A francia elnöknek elege van az internetes álhírekből

Abban mindenki egyetért, hogy a hamis hírek terjedése a közösségi médiában napjaink egyik égető problémája. Ám az, hogy ezt hatósági eszközökkel fel lehetne számolni, már nem egyértelmű.

Emmanuel Macron francia elnök egy szerdai sajtótájékoztatón igen nagy visszhangot kiváltó bejelentést tett, amikor közölte, hogy a közeljövőben szigorú médiaszabályozási törvényváltoztatásra tesz javaslatot, mivel – főként az interneten, azon belül is a közösségi médiában – annyira elterjedtek az álhírek, a „fake news”, hogy az már veszélyezteti a liberális demokrácia működését. Az államfő szerint az új szabályozást a közösségi médiaplatformokra alkalmazzák majd, különösen a választási időszak alatt. Jelentősen megváltozik a média felügyeletére hivatott Audiovizuális Legfelsőbb Tanács szerepe is.

Az elnök maga személyesen különösen érintett az ügyben, mivel határozott állítása szerint választási kampánya idején főként az orosz nemzetközi média, leginkább a propagandacélokkal létrehozott, a Kreml közvetlen irányítása alatt álló RT hírtelevízió róla teljesen hamis, lejárató híreket tett közzé. Ez vezetett oda, hogy Macron nemrég erősen fogalmazva kijelentette, hogy az ilyen vállalkozások valójában nem médiumok, hanem egyszerű politikai propagandaeszközök, melyek az internet lehetőségeit kihasználva dezinformációs kampányokat folytatnak.

A lépés némileg összecseng a január elsején hatályba lépett német törvénnyel, ugyanakkor a bejelentés még igen vázlatos, a médiaszakértők sem tudják pontosan, mire lehet számítani. Ahogy az is bizonytalan, hogy az ilyen szigorítás milyen hatással lesz a véleménynyilvánítás szabadságának jogára, illetve újra előjött az a rég emlegetett kritika, hogy bár a szándék jó és méltánylandó, hiszen a jelenség létezik, ám a fake news visszaszorítása hatósági eszközökkel igen problémás. Például azért, mert nagyon nehéz lesz definiálni, hogy mi hamis hír és mi nem, ráadásul roppant nagy felelősség nehezedik majd azokra, akik meghozzák az ilyen típusú döntéseket. Emellett akármilyen is lesz a szabályozás, mindenképp megnyílik a lehetőség a visszaélésekre – vagyis könnyen megtörténhet az, hogy a fürdővízzel a gyereket is kiöntik.

Annyit lehet tudni, hogy a tervek szerint az átláthatóságot kívánják növelni: egyrészt korlátoznák a közösségi oldalakon a szponzorált tartalmak mennyiségét, másrészt jelentős mértékben emelnék az átláthatóság szintjét – magyarul: fel kell tüntetni majd, hogy az adott hírt, híradást, közleményt ki rendelte meg, hogy így az olvasó a forrás ismeretében újabb információhoz juthasson.

Előzmények