Betelik a pohár: nagy igény lenne a gyorshajtás-ellenes technológiára

A jelenlegi technológiával teljesen megszüntethető lenne a gyorshajtás, mégis az ellenkező irányba megyünk. A jelentések szerint azonban a vezetők zöme részéről nagy igény van a gyorshajtás-ellenes technológiákra.

Az Insurance Institute for Highway Safety felmérése szerint az amerikai sofőrök több mint 60 százaléka elfogadhatónak tartaná, ha az autója hang- és vizuális jelzést adna, amikor átlépik az aktuális sebességhatárt.

Az IIHS az intelligens sebességtámogató rendszerek (ISA) kapcsán végzett felmérést, mindez pedig azért fontos, mert csak az USA-ban a halálos közúti balesetek több mint negyedében a gyorshajtás az egyik fő ok. Ez 2022-ben több mint 12 ezer halálesetet jelentett az IIHS szerint.

Ennek ellenére a vezetők fele beismeri, hogy legalább 15 mérföld per órával túllépte a sebességhatárokat az elmúlt hónapban is – áll a jelentésben.

A jövő hónaptól az EU-ban minden új járművet ISA rendszerrel kell felszerelni, ami képes kamera alapján felismerni a sebességkorlátozó táblákat és/vagy GPS-hez kapcsolt sebességkorlátozási adat alapján jelezni a sofőrnek a limitekről, majd figyelmeztetni, ha túllépi azt.

Az IIHS szerint minden technológia adott ahhoz, hogy végleg leállítsuk a gyorshajtást, felszámoljuk az emiatt kirótt büntetéseket. Ehelyett az ellenkező irányba megyünk, az adaptív tempomat, a részlegesen automatizált rendszerek inkább csak támogatják a gyorshajtást, mint tesznek ellene.

A megkérdezett vezetők több mint 80 százaléka szeretné, ha az autó kiírná az aktuális sebességkorlátozást, több mint 70 százalék pedig hangjelzést is akar, ha a korlátozás változik. A sofőrök nagyjából fele nem bánná, ha a rendszer bekeményítené a gázpedált vagy automatikusan lekorlátozná a sebességet (tegyük hozzá, ez kertvárosi, gyerekes övezetekben is igen hasznos lenne...).

Előzmények