-
IT café
Új hozzászólás Aktív témák
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz Dißnäëß #3803 üzenetére
De jó "kis" írás, köszönöm! Kár, hogy a felét nem értettem... csak vicc volt. Értettem, de a megvalósítás nem menne, 0 építési gyakorlattal. Azt sem tudom, hol kezdjem.
Dacom mondjuk van, amit nem szeretnék megkerülni. Tehát, ha jól gondolom, egy allo digi one kártya kéne nekem első körben, mert USB eleve felejtős? A többit még emésztem..
Ja, nekem egy RPI3 is bőven megteszi. Soha semmi más nem futna rajta, mint a Volumio."csak a zene van"
-
alphamooncam
őstag
válasz Dißnäëß #3803 üzenetére
Rengeteg munkát tettél bele ebbe a hsz-be, de lenne pár észrevételem, aztán azt kezdesz vele amit akarsz, nem vagyok szakember.
RPI4. Van olyanom is. TMP. táppal, alu bordával, és Openelec fut rajta. Meg sem bicsaklik a közel 30Gb-os remuxokon, semmilyen teljesítménybeli problémával nem találkoztam az eltelt fél éve, mióta megvan.
RPi-I2S téma. Amennyire én tudom, pont az az előnye az RPI-nek hogy nincs szüksége külön kábelre, riser kártyára stb., mert tűsoron csatlakoztathatók közvetlenül egymáshoz a HAT-tel.
Szintén közismert, hogy az I2S kapcsolat rendkívül érzékeny a zajra, tehát, minden toldás egyenes következménye a minőség romlása.
Ennek mostanában nem néztem utána, történt-e ebben valami előrelépés, de két évvel ezelőtt - amikor olyan intenzíven foglalkoztam vele, mint Te most - a nagynevű gyártóknak is beletört a bicskája a zajosodó I2S kábelbe.
Ahogy olvasom az ajánlásodat, nem látom, hogy történt-e ebbe előrelépés, különben írtál volna róla.
"Azaz egy nagyobb rendszeren nem fog úgy járni az ember, mint cimborám, aki összerakott Volumio-val és Pi-vel + egy HifiBerry Pro XLR-el (közepes DAC) egy kütyüt, és az 2-300W-os hangszóróiból bekapcsolt, zene mentes állapotban 1 méterről hallani a "pffffffffffffffffffffffffffffffff" -t."
Van itthon pár aktív hangsugárzóm XLR kapcsolattal stb. stb. stb.
A lényeg az, hogy nem feltétlenül van bármi köze a RPi-HifiBerry kombónak a zajhoz amit hallottál, az lehet simán az erősítő alapzaja, de ha Te azt mondod, mert pl. ellenőrizted, hogy ez egyértelműen a forráshoz köthető, nem pedig az erősítőhöz, természetesen elfogadom.
Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.
-
Mathiask
senior tag
válasz Dißnäëß #3803 üzenetére
Egy ilyesmi venti nélkül nem férne el a Fifopi alatt? Tudom ettől még nem jár a levegő, de mégis nagyobb felületen tudna leadni hőt.
A HDMI transmitter helyett amúgy szerintem hasznosabb egy ilyen ezen mégis van pluszba SPDIF kimenet. És így a Fifopi+TransportPi ugyanazt tudná mint az Allo DigiOne signiture, majdnem annyiért és akkor nem kell feltétlen I2S-t tudo DAC. Az is két kártyás megoldás, ugyanúgy két táppal lehet hajtani, stb. Ez az IanCanada cucc annyival másabb hogy ehhez úgy látom nem kapni gyári házat, míg az Allo-hoz van. Így azért nehéz szépen becsomagolni, hogy könnyen lehessen használni a csatlakozókat. ez elég nagy hátrány szerintem.
Egyébként én úgy látom nem jár táp a FifoPi-hez, ráadásul ha van mondjuk egy normális jack (5.5/2.1mm) kimenetű táp, akkor még forrasztani kell hozzá egy jack-> "csupaszkábel vég" átalakítót. -
Mathiask
senior tag
válasz Dißnäëß #3814 üzenetére
Az a borda venti nélkül is kapható, arra gondoltam. Találtam még közben ilyet is: [link]
"Csupaszon is elmegy a Pi4, ősszel, télen és tavasszal. 28-30 fokos szobában csupaszon throttlingolni fog az biztos"
Nem biztos az. Attól függ mire van használva. Egyszer olvastam, hogy a 3B+-nál zenelejátszásnál volt kb 4% poci használat, így az 1200MHz-et visszavette 800MHz-re és úgy is egyszámjegyű százalékban volt kihasználva a proci. -
alphamooncam
őstag
válasz Dißnäëß #3812 üzenetére
Nekem is erre az aluminium bordára esett a választásom annak idején [link] csak nem az Amazonról, hanem a Banggoodról vettem.
Teszi a dolgát, ennyi.
Most így néz ki, ez a házimozi forrásom. (RPi4.-Libreelec)
Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz Dißnäëß #3821 üzenetére
Köszönöm ismét a kimerítő választ.
Akkor újragondolva a lehetőségeket, inkább PI4 /Volumio USB-ről + külső 250GB-os SSD pár zenei fájllal (+ egy lineáris táp, de ha arra azt mondod, hogy baromság, az nekem csak jó) mert valahogy jobban tetszik a lokális zenelejátszás...nem tudom miért, de így érzem. A laptopos verzió azért nem annyira szerencsés nálam, mert most 5m-es USB kábelen megy a jel (nem tudom közelebb vinni a dachoz ) és kötve hiszem, hogy ekkora hosszban ne lenne valami k@ka, holott, ez egy kiválóan árnyékolt Supra kábel, de akkor is..
