Új hozzászólás Aktív témák

  • -Solt-

    veterán

    válasz Raymond #17539 üzenetére

    Szóval,

    A jótállás - hétköznapi és közismert nevén „garancia” - azt jelenti, hogy a jótállást nyújtó fél (eladó) a hibátlan teljesítésért olyképpen felel, hogy a jótállás időtartama alatt felmerült minőségi kifogás esetén

    a felelősség alól csakis akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után, jellemzően a termék fogyasztó által történő nem rendeltetésszerű használata vagy kezelése miatt keletkezett.

    A jótállásnak két fajtája van:

    a jogszabályon alapuló, ún. kötelező jótállás, és
    a felek megállapodásán alapuló, ún. szerződéses jótállás.

    A jótállási igény a jótállási határidőben érvényesíthető. Kötelező jótállás esetén ez egy év, szerződéses jótállásnál a jótállást keletkeztető jognyilatkozatban rögzített határidő az irányadó.

    Tehát ez lenne az az 1 év jótállás amit például az iPon is vállal, ez az ami az eladót, a kereskedőt "terheli. Ezen túl,

    Az új Ptk. vezette be a termékszavatosság fogalmát, ami azt jelenti, hogy a vállalkozás által fogyasztónak eladott ingó dolog (azaz a termék) hibája esetén

    a fogyasztó követelheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy - ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges - a terméket cserélje ki.

    A gyártót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított két évig terheli.

    [link]

    Ebből kiindulva ha valaki az iPon-tól vesz egy Rift-t 1 év jótállással akkor az 1 év lejárta után joggal fordulhat az Oculus-hoz, kérdés, hogy ez abban az esetben is megállja-e a helyét, ha a gyártónak vagy a hivatalos forgalmazónak nincs magyarországi képviselete. Az én értelmezésem szerint ha ez kizáró ok lenne, akkor ez jelezve lenne, de ebben nem vagyok biztos.

    EU-s viszonylatban viszont a két évet úgy ahogy te mondtad az eladóra terhelik,

    Mennyi ideig lehet a jog szerinti szavatossági igényt érvényesíteni új és használt cikkek esetében?

    A szavatosság tartama általában 2 év, használt cikkeknél viszont ez 1 évre lerövidülhet.

    Ha hibás a termék, kinek a felelőssége rendezni a helyzetet?

    Ez az eladó felelőssége, még az internetes platformon vásárolt termékek vagy szolgáltatások esetében is. Olvassa el figyelmesen a szerződési feltételeket, mert az internetes platformok olykor csak közvetítőként vesznek részt az adásvételben.

    Viszont itt a mi gyakorlatunkban van egy kitétel, ami a jótállást egyes esetekben 1 évre korlátozza, "cserébe" behozza a termékszavatosság fogalmát ahol szintén a gyártó van megjelölve,

    A kötelező jótállással párhuzamosan a nemzeti jog biztosít egyéb szavatosságot?

    Egyes tartós fogyasztási cikkekre, például a mobiltelefonokra, a bútorokra, az elektronikus fogyasztási cikkekre és a személygépjárművekre egyéves jótállás vonatkozik. A jótállási időszakban a bizonyítási kötelezettség (a bizonyítás terhe) az eladót terheli. Amennyiben az eladó bizonyítani tudja, hogy a hiba a szerződésben foglalt feltételek megszegéséből ered, mentesül a hibás teljesítés miatti felelősség alól. Az ingatlan vagyontárgyakra ötéves szavatossági időszakot állapít meg a jog.

    A Ptk. bevezette az ún. termékszavatosság fogalmát is, ami azt jelenti, hogy a fogyasztó – különleges körülmények esetén – közvetlenül a gyártóval szemben is nyújthat be követelést a kérdéses termék forgalomba hozatalának napjától számított 2 éven belül. A fogyasztó kérheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy – ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges – a terméket cserélje ki.

    [link]

    Ugyanez mondjuk a németekre vonatkoztatva,

    How long is the legal guarantee for new and second-hand goods?

    The duration is normally 2 years but can be reduced to 1 year for second-hand goods.

    If the product is defective, who is responsible for putting things right?

    The seller, even for purchases made through an internet platform. However, the platform may have agreed to act as an intermediary so check the terms and conditions.

    Are any other legal guarantees laid down in national law coexisting with the legal conformity guarantee?

    No, in most cases legal guarantee rules take preference although the consumer may be able to make additional claims according to general contract law or tort law.

    Itt ugye már nincs a gyártó emlegetve, egyértelműen az eladót kell zaklatni két évig... Tehát szerintem a kérdés az, hogy a PTK által bevezetett termékszavatosság mit ért gyártó alatt. Elég, ha gyártó rendelkezik EU-s telephellyel, hivatalos képviselettel, vagy ugyanezeket magyarországi telephellyel, képviselettel kell prezentálni.

    Ami viszont bonyolítja számomra az egészet, az egy a fogyasztóvédelemtől kapott válaszlevél, amiben az ügyintéző az 1 év lejárta után is egyértelműen az eladót jelöli meg mint zaklatandó felet, viszont a termékszavatosságot nem említi.

    [link]

    www.smart-bus.hu

Új hozzászólás Aktív témák