- Biztonsági aggályok miatt késik a Microsoft hatalmas AI-újítása
- Kíváncsi az EU, milyen online védelmet adnak a pornóplatformok a kiskorúaknak
- Panaszt tettek a Google ellen, mert követi a felhasználókat a böngészője
- Rengeteg áram kell az adatközpontoknak, erre válasz a geotermikus energia
- Az AI megmondja, hogy van-e fájdalma a macskának
Új hozzászólás Aktív témák
-
joghurt
addikt
válasz Shadowbull #2011 üzenetére
De maga a fékpad nem fogja azt szimulálni, hogy a konkrét autó kasztnija mennyire böszme és kocka, azaz magától mennyivel jobban lassul egy G Merci egy Priushoz képest. Közegellenállás, ilyesmi.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
Alapvetően helyeslem. Ne támogassuk már a Panamera S-t, amiben villanymotor legfeljebb azért van, hogy induláskor jobb nyomatékkal gyorsuljon, illetve hogy a Porsche cégcsoport szinten valamennyit javítson a kibocsájtási (papíron...) adatain.
De még a nagyonzöldtudatos Priusról is vannak statisztikák, hogy igen jelentős részüket sohasem dugják töltőre.A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
-
joghurt
addikt
Az első kettő miért is ne lenne zöld?
- Ha a belsőégésű a nagyobb teljesítményű, akkor valószínűleg az az elsődleges motor, és nem hatótáv-növelő a szerepe.
- A CO2 limit pedig kifejezetten környezetvédelmi szempont. Mérettől-erőtől függetlenül.A harmadikra pedig magam is írtam egy triviális ellenérvet.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
Nem tudom, pontosan mit csinál az autóhoz adott gyári, 1 fázisos töltő; és ehhez képest mit csinál egy elvileg háromfázisos, de az autó által csak 2 fázisból szippantó töltő. Ennek fényében azt sem tudom, az egyik oldali dugdosás megspórolásán túl jár-e bármiféle előnnyel a fali töltő.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
Én is axiomához hasonló kérdéseket fogalmaztam volna meg, aztán legyintettem.
A mi garázsunkban is 2,5-es vezetékek mennek a konnektorokhoz, és nem OBI-gazdaságos aljzatok vannak fent.
Az én használati szokásaimmal elég kb. heti egy töltés, hideg télben hét közben plusz egy fél. Hiába van szaldó, jó fiú vagyok, ezért napsütés idejére (azaz napközbenre) szoktam időzíteni ezt.A gyári töltő is végez 14 óra alatt, a fali sem végez 4,5 órán belül (az autó max. 7,2 kW-ot vesz fel). Mivel az autó tartozékaként adták (nincs róla külön garancialevél), az én értelmezésemben rá is vonatkozik a sok év jótállás.
Egy vezérelt fali töltőnek a szaldó megszűntével látnám több értelmét.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
Bocs, ha rontom a bizniszed, de a pontosság kedvéért:
1. Az én autóm a töltési idők alapján kb. 2,3 kW-ot cuppant magába, és nem 1,6-ot.
2. Ha igaz lenne, amit írsz, a két érték különbözetét (700 W-ot) elfűtené a töltő. Azaz egy kifejezetten fűtési célokra szolgáló hősugárzó teljesítményét. Szerinted ez reális?A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
Végül is mindegy, pontosan hova megy: a trafó vasvesztesége, a töltőelektronika félvezetői, vagy az akkupakk melegszik. A lényeg, hogy a konnektorból kijövő teljesítmény, és az akkuba betárolódott elektromos töltés energiájának különbözetével mi lesz, és az mennyi.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
-
joghurt
addikt
Ez egyébként érdekes kérdés. Pár helyen olvasni, hogy csak 80%-ig töltse az ember. Nehéz elhinni, hogy az autó töltésvezérlője nem tud magától megbirkózni a nagyobb értékekkel - legalább egy figyelmeztetés erejéig, hogy a kék vagy a piros tabletta, izé, hosszabb élettartam, vagy most kivételesen a lehető leghosszabb hatótáv.