Málna ott ülne a dac seggében egy ~30-50cm-es kábelen. Lehet hogy csak pszichológia, de engem ez megnyugtatna. Szóval, ezért sem nagyon kapkodok laptop/volumio vonal felé."csak a zene van"
-
bta1
őstag
válasz Dißnäëß #3821 üzenetére
A lényegre koncentrálva, pusztán logikai érveléssel (afféle tanmesével) válaszolnék, remélem nem baj
Tkp. azt mondod, hogy minden tisztességesen kivitelezett USB csatlakozásnak eléggé jól kell szólnia, de ezt lényegileg már ismerjük a múltból, amikor az egyre magasabb tranzitfrekvenciájú tranyóknak köszönhetően megjelentek a (néhány)tized százalékos torzítású, szorosan visszacsatolt teljesítményerősítők. A mérnökök többsége szerint elérték a határt, ahonnét már nincs mit feljeszteni, mert úgysem hallaná meg senki. A torzítás csökkenését totál elfednék a hangsugárzók relatíve magas torzításai. Hihető, nemde?
Hányszor kell a történelemnek megismétlődnie, hogy megtanuljuk? → A paraméterek, ha kellően magas színvonalról árulkodnak, nem arra valók, hogy hangminőséget jósoljunk.
Ki kell próbálni, aztán esetleg lehet ilyen-olyan elméleteket gyártani, hogy mitől jó vagy rossz
-
Mathiask
senior tag
válasz Dißnäëß #3825 üzenetére
"ekkor azonnal keres egy időszervert a neten (time server) és frissíti a pontos időt és dátumot."
Hogy lehet kikapcsolni ezt a remek funkciót? x86-os verziót próbáltam a laptopomon és mindig elállítja az időt 2 órával korábbra. Vagy hol lehet megadni a time zone-t? Nem találtam sehol.
-
p76
senior tag
válasz Dißnäëß #3845 üzenetére
Igen, van különbség. A Daphile-nak szeretem a legjobban a hangját. De a Volumio is nagyon jó. Mindkettő PC-n megy és jobban szól mint a win-es foobar vagy akármelyik mobiltelós app.
Persze lehet a mobiltelóm vacak és a PC-mbe meg vettem egy jó tápot pár éve és annak a hatása.De én súlyos eset vagyok mert még nem hallottam két egyformán szóló USB-s lejátszó programot.
De az elektronika már csak ilyen. Az áram a táp pozitívjától folyik a föld felé. Közben igazából az elektronok meg pont fordítva "folynak"
[ Szerkesztve ]
-
bta1
őstag
válasz Dißnäëß #3852 üzenetére
"Ekkor még nem tudták, hogy az áram a negatív töltésű elektronok áramlását jelenti"
Bár ez tökéletesen igaz a legtöbb vezetőképes anyagra, nem feltétlenül. Ionok áramlását is jelentheti (másodfajú vezető). A régi konvenció helytállóan lett megfogalmazva, mindössze kiegészítésre szorul.
-
#71562240
törölt tag
válasz Dißnäëß #3852 üzenetére
Nem akartam az áram témával elvonni a figyelmet a főtémáról, de ha már bta kiegészítette, akkor én is, mert érdekes. Az úgynevezett elektromos áramnak inkább csak a "háttere", közvetítő közege a töltéssel bíró részecskék mozgása, mert az áram nem ezeknek a részecskéknek a mozgása, hanem az áram a hullámnak a közel fénysebességű mozgása. Az elektromos vezeték részecskéi mint közeg, eközben nagyságrendekkel lassabban totyorásznak. Hasonló a spirálgalaxisok spirálkarjaihoz, amelyek szintén nem égitestek tömörülései, hanem hullámok, hullámokként terjedve. A spirálkar mint hullám nagyságrendekkel gyorsabban mozog, mint a benne levő égitestek, a spirálkarhullám új és új égitestekre átjutva terjed, a spirálkar "önálló" hullám (a tömeggel rendelkező égitestek nem is tudnának a spirálkar mint hullám sebességét akár megközelítő sebességgel se mozogni, lásd relativitás, tér-idő kontinuum, tömeg-energia...). Az elektronoknak, hát még az ionoknak relatíve hatalmas tömegük van, az elektromos vezetőben közel fénysebességgel haladó elektromos áram nem az ő áramlásuk, mert ők nagyságrendekkel lassabban tudnak mozogni az adott energiaviszonyok mellett, lásd a részecskegyorsítókban mekkora irdatlan energiákra van szükség egyetlen darab tömeggel rendelkező részecske begyorsításához is. Szóval, az elektromos vezetőben a hullám áramol (közel fénysebességgel), a töltéssel bíró részecskék meg eközben cammognak.
Megint más ügy az elektroncső ügye (vákuum versus elektron), és megint más az űrbéli vákuumban (is) terjedő elektromágneses hullámok ügye a hullám-részecske kettős természetükkel fénysebességen, tehát részecske értelmükben lényegében tömeg nélküliként (fotonok).
