Új hozzászólás Aktív témák

  • DDL

    őstag

    Ismét egy idézet a HFM-ből. Aki akarja gondolkodjon el rajta.

    " Tizenöt-húsz évvel ezelőtt, a Terta és Mambó magnók korában,
    amikor hifi-hangvisszaadásról még alig-alig lehetett szó, a magnósok
    és a lemezgyűjtők már jól tudták, vannak jól szóló és rosszul szóló
    lemezek. Ma ez már az átlagos hifi-rajongó számára is evidens. Az
    elektromos erősítésű, illetve mesterségesen előállított zenei hangzás,
    valamint a popzenei felvételek playback-technikája különösen fontossá
    teszi a hangmérnök szerepét: a hangkép végülis az ő keverőpultján
    születik. De még a tökéletes felvétel sem garantálja, hogy a lemez
    kifogástalanul fog szólni. Közbeiktatódik ugyanis két igencsak kényes
    művelet: a vágás és a lemez kidolgozása.
    A popzenére jellemző nagy hangerő és a csaknem szüntelenül
    jelenlévő, erőteljes mélyhangok (basszusgitár, dob) miatt a vágás
    rendkívül kritikus művelet. A jó mélyhang átviteléhez nagy kitérésű
    barázdákra van szükség, ezek sok helyet foglalnak el a lemezen -
    márpedig a műsoridő korlátai miatt a barázdák távolságát csak egy
    bizonyos határig lehet növelni. Küzdve a hangminőségért, a lemezgyárak
    vágói szüntelen harcban állnak a műsoridővel - a lemezvásárlók viszont
    gyakran panaszkodnak, ha túl rövid a műsor.
    Nemrég abban a szerencsében volt részem, hogy meghallgathattam
    négy, azonos mesterszalagról készült, de különböző kidolgozású lemezt.
    A tanulságos összehasonlítás tárgya a Neoton Família "Sunflower"
    (Napraforgó) című lemeze volt, a hazai Pepita, a spanyol Movieplay, a
    japán RCA és az NSZK-beli Marifon préselésében. Meghallgattam őket
    otthon, a saját berendezésemen (Shure M91ED, Revox, Orister, Orion HS
    20), majd a Rottenbiller utcai stúdióban, ahol a felvétel készült
    (Shure M95ED, MCI keverőpult, Telefunken stúdiómonitorok - itt módom
    volt összehasonlítani a lemezeket az eredeti szalaggal is), végül a
    HiFi Magazin kontrollberendezésén. A három összehasonlítás során az
    alábbi, szubjektív, de mindvégig azonos benyomások születtek:

    Magyar préselés.
    Kissé alacsony a jelszint, némiképp "vékony" hangzás, kevés mély,
    a fúvósok helyenként kissé "telefonosan" színezettek. Nagyon szép a
    térbeli kép, a hangszerek tisztán, nyíltan szólnak.

    Spanyol préselés.
    Erőltetetten nagy jelszint, a kivezérléshez mérten nem ad nagy
    hangosságérzetet. Csúnya, döngő dob és basszus. Tompa, összemosódott
    hang, a térbeli kép sem szép.

    Japán préselés.
    Nagy jelszint, testes, megfogható, tömör, kiegyenlített hangzás.
    Nagyon jó mélyek, szép magasak. A térbeli kép, a hangszerek és a vokál
    nyílt hangzású, hasonló a magyar felvételhez. Nagyon jó alapanyag,
    szinte semmi zaj a befutóbarázdán.

    NSZK-préselés.
    Nagy jelszint és nagy hangosságérzet. Szép, kiegyenlített,
    hihetetlenül tiszta hangzás, jó mélyekkel, gyönyörű magasakkal. A
    hangszerek nyíltan szólnak, szép a vokál és a fúvósok hangja. Nagyon
    jó térérzet.


    És most jön a meglepetés! A stúdióban jelenlévő vágószakember
    véleménye szerint az NSZK-lemezre vágott szintet és a helytakarékosság
    mértékét (!) e pillanatban nem tudjuk műszakilag utánozni! A
    lehallgatás pillanatában nem tudtuk pontosan meghatározni, mit
    műveltek az NSZK-beli stúdióban, hogy visszanyerjék az eredeti
    hangzást! A legvalószínűbb. hogy komputeres vágást alkalmaztak.
    (Jelenleg ez a legmodernebb eljárás: számítógép gondoskodik a barázdák
    leggazdaságosabb helyelosztásáról.)"

    Üdv: DDL

    [ Szerkesztve ]

    Messziről jött ember azt mond amit akar. http://logout.hu/blog/ddl/index.html

Új hozzászólás Aktív témák