Hirdetés

Lőttek a bonyolult és kétszínű Google Chrome bővítményeknek

A Chrome Web Store-ból ma már rengeteg különböző bővítményt tölthetünk le böngészőnkhöz, legyen az keresést megkönnyítő vagy a mindennapi blogolást egyszerűsítő kiegészítő, vagy akár egy hirdetésblokkoló. A Google egyik, az évek során a cég termékeit rendkívül népszerűvé tevő alapfilozófiája (az ingyenesség mellett) az egyszerűségre való törekvés , és a cég szerette volna, ha a Chrome bővítményeit készítők is tartják magukat ehhez. Számításuk azonban nem jött be, így a Google nemrég bejelentette, hogy változtat a Chrome Web Store szabályzatán.

A Google nem akarja, hogy a többcélú, sokszor önálló kezelőpultot vagy eszköztárat is telepítő, a böngészési élményt csorbító (lassító) bővítmények “átvegyék az uralmat”, és a letisztult, gyors és sallangmentes böngészőből pont olyan komplex, lassú és átláthatatlan programot csináljanak, mint amilyenek miatt a Chrome fejlesztését anno elkezdték. Az eredeti elképzelés szerint a bővítmények csak egyetlen, a felhasználó számára látható UI elemet (gombot igen, de eszköztárat nem) helyezhettek volna el a Chrome felületén, de a Google nem volt képes hatékonyan betartatni az előírásokat, mert a fejlesztők szkriptek használatával szinte bármit megtehettek a weboldalakon, akár még eszköztárat is létrehozhattak. Számos olyan bővítmény is készült, ami több, esetenként a felhasználó elől elrejtett funkciót csomagolt egybe. Jó esetben ezt a felhasználók jelezték a bővítmény oldalán a Chrome Web Store-ban, rosszabb esetben viszont a kiegészítő egy másik, önálló alkalmazás nem kívánt kísérőjeként települt a gépre, így a felhasználónak semmilyen információ nem állt rendelkezésre a működéséről.

A frissített szabályzat értelmében minden bővítménynek csak egyetlen funkciója lehet, a meglévő bővítményeket a fejlesztőknek át kell alakítania vagy fel kell darabolnia. A Google elismeri, hogy ez nem fog menni egyik napról a másikra, ezért a már létező bővítmények módosítására 2014 júniusáig van mód, az újakra viszont az új szabályzat azonnali hatállyal lépett érvénybe. Az úgynevezett sideloadingról (azaz amikor a bővítmény egy másik program kísérőjeként kerül telepítésre és betöltésre) a frissített szabályzat ugyan nem tesz említést, de egy másik, 2014. január elsejétől érvényes szabályozás szerint a jövőben minden bővítményt kötelezően a Chrome Web Store-on keresztül kell elérhetővé tenni. A szabály alól csak a fejlesztés alatt lévő bővítmények élveznek kivételt, és nagyvállalati környezetben továbbra is lehet élni a Web Store-tól független csoportos telepítés lehetőségével.

Böngésző-apokalipszis a Google szerint
Böngésző-apokalipszis a Google szerint

Az is lehet, hogy a Google nem pusztán a felhasználók iránti szeretetből, hanem üzleti indíttatásból lépte meg a módosítást. Az utóbbi időben egyre több olyan modul jelent meg, ami úgy jelenített meg reklámokat böngészés közben, hogy nemes egyszerűséggel lecserélte az oldalakon a képeket és animációkat, legyenek azok rendes (ügyfelek által vásárolt vagy Google AdSense) hirdetések vagy a tartalom részét képező illusztrációk. Ha az oldalon a hirdetések többségének megjelenítéséért az AdSense felelt, egy bővítmény pedig felülírta azokat a sajátjaival, ez végső soron bevételkiesést jelentett a Google számára.

Amit szabad Jupiternek...
Amit szabad Jupiternek...

Bármi is legyen az indíték, az minimum ironikus, hogy miközben a Google próbálja ráncba szedni a saját platformjára fejlesztőket, néhány program – közöttük a szinte összes számítógépen alapnak számító Adobe Flash Player – még mindig megpróbálja telepíteni a Chrome-ot is, sőt, még egy Google eszköztárat (amit ugye Chrome-ra nem lehet, hiszen növeli a komplexitást és lassít) is az Internet Explorer alá.

Azóta történt

Előzmények