Ugyanakkor több napos leállításnál is ellenjavallják a teli töltött akkut.Az én kézikönyvem olyanokat is írogat, hogy mínuszokban ne merjem 30% alatt leállítani. Szóval nem azért, mert "mindjárt lemerül" - hiszen olyankor még 80-90 km van benne.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
Tetszik a cikk, elég alaposak. De minden táblázathoz/grafikonhoz jó lett volna egy ciklusok helyett energiára normált összehasonlítás. Tehát ebből a szempontból a 75-25% ugyanaz, mint a 100-50%, de a 100-25%-ból másfélszer annyi energiát veszel ki, azaz másfélszer kevesebb ciklus kell.
Az viszont ebből a grafikonból (és a 2. és 3. táblázatból) jól látszik, hogy valóban nem alaptalan, hogy 75-80% feletti töltöttségtől inkább tartózkodjon az ember, és inkább az üres felé menjen a használati sáv.
Ugyanakkor egy futó megjegyzésként említik, hogy ezek a határértékek mondjuk egy mobiltelefonra igazak, amit ténylegesen csurig tudsz tölteni. Az elektromos autók állítólag magukon belül intézik a 85-25%-os tartományra korlátozást, hogy hosszabb legyen az akku élettartama (mert vonatkozik rá a garancia).
A kérdés tehát akkor már csak az, hogy adott autótípusban ez tényleg így van-e, és milyen korlátok között.A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
Továbbra is adott a kérdés, konkrét gyártó mennyit szűkít az akku fizikai kapacitásán. Ha tehát én a műszerfal szerint 100%-ra töltöm, akkor tényleg csurig van, vagy az élettartam növelése érdekében ők csak mondjuk 80%-ig engedték igazából.
Vagy fordítva: Ha csak 80%-ig töltöm, azzal jót teszek, vagy feleslegesen hagyok kihasználatlanul 16%-ot (0,8 - 0,8*0,8).A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
Csak érintőlegesen villanyautós téma. Szerettem volna mérni, konnektoros töltőből mennyi megy az autóba. Új, jobb minőségű, 16 A-es fogyasztásmérő.
Nézem a kijelzőjét, hogy a feszültség 160 V körül, a frekvencia pedig 32 és 44 Hz között ugrál. Hát ez biztosan hülye; a fenébe, vihetem vissza a boltba.
Na, bedugtam az irodában, ott rendesen 230 V/50 Hz. Otthon újra próba, a konyhai konnektorban is rendben. Végignéztem a házat, és a parajelenség szigorúan az egyik fázison jön, de ott mindenhol, pincétől tetőtérig.
Természetesen amúgy ez a fázis is normálisan működik: voltmérővel rendben, és a rajta levő dolgok is mennek.Mielőtt elkezdek egyenként lekötögetni róla mindenkit, találkozott valaki már ilyen jelenséggel?
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
válasz wassermann #2281 üzenetére
Nekem is ez volt a tippem. Szerintem nálunk nincsenek ilyen elektronikus eszközök, így elsőnek a ház leválasztásával kezdem. Remélem, erről a fázisról van dugalj a villanyóránál.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
válasz rbalint88 #2284 üzenetére
2,5-es vezetéken (pláne 30 m hosszon) max. 16-os megszakítót illik. Ha egy fázis, akkor tölteni is max. ennyivel tudsz. Ami 3,68 kW-ot jelent. [Vannak, akik azt mondják, hogy "mehet azon 20 A is, a 16-os megszakító úgysem old le azonnal". De vannak, akik szeretnek veszélyesen élni.]
Számottevő wallboxszal akkor érdemes tervezni, ha komolyabb vezetéket is viszel le neki (minimum 5x4 mm2).
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
válasz dabgergo #2306 üzenetére
Ha van rá lehetőséged, mindenképp próbálj ki egyet előtte!
Ilyen áron nyilván nem luxust vár az ember, de nekem a Spring a '80-as éveket hozta vissza, annyira kopogós a belseje, és a felfüggesztése. Ráadásul legfeljebb alsós gyerekek férnének be mögém.
