Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • gyulaipal

    tag

    válasz alphamooncam #201 üzenetére

    Köszönöm, sajnos teljesen igazad van. De hát én is ember vagyok és engem is ki lehet akasztani ... bár nem gyorsan és nem könnyen ... viszont azt reméltem, hogy így elveszem a kedvét azoknak, akik csak "szétzilálni" akarják a témát ... és akkor talán koncentrálhatunk a lényegre. :-)

    Az "említett dolgot" én nem személyeskedésnek szántam, hanem egy példának, amin keresztül bemutattam, hogy nagyon is meg lehet egy elméletet kérdőjelezni és meg is lehet dönteni bármikor, csak nem a tagadás és nem a "bagatelizálás" segítségével, hanem az elmélet önmaga- vagy az általunk érzékelt valóság közti ellentmondások felderítésével (ha az elmélet téves, akkor biztosan léteznek ilyen ellentmondások, ha viszont alapvetően helyes, akkor nehéz ilyet találni). Erre mindig nyitott vagyok, de többet NEM akarok az előző topic-ban jellemző dolgokkal foglalkozni. Talán így erre nem is lesz szükség...

    Meglátjuk...

    A jövőben még a következő témákkal szeretnék foglalkozni:

    - kontraszt (on-off és ANSI, illetve mlyen módon lehetne a vetített kép kontrasztját az emberi szem tulajdonságainak jobban megfelelő módon jellemezni, projektor optikák fényszórása és ennek csökkentése, megjelenítő chip-ek korlátos on/off kontrasztjának okai, különös tekintettel a DLP gyengeségeire, DLP chip kontraszt-állandója és egyéb minőségi mutatói, a pici DLP chip-ek hátrányai, a kontraszt "négyzetre emelése" (SXRD, D-ILA), az LCD polárszűrőinek hatása a képre, stb.)

    - fényforrások (az UHP lámpa, az ívhossz szerepe, a foncsor elméleti optimalizálása, a LED- és a lézer/foszfor fényforrás, a fényforrás hatása az elérhető kontraszra és fényerőre, etendue definíciója, miért nem létezik jó natív kontrasztú LED-es DLP, fényforrások spektruma, miért jó a lézer a valóságban, stb.)

    - szürkeskála, gamma tracking (miért nincs szüksége a mai projektoroknak HDR jelre és miért nem képesek ilyen jelből elfogadható képet vetíteni, hogyan tett be nekünk az SD szabvány, stb.)

    - színhűség, színtér: miért nem tökéletesek a mai projektorok, hogyan lehet javítani a színek pontosságát illetve a lefedett színteret növelni (beadandó házi feladat is lesz: natív DCI-P3 színterű projektor építése a ház körül található anyagokból :-)

    - gyakorlat (UHP lámpa- és projektor tuning: a DLP kontraszjának és a kép élességének a javítása, a fehérpont D65-höz közelítése, a kontraszt javításának lehetőségei, az UHP lámpa fényugárzási karakterisztikájának kihasználása a kontraszt javítására, kontrasztosabb kép vetítésére alkalmas UHP lámpa tervezése- és építése, segédtükrös lámpák, a fénysugarak átlagos szögének csökkentése (kúpos tököralagút) és ennek hatása a kontraszt és a fényerő szorzatára. Beadandó feladat: minimum 10000:1 natív kontrasztú, (kalibrálva) 1000 lumen fényerejű DLP projektor építése a ház körül található anyagokból). :)

    Szerintem érdekes dolgok ezek ... de nem ígérem, hogy pár nap alatt mindent lekörmölök...

  • alphamooncam

    őstag

    válasz alphamooncam #216 üzenetére

    Kiegészítés, mert hogy csak a lényeg maradt le...

    Szóval csirkeháló.

    Csirkehálót csak álló képen láttam eddig 1m-ről közelebbről, mozgóképen soha, ebből következően, egyszeri filmnézős projektorosként semmilyen hátrányt nem érzek a csirkehálóval kapcsolatban.

    Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.

  • gyulaipal

    tag

    válasz alphamooncam #217 üzenetére

    Okosan gondolkozol, elolvastam, de most rohannom kell. Nagy gond ha csak holnap válaszolok? :)

  • cinemazealot

    addikt

    válasz alphamooncam #216 üzenetére

    Mutatok Neked 2 videofelvételt:

    - repülő helikopter álló rotorral
    - haladó vonatról álló talpfák

    A fenti jelenségek annak köszönhetőek, hogy a kamera éppen akkor rögzítette az adott képkockát, amikor a helikopter rotorja vagy a vasúti talpfa pont abban a helyzetben volt, amiben a másik az ezt megelőző képkockán. De hasonlót szabad szemmel is láthatsz pl. fénycső, neoncső, higanygőz lámpa vagy váltakozó feszültségű LED-es megvilágítás esetén is.

