A CCDH jelentése szerint a YouTube évente dollármilliókat keres az olyan csatornák reklámjain, amelyek tévinformációkat és álhíreket terjeszenek a klímaváltozásról. A tartalomgyártók ugyanis megtalálták az új taktikát, amellyel kikerülhetik az irányelveket, amelyek a tévinformációkat állították volna meg.
Hirdetés
A CCDH AI segítségével elemzett 12 058 videót 96 csatornáról, az elmúlt 6 évből. Olyan tartalmak futottak ezeken, amelyek ellentmondanak az elfogadott tudományos tényeknek és annak, hogy az emberi tevékenység hozzájárul a klímaváltozáshoz, az időjárási minták és a hőmérséklet hosszú távú változásaihoz.
A szakemberek szerint már nem konkrét tagadással próbálkoznak a csatornák, mivel az ilyesmi tiltott, ha valaki reklámbevételt szeretne generálni a YouTube-on. Ehelyett a tartalmak 70 százaléka állítólag a klímamegoldások hasztalanságát taglalja, a globális felmelegedést ártalmatlannak vagy előnyösnek állítja be, a tudományos szférát pedig megbízhatatlannak.
Az elemzésben vizsgált csatornák reklámbevételeiből 13,4 millió dollárt kaphat évente a YouTube, mondja a CCDH. Az AI-modellt pedig úgy írták meg, hogy különbséget tegyen az észszerű kételkedés és a tévinformáció között.
A YouTube megvédte az irányelveit: a klímaváltozással kapcsolatos témák megvitatása, beleértve az irányelveket, kutatásokat, engedélyezett – a tagadásnál, ha átlépnek egy határt, azonban eltüntetik a reklámokat és a bevételeket.
A CCDH szerint frissíteni kellene az irányelveket.