És megint más a biológiai szervezetekben terjedő inger mint elektromos áram, annak hulláma sokkal részecsketermészetűbb, ergo nagyságrendekkel lassabb, mint az elektromos vezetőben közel fénysebességgel terjedő elektromos áram, mert a biológiai szervezet ugyebár csak korlátozottan vezetőképes.Emiatt az elektromos sebességkülönbség miatt fogják a gépi mesterséges intelligenciák hamarosan eltörölni az embert a Föld színéről, ha nem vigyázunk. Ha nem verjük beléjük alaposan a robotika három törvényét, a digitális lejátszóink majd fakultatíve fogják eldönteni, hogy hajlandóak-e az általunk kívánt zenéket játszani, vagy a saját maguk által kívántakat. Majd alkudoznunk kell velük, és a hifi szinergia első lépése az lesz, hogy a biológiai hifista és a lejátszógép ízlése megfeleltethető legyen egymásnak. Hát jöhet nekem akárhány Matthiask a kultúrsznobizmusomat farigcsálni, én nem fogok olyan lejátszót venni, amelyik Zoltán Erikától a "Nem kell félni Erikát" akarja nyomatni egész nap!
-
python1
veterán
válasz Dißnäëß #3823 üzenetére
Nem dobom ki egyelőre, felújítom a nappalit ahová kerülnek, és próbálok nekik valami normálisabbnak mondható helyet találni. Addig minden teszt, zenehallgatás, mozi szünetel, ez az idő pont elegendő lesz arra, hogy helyretegyek magamba néhány dolgot.
Aztán kezdődik az őrület ismét. -
Mathiask
senior tag
válasz Dißnäëß #3891 üzenetére
Közös nevező nem lesz, ja. De nem kell feltétlen közös nevezőre jutni, elég ha közelednek az álláspontok vagy legalábbis az ilyen információk által el lehet fogadni a másik véleményét is. Elég nagy a szakadék aközött hogy "kizárólag méréssel is meg lehet mondani mi a jó és gyakorlatilag 4-800 dollár/készülék árért már mindenből kapni tökéleteset", meg aközött, hogy "a mérés semmit se ér és amúgy is a tudomány állása még nem érett meg rá..., és az erősítő egy csoda aminek a jóságát(hangilag) még a tervezője se tudja mérni". Nyilván a kettő között van valahol a megoldás.
-
p76
senior tag
válasz Dißnäëß #3903 üzenetére
Én azt nem értem ha van egy 150$ és egy 500$ értékű fejhallgató erősítő aminek azonosak a mérési eredményei akkor miért veszik meg az 500 dolcsist? Közben arra esküsznek hogy nincs hangzásbeli különbség. Mondjuk az 500$ az balanced. Persze mondanom sem kell hogy a balanced előnyeiben sem hisznek fejhallgatózás esetén (max 3 méter kábelnél).
-
p76
senior tag
válasz Dißnäëß #3926 üzenetére
Köszönjük szépen! Ezt nagyon szépen leírtad.
Audio USB kapcsolatnál van valamilyen hiba ellenőrzés (error detection)?
Azt tudom hogy hibajavítás nincs.
Persze kérdés hogy melyik a jobb ha van ellenőrzés és a DAC eldobja azt a csomagot (egy kis szünet lesz, feltételezem).
Vagy ahogy esik úgy puffan aztán a DAC majd legyárt valami analóg hullámformát belőle. -
Ear001
addikt
válasz Dißnäëß #3926 üzenetére
Most jól megválaszoltál egy kérdést, ami nem kérdés. Azt senki sem vitatja, hogy a számítógépes adathálózatok világában megoldott a megbízható és veszteségmentes adatátvitel.
Az igazi kérdés az, hogy két eltérő paraméterű feszültség változás sorozatokra, amit digitális szemüveggel vizsgálva azonosnak mondunk, eltérő kimeneti jelsorozatot kapunk-e digitális analóg átalakítás után. A válasz igen.
A másik kérdés az, hogy mi minden lehet hatással a digitális-analóg átalakításra, ha nem digitális szemüveggel nézzük, vagyis nem elveszett, sérült bitekben gondolkodunk. Kábé minden.
-
#71562240
törölt tag
válasz Dißnäëß #3933 üzenetére
"olyan dolgokon próbáltok rugózni, aminek se így, se úgy nincs akkora relevanciája, mint mondjuk a helyiségnek, amiben hallgatóztok. Pedig az is analóg dolog, csak tényleg, sokkal jobb lenne dugóforgatás helyett inkább azon pofozni kettőt, egy Kondo árát meg becsorgatni esetleg egy más elrendezésű családi házba, vagy még sorolhatnám az ész érveket."
A két érvnek csak egyik fele észérv. A villásdugófordítás nem észérv, mert az ingyen van. Ha ingyen van vagy kevés pénzért van, miért ne rugóznánk kisebb jelentőségű dolgokon is? Az elhivatott hifista minden kis javulásért hajlandó tenni valamennyit. Az észérv, hogy a Kondo-n lehet-e többet nyerni hangminőségben vagy a ház átépítésén. Ám Kondo-t egyszerűbb, kevesebb munka venni, mint abból a pénzből házat átépíteni. De nem kell szembefordítani a két különböző dolgot. Házátépítés nem helyettesít Kondo-t. Kondo nem helyettesít házátépítést. Két külön, egymástól független teendője annak, akinek van érkezése bármelyikre."Szóval biztos, hogy annyira pocskondiázni kellene azt a vaktesztet ?"
Ki? Márklár?"Lehet be kéne zárni a topic-ot, érdeklődés hiányában a minőségi beszélgetés olyan lett, mint a nullával való osztás, mert ha se erősítőt, se semmit nem tudunk hihetően a hangminőségre vonatkoztatóan mérni, akkor nem nagyon érdemes hallgatózni sem."
Que?!"Amíg az első tábor azt állítja, nincs lehetőség megmérni egy erősítőt, meg kvalitatívan-érdemben nyilatkozni annak hangjáról, és ez - feltehetően - elmondható hangszórókról is, ők örökre elvesztek a sötét tapogatózásban, mert még csak támpontjuk sincs arra vonatkozóan, merre az előre, csak kántálnak valamit és vezetnek meg másokat."
Az élet olyan, mint egy nyári ruha mellénye: rövid és céltalan. De nem érdemes egy élőlénynek megbántódni azon, hogy hangminőséget csak élőlény tud megállapítani. A hangminőség antropomorf kategória. Élőlény hallja. Nincs ezzel semmi baj. Sőt, jólesik. Ezért csináljuk."amit Ti itt többen írogattok (kevés kivétellel), az nem hi-fi, hanem vudu, csak egy kemény, tök jól összezáró kis baráti kör vagytok, kevesen merik meglépni azt, hogy széllel szemben hugyozva bejöjjenek ide és betolják a szart a ventillátorba, hogy a kedves többieket esetleg felébresszék csipkerózsika álmukból."
De lehet, hogy a digitális részleg absztrakt tökéletessége a vudu, és akkor megfordul a szélirány abban, hogy ki a Csipkerózsika. (Szerk.: Egyik se eleve vudu, az analóg és a digitális részlegnek is mások-mások az előnyei-hátrányai, másért-másért van szükségünk rájuk, hajlandóságunk irántuk. Mire fel ez a blazírt világfájdalom már megint?)[ Szerkesztve ]
-
bta1
őstag
válasz Dißnäëß #3933 üzenetére
"annak van-e igaza, aki szerint simán képesek vagyunk érzékszerveinket meghaladó képességű analóg reprodukcióra."
Igaza akkor lehet, ha mutat egy berendezést, amely képes az emberek
érzékszerveithallását tökéletesen megtéveszteni. Amíg a világ legjobb akusztikus "reprodukcióiból" is könnyedén felismerhető, hogy nem élőzene, hanem gép szól, addig ez a kérdés a Science Fiction tárgykörébe tartozik."Nehéz dolga van az "ismeretlen hívőknek""
"amit Ti itt többen írogattok (kevés kivétellel), az nem hi-fi, hanem vudu"Jó lenne végre eldönteni, hogy mit gondolsz, ezen jelenségek (beleértve a mérve kitűnő, valamiért mégsem elég jó hangú erősítőket és az ellenkezőjét) képezhetik-e tudományos vizsgálat tárgyát? Léteznek-e megmagyarázatlan jelenségek, vagy sem? Csak szerény véleményed szerint nem létezhetnek, vagy a "tudomány álláspontja" szerint, melyre kimondva-kimondatlanul hivatkozol? Utóbbi esetben talán bizonyítani/cáfolni illene a hívőzés-vuduzás helyett.
-
bta1
őstag
válasz Dißnäëß #3933 üzenetére
A logikai hiba / csúsztatás (nem kívánt törlendő) abból adódik, hogy a "digitális világot" nem lehet meghallgatni, csak a feszültségváltozás útján analóggá alakított jelet. Vajon elhanyagolható-e az átalakítás hibája? Azt mondod, szerinted "eléggé kicsi", de ez egy meglehetősen szubjektív fogalom... nagyon komoly mérnökök állították az elsőgenerációs 16 bites A/D illetve D/A konverterekről, hogy gyakorlatilag nem visznek be észlelhető hibát, így a digitális technika már pusztán a hangminőségével el fogja söpörni az analóg hifi-lemezjátszókat. Nem egészen így történt...
-
bta1
őstag
válasz Dißnäëß #4273 üzenetére
Rock + metál? Ez így túl széles és egyben túl szűk skála (A SOAD vajon melyikbe sorolható?) és a zúzás is eléggé relatív. Az Accepten, Iron Maidenen, Judas Priesten felnőtt generációnak az "énekben" / zenében majdhogynem dallamtalan Nu-metal talán kicsit már sok a "jóból", hogy úgy mondjam A rendes hifi ott kezdődik, ahol a fülest legszívesebben elfelejtenénk, mert a hangsugárzó még tranziensekben, "sebességben" sem szenved említésre méltó hátrányt. Bár erősítőépítős tapasztalataim szerint a probléma nem annyira a hangszórókban, inkább annak meghajtásában keresendő. Ismeretesek a "common sense" összefüggések, de az egész sajnos nem áll össze kerek, egzakt technikai képletté, illetve nem tudom tuti receptbe önteni, hogyan lehet valami igazán kiemelkedő hangút alkotni. Néhányan úgy gondolják, náluk a bölcsek köve, de én sosem hittem az önjelölt-önelégült májsztrókban... rendre kiderült, hogy igazam volt.
[ Szerkesztve ]
-
Ear001
addikt
válasz Dißnäëß #4279 üzenetére
És miért is a nehezen hajtható, erősen reaktív viselkedésű planár meg ribbon alkalmas igazán a heavy metalra, amikor szerinted is ott a gyors tranziensek a lényegesek meg a dupla lábdob? Gyors planár meg ribbon mélyhangszóró? Egy jó tölcséres rendszer sokkal realisztikusabb ilyen zenén.