    Pali csirkehálós analógiája ugyanezen az elven alapszik, csak ott a DLP projektor villogása jelenti a kamera zárszerkezetét (egymás utáni képkockáit), és ugyan a tekinteted együtt haladna a témával, mégsem tudod feltétlenül elkerülni, hogy ne lásd azt, amit egyébként a rendező nem akart láttatni. Épp csak pont annyi kell, hogy a csirkeháló rácstávolsága szorozva a villogás frekvenciájával megegyezzen a tekinteted mozgásának sebességével (vagy annak egész számú többszörösével).

    Persze ehhez az kell, hogy meglegyen az a szintű éleslátásod, ami egyáltalán lehetővé teszi a csirkeháló (pixelek) észlelését a vásznon.

  • gyulaipal

    tag

    válasz alphamooncam #220 üzenetére

    No, itt vagyok...

    Mindenkinek minden mondatával egyetértek. A szem valóban csak adatot gyűjt, ezt az agy értékeli ki és állítja össze belőle a valóság látszati képét (ami sokszor szöges ellentétben is lehet a valósággal, ezt nevezzük optikai csalódásnak, holott ekkor sem a szemünket csapjuk be, hanem az agyunkat).

    A regzetős projektor csirkehálójának pillanatnyi "meglátása" valóban pontosan ugyanazon az elven alapul, ami a vonat talpfái vagy a helikopter rotorja (vagy sokszor az autók kerekei) esetén látszólag "megállítja" a képet. Ezt a hatást mesterségesen egy ütemesen villogó lámpával (stroboszkóp) is lehet kelteni, régen az autók gyújtásának állításakor is így látta a szerelő az ékszíjtárcsára rajzolt fehér jel segítségével, hogy mikor gyújt az autó (amúgy gyorsan forgó) motorja.

    A csirkeháló akkor látszik, ha elég nagynak látszanak (az adott távolságból) a pixelek a vásznon. Magyarul ha kicsi a gép felbontása vagy ha nagyon közel megyünk. Normál nézési távolságból ez ma már nem igazán probléma.

    Probléma attól lesz újra a csirkeháló, hogy a 4K felbontás élvezetéhez mégis muszáj viszonylag közel menni a vászonhoz (különben nem látjuk a kép apró részleteit). Ezért is baromság az a 4K tévé, ami pl. 120cm széles képet mutat és azt valaki 5m-ről nézi. Ilyen távolságból a 4K felbontás tökfelesleges.

    Ha tehát egy "rezgetős" projektorral vetítünk és olyan közel megyünk a vászonhoz, hogy a 4K előnyét valóban kiélvezhessük, akkor innen már néha meg fog jelenni a csirkeháló (a fentiek miatt). Ha meg nem megyünk olyan közel, hogy lássuk a különbséget, akkor minek a 4K felbontás?

    A fenti okok miatt én inkább leszereltem a rezgetős rendszert a projektor elől és 2,66K natív felbontással vetítek. Ez már nagyon jól néz ki kb. a vászon szélességének megfelelő távolságból nézve és a kép is borotva éles. Nekem ez jobban "bejön" mint a regzetős rendszer pixelmentes, de picit homályosabb képe ... de ez nagyon is ízlés kérdése.

    Ja, a csirkeháló láthatósága nem csak a vonalak sűrűségétől függ, fontos a vonalak relatív "vastagsága" is (a pixelek méretéhez képest). Magyarul ez a pixelek kitöltési tényezője. Transzmisszív LCD (pl. Epson) esetén nagyobb fekete területek vannak a pixelek között, így jobban látszik a csirkeháló is. A nagy chip-es DLP előnye az is, hogy nagyon vékonyak a pixeleket elválasztó vonalak, ezért ahonnan az Epson képe még csirkehálós, onnan a DLP már "simának látszó" képet vetít.

    A képhez csak annyira szabad közel menni, hogy a szemünk még ne lássa a csirkehálót. Ha nagyobb a gép natív felbontása, akkor közelebb mehetünk a vászonhoz. 2,66K felbontás mellett már elég közel lehet menni, ennél közelebbről nézve zavaró lenne, hogy a fejünket állandóan tekergetni kellene film közben. A felbontás kérdése tehát nekem megoldott a jelen gépem által.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák