd ott megnézem mi történt)
Más fontos rész is van a cikkben, emeljük ki azt:
Itt nem az volt a gáz, hogy elütötte, azt írják is, hogy azonnal fékezett. Az volt a gáz, hogy utána a gép azt a "megoldást" választotta, hogy ki akart állni a forgalomból, mert érzékelte a balesetet, de tette mindezt úgy, hogy húzta magával az elütött embert, de ezt pont te magad másoltad be:
"After striking the pedestrian a second time, the Cruise vehicle, attempting to pull off the road and out of the way of traffic, dragged the pedestrian along the road for 20 feet at a speed at about seven miles an hour..."Nem arról van szó, hogy elütötte az embert, de 6 méter volt még mire meg tudott állni. Ki akart állni és vitte magával.
A másik gáz meg a cég részéről ez:
"The DMV alleges that Cruise did not tell regulators that the car dragged the pedestrian across the roadway while attempting to pull over following the impact. Also, the DMV’s order of suspensions indicates that the video Cruise provided of the incident, taken by the self-driving car’s on-board cameras, stopped shortly after the car hit the pedestrian and did not show the dragging. Cruise did not provide a longer video showing the entire incident until 10 days later, after DMV had learned of the pedestrian being dragged “from another government agency.”Na ez a probléma. Tussoljuk el a dolgokat, háborodjunk fel a kérdéseken és utána csodálkozzunk, hogy miért nincs szimpátia és megfelelő bizalom.
[ Szerkesztve ]
-
dolon75
senior tag
6méter!
lusta vagyok kiszámolni, hogy ha mondjuk 40km/órával mész, 0.5 másodperc reakcióidő, mire a fékre taposok, és mondjuk csikorgó gumikkal megállok, az még valamennyi.
Szerintem ez biztosan több, mint 6 méter.De ha kevesebbnek gondolod, akkor számolj.
Az eltusolás valóban probléma.
Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah
-
Qtya123
őstag
Nem a fékút volt 6 méter. A leírás arról szól, hogy nem úgy vonszolta 6 métert, hogy fékezett-elütötte és még úgy csúszott tovább 6 métert a gyalogossal együtt. Ezzel nem lenne probléma, nyilván van fékút akár önvezető, akár nem.
Hanem azt írja, hogy az ütközés után nem megállt az autó, hanem lehúzódott a forgalomból és amíg ezt megtette, addig vonszolta magával. Ez volt 6 méter. És ezt próbálta eltussolni a cég. Az ütközés utáni pillanatig adta át a felvételt. De azt "lefelejtette" róla, hogy utána az autó úgy döntött, hogy kiáll a forgalomból és húzza magával a gyalogost. Ez az amit 10 nappal később küldött meg a hatóságoknak. És ezen ment a cirkusz, utána meg az engedély visszavonás.
[ Szerkesztve ]
-
podtibi
senior tag
Először csináljanak ehhez alkalmas közlekedő világot, addig kár keresni az eszközökben a hibát az emberek helyett.
Ezt inkább rád bízom.
-
dolon75
senior tag
oké, megértettem végre!
én nem látom, hogy milyen megoldást tudna erre adni bármilyen mesterséges vezetés.
kellene valami érzékelő, ami érzékel valamit, de mit is?
pont ezt feszegetted a motorháztetővel.
Esélytelen.egyszerűbb lenne a lehetőséget kizarni, hogy ilyesmi megtörtenjen.
pl. a gyalog mit keresett ott, ahol? vagy a másik autós mit hibázott? nem inkább ezzel kellene kezdeni valamit?az sofőr nélküli járgány egyértelműen nincs ilyen esetre felkeszitve, de hogy lehet ilyenre felkesziteni?
teljesen szubjektív véleményem az, hogy vagy egyszerre atallunk onvezetesre, vagy esélytelen az egész.
ezzel a kevert móddal nem tud egy számítógép mit kezdeni.Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah
-
Qtya123
őstag
-
Cassi
senior tag
Azért nem lehet elvárni semmilyen eszköztől, hogy tökéletesen működjön. Régebben rengeteg halálos baleset történt a fékezéskor megcsúszó autók miatt, de emiatt az autóközlekedés nem állhatott le. Elkezdtek keresni a problémára különféle megoldásokat, ebből lett az ABS. Ha a biztonság elér egy bizonyos fokot, az már elég a gyakorlatban.
Rendszeresen vannak halálos balesetek abból, hogy a sofőr a forgalommal szemben hajt fel egy gyorsforgalmú útra, azért, mert hülye. Ilyet a robottaxi nem csinál.
-
Qtya123
őstag
Pont ez a lényeg. Ha nem lehet elvárni egy eszköztől, hogy tökéletesen működjön, akkor egyrészt ne próbálják már most beállítani úgy, hogy ez a Szent Grál, mikor gyerekcipőben jár az egész. (Lásd hülye mindenki, aki kérdéseket tesz fel, majd egy szoftverfrissítéssel megoldjuk, stb... Közben meg tussoljuk/bagatellizáljuk el a problémákat és baleseteket.)
Másrészt megint csak az tudom mondani, hogy ez nem egy telefon, GPS, számítógép stb... Amelyeknél ha nem működik tökéletesen, akkor maximum bosszankodsz.
Ez ha nem működik tökéletesen és épp valami hülyeséget csinál, annak könnyen személyi sérülés/halál lehet a következménye.Igen, a hülye sofőr miatt is anyagi kár és emberáldozat lesz, de ott a felelősség adott. Itt még el sem kezdődött, de már megy az egymásra mutogatás, hogy kié legyen a felelősség egy teljesen önvezető autó esetén. Nyilván egy robottaxiban az utasé nem lehet. Akkor a cégé? Vagy az autógyártóé? Nyilván senki nem akarja elvinni a balhét, mert ha egy emberi sofőrre kimondják, hogy bűnös, akkor az mint magánszemély elviszi a következményeit.
De ha egy cégre verik rá (pl hoznak egy törvényt, hogy ilyen esetekben az autógyártó a felelős), akkor az az üzletnek, bizalomnak és az eladásoknak nagyon nem tesz jót. Ezért megy a gusztustalankodás és a matek.
Szvsz túl hamar akartak ebből marketinget csinálni, hogy mennyire jó már, miközben még rengeteg megoldatlan probléma van.A másik, ami meglep ekkora cégek esetén, hogy milyen alap problémákra nem gondolnak. Pl kamionoknál széles vigyorral közölték, hogy húúú milyen jól áll az önvezetésben a platooning fejlesztése. Ami annyit tesz, hogy az első kamionon ül egy sofőr, mögötte meg megy 4-5 másik kamion szoros adatkapcsolatban és mindent konvojban tesznek, követik az élő emberes szerelvényt. És ez így mennyire király már, mert 1 ember 5-6 kamionnal megy. Aztán mikor feltették a kérdést a mosolygós öltönyös bácsiknak, hogy figyelj már. Láttál Te már kamionparkolót az utakon úgy 16-17:00 után? Mert a legtöbb helyen még a lámpaoszlopokról is kamionok lógnak, annyira nincs hely a pihenőkben. Örülnek ha 1-1 helyet találnak még, meg sokszor kénytelenek a kihajtóban megállni. Szerintetek, ha egyszerre berobog a paraszt a háta mögött 5 másik kamionnal, akkor hol áll meg? A mai napig nem tudnak erre válaszolni és szerintem a kérdés sem jutott eszükbe, mikor boldogan reklámozták ezt a jövőbe mutató technológiát.
A technika valóban jó, csak nem tudják az életre ráhúzni.
(amúgy évek óta könyörögnek minden országban a szállítmányozók, hogy bővíteni kellene a parkolóhelyeket, de semmi eredménye) -
Ajándékok
aktív tag
Az érzékelők minden rendszerben elég hasonlóak. Miért nem raknak a kocsikba 3 különböző önvezető rendszert? A legbiztonságosabbat döntést választják a 3 közül és azt teszi a kocsi. Még a rendszerek fejlesztése is könnyebb lenne, mert csak azokat az eseteket kell megnézni, amikor a fejleszteni kívánt program másképpen dönt, mint a másik 2.
#3 catlaca
Az önvezető taxi arra lenne jó, hogy felére, harmadára csökkenhetne a szükséges járművek száma.Nagy raktár kis helyen! Anyagáron eladó ~200m hosszú rakódófelületű gördülő polc rendszer. A helyigénye csak 3.6m*1.4m. Akár egy lakáscserét is megspórolhat vele!
-
Heimerdinger
kezdő
Azért jó látni, hogy a Level 2-es rendszerek továbbra is jól működnek.
Ilyen rendszer például a Tesla FSD Beta ami Kanadában és USAban elérhető. -
DraXoN
addikt
Ténylegesen működő "általános" MI nélkül nem lesz sose 5. szintű önvezető autó. És azért kell, hogy "általános" MI legyen, hogy bármilyen helyzetre (tényleg bármire) tudjon reagálni. A pusztán "betanult" műveletek maximum addig jók amíg a szituációk olyanok amivel már találkozott a jármű, bár akkor se biztos, hogy a helyzethez megfellelően tudja felmérni, hogy mit kellene tenni (lehet hasonló az eset, de nem biztos, hogy pont ugyan az és pont azonos módon kell "kivédeni").
De úgy gondolom a 4. szint (Level 4) elérhető egy 20 év alatt.. Főleg ha az autonóm járművek egymással is kommunikálnak és hálózatot alkotnak az útviszonyokkal kapcsolatis információ megosztás szempontjából.
The human head cannot turn 360 degrees... || Lenovo X390 || Samsung Galaxy Z Flip 5
-
Ajándékok
aktív tag
A pusztán "betanult" műveletek maximum addig jók amíg a szituációk olyanok amivel már találkozott a jármű"
Ez igaz, viszont valószínűleg már azzal is nagyságrendekkel biztonságosabban vezet, mint egy ember.[ Szerkesztve ]
Nagy raktár kis helyen! Anyagáron eladó ~200m hosszú rakódófelületű gördülő polc rendszer. A helyigénye csak 3.6m*1.4m. Akár egy lakáscserét is megspórolhat vele!
-
Szirtimorc
aktív tag
A szenzoroknál is lehet majd probléma, amíg nem tudja eldönteni, hogy egy adag gyűrött papír zsebkendő vagy egy nagy kő van előtte, addig nehéz lesz kiértékelni a helyzetet. Vagy egy fegyveres az út szélén: Igazoltató karhatalom, dugóspuskás kisfiú, vagy terrorista, nagyon másképp kell reagálni.
Most sok éves tapasztalattal el tudom dönteni, hogy egy komolyabb hóátfúváson megpróbálok átmenni (és kockáztatom hogy törik a spoiler, de hazamegyek, vagy ott döglök éhen a tavaszi olvadásig), vagy pecázni menet mekkora parti sár meg gödör amin még átmegyek (mondjuk hiába van tele vízzel, tudom mekkora, mert 5 éve ott van és ismerem), ezt még MI-vel is nehéz megugrani. -
Qtya123
őstag
"Level 4 konkrétan létezik, működik"
Mármint úgy érted, hogy működik nagyjából. Mint ahogy azt maga a cikk is mutatja.
Egyébként Karotta pont ma beszélt erről az esetről: [link]
És igen, nem az a legfőbb gond, hogy ez volt (nyilván gond az is, nem kicsi), hanem annak elhallgatására tett kísérlet... Ezért nem értem, hogy miért várnak bizalmat széles tömegektől ezek a cégek, ha mellette meg egy ilyen jelentőségű hibát próbálnak elhallgatni.