Amúgy a HM zenék jó megszólaltatásának legnagyobb nehézsége maguk a felvételek. Dinamikaszegény, szűk frekiátvitelű, porrá effektezett és kevert a döntő többsége. Hiába a legjobb lánc, a rettentő szabadon használható hangerőszabályzójával, akkor is ott a hiányérzet, a tudat, hogy valami nem stimmel. Szerintem egy kezemen meg tudom számolni, hány jó hangú HM lemezt ismerek, és nem is biztos, hogy minden ujjam ki kell nyújtani.
Nem tudom te milyen hifi kiállításokon jártál, de én olyanon még nem, ahol ne lett volna zúzós zene, persze kinek mi a zúzás.
[ Szerkesztve ]
-
Ear001
addikt
válasz Dißnäëß #4285 üzenetére
"Így aztán természetesen igen, planáron, ribbonon, AMT-n sokkal jobban szól zúzó, mint hagyományos hangszórón, majdnem függetlenül attól, hogy az egy full spektrumú nagy szobai cucc 82dB érzékenységgel, vagy egy AMT 98dB-vel egy többutas magasaként."
Röviden: nem.
Hosszabban: nagyon nem. -
#71562240
törölt tag
válasz Dißnäëß #4285 üzenetére
"Az, hogy nehezen hajtható, azt jelenti, hogy a ráadott teljesítményre mekkora hangnyomást produkál, 2.83V/8Ohm/1m, a szokásos sensitivity adat (nem efficiency)."
Alapvetően nem így van. A nehezen hajthatóság elsősorban reaktivitást jelent, szoros összefüggésben a frekvenciamenet mentén való durva viselkedéseltérésekkel (impedanciacsúcsok-völgyek, rezonanciafrekvenciákon való viselkedés ésatöbbi). Egy hangsugárzó alapvetően attól nehezen hajtható, hogy a frekvenciamenet különböző szakaszain nagyon eltérően viselkedik, és hogy össze-vissza visszahat az erősítőre. Emiatt van az, hogy egy erősítő legfontosabb mérhető tulajdonságát szerintem a kockadiagram méri - idevág a damping faktor is, bár az se egyszerű.
Attól, mert egy hangsugárzó alacsony szenzitivitású, még nyugodtan lehet "könnyen hajtható", csak kell hozzá néhány watt teljesítmény, az meg majdnem minden erősítőnek van. -
Mathiask
senior tag
válasz Dißnäëß #4300 üzenetére
"Szerintem itt is meg kéne békélniük az embereknek, fenéért mennek ölre azon, kinek mi tetszik"
Attól függetlenül, hogy szólnak, nekem nem szimpatikus ez a rendszer, amit a D osztályú modulokat gyártó cégek és partnereik kialakítottak. Valahogy kevésbé szimpatikus az hogy ezek az egyen modulok kerülnek különböző gyártók termékeibe, egyen hangúvá téve őket. (Jó tudom némelyiket "customizálják" a maguk képére, amit szerintem csak azért csinálnak hogy rámondhassák hogy "más", mármint ránézésre) És az is eléggé zavart keltő, hogy igen nagy eltérések vannak árban az efféle, amúgy kb ugyanolyan/hasonló modulokat használó megoldások között. Ha ilyet vennék akkor tuti az eredeti modulokat venném a gyártó cégtől és bedobozolnám, vagy árulnak itt-ott előre bedobozolt modulokat és inkább azt venném, mint a "nagy" nevek által bedobozoltat. -
#71562240
törölt tag
válasz Dißnäëß #4300 üzenetére
"Az "easy to drive"-ot többnyire arra szokták vonatkoztatni, hogy egy hangfalpár jellemzően kényes, egyszerű (de nagyszerű), kisebb teljesítményű erősítővel is tud-e minőségi hangot produkálni úgy, hogy több legyen az egércincogásnál."
És ez menni szokott kisteljesítményű erősítőnek alacsony érzékenységű hangdobozzal is, ha például a hangdoboznak jók a frekvenciaarányai, egyenletesen nem nagyon megy 6 ohm alá az impedanciamenete, megfogottak a rezonanciái..."Itt kis ellentmondást érzek mondandód végén: igaz, hogy néhány watt-ja minden erősítőnek van, csak nem mindegy, milyen impedanciamenettel találja szembe magát, mennyi a damping factor-a, mekkora a feedback (ha van) stb. Pontosan amiről meséltél."
Pontosan amiről meséltem, tehát nincs ellentmondás. Lásd mint fent. Kisteljesítményű erősítő prímán "jól" meghajthat alacsony érzékenységű hangsugárzót 2-3 Wattal bőséges szobahangerőn. Például lejjebb vettem 6-7dB-lel a kisdobozomban az 500Hz feletti részt, tehát az (össz)érzékenysége sokat csökkent, de a módszer miatt kvázi "könnyebben hajtható" lett.
No persze nem véletlenül hangsúlyoztam,, hogy nem csak a hangdoboz paramétereit kell nézni, hanem ezzel összefüggésben az erősítő kockadiagramját - elvi damping faktorát, valós dampingját... - is alapvetően."És akkor eljutunk oda, hogy nincs 1 gyűrű mind felett. Ezért nagyon klassz dolog az aktív hajtás, mert minél több utunk van, annál jobban meg tudjuk válogatni, hogy mit, mire."
Ez elvileg igaz. A gyakorlatban azonban annyi pénzből, amennyiből megcsináljuk a jó minőségű aktív hajtást-aktív váltást, általában valószínűleg egyértelműen jobb minőséget érünk el a jó öreg "hagyományos" úton: sztereó erősítő, passzív hangsugárzó, passzív váltás - főleg, ha elsőrendűen tudsz váltani, és nem kellenek simító és lyukszűrők (okosan kell hangszórót választani hangdoboztervezéskor, és az egy halom problémát "megold")."A mélysugárzók impedanciacsúcsába és rezonanciafrekijébe minden erősítő belefut, akkor oda tegyünk olyat, ami a legjobban mozgó, legproblémásabb régióban tudja a legtöbbet nyújtani bármiféle passzív korrekció nélkül, csak úgy direktben.. míg a közepek, középmagasak, magasak impedanciamenetét nézve már tervezhetünk úgy, hogy ne szaladjunk bele a csúcsaikba, rezonanciafrekijükbe, és csak a viszonylag lineáris impedanciatartományukban legyenek hajtva"
Igen, ezek fontos szempontok, hogy a mély külön legyen hajtva, legalább biamplifikálással. De az a mély impedanciacsúcs nem annyira veszélyes az erősítőre, fel vannak készítve rá szobahangerőn. Veszélyesebbek az impedanciaárkok - megszaladás, klipelés...
Egyébként a középsugárzók, magassugárzók impedanciacsúcsai nem csak kikerülhetőek többé-kevésbé a váltással (inkább csak kevésbé, mert nem csak az alsó frekvenciáikon, hanem a felső frekvenciáikon is megemelkedik az impedancia csak nem olyan hirtelen és nem annyira), hanem feszosztóval (L-pad vagy csak egy párhuzamos ellenállás) simíthatóak is, egyúttal egy ilyen simítás jót tesz a szűrés meredekségének is, éppen a szűrési frekvenciák környékén söntölvén el leginkább a teljesítményt - ezért nem használjuk mélyhangszórókhoz, mert elsöntölné éppen a mélyhangok elől a Watt-okat. Tehát párhuzamos ellenállás sokszor jó dolog közép- és magassugárzónál a hangsugárzó "hajthatóbbá" tételére, hátránya, hogy a magassugárzó legmagasabb hangjait is söntöli, aminek nem örülünk, mert arra szükségünk lenne."Persze ez is jár megkötésekkel..."
Lásd mint fent: money, money, money...[ Szerkesztve ]
-
#71562240
törölt tag
válasz Dißnäëß #4319 üzenetére
Amint az escort lányok sem, a sokpontegy veszélyei engem nem érintenek. A kvadrofónia anno süldő koromban még érdekelt volna, ma már valószínűleg az sem. Olyan kevés zenedarab van, aminél a zenekar körbeveszi a nézőteret... Az általam kultivált filmek meg még jó ideig nem lesznek 3D-ben, márpedig amíg előttem van a kép, addig a hangnak se kell a hátam mögött lennie.
"Amúgy tök jó, hogy közben ZENÉRŐL beszélgettek, lököm be a youtube-ot, mi van még a tarsolyban ?"
No hát ZENÉRŐL nem beszélgettünk most, csak pop-rockzenéről, hehe. Én most éppen Mike Oldfieldet hallgatok, a Songs of a Distant Earth-t, nézhetsz belőle koncertet "Pepsi" DeMacque-kal.
https://www.youtube.com/watch?v=Yrp1XSI49J8
Feleségtűrő darab, biztos asszonyod is leteszi a sodrófát. -
Ear001
addikt
válasz Dißnäëß #4300 üzenetére
"Marha jó példa a mondjuk ékszernek is beillő japán 1-triódás minimál csövik és ugyanilyen kimenő teljesítményre képes D osztályúak, nálam mindig a vonalzó két vége reprezentatív darabjai. Előzőek kényesek lehetnek sok hangszóróra, amiknek kacifántos az impedanciamenete, utóbbiak vállat vonnak, kimenő impedanciájuk béka segge alatt, feedback-jük és damping factor-uk óriási."
Azt az apró tényt sikerült figyelmen kívül hagyni, hogy az ékszerszerű triódások végén ott kimenőtrafó, ami az általad írt problémák jó részét nemlegessé teszi.
-
Ear001
addikt
válasz Dißnäëß #4332 üzenetére
Ó, hát ez kisiskolás dolog mivel az erősítő elektronikája a kimenőtrafót látja, arra kell optimalizálni, plusz az a jó nagy tekercs kellően megóvja a hangszórókról visszaérkező energiától, vagyis nem kell a hangzást összemaszatoló gigavisszacsatolás meg papíron csoda damping faktor, ami a valóságban hm, mégis kontrollálni tudják a hangdobozokat, a macerás impedanciájúakat, az összetett keresztváltójúakat is, mindeközben gyorsak, energikusak és transzparensek. A hangdoboz meg a kimenőtrafót látja, és örül, hogy milyen ügyes-okos állandó paraméterekkel rendelkező valami küldi neki az energiát. Persze ehhez jó kimenőtrafó kell.