A végsebessége is 130 alatt van limitálva - tehát garantáltan népszerű leszel vele az autópályán.
Érdemes megnézni még a csomagtartót, hogy az nektek mire elég.A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
válasz DriveR_Art #2315 üzenetére
a.) Marad a kommunizmus: 480 Ft/l az üzemanyag, 37 Ft/kWh az áram, 100 Ft/m3 a gáz.
b.) Piaci árak: 570 Ft/l az üzemanyag, 160 Ft/kWh az áram, a mostani határidős árakon 1400 Ft/m3 a gáz. És nem csökkenő a tendenciájuk.Igen, a kenyér újra 3,60 lesz. Euróban.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
Pontosan mit kell tudnia egy OBD-s diagnosztikai dugónak ahhoz, hogy mindenféle akku állapot kiolvasható legyen vele?
Ami most van (nem kifejezetten EV-hez) az ezen a téren csak az akku töltöttségi %-át, és a hátralevő távolságot írja ki.Mivel a mostanit is kompatibilisnek írták ehhez a típushoz (valamilyen szinten az is, legalább annyit ki tud olvasni), önmagában erre a gyártói/forgalmazói információra nem hagyatkoznék.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
Előszó: Arra szeretnék becslést kidolgozni, hosszabb utakat milyen módszerrel célszerű úgy teljesíteni, hogy a teljes menetidő a legrövidebb legyen. Ha gyorsan megyek, akkor több időt kell a töltőállomáson töltenem. (Ééértitek, ugye?) Ha lassabban megyek, akkor maga a vezetés tart tovább. De hol az optimum egy adott távolságra?
Az egyik úton úgy autópályáztam, ahogyan a füstössel szoktam, kompromisszumok nélkül. A hatótáv persze a városi átlag duplájával csökkent. Némi szívást jelentett, hogy pont most, pont nekem, az út közbeni DC gyors(?)töltő kemény 15 kW-os átlagra volt képes.
Egy másikon úton szépen beálltam egy dömper mögé (nézegettem, a menetszél hatása nem volt számottevő, max. pár százalék), és 90-nel mentünk. Ennél lassabban nem vagyok hajlandó. A fogyasztásom kb. a városi, téli komfortos átlagot hozta.
"Izgalmas" volt, amikor az egyik kiszemelt benzinkútnál többszöri próbálkozásra is 8 másodperc után ledobott a töltő. A kutas kártyájával is. Azt mondta, már többször előfordult, az üzemeltetők vonogatják a vállukat. Szerencsére volt még az akkuban, csak utántölteni álltam volna meg épp ott. Éles helyzetben ilyenkor ki mit csinál az idegbajon túl?
Magukat a fogyasztásokat összegezve nálam szépen működik az a hülye fizika: 90 -> 130 km/h az 1,44-es arány. A közegellenállás négyzetes, fogyasztásban majdnem meg is lett a duplája. (Nyilván van egy kb. sebességfüggetlen, gördülési és akkuhűtési-fűtési rész is.) A két véglet között is teljesül a másodfokú képlet, így maradék hatótáv alapján már elég jól be tudom lőni, mennyivel mehetek, hogy már ne kelljen a pályán töltenem, vagy hogy mennyit kell rátöltenem, hogy a kívánt sebességgel hazaérjek.
Kicsit nehezebb a töltésekkel számolni. Eleve valamennyi időveszteséget jelent maga a lehajtás-megállás, plusz kábel- és app-buzerálás. Volt, hogy egyből tudtam dugni, vagy mázlim volt, és 5 perc múlva elmentek a DC-ről. De van, amikor csak az AC marad, nálam 7,2 kW-tal. Biztos lehetne olyan is, hogy minden foglalt, órákra. Ha DC van, akkor is előfordul, hogy a névleges 50 kW helyett 33-ról indul, és lemegy 25-re. Másfél-kétszeres időfaktor.
Más gyűjtött már ilyen tapasztalatokat, számításokat?
