A Google tegnap megnyitotta már korábban beharangozott e-könyváruházát, igaz, egyelőre csak az Egyesült Államokban élők számára.
Hirdetés
Lassanként hozzászokunk ahhoz, hogy a Google tőkéjét és lehetőségeit kihasználva a legkülönbözőbb piaci területeken jelenik meg, folyamatosan bővítve portfólióját, de az e-könyvek bizniszébe való beszállás valóban az egyik legkomolyabb üzleti lépésnek bizonyulhat, bár még sok a kérdés. A világ egyik legnagyobb gazdasági potenciáljával rendelkező vállalat azért robbanthat itt nagyot, mivel egyrészt a kereső, illetve az arra épített hirdetési modell átlagfogyasztói szinten a világ legnagyobb lehetséges ügyfélkörét biztosítja számukra – és az ügyfélkör az egyik legértékesebb, az adattolvajok számára is csábító tényezője a kereskedelemnek. Másrészt jelenleg a hasonló tevékenységeket folytató IT-cégek közül a Google folytatja a legnagyobb, a médiaváltást is elősegítő digitalizációs projektet, mely egyrészt anyaggal látja el őket, másrészt szorosan beágyazza a vállalatot a hagyományos kiadói struktúrába, és ez nagy előny lehet egy e-könyvesbolt működtetésénél. Emellett a még a kezdeti időkből származó küldetésnyilatkozatot se felejtsük el: a Google fő célja az információk minél szélesebb körben történő elterjesztése, a hozzáférés maximális megkönnyítése.
A – főleg a könyvolvasók és az ugyanerre a funkcióra alkalmas különféle táblagépek „boomja” után felsejlő – jövő egyik fontos jellemzője lesz az eddig hagyományos módon elérhető dokumentumok digitális átalakulása, és nemcsak a most tapasztalható szórvány jelleget várhatjuk, hanem a hordozót tekintve feltehetően egy komoly médiaváltásra kell számítani. Sok a bizonytalan tényező, de nagyon valószínű, hogy olyan átmeneti korszakot élünk, mint amikor a 15. és a 16. század fordulóján, a 16. század folyamán a kódexet, a kézzel írott könyvet felváltotta a sokkal olcsóbb és nagyobb tömegben terjeszthető nyomtatott könyv.
A Google eBookstore az új szolgáltatás elindításával az eddigi kezdeményezések, főként az egyébként e területen roppant sikeres Amazon.com első számú vetélytársává válhat, hiszen a specializált cégekkel szemben – a hátrányok mellett – van egy óriási előnye: a koncepciózusan kialakított vállalti struktúra elemei lehetőséget adnak arra, hogy a különféle üzletágak támogassák egymást.
A hivatalos blogban közzétett bemutatkozó szerint az új áruház, melynek nevét a korábbi Google Editionsről Google Ebooksra változtatták, már induláskor is több mint három millió címet tartalmaz (ez a szám már önmagában is döbbenetes), a kampány jegyében ezek döntő többsége ingyen letölthető (nyilván a Google Könyvek adatbázisából emelték át a tartalmakat), míg a kereskedelmi tétel, a megvásárolható könyvek száma körülbelül 200 ezer. Ami hatalmas előnyt jelenthet a Google számára – ugyanakkor tragédiának számíthat az e-könyv piac eddigi szereplőinek, főként az Amazonnak –, hogy ezek a dokumentumok szinte bármilyen eszközön olvashatóak, ellentétben a versenytársak ajánlataival, akik eszköz-, illetve formátumfüggő tartalmakat kínálnak.
Ha a hazai következményeket nézzük, akkor az ilyen kötöttséget megkívánó magyar vállalkozások is komoly problémák elé néznek, ha a Google a jövő évben Európában is elérhetővé teszi szolgáltatását. A külön e célra készített szoftver (Web Reader) lehetővé teszi, hogy böngészőben lehessen olvasni, a felhasználónak a könyveket nem kell letöltenie, nem egy adott gépről kell olvasnia, hanem az ingyen hozzáférhető vagy a megvásárolt dokumentumokhoz a felhőn keresztül, bárhonnan hozzáfér, szám- vagy méretbeli korlátozás nincs a felhasználói fiókoknál. Már az ingyenes változatoknál is látszik, hogy erősen törekszenek a felhasználóbarátságra, lehetséges betűtípust, betűméretet választani, állítható a fényerő, változtatható a tördelés.
Az üzlet lényege természetesen az értékesítés, és ennek érdekében a Google hosszú és fájdalmas tárgyalásokat folytatott kiadókkal, s bár még mindig e folyamat kezdetén vannak, a jelenlegi partnerek is hatalmas lehetőséget biztosítanak: a korábbi koncepcióban már felvázolták, hogy a Google csak díjat felszámító közvetítő, az üzletet a felhasználó és a kiadványt árusító vállalkozás kötik meg.