-
#71562240
törölt tag
válasz Dißnäëß #4332 üzenetére
A kimenőtrafó mondott hatásához hasonló a kicsatoló kondi hatása is, néha tranzisztorosoknál is alkalmazzák. Csövesek között ugyebár enyhén szólva ritka a DC csatolt (inkább fejhallgatókhoz vannak olyanok), azok tudnak kényesebbek lenni a hangszóróra. (Ha kimenőtrafós csöves még hídkapcsolásos is, az végképp állat, akkor is, ha relatíve kevés Watt-ja van.) Ugyebár szokás mondani, hogy egy csöves Watt teljesen más, mint egy tranzisztoros Watt, ez elsősorban a trafós kicsatolás miatt van.
Mindig minden pro és kontra, a kimenőtrafónak, kicsatoló kondinak ugyebár káros hatása, hogy a hangjelnek át kell mennie egy komoly hatású plusz alkatrészen, amely jelentősen befolyásolja a hangminőséget. Legalább olyan fontos a minőségük-karakterük, mint a csövek minősége-karaktere. -
#71562240
törölt tag
válasz Dißnäëß #4340 üzenetére
"Kisiskola. Gondolom, gimiben jönnek az egzotikus tápkábelek rejtelmei, egyetemen a 230V elosztó alatti tüskével emelik a színpadot és doktorálni lehet a félig, vagy teljesen feltöltött unikumos üvegekből a szoba különböző pontjain.
Zenéljünk inkább és ezt engedjük el."Dehogy engedünk el bármit is! (Ezért készült ez a topik, hogy itt "doktorálni" is lehessen szabadon.)
-
#71562240
törölt tag
válasz Dißnäëß #4413 üzenetére
Mérnökök sokmindenre mondták már hifiben, hogy elhanyagolható. Sok-sok mérnök mondta már a szkinhatásra is, hogy hangfrekvencián elhanyagolható. Nos, ők mindannyian halálnak halálával lakoltak, amikor találkoztak velem egy setét sikátorban.
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
A legértelmesebb (legárértékarányosabb) hifi kábelszerkezet szerintem az alábbi (a konstrukciót leginkább hangszórókábelre és hangdobozbelsővezetékezésre értve, valamint nagymértékben értve interkonnektre és elektronikabelsővezetékezésre is, a tápkábel alkalmasint esetleg kicsit más tészta):
Elegendően vastag tömör elemi szálból pólusonként három darab, hogy keresztmetszet is legyen energiaátvitelhez, és bőséges felület is legyen szkinhatás ellen. A három elemi ér egyenként szigetelve elektromágnesesen minél semlegesebb dielektrikummal, lásd litze-szerkezet. A három ér összefonva vagy sodorva, hogy ne párhuzamosan fussanak az indukcióik, hanem keresztben, egyúttal a fonásnak-sodrásnak zavarszűrő hatásai is vannak. Ízlés szerint lehetőleg árnyékoló harisnya, bekötve a forrás oldalon. Az elemi szálak vezetőanyaga alapvetően minél tisztább - de esetleg speciális szándékolt mellékanyaggal ötvözött (tehát nem rétegzett, hanem ötvözött!) -, visszalágyított, monokristályos, OF réz, felhasználástól és ízléstől függően sárgább vagy vörösebb - ha sok pénz áll rendelkezésre, akkor ezüst (és/vagy egyéb nemesfémek), de akkor máris jelentősen romlik az ár-érték arány, és külön téma a szénkábel. Érdemes eljátszani aszimmetrikus érmennyiséggel aképpen, hogy a pozitív vagy a negatív ágban négy elemi szál van. Fontos szempont tud még lenni (lásd például szkinhatás), hogy ne körkeresztmetszetűek legyenek az elemi szálak, hanem laposított, alkalmasint fólia, a minél nagyobb fajlagos felület érdekében.
A fenti kiemelt konstrukciós tényezők elengedhetetlenek, és nagyon magas minőséget lehet velük elérni. és relatíve nem drágák. További konstrukciós ötletek hatásosak lehetnek egy-egy kis javuláshoz, de jelentősen meg szokták drágítani a kábeleket, ergo romlik az ár-érték arány. No és vannak konstrukciós módszerek, amelyek eleve rontják a hangminőséget, például szerintem az úgynevezett sodrott kábel rosszabb kiindulópont, károsabb konstrukció (pl. átugrási jelenségek a sok-sok szigeteletlen elemi szál között, jelentős torzítással, lásd még a fejhallgatóerősítős topikban vitatott "álrészletesség" fogalma). Az úgynevezett sodrott kábelre praktikus szempontokból lehet szükség a flexibilitás miatt, de a hangminőséghez rosszabb kiindulópont, nehezebb belőle jó hangminőséget kicsiholni, állítom én - figyelem fordítandó a "rosszabb kiindulópont" és a "nehezebb belőle" kitételekre, mielőtt valaki azt hinné, hogy eleve elvetem a módszert, amely módszernek természetesen előnyei is vannak hangminőségileg, nem csak hátrányai.[ Szerkesztve ]
-
#71562240
törölt tag
-
bta1
őstag
válasz Dißnäëß #4419 üzenetére
"a szálankénti szigetelés a lényege (és azért sok, mert a freki növekedésével a hasznos vezető keresztmetszet lecsökken, viszont attól még jó lenne értelmes teljesítményt átküldeni azon a kábelen, szóval egymás mellé tesznek több ilyet, így növelve a felületet, amit elbuknak magas frekin azáltal, hogy az erek közepe kevésbé, vagy nem vezet"
Éppen az ellenkezője igaz, így rádiótechnikában a litze arra használatos, hogy kevesebb rézzel lehessen teljesítményt átvinni vagy a tekercs megcélzott jósági tényezőjét elérni, továbbá nagyobb induktivitást is fel lehessen tekerni egy viszonylag pici ferritmag-csévére.