[ Szerkesztve ]
-
veterán
Nekem ebből a cikkből nagyjából az jött le a gyakorlatban, hogy a Cruise visszább lép egy kicsit szoftveres hiányosságok miatt. Ebből nem az következik, hogy az egész projekt megy a levesbe. Az önvezetés egy valid cél, látszik, hogy haladnak előre a fejlesztésben (minden gyártó). Azt pedig már évekkel ezelőtt megmondtuk itt többen, hogy az ambíciózus kinyilatkoztatásoknak (pl. Musk) semmi realitása.
-
Qtya123
őstag
Nem néztem be semmit, LV4-ről beszélek, nem cégekről. És az is tény, hogy teszt fázis. Tehát akkor a kijelentésed vicces, hogy működik. Nem működik, hanem teszt fázisban van... A kettő nem ugyanaz.
Kb mintha azt mondanád, hogy a fúziós erőmű működik. Nem működik, csak sikerült benne előrelépéseket tenni, de messze a vége, mivel az nem működés, hogy nagyon rövid ideig sikerült egyben tartani a plazmát, hanem egy üdvözítő eredmény az úton.
Ahogy ennek is részeredményei vannak, de ez messze van attól, hogy annyit mondj, hogy létezik, működik és pont, ahogy tetted.A további felvetésedre: Ha te meg válaszolnál a korábban fentebb feltett kérdésekre az esetleges hibák és problémák kapcsán (amelyeken olyan nagyvonalúan mindig átugrálsz most is és ahogy láttam korábbi cikke alatt is), akkor senki nem nézne egy nagyképű és beképzelt embernek, de hát így... kissé súlytalan a nagy önbizalom.
[ Szerkesztve ]
-
Qtya123
őstag
Úgy, hogy nem egy általánosan engedélyezett termékről van szó, amely bárhol hadra fogható és bárhol megkapta a szükséges engedélyt. Folyamatosan lépdelnek és tesztelnek, nincs jóváhagyás mindenhová.
De ha csak belelapozok egy random cikkbe, ők is úgy hivatkoznak a dolgokra, mint pl:
"Over the next few months, we’ll begin testing our fifth-generation driver, on the Jaguar I-PACE platform, across central and East Austin, including downtown, Rainey Street, Clarksville, Bouldin Creek, the Market District, Holly, and the Capitol."
Forrás, waymo 2023 tavaszi cikke: [link]Az egész onnan indult, amit DraXoN hozzászólására írtál, hogy működik. Működik igen, bizonyos helyeken. Máshol meg, ha akarna sem tudna. De ő úgy értette, hogy általánosan mindenhol működő LV4, ami még odébb van. Amire te belökted, hogy létezik, működik.
[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
Úgy, hogy nem egy általánosan engedélyezett termékről van szó, amely bárhol hadra fogható és bárhol megkapta a szükséges engedélyt.
"Bárhol" megkapta, "mindenhol" nem. Egyébként nem tudok arról, hogy bármely terméknél a működőképesség feltétele legyen az, hogy az egész világon engedélyezett legyen, kivétel nélkül. A te definíciód szerint a 6x6 taxi se működik, mert csak Budapesten van engedélyen, Mumbaiban meg nincs.
we’ll begin testing our fifth-generation driver
Aha, értem, tehát ha a Volkswagen a Golf 9-et teszteli, akkor attól hirtelen a Golf 8 se lesz működő termék. U
Az egész onnan indult, amit DraXoN hozzászólására írtál, hogy működik. Működik igen, bizonyos helyeken. Máshol meg, ha akarna sem tudna. De ő úgy értette, hogy általánosan mindenhol működő LV4
Az általánosan, mindenhol működő level 4-et hívják úgy, hogy level 5
Láthatóan nagyon komolyan nem tudod, hogy miről beszélsz és nem is igazán gondolsz bele.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
Qtya123
őstag
Látványosan kiforgatod a szavaimat. Nem nem érted ebben a kontextusban a teszt szó lényegét, csak nem akarod...
"Láthatóan nagyon komolyan nem tudod, hogy miről beszélsz és nem is igazán gondolsz bele."