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
Valami hasonlót. De amennyire ezt néztem, a sebességfüggése nem teljesen egyezik az én empirikus eredményeimmel. (Az meg csak GUI hiányosság, hogy az útvonalterven nem írja ki, melyik szakaszon mennyire csökkentett sebességgel számolt. Persze vissza lehet osztani.)
Szintén gyakorlati észrevétel, hogy mondjuk az általa ajánlott 100-120 km/h az nagyon nem jó, mert annyival folyamatosan előzgetni kell a kamionokat. Ha van egy kis forgalom, a belső sáv feltartása nélkül ez erős gázadásokkal fog járni -> nagy fogyasztás.
Persze kiindulásnak, vagy kevésbé számolgatós embereknek jó.Meg ha olyat mond, hogy a Rekettyés pihenőnél 22 perc alatt rakjak bele 12,5 kW-ot. Tegnap ennyi ott 50 perc alatt csorgott bele. Ha nézegetem az egyes töltők értékeléseit, saját fejemmel máshol álltam volna meg.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
válasz wassermann #2507 üzenetére
Nyomd át Advanced Settings-re a csúszkát felül!
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
Nem hiszem el. A Mobiliti még mindig nem volt képes megcsinálni a töltői szoftverét, hogy az utoljára bedugott aljzatra adjon áramot, ha kulccsal indítasz, és ne először az A-ra. És ahol szar van, ott légy is, azaz indított töltés nélkül feldugott, egész nap ott parkoló autó.
Mit mond az illemszabály, az ilyeneknek ki kell húzni az oszlopból a kábelét, és feltekerni a visszapillantó tükrére?Más: A Plugee egyik töltője totál beteg, 8-9 másodperc után - töltés nélkül - ledob mindenkit. Igen ám, de mivel nincs fizetendő összeg, az app nem dob fel értékelési lehetőséget, hogy megkapják a megérdemelt 1 csillagukat, és megjegyzésben a gratulációt. Most berakhatnám ide a Roll Safe memét: Ha rossz vagy, légy annyira rossz, hogy akkor értékelni se lehessen. Okos!
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
Már a múltkor is beszéltem a kutassal. Mondta, hogy már többször jelezték az üzemeltető cég felé, azok meg kb. vonogatják a vállukat. De a hangsúlyt oda kívántam helyezni, hogy remek az olyan rendszer, amit csak akkor tudsz értékelni, ha épp jól működik.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
válasz Chereiose #2554 üzenetére
Szerintem ha megfogdosod, érezni fogod. A múltkor az OBIban néztem fűnyírónak valót. Volt a gazdaságos. Volt a szintén narancssárga, de már másfélszer nehezebb köteg, másfélszer annyiért. És volt valami sötét színű, még ennek is duplájáért. Igaz, az rendes gumi törésgátlókkal.
Az a gond, hogy a kínaiak szemrebbenés nélkül ráírnak bármit. Amikor egy hosszabbító dugóját kellett kicserélnem, mert a tövében megtört az egyik ér, néztem, mennyivel kevesebb réz volt benne, mint amit egy 3x2,5-es MTK-nál megszoktam. A felirata szerint ez is 16 A-es volt.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
válasz Chereiose #2581 üzenetére
A kapacitás az kapacitás, elvileg mérhető-számolható egzaktul. A hátralevő km az, aminél kb. hasraütés-szerű saccolást végez a fedélzeti (próbál okoskodni a korábbi vezetési szokások alapján).
Ha nagyobb útra készülsz, szerintem megnyugtatóbb csurig tölteni. Ha valamelyik kiszemelt töltőponttal zűr van, 5-10 km plusz ég és föld.A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
-
joghurt
addikt
Félre ne érts, nem mindenáron ezt a megoldást akarom erőltetni. Csak érdekel, van-e bármiféle műszaki akadálya. A biztonsági reteszeléseken túl (hogy ne ugyanarra a töltő bemenetre akarjon kötni egyszerre két fázist).
Még demonstrátorként kellett olyan áramkört és programot csinálnom, ami egy 6-fázisú motor 12 darab IGBT-jét vezérelte. Ott elég nagy pukk lett volna, ha egybenyitok két rossz betápot.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
-
joghurt
addikt
Szerintem ez a táblázat még akkor készült, amikor nem voltak 13-as kismegszakítók. Igen, végtelenül sok helyen fogod megtalálni ugyanezt a táblázatot.
