Hirdetés

UPC: Nem hívhatjuk ingyen a nagyit

Elmarasztalta a UPC Magyarország Kft.-t a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa. A tanács 2006. április 24-én tartott tárgyalásán megállapította, hogy a UPC új telefonos szolgáltatásához kapcsolódó széles körű kampány olyan elemeket tartalmazott, amelyek alkalmasak voltak a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására, mivel bizonyos állításai nem feleltek meg a valóságnak. A Versenytanács a jogsértő magatartásáért 10 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte a társaságot.

Hirdetés

A UPC 2004 szeptembere és 2005 decembere között úgy reklámozta a cég telefonos szolgáltatását, hogy egyes reklámok azt az üzenetet közvetítették a fogyasztók felé, hogy szolgáltatása feltétel nélkül ingyenes („UPC Telefon: 0 Ft percdíj belföldre!”, „UPC Telefonnal ingyen hívják a nagyit.”). A szolgáltatás ugyanakkor nem díjmentes, mert egyrészt alapdíja van, másrészt kiegészítő csomagot is lehet az alapdíjcsomaghoz kapcsolni. Ily módon, ha a UPC telefonszolgáltatást igénybe vevő fogyasztó szintén UPC-előfizető beszélgetőpartnert hív, a szolgáltatásnak egyáltalán nincs percdíja, de az alapdíjcsomag havidíját fizetni kell. Amennyiben a hívó fél hálózaton kívülre telefonál, a beszélgetés akkor ingyenes, ha – az Itthon elnevezésű kiegészítő csomagot megrendelve – a telefonáló csúcsidőn kívül kezdeményez hívást.

A GVH már több más piaci szereplővel szemben is következetesen alkalmazta azt a szemléletet, mely szerint az „ingyenesség” kifejezés alatt a fogyasztók az ellenszolgáltatás teljes hiányát értik. A versenyfelügyeleti eljárásban ezzel szemben megállapították, hogy a fogyasztó nem vehette igénybe ingyenesen a UPC szolgáltatását, hiszen havidíjat mindenképpen kellett fizetnie. Ezek a reklámok ily módon alkalmasak voltak a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására, ezért a Versenytanács – korábbi döntéseivel összhangban – megbüntette a UPC-t.

A GVH az eljárás során enyhítő körülményként vette figyelembe a szolgáltatás újszerűségét és versenyt javító szerepét, továbbá annak esélyét, hogy a reklámkampány kiterjedtsége miatt a fogyasztók eséllyel értesültek a jogszerű kijelentésekről is.

Azóta történt

Előzmények

  • Ötvenmilliós bünti - fellebbez a Tele2

    Az alternatív szolgáltató és vezetékes riválisai közti háború újabb versenyhivatali bírságot hozott. A koreográfiának megfelelően a megbüntetett fellebbez.

  • GVH-bírság a kábelcégnek

    Nem kérdezte meg az ügyfeleit az áremelléssel járó programcsomag-módosításról a PR-Telecom.

  • Hárommillióra büntették a Notebook.hu-t

    A Gazdasági Versenyhivatal szerint a fogyasztókat megtévesztő volt a kft. reklámja, a cég vezetője szerint a hivatal elnevezéseken lovagol.