És mondja ezt az az ember, aki a Cruise fiaskót nemrég lezárta annyival, hogy áhh, jön majd egy egyszerű szoftverfrissítés és no problem...Nézd, továbbra is van egy rakat kérdés (nem csak ezen cikk alatt), amelyet feltettek Neked, de figyelmen kívül hagyva nem válaszolsz rájuk, szóval ebbe a ki mibe gondol bele és nem tudja miről beszél dologba szerintem ne menjünk bele, mindaddig, amíg ez fennáll...
[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
Nem nem érted ebben a kontextusban a teszt szó lényegét, csak nem akarod...
A Waymo több helyen teljesen üzemszerűen üzemeltet Robotaxit, nincs benne semmi teszt, rendes, működő, bárki által igénybe vehető szolgáltatás. Volt tesztidőszak, annak már vége.
Ennyi. Mit nem lehet ezen érteni?[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
DraXoN
addikt
a level 4 egy bármely(!) épített környezetben elboldoguló gép, a level 5 akár a városi területeken kívül, erdőben, akár földutakon is elboldoguló rendszer.
nincs teljes level 4, ami van is csak jóindulattal annak nevezett, de erősen kontrolált környezetre igaz, korlátozott sebességű haladás mellett. És sokszor ha távirányítással is, de van egy-egy felügyelő személy mögöttük (nem feltétlen minden járműre egy, talán nem is szükséges), akik betudnak avatkozni, vagy a "kétes helyzeteken" átsegíteni tudják. Nem teljesen autonómok (még).
Ha tényleg működő level 4 lenne már elterjedtek volna személyautóknál is (de legalábbis ha meg még nem jelent volna, már hirdetnék az "érkező" ilyen autójukat), de nem véletlen, hogy ők még csak a level 2 szintjét vállalják be hivatalosan.. csak egy két modell, erős feltételekkel a level 3-mat.
[ Szerkesztve ]
The human head cannot turn 360 degrees... || Lenovo X390 || Samsung Galaxy Z Flip 5
-
dabadab
titán
a level 4 egy bármely(!) épített környezetben elboldoguló gép
Nem.
Tessék megnézni mit mond erről maga a SAE, elég közérthetően: [link]
(Ez meg a konkrét szabvány: [link])nincs teljes level 4, ami van is csak jóindulattal annak nevezett, de erősen kontrolált környezetre igaz, korlátozott sebességű haladás mellett
Milyen korlátozott sebességről beszélsz a Waymo Robotaxijánál?
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
Cassi
senior tag
Továbbra is teszt az, csak más címkével. A legtöbb engedély speciális és egyedi, bármikor felfüggeszthetik. Restrikciók garmadái mindenen. Erősen kétlem, hogy minden fejlesztési és üzemeltetési költséget beleszámítva nyereséges lenne ez az egész. A háttérben drága és specializált mérnököknek és technikusoknak kell dolgozniuk, akiknek az árát a nyolc általánost végzett bevándorló taxisofőr megspórolásából kell fedezni. Egy kicsit olyan az egész, mint a fúziós erőmű, ami rengeteg pénz elfogyasztása után, tucatnyi Nobel-díjas atomfizikus felügyelete mellett, néhány ezredmásodpercig energiát tud termelni. Komolyabb jogi, technikai probléma esetén nyilván hívni kell a Google-t, a milliomos nagybácsit.
-
Cassi
senior tag
Az autók legtöbb felhasználási területén nem jelent ugrásszerű nyereséget a sofőr elhagyása. A számítógép azért alakította át a társadalmat, mert egészen elképesztő skálán tudott nyereséget felmutatni: például egyetlen gombnyomással lehet 1 millió embernek levelet küldeni, amit azonnal meg is kap, szinte ingyen.
Az is nyilvánvaló már, hogy az önvezetés soha nem lesz olcsó mulatság: most kerül mondjuk az autó árának felébe az önvezető opció, és ebből nem is lehet sokat faragni a feladat komplexitása miatt. -
emelhu
aktív tag
Nem a sofőrök megspórolása a változás.
Negyed-hatod annyi autó szükséges ugyanannyi utaskilométerhez. (nem saját autók, hanem közösségi autók dominálnak)
Ehhez tizedannyi(!) parkoló és ötödannyi út is elég lesz.
