A Google fizet is, meg nem is az újságoknak

A francia köztársasági elnök, François Hollande és Eric Schmidt, a Google elnöke pénteken egyezményt írtak alá, melyben az amerikai cég vállalta, hogy létrehoznak egy 60 millió eurós alapot, aminek a célja, hogy segítse a francia digitális sajtó fejlesztéseit.

A hírek szerint hónapokig tartó tárgyalások után aláírt megállapodás egy több éve folyó vitát zárt le, melynek az volt a tétje, hogy a Google-t rá tudják-e szorítani arra, hogy fizessen a keresőszolgáltatásaiban megjelenő hírcímek, illetve szövegrészletek után a lapkiadóknak. Mint látható, a Google erre nem volt hajlandó, így egy két részből álló kompromisszum született: a fejlesztési alap mellett egy másik, részleteiben nem igazán ismert együttműködést is felajánlottak: a francia lapok hozzáférést kapnak a Google hirdetési szolgáltatásaihoz – ez valószínűleg azt jelenti, hogy vélhetőleg szabadon, illetve kedvezményesen használhatják a reklámplatformokat, de az is elképzelhető, hogy azzal kedveznek a francia kiadóknak, hogy a szokásosnál nagyobb részesedést kapnak a bevételekből.

A Google-tól több országban is követeltek, követelnek a hírcímek és szövegrészletek után „adót”: Belgiumban a mostani francia egyezséghez hasonló született meg tavaly decemberben, viszont Németországban és Olaszországban még tárgyalnak a felek.

A megegyezést Eric Schmidt a hivatalos blogban kommentálta, és ott – talán némiképp visszavágásként a korábbi támadásokra – igyekezett arra helyezni a hangsúlyt, hogy az internetes piacon valójában a Google teszi lehetővé a jövedelemszerzést másoknak: egyrészt a keresőjük segítségével jutnak el a felhasználók az adott oldalakra, másrészt pedig a – több milliárd dollárnyi befektetéssel kialakított – hirdetési rendszerük kiváló jövedelemtermelési lehetőséget nyújt.

Azóta történt

Előzmények