Mit tehetnek a Mall.hu ügyfelei?

El lehet-e állni bezárt átvételi pontok mellett? Mennyit jelent a késedelmes visszafizetés? Egy kereskedelmi szövetség is megszólalt az ügyben.

A kereskedelmi ügyekre specializálódott blokkk.com mai cikkében összefoglalja az eddigi történéseket, és azt is megvizsgálják, hogy a kialakult helyzetben vajon mit tehetnek az érintett ügyfelek.

Ahogy az IT café is beszámolt róla, az adóhatóság 2017 november 14-én indította azt a nagyszabású eljárását az érintett vállalkozások telephelyein, melyben egy 4,5 milliárd forint értékű adócsalás a gyanú. A NAV sajtótájékoztatása szerint az akció célja, hogy felszámoljanak egy webáruház alá szervezett, cégláncolatokat működtető bűnszervezetet, amely 4,5 milliárd forint adót igényelt vissza jogtalanul. Az akció során, melyben több százan vettek részt, mintegy 1,5 milliárd forint értékű vagyont foglaltak le és zároltak – tájékoztatta a NAV az MTI-t.

A Mall.hu internetes áruház, amelynek telephelyét szintén ellenőrizték, közölte: valótlan az az állítás, hogy büntetőügyben érintettek. A Mall.hu honlapja jelenleg (november 17., reggeli órákban) elérhető, működik. Egy már napok óta látható tájékoztató felirat azonban árulkodik a történtekről („Tájékoztatjuk, hogy budapesti átvételi pontjaink technikai okok miatt jelenleg nem elérhetőek.”)

Az MTI tudósítása szerint, mivel a hatóságok a cég raktárkészletét is vizsgálták, a késésben érintett vásárlókat értesítették és folyamatosan fogadják az új megrendeléseket, amelyeket a vállalatcsoport központi, csehországi raktárából teljesítenek házhoz szállítással, a személyes átvételre azonban egyelőre nincs lehetőség. A cég sajtótájékoztatása szerint a fennakadások nem érintik a garanciához és elálláshoz kapcsolódó jogokat, a vételárat és a szállítási költséget visszafizetik, ha a késedelem miatt a vevő eláll a vásárlástól, de a visszautalás a szokásosnál tovább tarthat.

A Mall.hu  magyarországi árbevétele 11,6 milliárd forint volt 2016-ban. Figyelemmel az év végi forgalom nagyobb súlyára, az év végéig hátralévő időszakban több milliárd forint árbevételre számíthatott még korábban az üzleti tervei készítése során a cég (az évközi árbevétel időbeli megoszlásáról nincs nyilvános adat).

A vásárlók számára azért óhatatlanul felvetődik néhány kérdés.

Elállás

A jog szerinti, indoklás nélküli 14 napos elállási jog már a rendelést követően él, tehát akkor is, ha az áru kiszállítása, vagy átvétele még nem történt meg. A 14 nap egyébként az áru átvételétől ketyeg.

A rendelés törlése, ha még nem fizetett a vásárló, csak leadta a rendelését, egyszerű bármely internetes áruház esetében, csak törölni kell a vásárlást. Ha már előre fizetett a vásárló, de még nem érkezett meg az áru, akkor is hasonló az eljárás, de ebben az esetben a kifizetett pénzt (a termék árát és a szállítási költséget, ha az nem ingyenes), egy elállási nyilatkozat keretében vissza kell kérnie (a minimális követelmény, hogy ez egyértelmű legyen és elégséges elektronikus úton megküldeni, bár ilyen súlyú esetben célszerűbb postai, tértivevényes úton ezt megtenni, ha később valamilyen jogvita támadna, ez hatékonyabb mód) – írja a blokkk.com szakértője.

Az utánvétes rendelés visszamondása is viszonylag egyszerű az áruátvétel előtt, hiszen fizetés még nem történt.

Visszajuttatni?

Megtörtént a fizetés és az áruátvétel, de így is ott a 14 napos elállási lehetőség. A Mall.hu a honlapján közzétett általános üzleti feltételek szerint háromféle módot kínál a termékek visszajuttatására:

  • elküldeni szabvány postai levélként az Internet Mall Kft. székhelyének címére (1139 Budapest, Váci út 99.)
  • a postai szabvány levélként nem feladható termékeket a futárszolgálattal csomagként feladva az Internet Mall Hungary Kft. 1225 Budapest Campona utca 1., DC2 szám alatti telephelyének címre küldeni
  • személyesen visszavinni az adott terméket kiadó Pick Up Pontra

Kérdés, hogy ha a budapesti telephelyek nem elérhetők, akkor az előbbi visszajuttatási módok hogyan működnek.