A tömegközlekedés fogalma megváltozik.
Radikális és nagy változások.
Akik nyernek, azok hatalmas piacot és távlatot nyernek, a hagyományos autógyárak meg sokat veszíthetnek.
De tény, az egész társadalomra, a közlekedés módjától egészen a csúcsidőben elégtelen számú (és akkor a legköltségesebb) kocsik miatti munkarend átszervezésig hatalmas változásokat generál. -
DraXoN
addikt
Az önvezetés idővel szerintem lehet olcsó... pl. a szenzorokat a lámpatestekbe rakni (nem külön helyre) már kevesebb a "beépítendő" elem (és előre, hátra, oldalra lát is az autó).
Ami egykor nagy számítógépnyi helyet igényelt teljesítmény ma egy telefonban elfér, a jövőben egy egyszerű SOC lehet elég gyors majd a folyamathoz amibe minden integrálva lesz... persze ez vélhetőleg még jó pár év, de a 3D chipletekkel komplex elektronikák kiválthatóak lesznek. (éljen a "kristály kocka" CPU... szilicium kocka, megfelelő fókuszú és hullámhosszú lézerfénnyel, áramkörök beleégetve... de még nagyon elméleti irány ez, de simán lehet egy "testben" több réteg áramkör, csak nagyon alacsony a frekvencia és hatékonyság jelenleg... szennyezni kellene az anyagot megfelelő pontokon, hogy jobb legyen, de egy szilárd test esetén ez nehezen kivitelezhető, talán ha tudjuk majd nyomtatni megfelelő felbontásban... nyomtatott CPU .. lol..)... a lényeg a mondandómban, idő kérdése és a számítási kapacitás gondja megoldódik... közben a szoftver fejlődik.
Sok esetben az önvezetés nagy nyereséget jelethet, pl. áruszállító járműveknél, ha a területi engedélyek is engedik (pl. nincs kizárva a behajtás nagy járműveknek bizonyos időszakokban), akkor 24/7ben működhet megállás nélkül. A "konvolyban" haladás akár "összecsatolva" is működhet kamion társaságok között (mindenki nyerne vele), kb. egy nagy vonat tudna lenni. Más autonóm jármű ha lekanyarodna jelezné nekik, akik ekkor hagynak helyen a pályát elhagyó járműnek, majd utána újra összekapcsolódnának... talán nem fizikailag, de olyan közel tudna haladni, hogy gyakorlatilag szélárnyékban tudna haladni valamennyi jármű, normális esetben bőven féktávon belül, de mivel a rendszerek össze vannak kötve, így több száz méterrel előre "lát" a rendszer, akár más sávokban is tudja mi történik.
Az ember itt nem nyerhet versenyt hosszútávon. Mivel a rendszerek főleg ha olcsó lesz a tömeggyártás és a szoftver is rá nagy mennyiségben, akkor a jármű is lehet olcsóbb, nem kell utaskabin, kisebb, kevesebb elem kell a jármű felépítéséhez.persze ... azt mondanám ez egy 30-50 éves távlat. Nem holnap lesz, hogy lecserélik a kamion szállításban lévő embereket, akik ma kezdenek ott, simán nyugdíjba fognak szerintem tudni menni..
Ami a közösségi autózást illeti. Vidéken, nagy távokat megtevő embereknél lehet nem lesz általános, bár eltudom képzelni, hogy "taxi" szerűen kb. bármilyen településre lehet majd rendelni autonóm járművet ha épp kell (nem lesz annyira a tömegközlekedésre utalva valaki ha nincs saját autója). Városban viszon szerintem kb. 90%-ban (a belvárosban legalábbis) megfog szűnni a saját autó tartása. Egyszerüen drága lesz fenntartani is, nem, hogy venni.. Pluszban bár nem feltétlen autonóm, de csak idő kérdése mikor lesznek "kiutálva" a hagyományos autók a városokból, mind szennyező dolgok (és csak elektromos lesz beengedve).. Biztos vagyok benne, hogy ha nem is ma, de egy 20 év múlva lesznek ezzel kapcsolatos tüntetések, nyugaton biztosan (de szerintem még itthon is).