A szabvány egy újabb változatát olvashatod itt. Az elsősorban kínai termékek terjedése miatt kellett leszállítani pl. a névleg 1,5-es kábelek megengedett terhelhetőségét 16-ról 13,5 A-re.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
De. A nép az SUV-kat veszi (meghajtástól függetlenül). Mert az a trendi - az autógyárak ezek reklámozását nyomatják ezerrel, hiszen drágább autón több a haszon. Mert pszichológiai fegyverkezési versenybe hajszolják az embereket, hiszen ha mindenki 2 tonnás terepjáróval/pickuppal jár, akkor egy 1 tonnás Swiftben esélyes sincs életben maradni. Stb.
De az eredeti cikkhez visszakanyarodva: Abban igenis van igazság, hogy a "zero emission"-nek reklámozott járművek nagyon nem azok - azaz a fogyasztók megtévesztése zajlik. Porszennyezése igenis van egy full elektromosnak is. És akkor még azt sem kapirgásztuk, hogy a valamivel környezetszennyezőbb gyártás után az átlag villanyautós visontai lignitből, vagy lengyel szénből kapja az áramot. Ami nagyon nem zero emission.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
válasz Shadowbull #2817 üzenetére
Eddig évtizedekig nem akart a nép, csak az utóbbi években? Pont most jutott eszébe a népnek, magától? Szegény autógyárak meg inkább gyártanának épeszű, kis tömegű, kis (abszolút) fogyasztású járműveket, de a nép azokat nem hajlandó megvenni?
Ja, nem. Épp az autógyárak lobbizták ki, hogy a károsanyag-kibocsájtás lehessen nagyobb, ha nagyobb az autó. Mekkora volt egy 2-es Golf, és mekkora ma egy Golf? Mekkora volt egy E-s Astra (és mennyibe került), és mekkora most egy Astra (és mennyibe kerül...)?
Ha már Astra, a vadiúj, szupermodern Astra CO2 kibocsátása 113-131 g/km. Az én 10 éves régi autómé 99.A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
válasz Shadowbull #2821 üzenetére
Akkor megpróbálom másképp megfogalmazni. Itt 20 évvel ezelőtt buziterepjárósnak hívtál egy ~SUV-t (Cherokee, Pajero, Jimny stb.), és kb. kiröhögted, hogy még a budapesti utak sem indokolják ezt városban. Az akkori egzotikus mivoltából eljutottunk oda, hogy mára kb. az összes autókereskedés SUV-kat tol a vevő arcába. Persze mindenkinek meg tudják indokolni, miért nélkülözhetetlen: Az öreg kényelmesen beleül, mert magas. A családos jobban elfér benne, mert tágas. A kismamának biztonságérzetet ad, mert kilát belőle. Stb.
Az USÁ-val felesleges példálózni; hihetetlen mennyiségű agyatlanság jött át onnan, különösen a környezetre, társadalomra, és a többi emberre tojó individualista "csak én számítok" filozófiával.
A tej élet, erő, egészség.
-
joghurt
addikt
válasz Shadowbull #2898 üzenetére
A Kiszámolón van fent táblázat ehhez, amibe beírhatod a konkrét számaid. Mivel a jelek szerint nem itthon élsz, az adó-parkolás megspórolását nem említem. És még a régi, alacsony árakon számoltad az üzemanyagot is.
Te baromi drágán töltenél, így valószínűleg nem te vagy a célközönség.
A tej élet, erő, egészség.
Új hozzászólás Aktív témák
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- TCL LCD és LED TV-k
- Motoros topic
- Politika
- ubyegon2: Airfryer XL XXL forrólevegős sütő gyakorlati tanácsok, ötletek, receptek
- Gyúrósok ide!
- Fűnyíró topik
- Mobilinternet EU-n kívül, eSIM adatcsomagok használata
- Synology NAS
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- További aktív témák...