Habár a kissé poénos megállapítás szerint az internet valódi célja a pornó terjesztése, és a nem pornográf anyagokat tartalmazó mentés ráférne néhány DVD-re, azért a helyzet természetesen nem ennyire vészes. Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy a szűk szakmai közegből kilépő világháló egy-két évtized alatt egy új tömegmédiává vált, így persze azokat az igényeket szolgálja ki, amit az emberek többsége igényel, leginkább (metaforikusan és tágan értelmezve) a vért és a szexet.
Hirdetés
De hogy pontosan mekkora is az aránya pornográf weboldalaknak, arról még nem nagyon készültek felmérések, illetve csak elvétve, bár azok pontosnak tűnnek. Az egyik legújabb ezek közül az Optenet, egy SaaS-szolgáltató (és szűrőprogramokat kínáló cég) jelentése, amely úgy találta, hogy a közhasználatú világhálón a weboldalak kicsivel több mint egyharmada, 37 százaléka pornográf tartalmú.
A reprezentatív mintaként kiválasztott körülbelül négymillió weboldal vizsgálata után született jelentés szerint a pornóoldalak száma az előző év első negyedévéhez képest 17 százalékkal nőtt.
A tematikus vizsgálat többi eredménye is igen érdekes, ha nem is meglepő. Az olyan online RPG-játékokkal kapcsolatos weboldalak száma, mint például a World of Warcraft, a Final Fantasy vagy a Grand Theft Auto 2010 első három hónapjában hatalmas, 212 százalékos növekedést mutatott. Az egyéb eredmények is figyelemre méltóak (az erőszakos tartalmakat tartalmazók 10,8, a terroristákkal kapcsolatos oldalak 8,5, míg a kábítószerrel összefüggőek 6,8 százalékkal növekedtek), de ezeket az adatokat nem árt fenntartással kezelni, mivel a riport nem tisztázza világosan, hogy mit is értenek az „erőszakos” vagy a „terrorizmus” kifejezés alatt.
Az eredményeket értékelve mindenesetre Ana Luisa Rotta, az Optenet gyermekvédelmi felelőse arra utalt, hogy a növekvő „káros” tartalmak arra kell sarkallják a felnőtteket, hogy az otthonokban lévő számítógépeket a korábbinál szigorúbban felügyeljék. Ugyanakkor azt is elmondta, hogy az internetes vásárlási oldalak kilencszázalékos bővülése semmiféle aggodalomra nem ad okot, hiszen a gyerekek nem vásárolnak, az online szerepjátékok viszont negatív viselkedési mintákat közvetítenek. Ezzel némiképp kétségbe is vonta a felmérés elfogulatlanságát, amit alátámaszt az is, hogy cége webes szűrőket ajánl szülőknek.