Persze, mind ez akkor lesz igaz, ha az aktuális világrend fel nem bomlik és áll meg a "fejlődés" .
The human head cannot turn 360 degrees... || Lenovo X390 || Samsung Galaxy Z Flip 5
-
Qtya123
őstag
Kamion konvojozás az akkor elképzelhető, ha teljesen autonóm az egész konvoj, mert akkor kvázi az üzemanyag szab működési határt, amúgy mehet pihenőidő nélkül folyamatosan. Bár így is vannak kérdések. Pl "összekapcsolsz" 10 kamiont, de az egyik defektet kap. Akkor annak ki kell állnia, de azt tuti nem teszik meg, hogy mind a 10 kiálljon egyetlen óriási forgalmi akadályt képezve és elfoglalva egy tetemes részt. Plusz sokszor az áru tegnapra kell, tehát nem fogja a megrendelő elfogadni azt, hogy azért nem jön meg X kamionnyi áruja, mert a többi arra az egyre vár, miközben simán jöhetnének. Jelenleg ott áll a dolog, hogy sokszor a szájhúzás megy már azon is, ha a sofőrnek ki kell vennie a 9 órás vagy 11 órás pihenőjét.
A szervizre váró gazdátlan kamion meg felhívás lehet keringőre a tolvajoknak.
Sok helyen olyan a helyzet, hogy a zsúfolt parkolóban simán megcsinálják, hogy nem zavartatják magukat és felvágják a pótot és ha olyan az áru, akkor kilopnak belőle. De az is előfordul és nem csak szökő évente, hogy melléd áll a kedves kamionos kolléga és átszivattyúzza az üzemanyagot az ő kamionjába. Több A4-es lapnyi rendszám kering, amelyek közismerten lopkodós trógerek.Ha meg az a konvojozás, hogy az elsőben ember ül a többi meg követi, arra már voltak fejlesztések, de egyelőre azon a kérdésen sem tudnak túljutni, hogy hogyan áll meg ez a kis csapat. Ugyanis a kamionosnak ki kell vennie a pihenőt és a háta mögött 6-7 plusz robottal egyszerre becsattogva mondjuk este 8-kor egy random német autópálya melletti parkolóba, 99%, hogy teltház lesz. Sokszor azért elmond 10 imát, hogy annak az egynek legyen pont egy hely (sokszor már nem is a parkolóban, hanem a kihajtón lehúzódva), nemhogy 6 másiknak ugyanabban a parkolóban.
"Persze, mind ez akkor lesz igaz, ha az aktuális világrend fel nem bomlik és áll meg a "fejlődés" ."
Igen, az élet sokszor "vicces". Nyilván hosszú távon nézve van egy folyamatos fejlődési irány, de néha-néha belefutunk akkora reccsenésekbe (akár gazdasági, akár más téren), hogy az megakasztja/visszaveti az életet és az irányt, akár 1 évtizedre is. Mindig mindenre gondolunk, kielemezzük, kutatjuk és az élet még így is be tud vinni néha olyan váratlan helyről egy gyomrost, hogy mindenki csak pislog.
[ Szerkesztve ]
-
emelhu
aktív tag
Nem car-share... taxi vezető nélkül.
Saját autó legfeljebb országúti, speciális (vállalkozás) célra. Egyrészt egyre drágább, másrészt városban egyre nehezebben használható, pl. parkolni sem tud.
Ha nagy tömegben elterjed és annyi a költséged, mint a buszköltség, de háztól házig.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- EAFC 25
- Ukrajnai háború
- Moderátort keresek a fórumhoz!
- Konkrét moderációval kapcsolatos kérdések
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- Nvidia GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- Újra nagy divat Európában az online vásárlás, hála a Temunak
- Milyen monitort vegyek?
- OLED TV topic
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft
Város: Debrecen