Nehezen működhet a 65 napos visszavásárlási garancia és a minőségi reklamáció

A cég tájékoztatása szerint a 14 napos elállási jogon túl 65 napos visszavásárlást vállal (ebbe az esetben utalványt ad, ami egy éven belül levásárolható). Ennek feltétele, hogy a vásárló a terméket a vásárlónak el kell eljuttatnia a Pick Up Pontok valamelyikébe. A cég a honlapján két budapesti átvételi pontot jelöl meg – de azt is, hogy ezek most nem elérhetők. És ha ezek nem elérhetők, akkor ez nehezen mehet. Más tájékoztatás hirtelenjében nem akadt a cég honlapján.

Hasonló kérdés vetődik fel a minőségi reklamációk intézésében. A vásárló általában választhat, hogy maga viszi szervizbe a meghibásodott terméket, de vissza is vihet a boltba, ilyenkor a kereskedő intézi a továbbiakat. A Mall.hu úgy tájékoztatja a vásárlót, hogy a vevő a kellékszavatossági joga érvényesítése esetében köteles a terméket a Pick Up Pontok valamelyikére visszajuttatni (a számla másolatával és a hiba leírásával együtt). Nos, ez sem biztos, hogy zökkenőmentesen megy.

A vásárlók reklamációjának kezelése sem egyszerű ezek után. Például a vevő a termék hibájának fennállását a a cég kérésére személyesen, a Pick Up Pontok egyikén köteles bizonyítani. Ez sem egyszerű feladvány. Az már csak hab a tortán, hogy a vásárlók könyve csak az átvételi pontokon elérhető.

Kérdés az is, hogy a csehországi szállítások mellett megkapnak-e a vásárlók minden szükséges magyar nyelvű tájékoztatást.

A vásárló nem tehet a történtekről, így ha eláll, a jogban előírt 14 napos visszafizetési határidőt a szolgáltatónak tartania kell. A „szokásoshoz” képest késhet, de ezt a 14 napot már nem lépheti túl.

Kiállás

Ma megszólalt az ügyben egy kereskedelmi szövetség is. Az Ecommerce Hungary nevében Ormós Zoltán elnök elmondja, hogy övék a legnagyobb hazai e-kereskedelmi közhasznú egyesület, több mint 270 rendes taggal rendelkezik, számos képzéssel, ajánlással segítik a magyar e-kereskedelem fejlődését.

Az elnök a közleményben utal rá, hogy a héten történt összehangolt és több száz cégre kiterjedő hatósági akciók során a magyar elektronikus kereskedelem egyik legnagyobb szereplőjénél, a Mall.hu-nál is történtek hatósági intézkedések. A cég tulajdonosai minden rendelkezésre álló jogi eszközt igénybe vesznek azért, hogy minél előbb visszaállhasson a normál üzletmenet, valamint a már megrendelt árukat is megkaphassák a vásárlók – írja Ormós Zoltán. Majd hangsúlyozza, hogy az elektronikus vásárlás biztonságos, jogszabályok garantálják a vásárlók védelmét, a vásárlóknak például 14 napos elállási joguk van, így a webshopokban megrendelt árucikkeket ezen időn belül visszaküldhetik a kereskedőnek: „Az Ecommerce Hungary Egyesület fontosnak tartja a jogszabályoknak megfelelően működő magyarországi e-kereskedelem támogatását, mindenfajta visszaélést, bűncselekményt elítélünk, elhatárolódunk minden, a piaci versenyt befolyásoló tisztességtelen magatartástól. A magyar e-kereskedelem biztonságos, stabil, dinamikusan fejlődik. Az online vásárlások kapcsán felhívjuk a fogyasztók figyelmét, hogy a legbiztonságosabb fizetési mód a bankkártyás fizetés. Ezt a fizetési módot használva a vásárlás összege kereskedő nem teljesítése miatti vitás helyzet esetén a kártyatársasági szabályok szerint visszajár még akkor is, ha a kereskedőnek nincs meg a lehetősége a visszafizetést önként teljesíteni. A reklamációt a kártyát kibocsátó banknál kell bejelenteni. A legbiztosabb olyan kereskedőnél vásárolni, ahol rendelkezésre áll online kártyás fizetés és/vagy kiszállítást végző futárszolgálatuknál lehetséges POS terminálon keresztül fizetni.”

Az elnök elmondja, hogy a Mall.hu a vizsgálattól függetlenül újabb beruházás megvalósítását tervezi.

Azóta történt

Előzmények