Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Joe123

    aktív tag

    válasz Fercsa #125694 üzenetére

    Ha sok analóg csatorna kell, van a Motunak az 24AO, azon 24 analóg out van (plusz 24 digit out), ráadásul ezekből sorba lehet fűzni hármat úgy tudom. Ha elég 10 analóg csatorna, akkor azt megoldja az Ultralite Mk5. Utóbbi tudja az összes analóg csatorna hangerejét együtt szabályozni (sok interface csak az első két csatornát szokta tudni), a 24AO-n nincs hangerő szabályzás tudtommal.

  • VoidXs

    Topikgazda

    válasz Fercsa #125694 üzenetére

    A külön DAC-os dolog egy nagyon érdekes téma, de lehet, hogy túl mélyre kell nyúlni miatta. Megpróbálom először szakmaian, utána egy egyszerű példával szemléltetni:

    Szakmai: Tereljük a szót a fázisra, és hogy pontosan mi is az. Mint azt a REW is bemutatja, egy PCM jelet Fourier-transzformálva két PCM részletességű jelet is kapunk: a spektrum minden binje és a fázis ugyanazokon a pontokon pontosan ugyanolyan részletességű, ugyanannyi bites, ugyanolyan hosszú adathalmaz.

    A fázisnak van egy fűrészfog jellege, amit biztos sokan megfigyeltetek REW-ben. Mivel ismétlődő (periodikus) hullámokról beszélünk, ha az egyik annyit késik, hogy a következő ismétlődés helyén jelenik meg, az igazából olyan, mintha nem tettünk volna semmit. Azért mondhatjuk ezt tökéletes átfedésnek, mert Fourier-térben minden szinuszos összetevő a teljes vizsgált szakaszon értelmezve van, tehát amit kikésleltetünk a jobb oldalon, visszajön baloldalt, és az eltolt periódust is felülírtuk.

    Ez megjelentet a fázis rajzában egy problémát, vagyis nem tudjuk, hogy egy frekvencia 180 vagy -180 fokot késik, mivel ugyanaz a kettő. Az ilyen pontokon, amikor a 181 fokos tolás -179-é válik, megjelenik a szaggatott vonalas törés. Honnan tudjuk, hogy egy 90 fokos tolás valójában nem 450 fokos? Úgy, hogy megkeressük a szakadásokat, és egymáshoz illesztjük őket. Így már kapunk egy nagyjából egyenest, a technika neve pedig phase unwrap. Tökéletes? Egyáltalán nem. De szobai impulzusválasznál szinte garantált, hogy a nem túl mély elemzési módszerek is a helyes eredményt adják.

    Az unwrappelt fázisgörbének van egy nagyon érdekes tulajdonsága: a meredeksége meghatározza a késleltetést. Minél tovább tolsz egy jelet, annál fűrészfogasabb a fázis, annál meredekebb az unwrap. A subsample delay is ilyen módon működik, és teljes egészében visszafordítható. Van ennek egy nagyon fontos vonatkozása, ami igazából a PCM-es képeken is jól szemléltethető: a kvantálás időzítési problémái egyszerűen nem fognak megjelenni szinkronizálatlan DAC-ok kimenetén, ugyanis a minták közti rész teljesen értelmezve van, csak nem a mintákban. Ami szinuszhullám belefér a Nyquist határba, az teljes egészében ott lesz, ha kell, milliós mintavételezésre is fel lehet keverni.

    Az ADC/DAC jittere a saját jellegzetessége. Ez IMD-ként fog manifesztálódni, és ez a spec sheet tulajdonság tökéletesen leírja. Független attól, hogy az adott hangszórót mikor, milyen fázisban kapcsoltad be, hiszen a szűrők időbeli hatása sem mintaponttól függ. Tehát: semmi értelme ADC/DAC köröket szinkronizálni, amíg analóg jellel hajtod őket. Az óraszinkron arra van, hogy ne fordulhasson elő, hogy az egyik kimenet a 150. mintát kéri, míg a másik a 151.-et, amitől a lejátszó ténylegesen kiesne az időszinkronból, és valami elcsúszna. Analóg jelútba illesztve, ameddig a késleltetésük azonos, még eltérő mintavételezésen is használhatod őket, nem lesz semmi baj. Igen, a késleltetés is attól függ, hogy mikor kapcsolod be és hogy bootolt épp, de ez a szórás olyan kicsi (mikroszekundumok), hogy a hangképbeli jelentősége kisebb, mint 0.01 fok változásnak a szobában.

    Egyszerű példa: Fogj egy Audacity-t, és generálj egy 96 kHz-en mintavételezett szinuszt, ami 24 kHz alatt van. Mentsd el kétféle módon 48 kHz-es mintavételezéssel: egyszer magában, egyszer egy mintával eltolva. Tehát két fájlod van, az egyik a páros mintákkal, másik a páratlanokkal, ami ezen a mintavételezésen technikailag fél mintával van eltolva, szimulálva, mi van akkor, ha a két hangszóró nem szinkronban dolgozik. Most szűrd meg őket bárhogy: bármilyen EQ, bármilyen visszhang, bármilyen pitch shift, ami csak tetszik.

    Fogd azt a két eredményt, és keverd őket 96 kHz-re. Csúsztasd vissza egy mintával az eltoltat ellenkező irányba, és lásd a csodát: a két feldolgozott hullám az első felfutási mintákat (szűrőtől függően lehet akár csak 1-2 darab is) leszámítva tökéletes egyezés: mind a kettő pontosan ugyanazt a hangot jelenti, csak eltolva, miközben az eredeti mintáiknak köze nem volt egymáshoz. Ez is bizonyítja, hogy ami be van kvantálva, az teljesen be van, tök mindegy, hogy időben mikor, mennyire a másik oldal két mintája közt csinálod.

    W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz Fercsa #125694 üzenetére

    Naaa fasza, köszi !!! Ez már képbe tett kb. :R :R
    E30 SPDIF csak optika, mondjuk ez nem gáz.

    De amúgy DM7 fele hajlok, csak adnának már ki egyet AKM-bôl. :D

    (Csak!). ;]

    Na és körbe ADAM szatellitek (SPDIF) + DIY frontok E30 (SPDIF) kombója good vagy no good ? :U

    Most csak megindult az agyam arra, amit mondtál. :B

    Gondolom, full 5.x.2 ADAM (bár marha drága) good.

    POKE 16017,44 ..... SYS 2077

Új hozzászólás Aktív témák