Egy ideje már igen felkapott téma az EU-ban az olcsóbb, kínai elektromos autók (EV-k) térhódítása, és ennek hatásai – az ügyben EU-szintű vizsgálatot is indítottak, mindenkinek megvan a maga véleménye, a német kancellártól az átlagfogyasztóig.
Hirdetés
Két ország azonban megadta a jelenségre az első európai választ. Franciaország után ugyanis Olaszország is olyan trükkös kedvezményeket fontolgat az autóvásárlásokhoz, amelyek a karbonlábnyomot is figyelembe vennék a gyártás és terjesztés során – így lényegében a saját iparukat védenék az olcsóbb, importált kínai EV-k ellen. Ezzel pedig arra ösztönöznék a vevőket, hogy ne az egyre népszerűbb kínai EV-ket válasszák a helyi autógyártók termékeivel szemben.
Az olasz kormány állítólag észszerűnek látja a franciák által bevezetett rendszert, és követné. Itt nem csak a károsanyag-kibocsájtást veszik figyelembe, hanem kormányzati előírások alapján mérlegelik, mennyi energiát fordítottak a gyártásra, az összeszerelésre és a szállításra, továbbá megnézik, milyen típusú akkumulátor van a járműben.
Az ügy érdekessége, hogy az EU-s versenytörvények tiltják az egyes országoknak, hogy a saját gyártóikat hozzák előnyös helyzetbe. A kínai gyártókat azonban az alapján hoznák hátrányos helyzetbe, hogy az ottani ipar nagyban épít a szén-alapú áramiparra, az autókat pedig hajóval szállítják. A franciák szerintük a tervük megfelel a WTO-szabályozásoknak, ugyanis kivételeket lehet tenni egészségügyi és környezeti indokokkal. Olaszország pedig egyébként is felpörgetné a Stellantis helyi gyártását, tovább új kedvezményeken dolgoznak. Az eddigiekkel ugyanis zömében külföldi gyártású modelleket vettek az olaszok, de a kormány a környezetbarát modellek mellett a helyi gyártásra is koncentrálna.
Kínának nem tetszik az EU vizsgálata
Kína panaszt tett, hogy az EU nagyon rövid időt adott a hivatalos vizsgálat kapcsán az egyeztetésekre. Elégedetlenek továbbá az egész kedvezményellenes vizsgálattal, úgy vélik, hogy az egész teóriára nincs bizonyíték, továbbá a WTO szabályaival is szembemegy a dolog. Védenének a cégeik jogait és érdekeit, az EU-tól pedig a globális ellátási lánc stabilitásának és a két régió stratégiai együttműködésének megőrzését kérik.