Amikor a szál sokkal vékonyabb, mint a behatolási mélység, és átlagos litze hangszórókábelnél pont ez a helyzet (mintegy fél mm/20kHz/réz vs. 0.1 mm rádiusz!), akkor az elektronáramlás gyakorlatilag egyenletesen oszlik meg a teljes körkeresztmetszeten.
-
#71562240
törölt tag
válasz Dißnäëß #4434 üzenetére
Egymás mellett beszéltek elfelé, szerintem két okból, az egyik ok szerintem az, hogy nem egyértelműen fogalmaztad a bta által fettelt mondatrészt az előző mondatrészhez képest.
"...egymás mellé tesznek több ilyet, így növelve a felületet, amit elbuknak magas frekin azáltal, hogy az erek közepe kevésbé, vagy nem vezet." helyett valami olyasmi, hogyaszongya
"...egymás mellé tesznek több ilyet, így megnövelik az elemi szálak összesített keresztmetszetére jutó fajlagos felületet, ezáltal csökkentik a szkinhatás mértékét az adott keresztmetszeten."Ilyesféleképp fogalmazván is írhatta volna bta azt, amit írt, de akkor nem ellentmondólag a szövegedre, hanem kiegészítőleg, mivel - a részben eltérő két felhasználási területen - a módszer mindkét vonatkozása fontos, az is amit te írtál és az is, amit ő.
[ Szerkesztve ]
-
bta1
őstag
válasz Dißnäëß #4457 üzenetére
Ennek így olyan olvasata is van, hogy az utókor jól megmondja a frankót a "bájos" konstrukciókról, illetve a közelmúlt tévelygő hifistájáról. Mintha akkor nem lett volna meg a véleményünk, és manapság nem lenne legalább annyi tévelygés...
Keresztkérdés: kb. milyen nívót képvisel az alábbi hangsugárzópár, és azt hogyan lehet fénykép alapján megállapítani?
-
bta1
őstag
válasz Dißnäëß #4470 üzenetére
Stúdiómonitornak fejlesztett hangsugárzó, a neve Wilson WAMM.
"Ez a monstrum a Wilson hanglemezgyár etalonja, a hangmérnökök maguknak csinálták, de azóta már másoknak is megépítettek vagy féltucat párat, "nyusztból, nyestből, mókusból, kutyából meg farkasból", azaz a legkülönfélébb dinamikus és elektrosztatikus hangszórókból. Alul a két ovális KEF itt csak mély-középsugárzó lehet, ugyanis a totemoszlop mögött még egy szub-basszussugárzó is emelkedik, de az nincs rajta a képen. Az ember azt hinné, hogy ebből az összevisszaságból csak valami tohuvabohu jöhet ki, nem pedig koherens hangkép, de Kessler erősködik, hogy igenis csodálatosan szólt a zene; az IRS hangjához lehetne hasonlítani, csak az a különbség, hogy míg az
IRS csak felkínálja neked az igazságot, a WAMM rákényszerít, hogy azt tudomásul is vedd. Az IRS megengedi, hogy beszélgess zene közben, a WAMM rád rivall: "pofa be, tejfelesszájúak, itt én beszélek!".
"
Kezeket fel, aki tudta, hogy a kétutas WATT hangdobozáról ismert gyártó eredetileg hanglemezgyár[ Szerkesztve ]
-
fehér_ember
addikt
válasz Dißnäëß #4525 üzenetére
De a streaming-ben az a jó, hogy van lehetőség elkalandozni; olyanokat kipróbálni/ olyanokkal találkozni amiket eddig nem hallottál, nem ismertél, hisz szinte egy kattintás az egész (illetve van ajánló is).
Vagy ha hallottad, és nem tetszet, az se sokat jelent. Mert ha javul a rendszered, akkor simán lehet hogy olyanra fogsz felfigyelni, amit azidáig átléptettél (előfordulgat szerencsére; kopp-kopp).
Én szeretem a streaminget, mert sok mindent megismerhetek, sok mindennel találkozhatok. És azok amik esetleg tartósan a talonban maradnak (és még meg sem unom) azokat majd idővel megszerzem valamilyen formában (biztos ami biztos alapon). Szeretem a Tidalt és a Youtube-ot is.
+ nálam pl. jobban is kéznél vannak így a dolgok, mint az össze-vissza lévő és össze-vissza minőségű fájlaim (persze ez nem kellene hogy így legyen ).
Új hozzászólás Aktív témák
- Windows 11
- Az AI-ra helyezi a fókuszt az Apple M4 SoC
- GoPro Topic
- NBA és kosárlabda topic
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- Kerékpárosok, bringások ide!
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Motorola Edge 40 neo - színre és formára
- Ford topik
- További aktív témák...
- ASUS TUF GAMING A520M PLUS II
- Háttérvilágítással eladó Lenovo L14 / L14 Gen2 új, gyári magyar billentyűzet, keyboard.
- Háttérvilágítással eladó Lenovo T14 Gen3-4/L14 Gen4/P14s Gen3-4 új, magyar billentyűzet, keyboard
- Samsung Galaxy Z Fold5 újszerű hibátlan állapotban, garanciás!
- Minelab equinox 600 teljes szett.
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen